اخبار داغ

منصوری در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛

گسترش روابط دیپلماتیک ایران و چین به‌دوراز چشم رسانه‌ها/ امکان تقویت مبادلات با چین تا سقف ۵۰ درصد فراهم است

گسترش روابط دیپلماتیک ایران و چین به‌دوراز چشم رسانه‌ها/ امکان تقویت مبادلات با چین تا سقف ۵۰ درصد فراهم است
سفیر سابق ایرن در چین با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم تبادلات فعلی ایران و چین بالغ بر 25 میلیارد دلار است گفت: این حجم از مبادلات در سایه سیاست درست دو کشور می تواند تا سقف 50 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با گذشت یک سال از آغاز مسئولیت دولت سیزدهم و راهبرد سیاست خارجی دولت در تقویت دیپلماسی منطقه ای، این روزها شاهد رفت و آمدهای بسیاری از مقامات کشورهای منطقه به ایران و انجام توافقات اقتصادی، سیاسی و تجاری و فرهنگی هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

حضور ولادیمیر پوتین در تهران و دیدار با رهبر انقلاب و همچنین گفت و گو و رایزنی با آیت الله رئیسی علاوه بر توافقات و تعاملات گسترده، بازتاب رسانه ای بسیاری را در عرصه بین المللی به دنبال داشته است.

,

از سوی دیگر سفر رجب طیب اردوغان به ایران و دیدار و رایزنی با مقامات کشورمان به ویژه در زمینه تقویت امنیت در منطقه بازخورد قابل توجهی در عرصه منطقه و بین الملل به دنبال داشت.

,

از سویی هم نشست سه جانبه آستانه سطح بالایی از تحولات را به دنبال خواهد داشت و در جریان رایزنی های ایران، روسیه و ترکیه در این نشست سطح نظم نوینی به نفع ملت های منطقه را شکل دهد.

, شست سه جانبه آستانه سطح بالایی از تحولات را به دنبال خواهد داشت,

این البته تنها یک سوی ماجراست چرا که طی هفته های اخیر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز به منطقه سفر کرد و با حضور در عربستان با مقامات سعودی دیدار کرد؛ این رفت و آمدها شاید حامی پیامی باشد که در خلال رفت و آمد مقامات کشورهای مختلف؛ مقامات چین نیز در آینده پیش‌رو در ایران حضور یابند.

,

در این باره با جواد منصوری، سفیر سابق ایران در چین به گفت و گو نشستیم تا ابعاد روابط دو کشور ایران و چین را مورد بررسی قرار داده و دستاوردهایی که چین برای ایران به دنبال خواهد داشت را مورد ارزیابی قرار دهیم.

, روابط دو کشور ایران و چین,

منصوری با اشاره به اینکه به طور معمول مقامات کشور چین سفرهای خارجی زیادی را در پرونده کاری خود ثبت نمی کنند عنوان کرد: مقامات چین همواره تلاش می کنند کمترین سفر خارجی را داشته باشند علاوه بر اینکه این سفرها لزوما به معنای آن نیست که روابط خوبی بین کشور میزبان و میهان وجود دارد یا اینکه اگر سفرهای حداقلی صورت می گیرد حاکی از نبود روابط مثبت بین دو کشور است.

,

وی با اشاره به اینکه حدود یک ماه پیش وزیر دفاع چین به تهران سفر کرد و با مقامات کشورمان دیدار و تبادل نظر داشت ادامه داد: این سفر به لحاظ دیپلماسی و نظامی، سفر بسیار مهمی بود و ضمن مذاکرات سازنده، تصمیمات مهم و خوبی نیز گرفته شد.

,

سفیر سابق ایران در چین با اشاره به اینکه مقامات چینی به طور معمول تمایل دارند اقداماتشان بدون تبلیغات و انعکاس خبری انجام گیرد گفت: مقامات چینی همواره از جمهوری اسلامی ایران درخواست می کنند که شرط تعاملشان با ایران این است که برنامه ها و فعالیت هایشان رسانه ای نشود.

,

منصوری با اشاره به اینکه عدم سفر مقامات چینی به تهران به معنای عدم تحرکات این کشور برای تقویت روابط با ایران و رایزنی های دیپلماسی نیست تصریح کرد: همواره در سخنان مقامات چینی شاهد بودیم که از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند، وزیر خارجه چین طی روزهای گذشته در اظهارنظری گفت که آمریکا در حق ایران رفتار نامناسبی داشته و باید آن را جبران کند.

,

وی با اشاره به اینکه چین در طول یک سال گذشته خرید نفت از ایران را به بیش از دو برابر افزایش داده است، عنوان کرد: انتقال نفت ایران به چین امری نیست که بتوان آن را از دید ماهواره های مخفی کرد از همین رو رسانه های غربی و آمریکایی اذعان کردند که چین خرید نفت از ایران را تا 120 درصد افزایش داده است.

, خرید نفت از ایران,

زمینه تقویت مبادلات بین ایران و چین تا سقف 50 میلیارد دلار

, زمینه تقویت مبادلات بین ایران و چین تا سقف 50 میلیارد دلار, زمینه تقویت مبادلات بین ایران و چین تا سقف 50 میلیارد دلار,

سفیر سابق ایران در چین با اشاره به اینکه دولت چین علاقه زیادی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارد و لازمه این امر راهبرد دقیق دولت سیزدهم برای تقویت روابط دو کشور است عنوان کرد: با توجه به امکانات موجود در چین و تمایل دو کشور به همکاری های دو جانبه، در بسیاری از موارد می توانیم همکاری های گسترده ای با هم داشته باشیم.

,

منصوری با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم تبادلات فعلی دو کشور بالغ بر 25 میلیارد دلار است ادامه داد: این حجم از مبادلات در سایه سیاست درست دو کشور می تواند تا سقف 50 میلیارد دلار افزایش پیدا کند، چرا که هم بازار چین برای تمام کالاهای ما مفید و سودمند است و هم کالاهای چین برای ما مهم و ضروری است.

,

وی با اشاره به اینکه بزرگترین خدمت روابط دو جانبه برای ما در زمینه مبادلات کارشناسان پیشرفته و برجسته است تصریح کرد: چین در حوزه نظامی می تواند برای جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد.

,

 

,

نویسنده: فاطمه کرمانی

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه