اخبار داغ

گره کور مالکیت مشترک سرخابی ها باز شد؛

اختصاصی دانا؛ پتروشیمی خلیج فارس مالک جدید باشگاه استقلال می شود؟/ حل مشکل بزرگ با تدبیر دولت

اختصاصی دانا؛ پتروشیمی خلیج فارس مالک جدید باشگاه استقلال می شود؟/ حل مشکل بزرگ با تدبیر دولت
طبق اخبار موثق گفته می شود بزودی مالکیت باشگاه استقلال به مجموعه پتروشیمی فارس واگذار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مالکیت مشترک دو تیم پرسپولیس و استقلال یکی از مشکلات اساسی و بنیادین دو تیم پرطرفدار پایتخت محسوب می شود که نزدیک به 4 دهه است هنوز حل نشده. بعد از انقلاب 57 و مصادره عمومی، این دو باشگاه به تملک سازمان تربیت بدنی سابق درآمدند و دولت متولی اداره این باشگاه شد. در طول 4 دهه اخیر چند صباحی سایر ارگان های دولتی نیز مدتی کوتاه اداره این دو باشگاه را بر عهده گرفتند اما شرایط پیچیده و بوروکراسی حاکم سبب شد تا پس از چندی عطای کار را به لقایش، بخشیده و این دو باشگاه را به سازمان تربیت بدنی و در ادامه وزارت ورزش واگذار کنند. 

از اواخر دهه 70 بود که بحث خصوصی سازی دو باشگاه توسط دولت مطرح شد اما مشکلات موجود در این دو باشگاه و شرایط زیانده سبب شد که این بحث تنها در حد حرف و شعار باقی بماند. پس از از گذشت قریب به 3 دهه سرانجام در دولت سیزدهم شرایط واگذاری این دو باشگاه اجرایی شد و دولت برخلاف اسلاف پیشین خود شعار و ادعا را بدل به عمل کرد. با این وجود مالکیت دولت و به طور مشخص وزارت ورزش بر این دو باشگاه کماکان وجود دارد آنچه که با توجه به قوانین حرفه ای و الزامات نهادهای بین المللی نظیر فیفا و AFC یک مشکل پیچیده و اساسی به شمار می رود و در صورت عدم حل آن هر دو باشگاه از حضور در میادین بین المللی نظیر لیگ قهرمانان آسیا محروم می شوند. 

در همین راستا وزارت ورزش و جوانان برای حل این مشکل به طور جدی تلاش های خود را آغاز کرده و تا به امروز چندین جلسه با حضور شخص وزیر ورزش با حضور مدیران دو باشگاه و رئیس فدراسیون فوتبال برگزار کرده. 

در نهایت پس از مذاکرات و رایزنی های فراوان خبر رسید که پرسپولیس به بانک ملت و استقلال به بانک تجارت واگذار خواهند شد اما هر دو بانک فوق با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که هیچ تمایلی برای در اختیار گرفتن مالکیت این دو باشگاه ندارند تا ماجرا پیچیده تر شود. 

با این وجود پس از رایزنی های بسیار وزارت ورزش و تلاش برای حل مشکل مالکیت مشترک، در نهایت تصمیم بر آن شد که یک کنسرسیوم بانکی متشکل از چندین بانک کشور 81 درصد از مالکیت پرسپولیس را در اختیار بگیرد تا بدین ترتیب سرخ ها از زیر قیومیت وزارت ورزش خارج شوند و گام بزرگی در مسیر حل مشکل مالکیت این دو باشگاه برداشته شود. 

با این وجود به نظر می رسید که برای واگذاری باشگاه استقلال هنوز برنامه ای وجود ندارد. حتی مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال روز گذشته اعلام کرد با واگذاری مالکیت پرسپولیس مشکل مالکیت مشترک دو باشگاه حل شده و مالکیت وزارت ورزش بر یک باشگاه یعنی استقلال منعی ندارد. در حالیکه به نظر می رسید این برنامه و پلن نهایی باشد اما خبر رسید که وزارت ورزش و جوانان چنین قصدی ندارد و مالکیت باشگاه استقلال را نیز به زودی واگذار خواهد کرد. 

طبق اخبار موثقی که به خبرنگار ورزشی دانا رسیده، گفته می شود مجموعه پتروشیمی خلیج فارس مجموعه خریدار باشگاه استقلال است و شنیده می شود بزودی مالکیت آبی ها به این مجموعه واگذار خواهند شد تا دومین تیم پرطرفدار ایران نیز تعیین تکلیف شود. 

بدین ترتیب با واگذاری پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی و واگذاری استقلال به پتروشیمی خلیج فارس مشکل مالکیت این دو باشگاه بعد از 4 دهه برای همیشه حل خواهد شد تا این دو باشگاه قدیمی و ریشه دار دیگر مشکلی برای ادامه راه و ادامه فعالیت نداشته باشند. گره بزرگی که با همت دولت و وزارت ورزش باز شد تا اتفاق بزرگی در حوزه ورزش با تدبیر دولت سیزدهم رخ دهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه