اخبار داغ

احضار سفیر کره جنوبی به وزارت امور خارجه ایران

احضار سفیر کره جنوبی به وزارت امور خارجه ایران
اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهور کره جنوبی در امارات، سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پی اظهارات مداخله جویانه «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی در امارات عربی متحده، سفیر این کشور در تهران امروز (چهارشنبه)‌ ۲۸ دی ماه به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران توسط «رضا نجفی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به وی ابلاغ شد.

به گزارش فارس، «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی که به منظور انجام سفری رسمی چند روزه به امارات عربی متحده سفر کرده بود، اقدام به گزافه گویی علیه جمهوری اسلامی ایران کرده و ایران را دشمن امارات و تهدیدی برای این کشور خطاب کرد که واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.

رئیس جمهور کره جنوبی دوشنبه ۲۶ دی ماه و در جمع نظامیان این کشور مستقر در امارات عربی متحده گفت: «امارات کشور برادر ما است... امارات یک کشور خارجی به این نام نیست. اینجا، کشور شما است. امنیت کشور برادر ما امنیت ما است. دشمن امارات و بزرگ‌ترین تهدید علیه این کشور، ایران است و دشمن ما کره شمالی است... ما با امارات در وضعیت مشابهی قرار داریم».

* اظهارات رئیس جمهور کره دخالت در روابط دوستانه ایران با اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس

رضا نجفی در این دیدار با تشریح روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس، اظهارات رئیس جمهور کره را دخالت در این روابط دوستانه و موجب تضعیف صلح و ثبات در منطقه خواند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه همچنین خواهان توضیح فوری مقامات کره‌ای در مورد این اظهارات شد و بر ضرورت اصلاح فوری این رویکرد تأکید کرد.

نجفی با یادآوری رویکرد غیر دوستانه کره از جمله در بلوکه کردن منابع بانکی ملت ایران، تأکید کرد: عدم اقدام موثر کره برای حل مشکلات روابط موجب بازنگری طرف ایرانی در روابط دو کشور خواهد شد.

* طرف کره‌ای توضیح دهد

معاون وزیر خارجه همچنین اظهارات اخیر رئیس جمهور کره در مورد امکان ساخت سلاح هسته‌ای را مغایر با نص پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای خواند و خواهان توضیح طرف کره‌ای در این زمینه شد.

سفیر کره جنوبی در تهران نیز در این دیدار ضمن ارائه توضیحات برخی مقامات کره‌ای درباره اظهارات رئیس جمهور این کشور گفت که این اظهارات ارتباطی با روابط ایران و امارات یا کره ندارد، اما مواضع و انتظارات جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع خود منعکس می‌کند.

پس از گزافه گویی رئیس جمهور کره جنوبی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب ۲۶ دی ماه اعلام کرد که وزارت امور خارجه در حال بررسی و پیگیری اظهارات دخالت آمیز رئیس جمهور کره جنوبی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده به عنوان دو کشور همسایه و دوست است. وی افزود: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات عربی متحده و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است.

در پی واکنش ایران، وزارت خارجه کره جنوبی هم به دنبال تلطیف فضا و رفع سوء تفاهم برآمد و طرح این اظهارات را در راستای تهییج و تشویق نظامیان کره جنوبی و در تشریح وضعیت امنیتی پیچیده منطقه اعلام کرد. در همین خصوص خبرگزاری «یونهاپ»، به نقل از یک مقام وزارت خارجه کره بدون ذکر نام و سمتش اعلام کرد: «دولت کره [جنوبی] تمایل دارد روابط دوجانبه دوستانه با ایران را که محکم هستند، بیش از پیش توسعه دهد».

در پی اغتشاشات اخیر در ایران نیز شاهد اظهاراتی مداخله جویانه از سوی مقامات کره جنوبی بودیم که البته با واکنش تند کنعانی مواجه شد و او نهم آبان ماه در نشست خبری با خبرنگاران در این باره گفت: این کشور نمی‌تواند در ارتباط با مدیریت یک اغتشاشی که یک طرف آن جریان‌ها و دولت‌های خارجی هستند، به جمهوری اسلامی ایران درس اخلاق و مدیریت بدهد. اگر مدیریت بلد بودند، باید آن جشن (جشن هالووین) را مدیریت می‌کردند.

گفتنی است چندین سال است که کره جنوبی در پرداخت بدهی‌اش به ایران در ازای خرید میعانات گازی دست به دست می‌کند و تحریم‌های آمریکا را مانع اصلی برمی‌شمرد. بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. این تعلل کره‌ای‌ها بارها و بارها مورد انتقاد مقامات ایرانی قرار گرفته است که در آخرین واکنش ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۱۹ دی ماه در این باره بیان کرد: مطالبات ما از کره جنوبی جزو مطالبات جدی ماست و مذاکرات در این رابطه ادامه دارد و همچنان منتظر هستیم دولت کره جنوبی به تعهدات قطعی خود در این رابطه عمل کند. مطالبات مالی ما از کره ارتباطی با هیچ موضوع و پرونده دیگری ندارد و دولت کره موظف است این مطالبات را به طور کامل و بدون تعلل مسترد کند. گفت‌وگوها به صورت دوجانبه و از طریق مکانیسم‌های مختلف ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
, * اظهارات رئیس جمهور کره دخالت در روابط دوستانه ایران با اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس,
,
,
,
,
,
,
,
, * طرف کره‌ای توضیح دهد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه