اخبار داغ

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد؛

اعلام آمادگی خراسان شمالی برای میزبانی از پیروز/تعیین کریدور جدید تردد یوز در شمال شرق ایران در دست اقدام

اعلام آمادگی خراسان شمالی برای میزبانی از پیروز/تعیین کریدور جدید تردد یوز در شمال شرق ایران در دست اقدام
رضا شکاریان گفت: این اداره کل اعلام آمادگی خود را مبنی بر میزبانی از پیروز در منطقه میان دشت جاجرم طی همکاری با استان سمنان را به سازمان محیط زیست کشور انعکاس داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا شکاریان،مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی، آخرین سرشماری حیات وحش در مناطق تحت حفاظت اداره کل محیط زیست استان از دو هفته قبل شروع شده است و تا هفته آینده به پایان می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

شکاریان گفت: این سرشماری با استفاده از دوربین ها و تلسکوپ انجام می شود.

,

وی با اشاره به اینکه در این اقدام، سرشماری از تمامی گونه های حیات وحش در دست اجرا است، در عین حال، یادآور شد: در این سرشماری، مشاهده و ثبت جمعیت پستاندارانی شامل قوچ، میش، کل، بز و آهوان در اولویت است.

,

این مقام مسئول عنوان کرد: در این سرشماری، تا به کنون مشاهدات گویای آن بوده است که جمعیت این پستانداران در مناطق حفاظت شده قورخود و سالوک رو به افزایش بوده اند.

,

افزون بر این، وی به منطقه حفاظت شده میان دشت جاجرم نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه این منطقه زیستگاه یوز آسیایی در شمال شرق ایران است، امسال محیط بانان و همیاران طبیعت از پیدا کردن ردهایی از یوز در این پناهگاه خبر داده اند.

,

شکاریان با اشاره به اینکه در سال های پیشین وجود چهار قلاده یوزپلنگ در این زیستگاه مشاهده شده بود، گفت: در فصل سرشماری کنونی، هنوز یوزی مشاهده نشده است.

,


افزایش جمعیت 5 گونه جانوری در خراسان شمالی با وجود تغییرات اقلیمی

,
, افزایش جمعیت 5 گونه جانوری در خراسان شمالی با وجود تغییرات اقلیمی, افزایش جمعیت 5 گونه جانوری در خراسان شمالی با وجود تغییرات اقلیمی,

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در ادامه درباره دلایل افزایش جمعیت پستانداران قوچ، میش، کل، بز و آهوان در دو منطقه یاد شده نیز اظهار کرد: هر چند که استان طی چندین سال اخیر با تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی ها مواجه بوده است، با این وجود با اقدامات انجام شده، تلاش شد که حیات گونه های جانوری استان در این شرایط حفظ شوند.

,

شکاریان احیای آبشخورهای حیات وحش در مناطق تحت حفاظت این اداره کل و آبرسانی به آبشخورهای حیات وحش در این مناطق را از جمله اقدامات انجام شده برای حفظ گونه های جانوری استان برشمرد.

,

وی همچنین اعلام کرد: امسال با دریافت اعتبارات ملی و استانی برای حیات وحش استان علوفه و خوراک خریداری و به مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان انتقال یافتند تا حیات وحش گرسنه نمانند.

,

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در استان، در زمینه احیای آبشخورها و آبرسانی به آبشخورها همچنین تامین علوفه و خوراک برای حیات وحش، علاقمندان به محیط زیست نیز مشارکت و همکاری کردند.

,

در عین حال، وی تصریح کرد: در صورتیکه سرمای امسال شدید شود، نیاز به خرید و تامین علوفه و خوراک برای حیات وحش استان نیز بیشتر خواهد شد که باید حمایت شود.

,

علاوه بر این، شکاریان بیان کرد: برای حفظ گونه های جانوری در استان سطح ایمنی و حفاظتی زیستگاه های حیات وحش افزایش یافته و تمامی محیط بانان این اداره کل نیز به موتور سیکلت ها های مناسب و با کیفیت و دیگر تجهیزات به روز و مورد نیاز تجهیز شده اند.

,

وی افزود: تابلوهای هشدار در مسیر جاده های استان، نصب و برنامه های آموزشی برای جوامع بومی و محلی نیز برگزار شده اند.

,


آزادسازی 15 هزار هکتار از پهنه میان دشت جاجرم از چرای دامی

,
, آزادسازی 15 هزار هکتار از پهنه میان دشت جاجرم از چرای دامی, آزادسازی 15 هزار هکتار از پهنه میان دشت جاجرم از چرای دامی,

در عین حال، رییس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد: برای ارتقای سطح ایمنی زیستگاه های میان دشت جاجرم که پهنه زیستگاهی آهو و یوز آسیایی در شمال شرق ایران است، طی دو سال اخیر مجوز چرای چهار هزار و 500 واحد دامی در این منطقه به مبلغ چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی خریداری شده است.

,

شکاریان با بیان اینکه پهنه زیستگاه میان دشت جاجرم 85 هزار هکتار است، افزود: تا به کنون 15 هزار هکتار از این پهنه با خرید مجوز چرای چهار هزار و 500 واحد دامی این منطقه آزادسازی شده است.

,

افزون بر این، وی یادآور شد: افزایش مبلغ جریمه شکار نیز عاملی موثر بر کاهش شکار حیات وحش در استان بوده که البته هنوز بازدارندگی مورد انتظار را به همراه نداشته است.

,

این مقام مسئول تصریح کرد: انتظار است که در زمینه صدور مجوز اسلحه شکاری به متقاضیان از اداره کل محیط زیست استان نیز استعلام انجام شود.

,


ارتقای حفاظت و امنیت زیستگاه یوز در شمال شرق ایران، در دست اقدام

,
, ارتقای حفاظت و امنیت زیستگاه یوز در شمال شرق ایران، در دست اقدام, ارتقای حفاظت و امنیت زیستگاه یوز در شمال شرق ایران، در دست اقدام,

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود، درباره ارتقای سطح حفاظتی و ایمنی زیستگاه میان دشت جاجرم که محل زیست یوزآسیایی در خراسان شمالی است، نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته یک قلاده یوزآسیایی به نام کوشکی در این زیستگاه محافظت می شده، زیرساخت های لازم برای زیست این گونه جانوری در این منطقه فراهم شده بودند.

,

شکاریان گفت: اخیرا در این منطقه یک پاسگاه محیط بانی در مسیر اصلی تردد یوز بهره برداری شد.

,

وی در ادامه افزود: درصدد هستیم که در میان دشت جاجرم در یک نقطه امیدبخش از زیست یوز یک پاسگاه محیط بانی جدید را احداث همچنین یک جان پناه برای استقرار موقت دامداران و گله هایشان در حال تردد در این پهنه ایجاد کنیم تا عبور گله های دامی که دارای سگ های گله هستند تحت کنترل قرار گیرند که برای حیات یوز در این منطقه خطر آفرین نشوند.

,

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه امسال سازمان محیط زیست کشور مناطق زیست یوز آسیایی در مناطق توران در استان سمنان و میان دشت جاجرم در خراسان شمالی را به طور ویژه مورد توجه قرار داده است، اعلام کرد: در همین راستا، این اداره کل در گفت و گو شفاهی با معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست کشور آمادگی استان مبنی بر میزبانی از پیروز ( یوز پلنگ) در منطقه میان دشت جاجرم اعلام کرده است.

,

وی گفت: خراسان شمالی اعلام کرده است که آمادگی دارد در همکاری با استان سمنان میزبان حضور پیروز پس از یکسالگی آن در منطقه میان دشت جاجرم باشد.

,

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: البته این درخواست را در قالب انجام مکاتبات نیز به سازمان محیط زیست کشور اعلام کرده ایم.

,

وی افزود: سازمان محیط زیست کشور به این تقاضا پاسخ داده است که تقاضا را بررسی خواهند کرد.

,

در عین حال، شکاریان عنوان کرد: برای تحقق این امر، نسبت به برگزاری جلسه ای با حضور مدیران کل محیط زیست و منابع طبیعی استان های سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی ورود کرده ایم تا با برگزاری این جلسه بتوان در مورد میزبانی از پیروز تعامل کرد و تصمیم گرفت.

,

وی با یادآوری این مطلب که مناطق حفاظت شده توران و میان دشت، محل گدار یوزآسیایی است، گفت: معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست کشور نسبت به برگزاری این جلسه و تعیین کریدور جدید عبور یوز در این پهنه حفاظت شده در شمال شرق ایران نظر مثبت خود را اعلام کرده است.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این مناطق باید حل مسائلی از جمله وجود جاده و تعارضات طی برگزاری جلسات و انجام گفت و گوها مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرند.

,


لزوم همکاری صمت و منابع طبیعی خراسان شمالی برای ارتقای مناطق شکار ممنوع استان

,
, لزوم همکاری صمت و منابع طبیعی خراسان شمالی برای ارتقای مناطق شکار ممنوع استان, لزوم همکاری صمت و منابع طبیعی خراسان شمالی برای ارتقای مناطق شکار ممنوع استان,

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در ادامه درباره ارتقای مناطق شکار ممنوع استان به مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش نیز اظهار کرد: در حال حاضر ارتقای چهار منطقه شکار ممنوع استان واقع در شهرستان های اسفراین و مانه و سملقان در دست پیگیری است که در صورت تحقق آن، دو درصد به مساحت مناطق حفاظت شده استان اضافه خواهد شد و این پهنه از 12 درصد به 14 درصد خواهد رسید.

,

شکاریان گفت: هر چند مستندات و مدارک این مناطق شکار ممنوع برای ارتقا به مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده اند، با این وجود، در این مسیر، در استان به همراهی و موافقت ادارات کل صنعت، معدن و تجارت همچنین منابع طبیعی نیاز است.

,

وی درباره مصوبه اخیر دولت درباره اجازه انجام و اجرای طرح های اقتصادی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست کشور نیز بیان کرد: بر اساس این مصوبه اجرای طرح های صنعتی و تولیدی در مستثنیات قانونی افراد همچنین اجرای طرح های صنعتی و تولیدی رده های یک و دو در زون های تعیین شده واقع در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش امکانپذیر است.

,

وی اعلام کرد: تا به کنون دو مجوز در زمینه های ایجاد یک واحد بلوک زنی و احداث یک اسخر آب در مناطق تحت مدیریت این اداره کل صادر شده اند.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این مصوبه اجازه استقرار صنایع در داخل پارک های ملی و محدوده آثار طبیعی ملی داده نشده است.

,


 39 میلیارد تومان اعتبار، مصوبه سفر رییس جمهور برای محیط زیست استان

,
,  39 میلیارد تومان اعتبار، مصوبه سفر رییس جمهور برای محیط زیست استان,  39 میلیارد تومان اعتبار، مصوبه سفر رییس جمهور برای محیط زیست استان,

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در خاتمه به سفر رییس جمهور به خراسان شمالی که در سال جاری انجام شد نیز اشاره و اظهار کرد: در این سفر مصوب شد که 39 میلیارد تومان اعتبار طی سه سال به اداره کل محیط زیست استان اختصاص داده شود تا برای طرح های مصوب صرف شود.

,

شکاریان گفت: در این سفر همچنین مصوب شد که موزه تاریخ طبیعی در پارک پردیسان بجنورد، احداث، اداره محیط بانی در شهرستان های مانه و سملقان و راز و جرگلان ایجاد، ساختمان مرکز ملی خزندگان شمال شرق کشور در منطقه ساریگل شهرستان اسفراین نیز تکمیل شوند.

,

وی همچنین افزود: در این سفر مصوب شد که ایستگاه های سنجش آلودگی هوا برای شهرهای بجنورد، شیروان، فاروج، آشخانه و گرمه، ایجاد و تجهیز شوند.

,

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یادآور شد: در صورت انجام سفر دوم رییس جمهور به استان، مطالبه هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت این اداره کل را به منظور دریافت پهباد و خریداری دوربین ها را پیگیری خواهیم کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه