اخبار داغ

دیدار و گفتگوی وزرای خارجه ایران و عراق درباره تقویت روابط دوجانبه

دیدار و گفتگوی وزرای خارجه ایران و عراق درباره تقویت روابط دوجانبه
وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با فواد حسین، وزیر خارجه عراق دیدار و دو طرف درخصوص روابط دوجانبه تهران و بغداد و راه های تقویت آن و همچنین تحولات منطقه و جهان رایزنی کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با فواد حسین، وزیر خارجه عراق دیدار و دو طرف درخصوص روابط دوجانبه تهران و بغداد و راه های تقویت آن و همچنین تحولات منطقه و جهان رایزنی کردند.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در این دیدار بر اهمیت تداوم فعالیت کمیته های فنی برای اجرای تفاهمنامه های امضا شده میان طرفین تاکید کرد و گفت که افزایش تلاش های دیپلماتیک برای حل مشکلات امری ضروری است.

وزیر خارجه عراق همچنین خواستار برگزاری کنفرانس ها در راستای نزدیک کردن رویکردها و انجام گفت‌وگوهای هدفمند برای بازگرداندن ثبات و امنیت در منطقه شد.

وزیران خارجه ایران و عراق همچنین به روابط دوجانبه دو کشور و بهبود آن در زمینه های مشخص تاکید کردند.

آن ها همچنین با پرداختن به مذاکرات هسته ای ایران در وین بر لزوم تداوم گفت‌وگو هایی که در بغداد آغاز شد، تاکید کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در این دیدار از مهمان‌نوازی دولت و ملت عراق در راهپیمایی اربعین حسینی تقدیر کرد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین از تلاش ها و نقش سازنده عراق در انجام و پیگیری گفت‌وگوهای منطقه ای در راستای تقویت و ثبات و امنیت و شکوفایی در منطقه تمجید و بر آمادگی ایران برای تداوم تبادل نظرات درخصوص پرونده های دوجانبه و منطقه ای تاکید کرد.

امیر عبداللهیان در پایان این دیدار به اعتراضات اخیر در ایران و رویکرد دولت در این خصوص پرداخت.

بر اساس این گزارش، فواد حسین، وزیر خارجه عراق روز گذشته(سه‌شنبه) در گفت‌وگو با شبکه روداو گفت که ایران و عربستان تاکنون پنج دور مذاکرات در سطح اطلاعاتی و امنیتی برگزار کردند.

وی گفت: با دو طرف ایرانی و سعودی دیدار داشتم و تلاش می کنیم که مذاکرات را به سطح وزرای خارجه برسانیم، تلاش های ما ادامه دارد و باید ببینیم چه چیزی رخ می دهد.

فواد حسین با اشاره به اینکه محتوای پنج دور قبلی مذاکرات ایران و عربستان به طور رسمی اعلام نشد، تاکید کرد که عراق اکنون با دو طرف در ارتباط است.

وزیر خارجه عراق درخصوص تاثیر مذاکرات توافق هسته ای بر مذاکرات ایران و عربستان گفت: نمی خواهم وارد این بحث شوم اما تمام امور به هم مرتبط هستند. روابط ایران و عربستان و ایران و آمریکا روی هم تاثیرگذار هستند اما این تاثیرگذاری مستقیم نیست.

وی گفت که هم ایران ‌و هم عربستان بر اساس منافع خود سیاست های خود را دارند ‌و ما همانند دیگر طرف ها پیگیر مذاکرات وین هستیم.

فواد حسین درخصوص اینکه بغداد پیش از این پیام های آمریکا را به ایران منتقل کرده است، گفت: بله، انجام داده ایم و همچنان این کار را انجام می دهیم ‌و من اخیرا دیدارهایی با دو طرف داشتم.

وزیر خارجه عراق گفت که این دیدارها به توافق هسته ای مرتبط است و در واقع دو طرف به نتایجی رسیده اند اما اکنون مساله دیگری را به توافق ربط دادند.

وی گفت که بحث و مناقشه اکنون درخصوص این مساله است و این مساله میان ایران و آمریکا است نه ایران و ۱+۵.

وزیر خارجه عراق درخصوص اعتراضات اخیر در ایران نیز خاطرنشان کرد که این مساله داخلی است اما از فوت آن دختر بسیار متاثر شدیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه