اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات مطالبات کارگران در قرارداد کار موقت/ کارفرما موظف به پرداخت مزایای پایان کار است

جزئیات مطالبات کارگران در قرارداد کار موقت/ کارفرما موظف به پرداخت مزایای پایان کار است
براساس ماده۲۴ در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کنید.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قراردادهای کار موقت از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع قراردادهای کار است که به جهات متفاوتی و متعددی مورد استقبال بسیاری از کارفرمایان است و بسیاری از کارگران که قرارداد کارشان به صورت موقت است دغدغه این امر را دارند که پس از اتمام قراردادشان تکلیف مطالباتشان چه می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

قرارداد کار موقت در برابر قرارداد کار دائم یا غیرموقت قرار دارد. منظور از قرارداد موقت کار، قراردادی است که برای مدت معین یا برای انجام کار مشخصی تعریف شده است.

, قرارداد کار موقت ,

ماده ۲۲ -در پایان کار، تمامی مطالباتی که ناشی از قرارداد کار و مربوط به دوره اشتغال کارگر در موارد فوق است به کارگر و در صورت فوت او به وارث قانونی وی پرداخت خواهد شد.

, ماده ۲۲ -,

تبصره- تا تعیین تکلیف وراث قانونی و انجام مراحل اداری و برقراری مستمری توسط سازمان تامین اجتماعی، این سازمان موظف است نسبت به پرداخت حقوق متوفی به میزان آخرین حقوق دریافتی، به طور علی الحساب و به مدت 3 ماه به عایله تحت تکفل وی اقدام کنید.

, تبصره,

ماده ۲۳- کارگر از لحاظ دریافت حقوق یا مستمری‌های ناشی از فوت، بیماری، بازنشستگی، بیکاری، تعلیق، از کارافتادگی کلی و جزئی یا مقررات حمایتی و شرایط مربوط به آن‌ها تابع قانون تامین اجتماعی خواهد بود.

, ماده ۲۳- ,

ماده۲۴ - در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کند.

, ماده۲۴ - ,

ماده ۲۵- هرگاه قرارداد کار برای مدت موقت یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارند.

, ماده ۲۵-,

به موجب تبصره 1 ماده 7 قانون کار، حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه غیرمستمر دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

,

معایب قراردادهای کار موقت

,

از مهم‌ترین معایب قرارداد کار موقت می‌توان به مسئله امنیت شغلی کارگران اشاره داشت. از این رو، اگرچه به موجب قوانین از جمله قانون کار، قراردادهای کار موقت قانونی و معتبر است اما انتظار می‌رود که قانونگذار در خصوص تضمین امنیت کارگران موقت حمایت‌های بیشتری را مبذول بدارد؛ زیرا بسیاری از کارگران، سرپرست اصلی خانواده هستند و منبع درآمدی آن‌ها نقش مهمی در معیشت خانواده دارد. اگر این منبع متزلزل باشد آثار آن دامن‌گیر یک یا گاها چند خانواده می‌شود.

,

البته لازم به ذکر است که قانون‌گذار در خصوص کارگران موقت یا معین حمایت‌هایی را نیز مبذول داشته است. از جمله آن‌ها می‌توان به محدودیت کارفرما در خصوص اخراج کارگران اشاره داشت.

,

بدین شرح که بر اساس ماده 27 قانون کار، هر گاه کارگر در انجام وظایف محوله قصور ورزد و یا آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی، نقض نماید کارفرما حق دارد در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان «حق سنوات» به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ کنید.

,

بنابراین ماده برای جلوگیری از سوءاستفاده کارفرما از اخراج کارگران قانونگذار اخراج کارگر را منوط به شرایطی از جمله؛ ارتکاب تقصیر توسط کارگر، احراز تقصیر کارگر توسط شورای اسلامی کارگر و موافقت شورای مذکور با اخراج کارگر می‌باشد.

,

وضع چنین مقررات سخت‌گیرانه‌ای سبب می‌شود که کارفرمایان نسبت به کارگرانی که دارای قراردادهای کار موقت برای مدت مشخص و معین هستند تا اتمام کار، پایبند بمانند و اگر تصمیم بر قطع همکاری دارند قرارداد را پس از اتمام تمدید نکنند.

,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

پرداخت مابه التفاوت دستمزد کارگر وظیه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت مابه التفاوت دستمزد

, پرداخت مابه التفاوت دستمزد کارگر وظیه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت مابه التفاوت دستمزد,

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت نپرداختن ذخیره مرخصی

, جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت نپرداختن ذخیره مرخصی,

پرداخت حق مسکن وظیفه کارفرما است/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت نپرداختن حق مسکن

, پرداخت حق مسکن وظیفه کارفرما است/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت نپرداختن حق مسکن,

اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد

, اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد,

جزئیات کسر از حقوق کارگر توسط کارفرما

, جزئیات کسر از حقوق کارگر توسط کارفرما,

پرداخت بیمه وظیفه کارفرماست/ شکایت کارگر از کارفرما درصورت عدم پرداخت حق بیمه

, پرداخت بیمه وظیفه کارفرماست/ شکایت کارگر از کارفرما درصورت عدم پرداخت حق بیمه,

جزئیات حقوق کارگران کارواش در قانون کار/ کارفرما حق پرداخت نکردن حقوق به کارگر را ندارد

, جزئیات حقوق کارگران کارواش در قانون کار/ کارفرما حق پرداخت نکردن حقوق به کارگر را ندارد,

اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد

, اعتیاد کارگر در قانون کار/ کارفرما حق اخراج کارگر درگیر اعتیاد را ندارد,

جزئیات پرداخت حق اولاد به کارگران و کارمندان از سوی کارفرما

, جزئیات پرداخت حق اولاد به کارگران و کارمندان از سوی کارفرما,

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق معوقه

, جزئیات شکایت کارگر از کارفرما بابت حقوق معوقه,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه