اخبار داغ

مرادی در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

کنترل ناترازی مصرف گاز در صنایع و بخش خانگی یک الزام است/ سوآپ یک عملیات تجاری برد، برد است

کنترل ناترازی مصرف گاز در صنایع و بخش خانگی یک الزام است/ سوآپ یک عملیات تجاری برد، برد است
یک کارشناس انرژی با اشاره به موضوع کنترل ناترازی مصرف گاز در صنایع و بخش خانگی گفت: اصلاح نحوه مصرف و استاندارد شدن لوازم گازسوز یک الزام است نه انتخاب که در کنار مزایایی که سوآپ دارد و یک عملیات تجاری برد، برد است، این امکان را ایجاد می‌کند تا ناترازی‌ها را برطرف کنیم.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ مسئله ناترازی گاز در فصول سرد سال تبدیل به یک مشکل بسیار جدی برای کشور ما شده و امروز به‌عنوان مانعی برای تبدیل‌شدن ایران به یک قطب مهم و تأثیرگذار در حوزه تجارت انرژی مطرح شده است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

کنترل ناترازی مصرف گاز در صنایع و بخش خانگی یک الزام است

, کنترل ناترازی مصرف گاز در صنایع و بخش خانگی یک الزام است, کنترل ناترازی مصرف گاز در صنایع و بخش خانگی یک الزام است,


اهمیت رفع این ناترازی در این است که در صورت غفلت از کنترل مصرف و همچنین عدم استفاده از ظرفیت همکاری گازی با روسیه و ترکمنستان در قالب خرید یا سوآپ گاز این کشورها، مسیرهای موازی در کشورهای همسایه ایجاد خواهد شد.

موضوعی که اهمیت سوآپ یا خرید گاز مازاد روسیه و همچنین تکیه به راهکارهای مدیریت مصرف گاز به‌خصوص در بخش‌های با حجم بالای استفاده مانند بخش خانگی و بخش نیروگاهی، باید کمر همت بسته شود تا راهکارهای موجود عملیاتی شوند.

بیشتر بخوانید:
آثار سوآپ گازی در رفع ناترازی گاز/ نسبت به سال‌های گذشته وضعیت پایدارتری در مدیریت گاز را شاهد هستیم

حسن مرادی کارشناس مسائل انرژی درباره این موضوع به راه دانا؛ اظهار کرد: بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور به‌خصوص در بخش خانگی، تجاری، اداری و صنعت باید بهینه شود. در بخش خانگی وجود ۲۵ میلیون بخاری غیراستاندارد بزرگ‌ترین چالشی است که با آن روبه‌رو هستیم و حجم زیادی از گاز را از طریق دودکش خانه‌ها خارج می‌کنند.

وی ادامه داد: ضریب گرمایی این بخاری‌ها پایین است و حجم مصرف آنها بالا، در دولت دوازدهم قرار بود بر روی بهره‌وری این بخاری‌ها کار شود و یا این‌گونه لوازم گرمایشی جایگزین شوند؛ اما اقدامی نشد. مشکل اینجاست که گاهی دیده می‌شود در مشاغل و فروشگاه‌ها یک اجاق خوراک‌پزی را قرار داده‌اند و گاز را به‌صورت خالص مصرف می‌کنند.

,
, اهمیت رفع این ناترازی,
,
, مدیریت مصرف گاز ,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, آثار سوآپ گازی در رفع ناترازی گاز/ نسبت به سال‌های گذشته وضعیت پایدارتری در مدیریت گاز را شاهد هستیم,
,
,
,
,

لزوم اصلاح نحوه مصرف و استانداردشدن لوازم گازسوز

, لزوم اصلاح نحوه مصرف و استانداردشدن لوازم گازسوز, لزوم اصلاح نحوه مصرف و استانداردشدن لوازم گازسوز,


این کارشناس انرژی تصریح کرد: در بخش صنایع نیز متأسفانه هدررفت انرژی بالاست، سوله‌ها ایزوله نیستند. بازدیدی که بنده شخصاً از کارخانه‌ای داشتم، دیدم بشکه‌ها را سوراخ کردند زیر آن مشعل کار گذاشتند و حجم زیادی از گاز به همین شکل هدر می‌رود.

مرادی با اشاره به مخاطرات ناترازی گاز، گفت: ما بیش از اروپا گاز مصرف می‌کنیم و طبیعی است که ناترازی داشته باشیم؛ چراکه حجم مصرف از تولید پیشی می‌گیرد و فاجعه رقم می‌زند و دولت هرچه تلاش می‌کند این ناترازی را جبران کند موفق نمی‌شود.

وی افزود: با این نحوه مصرف، روزبه‌روز باتوجه‌به توسعه شبکه نیاز بیشتر و مصرف هم به همان میزان بیشتر می‌شود. دولت باید برای مصرف بهینه اقداماتی انجام دهد. در این زمینه بهترین راهکار، تمرکز بر بخش خانگی و همچنین جبران بخشی از ناترازی از طریق واردات گاز و تبدیل آن به محصولات صادراتی با ارزش‌افزوده بالا است.

,
,
,
, ناترازی گاز, ناترازی,
,
, جبران بخشی از ناترازی از طریق واردات گاز ,

سوآپ یک عملیات تجاری برد، برد است

, سوآپ یک عملیات تجاری برد، برد است, سوآپ یک عملیات تجاری برد، برد است,


این کارشناس انرژی با تأکید بر اهمیت سوآپ گازی با روسیه افزود: سوآپ یک عملیات تجاری برد، برد است که در دنیای تجارت مرسوم است. فوایدی برای هر دو طرف دارد. این منافع هم برای طرفی که مطالبه سوآپ می‌کند و هم کشوری که سوآپ را انجام می‌دهد است، هر دو سود به دست می‌آورند.

وی در ادامه گفت: جدا از مسائلی که روسیه با دنیای خارج دارد، می‌توانیم بخش بزرگی از گاز یا نفت روسیه را بگیریم و به کشورهای همسایه توزیع یا از طریق خط لوله صادر کنیم؛ بنابراین این مناسبات بسیار خوبی است و منجر به ایجاد یک رابطه برد، برد می‌شود.

این کارشناس انرژی با اشاره به تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف بخش خانگی گاز، بیان کرد: طرح تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف برای افرادی که مصرف بالایی دارد مدل مناسبی است تا مصرف خودشان را پایین آورند، اصل این طرح در بهینه‌سازی و کاهش مصرف کمک می‌کند و مفید و ثمربخش خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمبود گاز در تمام جنبه‌ها رسوخ می‌کند و مشکلات مختلفی را ایجاد می‌کند، مصرف انرژی در کشور ما بالاست و انرژی که برای تولید یک کالا صرف می‌شود سرمایه بیشتری را از بین می‌برد و دولت مجبور شده یارانه زیادی را صرف این موضوع کند. تا زمانی که مصرف گاز استاندارد نشود در تمام بخش‌ها مشکل خواهیم داشت.

درباره همین موضوع بیشتر بخوانید:
تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، راهکار جبران ناترازی گاز/ تأکید نمایندگان بر عدم قطعی گاز صنایع و نیروگاه‌ها


 

,
, سوآپ گازی,
,
,
,
,
,
, مصرف گاز ,
,
, درباره همین موضوع بیشتر بخوانید:
تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، راهکار جبران ناترازی گاز/ تأکید نمایندگان بر عدم قطعی گاز صنایع و نیروگاه‌ها
, درباره همین موضوع بیشتر بخوانید:,
, تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، راهکار جبران ناترازی گاز/ تأکید نمایندگان بر عدم قطعی گاز صنایع و نیروگاه‌ها,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه