اخبار داغ

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با دانا:

بدترین سناریوها در انتظار کشورهای اروپایی است/ قطعی انرژی در اروپا جدی است

بدترین سناریوها در انتظار کشورهای اروپایی است/ قطعی انرژی در اروپا جدی است
یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: با توجه به بیانیه ها و دستورالعمل های کشورهای اروپایی، به نظر می رسد این کشورها خود را برای بدترین سناریو که قطع شدن برق و گاز و یا جیره بندی و ساعت بندی این قطعی ها است، آماده می کنند.
[

الهام عابدینی کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه در هفته های اخیر شاهد تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف اروپایی در اعتراض به افزایش قیمت انرژی و به تبع آن افزایش قیمت همه کالاهای اساسی بوده ایم، اظهار کرد: آلمان، اتریش، چک، انگلیس و  کشورهای مختلف درگیر این تظاهرات بودند و بعضا در تظاهرات تا ده ها هزار معترض حضور داشتند و هرچقدر هم به سمت سرد تر شدن هوا می رویم، تعداد این تظاهرات و شمار این شرکت کنندگان در حال افزایش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف اروپایی, افزایش قیمت انرژی,

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: نقطه اشتراکی که بین همه این اعتراضات وجود دارد و همه معترضان روی آن تاکید دارند، بحث انتقاد از دولت هایشان در اعمال تحریم های خیلی شدید علیه روسیه است.

,

وی در ادامه خاطر نشان کرد: حدود ۴۰ درصد از انرژی اتحادیه اروپا با واردات نفت و گاز از روسیه تامین شده بود که در حال حاضر با توجه به تحریم هایی که وجود دارد گفته شده که حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد این رقم کاهش پیدا کرده است.

,

عابدینی تاکید کرد: اروپا برای اینکه بتواند در کوتاه مدت و یا حتی میان مدت جایگزینی برای نفت و گاز بازار روسیه پیدا کند، موفق عمل نکرده،

,

وی همچنین اشاره کرد: اروپایی ها در این مدت تلاش کردند جایگزین هایی را پیدا کنند و حتی خود آمریکا هم در این باره وارد عمل شد تا بتواند یک میرانی از این کسری را جبران کند، اما به نظر می رسد آنها هم در این باره کاملا موفق نشده اند.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به افزایش قیمت ها عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه قبوض برق شهر به شهر و در واقع کشور به کشور متفاوت است، اما در بسیاری از مناطق حداقل دو برابر شده است.

,

وی با بیان اینکه آمار بیکاری هم به دلیل بالا بودن قیمت انرژی افزایش پیدا کرده، گفت: خیلی از کارخانجات و رستوران ها و نانوایی ها با تعطیلی یا کاهش شدید رو به رو بودند و به دلیل این افزایش قیمت انرژی نمی توانند با ظرفیت قبلی خود به کار ادامه دهند.

, افزایش قیمت انرژی,

تحریم های اعمال شده علیه روسیه می تواند جان اروپا را بگیرد

,

عابدینی در ادامه اظهار داشت: ویکتور اوربان، نخست‌ وزیر مجارستان در جمله ای دراین باره گفته من و خیلی از سیاست مداران اروپایی فکر می کردیم که این تحریم هایی که علیه روسیه اعمال شده به نوعی شلیک به پای خود است، اما حالا فکر می کنم این شلیک به ریه و تنفس اروپا است. همچنین این حجم از تحریم هایی که اعمال شده و باعث شده که واردات نفت و گاز قطع شود می تواند جان اروپا را بگیرد.

,

روسیه تمایل دارد بیش از بیش اروپا را تحت فشار قرار دهد

,

وی افزود: از آن طرف ما شاهد تصمیم اوپک پلاس هستیم که تلاش می کنند با کاهش تولیدات خود قیمت نفت را بالا ببرند، این هم به نوعی تصمیم و تمایل روسیه است که بیش از بیش بخواهد اروپایی ها را تحت فشار قرار دهد و هم به نوعی نشان می دهد که عربستان با آمریکا نیز بر سر اختلافات و بحث هایی که در یمن دارند، دچار مشکل شده است؛ بیرون کشیدن سامانه های موشکی آمریکا از عربستان و اختلاف هایی که در آن داشتند نیز تا حدی در تصمیم اوپک پلاس اثرگذار بوده است.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی خود را برای بدترین سناریو آماده می کنند، خاطر نشان کرد: با توجه به نقل قول ها و بیانیه ها و دستورالعمل هایی که کشورهای اروپایی شامل خود رییس کمیسیون اروپا و سران کشورها می دهند به نظر می رسد که این کشورها خود را برای بدترین سناریو که قطع شدن برق و گاز و یا به نوعی جیره بندی و ساعت بندی این قطعی ها است، آماده می کنند.

,

سناریوی قطعی انرژی سناریوی جدی است

,

عابدینی افزود: این بدترین سناریو است که تلاش می شود با افزایش قیمت انرژی شهروندان را مجبور کنند که خودشان مصرف انرژی را کاهش دهند اما به هرحال این سناریوی قطعی انرژی سناریوی جدی است و دستورالعمل ها و بیانیه های هم در این مورد صادر شده است که به شهروندان اروپایی در واقع هشدار داده که ممکن است این اتفاق بیفتد بنابراین باید منتظر ماند که آیا ترفند یا راهکار خاصی در این باره وجود دارد که با سرد شدن هوا بخواهند آن را رو کنند یا خیر ولی در حال حاضر نکته امیدوار کننده ای نیست.

, سناریوی قطعی انرژی ,

وی در ادامه تصریح کرد:‌ البته در یکی دو ماه اخیر خبرهای منتشر شده بود از این که نیروهای نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه در یمن تحرکاتی را داشتند و خود انصارالله یمن در این مورد هشدار داده بود که این ها اینجا مستقر هستند و تحرکاتی دارند که به نظر می رسد این تحرکات بی ارتباط با بحث تامین انرژی نباشد تا اگر وضع خیلی به وخامت رفت بتوانند نفت را از یمن انتقال دهند به دلیل اینکه خیلی از جاهایی که فعالیت هایشان متمرکز و گسترده تر بوده به قسمت هایی در یمن که میادین انرژی در آن وجود داشته نزدیک بوده که باید این سناریوها را هم در نظر گرفت.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت:‌ به طور کلی به نظر می رسد که حداقل فعلا تحریم هایی که علیه روسیه اعمال شده، خیلی بیشتر از آن که به روسیه آسیب بزند به کشورهای تحریم کننده آسیب زده است.

,

 

,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

اوج گیری اعتراضات در اروپا همزمان با فصل سرما/ کشورهای اروپایی و رهبرانشان دچار یک سردرگمی در تصمیم گیری شده اند

, اوج گیری اعتراضات در اروپا همزمان با فصل سرما/ کشورهای اروپایی و رهبرانشان دچار یک سردرگمی در تصمیم گیری شده اند]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه