اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تئاتر در سالی که گذشت؛ عاشقانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند/ نمایشی که 7 میلیارد تومان فروخت

تئاتر در سالی که گذشت؛ عاشقانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند/ نمایشی که 7 میلیارد تومان فروخت
تئاتر در سالی که گذشت به مانند هر سال تماشاگران ومخاطبان خاص خود را داشت؛ اجراهایی که در شهر تهران در تماشاخانه های دولتی و خصوصی با بازیگران چهره و گمنام، کارگردان های به نام و بی نام، نگذاشتند چراغ این هنر به خاموشی برود و با سختی و مرارت های بسیار و درآمدهای هرچند ناچیز، عاشقانه پای کار تئاتر ماندند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تئاتر در سالی که گذشت به مانند هر سال تماشاگران ومخاطبان خاص خود را داشت؛ اجراهایی که در شهر تهران در تماشاخانه های دولتی و خصوصی با بازیگران چهره و گمنام، کارگردان های به نام و بی نام، نگذاشتند چراغ این هنر به خاموشی برود و با سختی و مرارت های بسیار و درآمدهای هرچند ناچیز، عاشقانه پای کار تئاتر ماندند.

به بهانه پایان هر سال، مروری داریم بر اجراهایی که بیشتر دیده شدند، فروش بیشتری داشتند و جشنواره ای که به نام فجر، میزبان اهالی تئاتر بود.

از جمله نمایش‌های مطرح سال ۱۴۰۲ می‌توان به نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین پارسائی اشاره کرد که با اقتباس از داستان مشهور فردوسی آماده شد و در تالار وحدت روی صحنه رفت.

امین زندگانی، بانیپال شومون، فریبا کوثری، امیررضا دلاوری، امیرکاوه آهنین‌جان، اصغر پیران، محسن حسینی، رضا راد، ندا سیاس، مونا صوفی، نیکا افکاری و سایه پارسایی بازیگران نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» را تشکیل می‌دهند.

«هفت‌خان اسفندیار» دست روی یکی از شاهکارهای ادبیات فارسی گذاشته است. این نمایش، اولین محصول سازمان اوج در عرصه تئاتر صحنه ای است.

«هفت‌خان اسفندیار» یکی از داستان‌های مشهور شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است که حکایت سفر پرماجرای اسفندیار رویین‌تن به قصد رهاندن خواهرانش همای و به‌آفرید از چنگ تورانیان را روایت می‌کند.

زندگی یک مصلح اجتماعی و سیاسی در «کلنل»

کنسرت نمایش کُلنل به کارگردانی امیر بشیری و تهیه‌کنندگی امین اشرفی از ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه- ۲۵ مهر در تالار وحدت روی صحنه رفت.

این اثر در زمانی حدودا دو ساعته بخشی از تاریخ ایران را ورق می‌زند و مخاطب را با زوایای پنهان زندگی یک مصلح اجتماعی و سیاسی آشنا می‌کند.

این کنسرت نمایش روایتی از زندگی و زمانه محمدتقی خان پسیان و عاشقانه‌ای گمشده در تاریخ معاصر ایران است.

محمد معتمدی خواننده شناخته شده موسیقی ایران در نقش عارف قزوینی، کاظم سیاحی در نقش کُلنل محمدتقی پسیان، نازنین بیاتی در نقش‌های ایرنه و آموزگار، رحیم نوروزی در نقش‌های افسر آلمانی، پریداکس و ژنرال گلروپ و سیامک صفری در نقش‌های قوام‌السلطنه و ملک‌الشعرای بهار، به ایفای نقش می‌پردازند.

«گناه مشترک» و کهن الگوهای یونگ

در نمایش گناه مشترک که هر کدام از شخصیت‌هایش بر مبنای یکی از کهن الگوهای یونگ طراحی و نوشته شده‌اند، بازیگران شناخته‌شده‌ای حضور داشتند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پنج زن ناگهان به هوش می آیند و خود را در اتاقی بتونی و سفید می یابند. اتاقی که نه در دارد، نه پنجره و نه هیچ ورودی و خروجی قابل تصور دیگری. آنها که شوکه شده اند و هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند در ابتدا به نزاع با یکدیگر می‌پردازند و پس از آن سعی می‌کنند از طریق بررسی منطقی اوضاع دلیل زندانی شدن خود در این فضای عجیب را بفهمند.

گناه مشترک با تهیه‌کنندگی فرانک یوسفی و طراحی، نویسندگی و کارگردانی ماهیار چرمچی از ۲۴ آذر ساعت ۲۰ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت.

ماهیار چرمچی، نقاش، شاعر و کارگردان سینمای کوتاه است. تمام آثار این هنرمند چه در حوزه تصویر و چه در حوزه تجسمی بن‌مایه‌های اسطوره، فلسفه و روانشناسی دارند.

نسیم ‌ادبی، نگین ‌خامسی، الهام ‌شعبانی، نیکی ‌مظفری و پانته‌‎‌آ ‌مهدی ‌نیا بازیگران این نمایش هستند

«رستاخیز عشق» روایتی از عاشقی تا کمالِ مولانا

نمایش موسیقایی «رستاخیز عشق» با صدای کوروش ایرانمهر به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی حسین مسافر آستانه و به تهیه کنندگی جلیل اکبری صحت در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شد.

این نمایش نگاهیست به مقطع خاصی از زنگی مولانا. ازدوران کودکی تا عاشقی تا کمال و مرگ وسپس رستاخیز.

نمایش «رستاخیر عشق» به شکل بدون کلام و مبتنی بر فرم و فیزیکال همراه با موسیقی و در چند پرده، به روایت داستان زندگی یکی از شاعران و عارفان ایرانی «مولانا» می‌پردازد. هنرمند تصنیف‌خوان، اشعار مولانا را خوانده و هر پرده را جان دیگری می‌دهد. بخشی از موسیقی به صورت زنده به همراه خواننده و توسط گروه دف و تنبک نواخته می‌شود و گروه فرم با طراحی لباس متناسب، بخش‌های نمایش را اجرا می کنند.

دورهمی پیشکسوتان در «بنگاه تئاترال»

«بنگاه تئاترال» نمایش‌نامه‌ای به قلم علی نصیریان است که به کارگردانی هادی مرزبان و بازیِ مجید مظفری روی صحنه رفت.

این نمایش نخستین بار نیم قرن پیش توسط نصیریان کارگردانی شد و از آن پس هنرمندان متعددی از نسل‌های مختلف تاریخ تئاتر معاصر کشور این نمایشنامه را به روی صحنه برده‌اند.

حال و هوایی تخت‌حوضیِ و فضای فولکلور ایرانی از مهمترین بارزه‌های این اثر نمایشی است.

در این نمایش بازیگرانی چون مجید مظفری، علی فتحعلی، رسول نجفیان، داود فتحعلی‌بیگی، محمود بصیری، هادی عطایی، سامان تیرانداز، آیه قبادیان، هادی عطایی، کوروش رخشنده، محمدرضا میرحسینی، حاتم میرزایی، علی یارلو، مهراد ابریشم‌کار، نگار مقدسی، آرزو صراف، لیدا معتمد، زهره رستگارمقدم و جمعی دیگر از بازیگران، به ایفای نقش پرداختند.

در این اثر که از قصه‌های کهن است، پهلوان جوان به وسیله شخصیتی به نام وروره جادو طلسم شده و در خواب فرو می‌رود و دخترک عاشق داستان تصمیم می‌گیرد طلسم را نابود کرده و جوان را از خواب بیدار کند.

دورهمی پیشکسوتان در «بنگاه تئاترال» با استقبال بیش از ۵ هزار تماشاگر همراه بوده است. در این نمایش هنرمندان پییشکسوت تئاتر دور هم جمع شده اند تا نمایشی شادی آور را به صحنه ببرند.

پرفروش‌ترین تئاتر سال

نمایش «تهران پاریس تهران» با فروش بیش از ۷ میلیارد تومان پرفروش‌ترین تئاتر ایران در سال ۱۴۰۲ شد.

نمایش «تهران پاریس تهران» به کارگردانی سعید دشتی و تهیه کنندگی سید سام بهشتی از آبان تا اسفند در تماشاخانه ملک به روی صحنه رفت.

در این نمایش سینا ساعی، آیدا ماهیانی و فرزین محدث ایفای نقش کرده‌اند. همچنین سید عماد عامری مجری طرح، مهبد عبقری مدیر پروژه و محمد کلاهدوزان مدیر اجرایی این نمایش هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: سارا دختری جوان، پس از مرگ پدرش برای انتقام از عوامل قتل او، نقشه‌اش را شروع کرده و به پاریس رفته و پس از بازگشت به ایران وارد قصه‌ای پیچیده می‌شود.

برگزیدگان فجر

چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 12 بهمن ماه به دبیری مهدی حامد سقاییان با معرفی برگزیدگان خود به ایستگاه پایانی رسید؛ بخش‌های دانشجویی، تئاتر تلویزیونی، هویت ملی غزه و فراگیر برای نخستین بار به این جشنواره اضافه شدند.

در بخش هویت ملی، لوح تقدیر و جایزه نقدی به نمایش خیابانی «شجاع دل» به کارگردانی سعید بادینی از  سیستان و بلوچستان (زاهدان) اهدا شد.  تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و عنوان برگزیده، به رضا حسینی برای کارگردانی نمایش صحنه‌ای «مرغ سحر» از  خراسان رضوی (مشهد) تعلق گرفت. 

در بخش غزه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به نمایش «عروس فلسطین» به کارگردانی مصطفی بوعَذار از خوزستان (اهواز) رسید. 

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و عنوان برگزیده، به علی اکباتانی برای کارگردانی نمایش «تمام» از دانشگاه هنر اهدا شد.

معرفی برگزیدگان بخش دانشجویی 

طراحی لباس: لوح تقدیر و جایزه نقدی به نمایش «بچه» با طراحی رویا فضلی و نمایش «قیقاج» با طراحی راحله سرافرازی و شهرزاد آزادنام اهدا شد.

موسیقی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به گروه موسیقی نمایش «بُندار بیدخش» (سامان شکیبا) و گروه موسیقی نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» (امیر اردلان) تعلق گرفت.  تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علی خاتمی برای موسیقی نمایش «استرالیا» اهدا شد.

طراحی نور: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به پدرام رضوانی و علی اکباتانی برای طراحی نور نمایش «تمام» اهدا شد.

طراحی صحنه: لوح تقدیر و جایزه نقدی به کیانوش ایازی برای طراحی صحنه نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» رسید. 

نمایشنامه‌نویسی:  لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد یحیی‌آبادی، نویسنده نمایش «کارنان» رسید. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به رسول حق‌جو، نویسنده نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» اهدا شد.

بازیگری زن: لوح تقدیر و جایزه نقدی به شبنم صمدی برای بازی در نمایش «دل‌قک» و لوح تقدیر و جایزه نقدی  آرزو کریمی زند برای بازی در نمایش «مرثیه ای برای یک مرد مرده» تعلق گرفت.  تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حسنا قبادی برای بازی در نمایش «استرالیا» اهدا شد.

بازیگری مرد: لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمدرضا فرزام برای بازی در  نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» و لوح تقدیر و جایزه نقدی به بهزاد حاجی‌زاده برای بازی در نمایش «خون» و لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد یحیی‌آبادی  برای بازی در نمایش «کارنان» اهدا شد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سجاد تابش برای بازی در نمایش «بیرون پشت در» رسید. 

کارگردانی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به کیانوش ایازی برای کارگردانی نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» اهدا شد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حسنا قبادی برای کارگردانی نمایش استرالیا تعلق گرفت. 

مسابقه تئاتر ایران

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مجید رحمتی رسید. لوح تقدیر و جایزه نقدی به حسین اسدی برای نمایش کهته از خواف تقدیم شد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به کوروش شاهونه برای نمایش هیدن اهدا شد.

بخش جایزه ویژه

در مسابقه تئاتر دانشجویی این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به گروه نمایش بیرون پشت در به کارگردانی پرهام خاکزاد رسید. در مسابقه تئاتر ایران این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به گروه نمایش بیهوده به کارگردانی یاسین رضوانی از گرگان اهدا شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه