اخبار داغ

به قلم یحیی رحیم صفوی؛

رونمایی از کتاب ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام

رونمایی از کتاب ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام
مراسم رونمایی از کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» تالیف سید یحیی صفوی امروز شنبه یکم بهمن ماه در سالن سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی باحضور مولف، رئیس سازمان سمت، منتقدین و اهالی رسانه برگزار شد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ابتدای این مراسم حجت الاسلام داوود مهدوی زادگان رئیس سازمان سمت با عرض خیر مقدم به همه کسانی که برای رونمایی این کتاب تشریف آورده اند گفت: مفتخریم که در آستانه دهه فجر رونمایی از این کتاب نصیب سازمان سمت شده است و امیدواریم در سازمان از آثار این عزیزان استفاده و بهره برداری شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
رئیس سازمان سمت در تجلیل و بزرگداشت این کتاب گفت: بعضی از علوم هستند که ساحت نظری و برخی ساحت عملی شان بالاست و کمتر اتفاق می‌افتد که مولفی در هر دو حوزه صاحب نظر و اثر باشد که خوشبختانه جناب دکتر صفوی این امتیاز را دارند که در هر دو ساحت، این ویژگی را دارا هستند.
,
 
,
حجت الاسلام مهدوی زادگان در ادامه افزود: مباحث جغرافیای سیاسی از جمله مباحثی است که باید نویسنده در هر دو حوزه علم و عمل صاحب ایده باشد؛ به حق دکتر صفوی یک کتاب دفاع مقدس در سینه ایشان است و دنیایی از راز و رمز و مسائل امنیتی در شخصیت ایشان موج می زند و جنبه علمی و عملی ایشان بسیار بالاست.
,
 
,
وی ادامه داد: بحثی که دکتر صفوی در این کتاب به آن پرداخته اند از جمله مباحثی است که نیاز است نویسنده علاوه بر آشنایی کامل بر موضوع امنیتی و استراتژیک منطقه، اشراف کامل عملی بر این موضوع مهم را نیز دارا باشد و ما مفتخریم که در سازمان سمت میزبان این کتاب گرانبها هستیم.
,

جای خالی این کتاب در فضای دانشگاهی

,
در ادامه این مراسم ابراهیم متقی ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران  درباره این کتاب گفت: بدون شک جای خالی این کتاب در فضای دانشگاهی و حوزه مطالعات راهبردی و امنیتی خالی بود؛ هرگاه بخواهیم در حوزه‌های سیاسی و امنیتی موضوعات را بررسی کنیم باید نگاهی ژئوپلتیک داشته باشیم یعنی نگاهی مبتنی بر جغرافی و امنیت و خوشبختانه در فضای بین المللی مسائل راهبردی لحظه‌به‌لحظه نوشته، توضیح و تدوین می شود به این دلیل قدرت سیاسی با علم پیوند داده شده است.
,
 
,
متقی افزود: در کتاب آقای صفوی یک تحلیل بنیادین درباره نظریات ژئوپلیتیک وجود دارد وقتی که نگاه ما در سیاست خارجی مربوط به مقاومت جهان اسلام است پس باید یک درک بنیادین درباره فرهنگ، منطقه و سیاست داشته باشیم؛اگر این کتاب مرجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری راهبردی ما شود می‌توانیم در آرایش قدرت، بهتر تصمیم گیری کنیم و با بازیگران این حوزه بهتر تعامل داشته باشیم.
,
 
,
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درخصوص درس مایه و نکته‌ای که از این کتاب آموخته است، افزود: اگر حوزه علم و اندیشه و تفکر کلان از حوزه تصمیم‌گیری دور باشد، نمی‌تواند امنیت بین المللی کشور را تامین کند؛ پس نگاه ژئو استراتژیک در درونش مبتنی بر آن چیزی است که ما از آن به عنوان عقلانیت راهبردی و بصیرت یاد می کنیم.
,
 
,

ساختار قدرت در دوره یک گذار ژئوپلیتیکی است 

,
در پایان سید یحیی رحیم صفوی مولف کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» با تشکر صمیمانه از همه دوستان سازمان سمت جهت رونمایی از این کتاب افزود: من با سه پرسش اساسی در مقدمه، کتاب خود را به رشته تحریر در آورده ام؛ امکان بروز و ظهور یک قطب جدید قدرت در هندسه نظام جهانی به عنوان قدرت جهان اسلام وجود دارد؟ ظرفیت ها و چالش های ظهور این قدرت چیست؟چه بازه زمانی برای ایجاد این قدرت قابل پیش بینی است؟
,
رحیم صفوی در ادامه افزود برای این اثر بیش از دو سال پژوهش و فعالیت شده است من از زمان تحصیلات دوره لیسانس تا دکترا با یک رنج اساسی روبرو بودم که چرا ما بایستی مصرف‌کننده تولیدات غربی‌ها باشیم و خودمان هیچ تولید علمی نداشته باشیم.
,
 
,
پیشینه تخصصی دو دهه مطالعات و تجربه بررسی نیم‌قرن تغییر و تحولات منطقه من را برین داشت تا این کتاب را بنویسم.
,
 
,
رحیم صفوی ادامه داد به نظر بنده و تعداد زیادی از اندیشمندان جغرافیای سیاسی جهان در حال تغییر و تحول دیگری است و ساختار قدرت در دوره یک گذار ژئوپلیتیکی است با انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدیم که میشود دوباره دین را با عالم سیاست پیوند داد و یک قطب قدرت دیگری بنا نهاد. این تغییر و تحولات جهانی به این سمت در حال حرکت است که به طور قطع قدرت هژمونی امریکایی و غربی ها با ظعف روبرو شده و جهان به سمت چند قدرتی در حال روبروست به نظر می رسد که جهان آرام آرام به سمت یک نظم جدید در حرکت باشد بروز و ظهور قدرت جهان اسلام در این قدرت جدید جهانی در حال شکل گیری است.
,
 
,
در پایان این مراسم با حضور منتقدین، اهالی رسانه و رئیس سازمان سمت از کتاب ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک جهان اسلام رونمایی شد.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه