اخبار داغ

حیات وحش گنجینه ای طلایی برای آیندگان؛

حیات وحش کرمانشاه در خطر جدی/ تشدید انقراض و نابودی تنوع زیستی

حیات وحش کرمانشاه در خطر جدی/ تشدید انقراض و نابودی تنوع زیستی
به دلیل عدم آگاهی بسیاری از مردم، امروزه نعمت خدادادی محیط زیست از جمله حیات وحش به روش های مختلف در معرض تهدید و خطر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، وجود تنوع بین گروه های مختلف موجودات در سطح زمین، از مهم ترین ویژگی هایی که خداوند بزرگ برای حفظ و بقاء به آنها عطا فرموده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

حیات‌وحش، بخشی از سیستم پیچیده اکوسیستم‌هایی است که در افزایش بهره‌وری و پایداری بوم‌سازه‌ها نقش اساسی دارد و انسان برای تأمین آب، غذا، ارزش‌های زیبایی‌شناختی و فعالیت‌های تفریحی خود به آن وابسته است.

,

هجمه شکارچیان غیرمجاز به جانوران، تخریب زیستگاه های طبیعی توسط افراد ناآگاه ، چرای غیر مجاز دام، ایجاد آلودگی در زمینه های مختلف از جمله آب، خاک، هوا و ایجاد تهدیدهای زیست محیطی در کنار عواملی چون خشکسالی، کانون های بحران گرد و غبار، تغییرات اقلیمی و امثال آن، زیست جانوری، محیط زیست و در نتیجه حیات انسان را با تهدید مواجه کرده است.

,

لیدا کلانتری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت : بسط اخلاق محیط زیستی در ذهن و اندیشه کودکان می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیست را حل کند و نسلی حافظ طبیعت و دوستدار محیط زیست پرورش دهد.

,

رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: در این راستا طرح آموزشی "یک ساعت با محیط بان"  در 50 مدرسه سطح استان کرمانشاه از زمان شروع طرح تاکنون اجرا شده است.

,

وی گفت: این طرح در مدارس اطراف پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده استان با همکاری اداره آموزش پرورش استان برگزار می شود.

,

به گفته کلانتری هدف از این طرح ایجاد حس مسئولیت، عشق به طبیعت و تسهیل امر حفاظت در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

,

این مسئول گفت: در این طرح آموزش هایی همچون آشنایی با شغل محیط بانی، ارائه نکات جالب توجه در خصوص تنوع زیستی منطقه، معرفی گونه های شاخص منطقه با توجه به وضعیت حفاظتی موجود، آشنایی با پرنده نگری، آموزش شناسایی پرندگان و همچنین معرفی عادات رفتاری جذاب آنها با استفاده از کلیپ و تصاویر برای دانش آموزان ارائه می شود.

,

وی با اشاره به اینکه این طرح از سال 92 شروع شده، خاطرنشان کرد: با آموزش وظایف محیط بان به دانش آموزان سعی و تلاش اداره محیط زیست بر این است که هر کدام از دانش آموزان در محیط خود و در محیط خانواده و یا در مجموعه بزرگتر جامعه بتوانند بعنوان محیط بان از طبیعت و محیط زیست پیرامون حفاظت کنند.

,

کلانتری یادآوری کرد: در استان کرمانشاه بخشهایی از بیستون، قلاجه، موزین و مرخیل، دالاخانی، امروله، زله زرد، هشیلان به عنوان مناطق حفاظت شده معرفی و به ثبت رسیده اند.

,

, ,

فرشاد  فتاحی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با بیان اینکه خطر کاهش یا انقراض جانوران بومی از بحران های زیست محیطی است، اظهار کرد: امسال در استان کرمانشاه ۱۱۳ فقره پرونده شکار غیرمجاز تشکیل شده است که از این تعداد ۳۸ پرونده منجر به رای و مابقی در دست دادرسی است .

وی با اشاره به اینکه "کل"، بز، آهو، خرگوش از جمله جانورانی هستند که هدف شکار شکارچیان غیرمجاز قرارگرفته‌اند، افزود: امسال تعداد 153 نفر شکارچی متخلف دستگیر شده اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: از تعداد 68 گونه جانوری شکار شده، سه رأس بز و آهو، 26 رأس گراز و مابقی خرگوش و انواع پستانداران کوچک بوده است.

فتاحی گفت: دو سال است به دلیل آنفولانزای پرندگان مجوز هیچ نوع شکاری در استان صادر نشده اما متاسفانه پرندگان بسیاری شکار شده اند.

این مسئول افزود: تعداد ۵۱ قطعه و پرنده ۴۳۷ انواع آبزیان  توسط شکاچیان کشف و ضبط شده است.

وی در خصوص تأثیر گونه‌های جانوری و گیاهی بر اکوسیستم گفت: هر گونه گیاهی و جانوری همچنین میکروارگانیسم‌ها، یک ارزش ذاتی و زنجیره غذایی هستند که به عنوان ذخایر ژنتیکی، یکی از ثروت های هر کشور به شمار می‌روند.

فتاحی با تاکید بر اینکه حفظ و حراست از گونه‌های جانوری ضروریست، تصریح کرد: علاوه بر سازمان حفاظت از محیط زیست و محیط‌بانان این مجموعه که حفظ زیستگاه‌ها، بخشی از وظیفه ذاتی آنها است، تشکل‌های مردمی و فعالان محیط زیست نیز می‌توانند در این زمینه یاری‌رسان و نقش‌آفرین باشند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با توجه به عدم آگاهی بسیاری از مردم، امروزه این نعمت خدادادی به روش های زیاد در معرض تهدید و خطر است؛ صید و شکار غیر مجاز  آسیب جبران‌ناپذیری به زیست جانوری وارد می کند آگاهی مردم در این رابطه نقش مهمی در حفاظت از حیات وحش دارد.

,

اهمیت محیط زیست زمانی آشکار می شود که بفهمیم که محیط زیست یا اکوسیستمی که در آن زندگی می کنیم، خدمات طبیعی بسیاری برای انسان و سایر موجودات ارائه می دهد که برای سلامتی، کیفیت زندگی و بقای آنها ضروری می باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه