اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

دریاچه ارومیه جان دوباره می‌گیرد؟!/انتظار اتمام تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسید!

دریاچه ارومیه جان دوباره می‌گیرد؟!/انتظار اتمام تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسید!
براساس اعلام مسئولان پروژه عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسید، در واقع می‌توان گفت پس ازخلف وعده‌های مکرر مسئولان این پروژه به ایستگاه پایانی رسیده و با بهره‌برداری آن در بهمن ماه سال جاری، قرار است دریاچه جانی دوباره بگیرد.

[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدتهاست زمزمه خشکی ۹۵درصدی دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد که بسیار ناراحت کننده است، متاسفانه دریاچه ارومیه به دلیل خودخواهی برخی انسان‌ها و بی‌توجهی مسئولان امر در حال نابودی است، در واقع دلایل اصلی مرگ دریاچه را می‌توان ابنگونه برشمرد: سدسازی بی‌رویه، احداث چاه‌های آب بیش از حد مجاز در اطراف آن برای استفاده‌های شخصی و کشاورزی و البته تغییرات آب وهوایی و اقلیمی که باعث کم شدن بارش باران در این سال‌ها شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دریاچه ارومیه, دریاچه ارومیه,

حتی کارشناسان درباره تهدید طوفان‌های نمکی دریاچه ارومیه برای زندگی ۱۵ میلیون نفر از اجتماعات پیرامونی آن هشدار می‌دهند، البته بر طبق نظر آنان خوشبختانه بلورهای نمکی سطح دریاچه هنوز نشکسته‌اند و اقدامات حفاظتی دقیق و فراگیر می‌تواند از بروز هرگونه طوفان نمکی در منطقه جلوگیری کند.

, طوفان‌های نمکی دریاچه ارومیه,

رهاسازی حق‌آبه زیست‌محیطی به دریاچه ارومیه از بهمن‌ماه سال جاری

,

مدت‌هاست مسئولان در تلاش هستند تا از طریق انتقال آب به دریاچه ارومیه جانی به آن دهند که پروژه هر بار با تاخیر روبه‌رو بود اما گویا این بار انتظار به پایان رسید، به طوری که سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی درباره آخرین وضعیت رهاسازی حق‌آبه زیست محیطی به دریاچه ارومیه می‌گوید: خوشبختانه پروژه‌های حوزه سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه پیشرفت ۹۸ درصدی روبه‌رو بوده که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا بهمن‌ماه این پروژه افتتاح خواهد شد.

, رهاسازی حق‌آبه زیست, .,

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی، در آینده‌ای نزدیک حق آبه زیست‌محیطی مقرر به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد.

, .,

شهند تصریح کرد: همچنین پروژه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر ارومیه به تبریز در حال اجراست که ۹۴درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت افتتاح قسمتی از حق آبه زیست‌محیطی دریاچه تأمین و به سمت دریاچه رهاسازی می‌شود.

, تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر ارومیه به تبری, .,

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی  گفت: به‌منظور تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه ۱۵میلیارد مترمکعب آب نیاز است؛ لذا اگر سالانه ۴/۳ میلیارد مترمکعب حق آبه به دریاچه ارومیه اختصاص یابد در ۵ سال آینده به شرایط اکولوژیک و احیای حداکثری خواهد رسید.

, اکولوژیک,

احیای دریاچه ارومیه یک مطالبه ملی است/ عملیات احیا متوقف نشده است

,

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در گفتگویی در این باره گفت: با صحبت‌های که با وزیر نیرو انجام شده تا دهه فجر امسال ۶۰۰میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود،در واقع احیای دریاچه ارومیه یک مطالبه ملی است و تمامی ۱۳ نماینده استان برای احیای دریاچه ارومیه و اتمام پروژه های انتقال آب به دریاچه ارومیه اتفاق نظر دارند.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یاد آورشد: اینکه عده ای ادعا می کنند بخاطر استخراج مواد معدنی از بستر دریاچه ، عملیات احیا متوقف شده است، صحت ندارد، چرا که نمی‌شود جان مردم رابه بخاطرمسائلی غیر کارشناسی یا استخراج مواد معدنی به طر انداخت.

,

وی با تاکید به اینکه مراحل پایانی و رفع مشکلات تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال طی مراحل پایانی است، خاطر نشان کرد: نباید بگذاریم روند خشک شدن دریاچه ادامه یابد چرا که خشک شدن دریاچه به معنی ازبین رفتن زندگی بیش از ۱۵ میلیون نفراست.

, تونل انتقال آب ,

سال‌هاست که سازمان حفاظت محیط‌زیست مسئولیت حفظ تالاب‌ها و حوضه‌های آبریز را برعهده دارد و موفق به احیای دریاچه نشد و تنها شاهد وعده‌هایی بودیم که هیچگاه عملی نشد. همچنین کمیته‌ احیا هم جز هدردادن وقت و بودجه کار دیگری نکردند، در واقع  پروژه عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه سبب شد تا برای احیای دریاچه کمی خوش‌بین بود که پس از خلف وعده‌های مکرر مسئولان  این پروژه به ایستگاه پایانی رسیده و با بهره‌برداری آن در بهمن‌ماه سال جاری، قرار است دریاچه جانی دوباره بگیرد.

, سال‌هاست که سازمان حفاظت محیط‌زیست مسئولیت حفظ تالاب‌ها و حوضه‌های آبریز را برعهده دارد و موفق به احیای دریاچه نشد و تنها شاهد وعده‌هایی بودیم که هیچگاه عملی نشد. همچنین کمیته‌ احیا هم جز هدردادن وقت و بودجه کار دیگری نکردند، در واقع  پروژه عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه سبب شد تا برای احیای دریاچه کمی خوش‌بین بود که پس از خلف وعده‌های مکرر مسئولان  این پروژه به ایستگاه پایانی رسیده و با بهره‌برداری آن در بهمن‌ماه سال جاری، قرار است دریاچه جانی دوباره بگیرد,

 

,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:,

بهای نابودی دریاچه ارومیه را مردم می‌پردازند یا مسئولان ؟!

, بهای نابودی دریاچه ارومیه را مردم می‌پردازند یا مسئولان ؟!,

اجرای انتقال آب به دریاچه ارومیه به ۶ ماه آینده موکول شد؟!

, اجرای انتقال آب به دریاچه ارومیه به ۶ ماه آینده موکول شد؟!,

 

,

 

]

خبرنگار : فرزانه رحیمی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه