اخبار داغ

خوش‌پور در گفتگو با دانا:

ثبات در نرخ ارز و طلا و پایداری پول ملی موجب تقویت مشارکت مردمی می‌شود

ثبات در نرخ ارز و طلا و پایداری پول ملی موجب تقویت مشارکت مردمی می‌شود
فعال اسبق سازمان برنامه‌وبودجه گفت: در چند روز اخیر مشاهده کردیم که نرخ ارز و طلا متغیرهایی بودند که تغییرات زیادی داشتند که این موضوع و عدم ثبات در نرخ این پایه‌های مالی باعث کاهش انگیزه مردم و سرمایه‌گذارها برای سرمایه‌گذاری شد.

حسن خوش‌پور کارشناس اقتصادی و فعال اسبق سازمان برنامه‌وبودجه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص مشارکت مردم در اقتصاد، الزامات، راهکارها و چالش‌های این مشارکت اظهار کرد: موضوع مشارکت مردم در اقتصاد، موضوع جدیدی نیست و تقریباً از سال‌های بعد از پیروزی انقلاب در جنگ تحمیلی و در پایان دهه ۶۰ بود که در موضوع مشارکت‌دادن مردم در اقتصاد از طریق خصوصی‌سازی مطرح شد.

سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی آنگونه که در قانون دیده شده بود عملی نشد

وی توضیح داد: این طرح با فراز و نشیب‌هایی نهایتاً در سال ۱۳۸۵ به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبدل شد و این موضوع مورد تصویب مجلس قرار گرفت اما؛ تاکنون مشارکت مردم و بخش خصوصی به‌صورت واقعی و آن‌گونه که در قانون دیده شده بود در اقتصاد ایران اتفاق نیفتاد.

بیشتر بخوانید:

مشارکت مردم در تولید باید منتج به توسعه اقتصادی شود نه رونق اقتصادی

وی افزود: از دیدگاه من شعار امسال را باید به‌عنوان یک هدف در نظر بگیریم و به‌عنوان یک راهبرد توسعه به آن عمل کنیم و این عمل مستلزم آن است که برنامه‌های اجرایی لازم و بستر مناسب برای تحقق این موضوع با محوریت دولت شکل بگیرد این شعار و راهبرد تبدیل به یک دستورالعمل شده و به‌عنوان یک باور عمومی به آن نگاه شود که مشارکت مردم برای جهش تولید و دستیابی به توسعه یک ضرورت ویژه است.

مشارکت واقعی مردم و بخش خصوصی یک الزام است

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: دولت دیگر نمی‌تواند در اجرای اصول اصل ۴۴ مثل سابق جلو برود، این اتفاقی که در سال‌های اخیر افتاده مشارکت واقعی مردم و بخش خصوصی در اقتصاد نبوده، اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده در واقع شکل‌گیری یک بخش بی‌هویت است که تقریباً شبیه دولت عمل کرده؛ ولی از طرف دیگر مانند نهادهای دولتی بر آن نظارت کامل و کافی نشده است و همه این‌ها به وضعیت فعلی اقتصاد کشور دامن زده است.

وی تصریح کرد: حرکت مردم و جهش در راستای تولید اگر بخواهد به تحقق برسد در مرحله اول نیازمند به یک تفسیر دقیق در این مورد است.

وی گفت: برای دستیابی به این هدف باید سرمایه‌گذاری واقعی بخش خصوصی و حضور کارآفرینان و تکنوکرات‌هایی (افراد فنی) که تولیدکننده هستند در اقتصاد ایران تسهیل شود و تحقق این موضوع مستلزم این است که اقتصاد کلان به ثبات برسد.

ثبات در نرخ ارز و طلا و پایداری پول ملی موجب تقویت مشارکت مردمی می‌شود

وی ادامه داد: در چند روز اخیر مشاهده کردیم که نرخ ارز و طلا متغیرهایی بودند که تغییرات زیادی داشتند که این موضوع و عدم ثبات در نرخ این پایه‌های مالی باعث کاهش انگیزه مردم و سرمایه‌گذارها برای سرمایه‌گذاری شد.

این اقتصاددان تصریح کرد: وقتی می‌گوییم اقتصاد با مشارکت مردم منظورمان این است که در واقع سرمایه‌گذاران منفرد بخش خصوصی که از میان مردم در اقتصاد و در تولید مشارکت می‌کنند به جمع تولیدکنندگان بپیوندند و سرمایه‌گذارانی که به دلیل نابسامانی بخش تولید و نبودن شرایط لازم در اقتصاد کلان مجبور شدند پول‌هایشان را در زمین و ویلا و طلا بلاک کنند و برای حفظ سرمایه به این رویکردها روی آورده‌اند به تولید برگردند.

دولت‌های نهم و دهم بیشتر خصولتی سازی کردند تا خصوصی سازی

وی یادآور شد: در دولت‌های نهم و دهم برای اینکه می‌خواستند با خصوصی‌سازی مخالفت کنند بحث مردمی‌کردن اقتصاد را مطرح کردند و مردمی‌کردن اقتصاد منجر به همین بحث خصولتی یا شبه‌دولتی سازی انجامید، ازاین‌جهت برقراری این شعار برای امسال را باید به فال نیک بگیریم.

وی گفت: درصورتی‌که این شعار را یک راهبرد تلقی کنیم و در نظام سیاست‌گذاری و سیاست‌سازی راهکارهایی را در نظر بگیریم تا به این اهداف برسیم، باید زیرساخت‌هایی را آماده کنیم.

 نهایی کردن بودجه ۱۴۰۳ و تصویب الزامات مشارکت مردم در برنامه هفتم قدم اول عمل به شعار سال است

وی گفت: به‌عنوان‌مثال اتفاقاتی که رسیدن به این هدف را مشکل می‌کند این است که برای سال ۱۴۰۳ بودجه‌ای در نظر گرفته شده که هنوز با وجود شروع سال این بودجه نهایی نشده است و برنامه هفتم توسعه هم به طور کامل تصویب نشده؛ اگر واقعاً دولت و حکمران اقتصادی می‌خواهد که این جهش تولید با مشارکت مردم اتفاق بیفتد لازم است که هم بودجه را اصلاح کند و هم در سند برنامه هفتم راهکارهای آن را ببیند.

وی در پایان اشاره داشت: برای رسیدن به نتیجه اساسی یعنی مشارکت مردم در زیرساخت‌ها باید این اصلاح صورت گیرد و برنامه‌ها به‌صورت کامل به نتیجه برسد تا در نهایت بتوان به نتایج خواسته شده در شعار سال رسید.
 
زمینه سازی اقتصاد مردم نهاد از بیان حسن خوش‌پور:
 

بیشتر بخوانید:

 

مدیریت زنجیره ارزش‌ و جایگاه آن در ریل‌گذاری اقتصاد مردم پایه

 

خبرنگار : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه