اخبار داغ

تجارت غیرنفتی سال ۱۴۰۱ به 69 میلیارد دلار رسید

تجارت غیرنفتی سال ۱۴۰۱ به 69 میلیارد دلار رسید
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 8 ماه سال جاری حجم تجارت غیرنفتی سال جاری به رقم 69 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 8 ماه سال جاری حجم تجارت غیرنفتی سال جاری به رقم 69 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید، صادرات غیرنفتی به وزن 70 میلیون و 402 هزار تن و به ارزش 32 میلیارد و 388 میلیون دلار بوده است که از نظر ارزشی 4.5 درصد نسبت به مشابه سال قبل رشد کرده و از نظر وزنی نسبت به سال قبل 16 درصد کاهش داشته است.

در مورد واردات در 8 ماه سال جاری 23 میلیون و 405 هزار تن کالا به ارزش 37 میلیارد و 156 میلیون دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی 12 درصد کاهش داشته است اما از لحاظ ارزش 15 درصد افزایش داشته است که این نشان می‌دهد نرخ واردات به طور میانگین افزایش یافته است.

بر اساس اعلام گمرک مهمترین اقلام صادرات غیرنفتی ایران شامل پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی‌اتیلن قیر، اوره، گاز طبیعی مایع، شمش آهن و فولاد و روغن های سبک و فرآورده‌های آن و همچنین اوره محلول به عنوان 10 قلم عمده صادرات بوده است.

مهمترین اقلام واردات هم شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن آفتابگردان، شکر تصفیه نشده، پال اویل یا روغن نخل و کنجاله بوده است.

مهمترین مقصد صادرات برای کالاهای ایرانی کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند و مهمترین کشورهای مبدأ واردات شامل امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان در این مدت ثبت شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه