اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

علی دهکردی با نقش شیخ مفید جاودانه شد

علی دهکردی با نقش شیخ مفید جاودانه شد
به بهانه امروز نهم آذرماه که با عنوان «بزرگداشت شیخ مفید» از آن یاد می کنند، بر سریال «خورشید شب» مرور گذرایی داشته ایم؛ سریالی که درآن علی دهکردی جوان در نقش شیخ مفید بازی قابل قبولی از خود به یادگار گذاشته است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد بن محمد بن نعمان ملقب به شخ مفید، از بزرگان و دانشمندان به نام شیعه در قرن چهارم هجری است؛ قرنی که با استقرار دولت آل بویه در بغداد آغاز شده و حالا این شهر به مرکز علمی جهان اسلام تبدیل شده است. وزیر آل بویه در سال 381 کتابخانه بزرگی تاسیس می کند که پس از مرگ وی، اداره ان به شیخ مفید واگذار می شود و در آن دوره به دلیل روی کار آمدن دولت های مستقل شیعی، بزرگانی چون شیخ مفید توانستند با آزادی عمل بیشتری عقاید شیعیان را نشر دهند و شاگرد پروری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شخ مفید,

شیخ طوسی از شاگردان به نام شیخ مفید، درباره استاد می گوید:« درعصر خویش ریاست و مرجعیت شیعه به او منتهی گردید. در فقه و کلام  بر هر کس دیگر مقدم بود. حافظه خوب و ذهن دقیقی داشت و در پاسخ به سؤالات حاضرجواب بود. او در بین دانشمندان جهان اسلام دارای جایگاهی بسیار بالا و در علم تاریخ صاحب معتبرترین کتاب‌هاست! او بیش از ۲۰۰ جلد کتاب کوچک و بزرگ دارد.»

, .,

علاوه بر شیخ طوسی، سید رضی گرداورنده کتاب گرانبهای نهج البلاغه و سید مرتضی (برادر سید رضی) که همه از علما و فقهای بزرگ شیعه هستند، از شاگردان معروف شیخ مفید به شمار می روند؛ امروز چهارشنبه نهم آذرماه را به نام «شیخ مفید» نامگذاری کرده اند.

,

, ,

علی دهکردی در نقش شیخ مفید

, علی دهکردی در نقش شیخ مفید,

مجموعه تلویزیونی «خورشید شب» به کارگردانی فریبرز صالح در سال 73 از شبکه دوم سیما به روی آنتن رفت. سیروس مقدم نیز در میانه کار به تیم کارگردانی اضافه می شود تا صالح را همیاری کند. محمدرضا ذوالفقاری، هادی مشکوه و مجید اوجی تیم تهیه کنندگی این سریال را برعهده داشتند.

, خورشید شب,

فریبرز صالح پیش از خورشید شب که به زندگی شیخ مفید می پردازد، فیلم سینمایی «سفیر» را در سال 61 با بازی فرامرز قریبیان ساخته بود که در اولین جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی شد؛ فیلمی که در ان زمان هزینه زیادی برای ساخت آن شده بود.

,

رضا رویگری، پرویز پورحسینی، آتیلا پسیانی، امین تارخ، داریوش ارجمند، زهرا سعیدی، سیروس گرجستانی، فلورا سام، کتایون ریاحی، مهدی فتحی، ماهایا پطروسیان، حسن میرباقری و سید مهرداد ضیایی از بازیگران شناخته شده این مجموعه تلویزیونی بودند.

,

علی دهکردی که پیش از این با فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» به عنوان بازیگر چهره شده بود، یکی دو سال بعد در این سریال نقش «شیخ مفید» را بازی می کند و بازی در این نقش ها باعث می شود تا در جوانی پله های صعود در سینما و تلویزیون را با سرعت بیشتری طی کند و دیده شود.

, علی دهکردی , شیخ مفید,

محمود قنبری از مدیران دوبلاژ و گویندگان نسل دوم دوبله ایران، مدیریت دوبلاژ این سریال را برعهده می گیرد و نقش شیخ مفید را نیز ناصر طهماسب دوبله می کند.

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

به یاد شهریار جوان؛ افتخار هسته‌ای

, به یاد شهریار جوان؛ افتخار هسته‌ای, به یاد شهریار جوان؛ افتخار هسته‌ای,

سریال سنجرخان زمستان به آنتن می‌رسد؟

, سریال سنجرخان زمستان به آنتن می‌رسد؟, سریال سنجرخان زمستان به آنتن می‌رسد؟,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه