اخبار داغ

السودانی:

بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان تلاش می‌کند

بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان تلاش می‌کند
نخست‌وزیر عراق روابط کشورش با ایران را مثبت و متمایز توصیف و تاکید کرد که بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان سعودی تلاش می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق که به آلمان سفر کرده است در گفت‌وگو با شبکه دویچه وله درباره روابط بغداد با کشورهای همسایه تاکید کرد: روابط متوازن عراق و همسایگان خود بر اساس اصل احترام متقابل، منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی بهترین رویکرد برای ما به عنوان یک دولت است و مرجعیت حامی روند سیاسی عراق است.

وی در ادامه به گفت‌گوهای تهران و ریاض برای برقراری مجدد روابط اشاره کرد و گفت: نزدیک کردن نقطه نظرات بین ایران و کشورهای منطقه، از جمله عربستان سعودی رویکردی است که دولت از آن پیروی کرده و آن را ادامه می‌دهد، زیرا به کاهش تنش در منطقه کمک می‌کند و این، در امنیت عراق و منطقه بازتاب خواهد داشت.

السودانی همچنین خاطرنشان کرد: پاسخ ایران و عربستان را دریافت کردیم و این تلاش را تا از سرگیری نشست‌ها (بین ایران و عربستان) در بغداد در آینده نزدیک ادامه خواهیم داد.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از این مصاحبه با تاکید بر اینکه “حمله به هر بخشی از خاک عراق پذیرفتنی نیست، چه از ایران باشد و چه از ترکیه” گفت: ما اخیرا در مناطق مرزی با حملاتی روبرو بودیم. عراق این حملات را در موضع رسمی رد کرد. در همین حال، مشتاق بودیم که گفت‌وگو را با این کشورها ادامه دهیم؛ کشورهایی که روابط ممتاز و منافع مشترک با آنها، ما را به هم پیوند می‌دهد.

وی ادامه داد: ما اقدامات عملی را از کشور خودمان آغاز کردیم زیرا در آن مناطق گروه‌هایی وجود دارند که هر از گاهی وارد ایران و ترکیه می‌شوند تا اقدامات خشونت آمیز انجام دهند و این مخالف قانون اساسی است که بر اساس آن استفاده از خاک عراق را برای تجاوز به خاک همسایگان ممنوع می‌کند.

السودانی با بیان اینکه مقام مرجعیت دینی مواضع روشنی در حمایت از روند سیاسی و حمایت از مردم عراق با همه فرقه‌ها، مذاهب و مؤلفه‌های آن دارد و به این حمایت ادامه می‌دهد، تصریح کرد: رابطه مثبت و متمایزی با ایران داریم و آنچه این دو کشور را به هم پیوند می‌دهد، مرز ۱۲۰۰ کیلومتری و اشتراکات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی است. این در مورد روابط عراق و عمق عربی آن صادق است. درباره ترکیه هم همین‌طور؛ مشترکات دینی، فرهنگی و اجتماعی داریم اما حفظ این روابط در چارچوب منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی، راهی است که اکنون در پیش گرفته‌ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه