اخبار داغ

لیگ برتر بسکتبال| نامگذاری بازی‌ اول مرحله نیمه نهایی به نام استاد جعفر قره خانی

لیگ برتر بسکتبال| نامگذاری بازی‌ اول مرحله نیمه نهایی به نام استاد جعفر قره خانی
بازی‌های اول مرحله نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال به نام مرحوم استاد جعفر قره خانی نامگذاری شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی فدراسیون بسکتبال، بازی‌ اول مرحله نیمه نهایی از بیست و پنجمین دوره لیگ برتر بسکتبال بین دو تیم ذوب آهن و طبیعت به نام مرحوم استاد جعفر قره خانی نا‌مگذاری شد. جعفر قره خانی در روز پنجم تیر ماه ۱۳۲۷ در شهر بهار استان همدان و در محله مسجد جامع متولد شد.

وی در ۱۶ سالگی ورزش بسکتبال را از مدارس همدان شروع کرد. دوران سربازی باعث شد که وی به تهران عزیمت کند و همین امر موجب شد تا به عضویت تیم منتخب نیروهای مسلح درآید.

از آن به بعد وی توانست یکی پس از دیگری پله‌های ترقی را طی کند. وی در باشگاه‌های هما، پرسپولیس، راه آهن و ایرانا حضور موثر داشت. حضور در بازی‌های آسیایی تایلند، تهران و جام ملت‌های آسیایی فیلیپین، مسابقات ارتش‌های جهان و مسابقات بین المللی ارتش‌ها از دیگر افتخارات وی می‌باشد. جعفر قره خانی بسکتبالیست تیم ملی در سال‌های دهه 50 بوده که سابقه بازی ملی در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۳ فیلیپین و بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران را به دست آورد.

در سال 1356 در مسابقات ارتش‌های جهان در تهران به جرات می‌توان گفت در حضور ستارگان دنیا یکی از 3 ستاره برتر این مسابقات بود و بر روی سبد تیم‌های بزرگ دنیا چون آمریکا و ایتالیا با میانگین قدی 2 متر و 10 سانتیمتر آن‌ها قلدری می‌کرد. شیرمرد بسکتبال ایران و عقاب آسیا بر روی سبد حریفان به پرواز در می‌آمد. چست و چابک و با پنجه‌های قدرتمند و بسیار فراخش توپ گل نشده را به ثمر می‌رساند.

در 32 سالگی هنوز گلزن‌ترین بازیکن تیم ایران بود. تاریخ بسکتبال ایران در هر دهه یا نیم دهه، نام غول‌هایی را بر تارک خود حمل می‌کند که بی‌تردید نام این رادمرد پاک سرشت بر بلندای برتر از همه آن غول‌ها قرار دارد.

وقوع انقلاب باعث ایجاد وقفه در مسابقات بسکتبال شد و عملا دوره بازیگری وی پیش از انقلاب به پایان رسید، اما با شروع مسابقات بسکتبال پس از انقلاب، جعفر قره خانی به مربیگری روی آورد و تا سال 83 و پیش از انحلال تیم بسکتبال هما، سر مربیگری این تیم را بر عهده داشت و با این تیم به عناوین قهرمانی زیادی در سطح کشوری رسید. بسیاری از بازیکنان و مربیان کنونی بسکتبال ایران شاگرد جعفر قره خانی هستند. جعفر قره خانی عضو کمیته فنی تیم‌های ملی بسکتبال نیز بود. وی همچنین در مقاطعی نیز کاپیتان تیم ملی بوده است و در خاتمه اینکه وی در سال ۱۳۹۴ به علت ابتلا به نارسایی ریوی، جان به جان آفرین تسلیم کرد و درگذشت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه