اخبار داغ

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟
با مرور سرمقاله و یادداشت های روز روزنامه های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله ایران و عراق، از تهدید دائمی تا روابط راهبردی، تحول در نحوه تامین مالی بودجه، خبری شدن برجام به چشم می خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با مرور سرمقاله و یادداشت های روز روزنامه های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله ایران و عراق، از تهدید دائمی تا روابط راهبردی، تحول در نحوه تامین مالی بودجه، خبری شدن برجام به چشم می خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «ایران و عراق، از تهدید دائمی تا روابط راهبردی» نوشت: عراق برای جمهوری اسلامی ایران وضعیت ویژه ای دارد و شاید هیچ کشور دیگری نتواند در همسایگی ایران این جایگاه را داشته باشد. این کشور دروازه غربی ایران و تنها نقطه اتصال سرزمینی جمهوری اسلامی به حوزه عربی است. از سوی دیگر در میان همسایگان ایران، عراق و ایران امتداد تمدنی یکدیگر می باشند از هرات تا انبار در سالیان طولانی حوزه تمدنی ایران و عراق بوده است کما اینکه حکومت های سومر، اکد، آشور و بابل دو کشور ایران و عراق را پوشش می داده اند. با توجه به جایگاه عراق، در طول حدود 500 سال گذشته تلاش شده تا این ســرزمین نقطه تهدید امنیتی ایران باشد. سیاست دوره عثمانی اگرچه در این خصوص تلون داشته اما در بخش عمده دوره اخیر مبتنی بر تنش در مرزهای عربی عثمانی با ایران بوده است. از سال 1514م که جنگ میان دو کشور در زمان شاه اسماعیل اول و سلطان سلیم اول موسوم به جنگ چالدران روی داد تا آخرین جنگ عثمانی در سال 1200ش در زمان فتحعلی شاه قاجار و سلطان محمود دوم عثمانی که به امضای منتهی گردید، تقریبا 80 سال میان ً عهدنامه دوم ارزروم در سال 1253 ایران و عثمانی جنگ رخ داده اســت که با احتساب 8 سال جنگ میان ایران و عراق بر 88 سال بالغ می شود. در این حال می توان گفت حداقل از 893 تا 1382ش که رژیم بعثی در عراق ساقط گردید، فضای میان دو کشور و دو ســوی مرز ایران و عراق پرتنش بوده و سالانه هزاران نفر از مردم دو طرف آسیب دیده اند.

, کیهان: , کیهان: ,

وطن امروز: میثم مهرپور در مطلبی با عنوان «تحول در نحوه تامین مالی بودجه» چنین نوشت: طی یک سال اخیر وضعیت درآمدهای دولت بهبود قابل توجهی داشته است؛ از افزایش ۸برابری درآمدهای نفتی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا افزایش 5.2 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رشد بیش از ۶۰درصدی درآمدهای مالیاتی. اما سوال این است: چرا معیشت مردم متناسب با این افزایش درآمدها بهبود نیافته است؟ به بیان بهتر مردم می پرسند چرا اقدامات دولت خودش را در بهبود معیشت مردم نشان نمی دهد؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی محل تامین مالی هزینه های جاری دولت در گذشته و امروز پرداخت. مساله ای که وجود دارد نحوه اداره اقتصاد از سوی دولت و نحوه تامین مالی هزینه های جاری کشور است. برای مثال با وجود اینکه دولت گذشته نیز مانند دولت سیزدهم حقوق کارمندان دولت، بازنشستگان و... را به صورت مرتب پرداخت می کرد اما مساله مهم این است: تامین این پرداخت ها از چه طریقی بوده است؟ در مثالی ساده فرض کنید یک بنگاه اقتصادی قصد دارد حقوق کارکنان خود را 5۰ درصد افزایش دهد. 2 حالت برای تامین بودجه مورد نیاز برای پرداخت این افزایش حقوق وجود دارد: حالت اول این است که این بنگاه تولیدی، تسهیلاتی را از بانک گرفته یا تعدادی از ماشین آلات یا اموال و دارایی های خود را به فروش رسانده و از این طریق منابع مورد نیاز برای پرداخت این افزایش حقوق را تامین کند. حالت دوم این است که این بنگاه اقتصادی با بهبود کیفیت تولید یا افزایش میزان تولید، سود بیشتری کسب کرده و منابع مورد نیاز برای افزایش حقوق نیروی کار خود را از این طریق تامین کند.

, وطن امروز:, وطن امروز:, ... ,

اطلاعات: در یادداشت روز خود با عنوان «خبری شدن برجام» نوشت: بعد از مدتی به نسبت طولانی که گزارش ها یا اعلام نظری از سوی ایران و دیگر کشورها در گفتگوهای برجام در وین منتشر نشد یا صورت نگرفت و سکوت سنگینی در مجامع سیاسی و همچنین رسانه ای در این ارتباط حاکم شد، یک بار دیگر موضوع گفتگوهای برجامی رسانه ای و خبرساز شده است. چندی پیش رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران مصاحبه ای با یکی از رسانه های آمریکایی انجام داد و ادعا کرد: مانع ادامه گفتگوهای برجام، دولت ایران است که بعد از نزدیک شدن به مرحله توافق، پیشنهادهای جدیدی می دهد و هر بار از این طریق نه فقط مسیر رسیدن به توافق نهایی را زمان پذیر می سازد که در عمل ما و همراهان اروپایی ها را از امضای توافق نهایی ناامید می سازد. همزمان با این مصاحبه وزیر خارجه آمریکا هم از آمادگی برای ادامه گفتگوهای برجامی خبر داد، در حالی که او هم به اصطلاح رایج توپ توقف ادامه گفتگوها و رسیدن به توافق نهای« را به زمین دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران انداخت این دو اظهارنظر از سوی رابرت مالی و وزیر خارجه بایدن، نشان می دهد که بعد از پایان انتخابات کنگره مجلس و سنا در آمریکا، در حالی که دمکرات ها چند کرسی افزونتر در سنای این کشور، به دست آورده اند، تمایل و آمادگی خود را برای نهایی سازی پرونده گفتگوهای برجام اعلام کرده اند، آن هم در فضایی که بعد از حوادث اخیر در ایران و سر برآوردن فضای تبلیغاتی سیاسی، به ویژه درباره رعایت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، پروژه جدید تقابل سیاسی رسانه ای غرب آمریکا و متحدان اروپایی آن کلید خورده است. دو برداشت در داخل و تا حدودی در صحنه رسانه ها از شرایط کنونی، یکی پروژه اجرای محکومیت جمهوری اسلامی ایران درباره رعایت حقوق بشر در حوادث اخیر و دورنمای شکست آن و دیگری جداسازی این تلاش پرونده با موضوع گفتگوهای برجامی مطرح شده است. به نظر می رسد روش سیاسی کاخ سفید و همراهان اروپایی آن بر این قرار گرفته است که این دو پروژه یکی حوادث و رویدادهای اخیر در ایران با علم کردن تقابل با تاکتیک حقوق بشری را با مسکوت ماندن گفتگوهای برجامی، در دستور کار قرار داده اند.

, اطلاعات: , اطلاعات: , « ,

ایران: نفیسه امامی در مطلب با عنوان «افزایش 2 میلیون تنی ذخایر گندم» چنین نوشت: رســالت مهم وزارت جهاد کشــاورزی، تحقــق چشــم انداز تأمیــن امنیــت پایــدار غذایی اســت تا به این واســطه بــه خودکفایــی در تولیــد محصــولات کشــاورزی بویژه گنــدم منتهی گردد. از سوی دیگر بحران امنیت غذایی ناشی از خشکســالی و تحولات جهانی، لزوم تأمیــن کالاهای اساســی مانند گندم را از مبــادی بین المللی بــا اهمیت کرده اســت به طوری که بــا واردات حدود 4 میلیــون تن گنــدم در 8 ماهه امســال، انبارها و سیلوهای کشور مملو از گندم اســت تــا هیچ گونــه نگرانی بابــت نان مصرفی مردم وجود نداشته باشد. سید ســعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانــی دولتــی ایــران از رشــد حدود 25 درصــدی تولیــد گندم خبــر داده و گفته اســت: تولید گندم کشــور در سال گذشــته زراعی بــه بیــش از 10 میلیون تن رســید که 7 میلیــون و 160 هزار تن آن توســط این شــرکت در قالب خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

, ایران:, ایران:, 25 ,

جام جم: علی قادری در یادداشتی با عنوان «بایسته های سیاستگذاری فرهنگی مطلوب» این گونه نوشت: در دهه های اخیر برنامه ریزی در حوزه فرهنگ و اهمیت آن به عنوان زیرساخت تمامی حوزه های دیگر مورد اجماع اندیشمندان و سیاستگذاران قرار گرفته است. به طوری که در حال حاضر سیاستگذاری فرهنگی در کشورهای دیگر در برنامه ریزی و تدوین راهبردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

, جام جم: , جام جم: ,

جوان: حسین عبداللهی فر در یادداشتی با عنوان «10 نشانه شکست دمشن در مقابل انقلاب اسلامی» نوشت: هیچ فرد و گروهی بدون شناخت دشمن و مقاومت در برابر آن به اهداف خویش نرسیده است چراکه هر یک از آحاد بشر به شکل فردی و جمعی دارای دشمنان مشترکی هستند که همواره برای شکست آنها تلاش می کنند. در عصر کنونی یکی از این دشمنان بزرگ بشریت، دولت های شیطانی هستند که اصالت سود و لذت فلسفه سیاسی نظام حاکم بر آنها را شکل می دهد. آنچه در شناخت دولت های شیطانی مهم است برنامه ها، تاکتیک ها و تکنیک های آنهاست چراکه این دولت ها تلاش می کنند از همه انواع تهدیدات نرم، سخت و نیمه سخت بهره گیرند. بدون تردید تنها راه نجات از کید و مکر این دولت ها مقاومت هوشمندانه است که از لوازم آن تحلیل دقیق وضعیت آنها به ویژه نقاط ضعف آنهاست چراکه آنها با استفاده از برتری رسانه ای خود تلاش می کنند خود را چنان قوی و قدرتمند نشان دهند تا کسی فکر ایستادگی در برابرشان را نداشته باشد، از این رو رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیه هایی که به بسیجیان به مناسبت پنجم آذر سالگرد تأسیس شجره طیبه بسیج داشتند، فرمودند: دشمن تان را بشناسید و اول هم بدانید دشمن کیست، دشمن وقتی دشمن را شناختید که کیست، نقطه ضعف های را اشتباه نکنید. ثانیا دشمن را بشناسید، ناتوانی های دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی می کند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد. سعی کنید بشناسید دشمن در چه وضعیتی است، چه ضعف هایی، چه نقطه ضعف هایی، چه ناتوانی هایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشه های دشمن را بشناسید. خیلی ها در مقابل نقشه دشمن غافلگیر می شوند، مراقب باشید افلگیر نشوید. نگاهی گذرا به جبهه دشمن بخش زیادی از نقاط ضعف دشمنان ملت ایران را آشکار می سازد.

, جوان:, جوان:]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه