اخبار داغ

محسن فلکی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

بازار مسکن جایی برای افزایش قیمت ندارد/ نگاه سرمایه‌ای موجب افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن شد

بازار مسکن جایی برای افزایش قیمت ندارد/ نگاه سرمایه‌ای موجب افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن شد
یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به راهکارهای کاهش تورم در بازار مسکن و نگاه سرمایه‌ای که موجب افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن در سال‌های اخیر شده، گفت: دیگر در بازار مسکن جایی برای افزایش قیمت باقی نمانده و در صورت افزایش، تقاضایی وجود نخواهد داشت.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بنگاه‌های معاملات ملکی کشور موظف هستند مشخصات کلیهٔ معاملات خرید و فروشی که سند آن‌ها از طریق دفتر ثبت‌اسناد انتقال پیدا می‌کند را در سامانهٔ اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند، تا این اطلاعات برای تصمیم گیری‌ها در بازار مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

باتوجه‌به این‌که کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد.

بیشتر بخوانید:
مسکن اجتماعی‌ترین کالای اقتصادی/ افزایش قیمت اوراق مسکن؛ خرید خانه را به رویا تبدیل می‌کند

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, بازار مسکن,
,
,
,
, بیشتر بخوانید: , بیشتر بخوانید: ,
, مسکن اجتماعی‌ترین کالای اقتصادی/ افزایش قیمت اوراق مسکن؛ خرید خانه را به رویا تبدیل می‌کند,

آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه قیمت اجاره و فروش املاک مسکونی

, آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه قیمت اجاره و فروش املاک مسکونی,

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ١١٦٧١١ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٤٥ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ٦,٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٥.٤ درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ١٢٧٩٧٥ هزار ریال با میانگین مساحت ١٠٧ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٣ سال بوده است، که نسبت به فصل قبل، ٨,٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٤.٨ درصد افزایش داشته است.

متوسط مبلغ اجارهٔ ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجارهٔ یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور ٣٦٨٦٩٤ ریال با میانگین مساحت ١٠٣ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٥ سال بوده است، که نسبت به فصل قبل ١٦,٣ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٦٠.٩ درصد افزایش داشته است.
 

,
,
,
,
,
,

تغییر دیدگاه نسبت به مسکن می‌تواند از افزایش سرسام‌آور قیمت آن جلوگیری کند

, تغییر دیدگاه نسبت به مسکن می‌تواند از افزایش سرسام‌آور قیمت آن جلوگیری کند,


محسن فلکی کارشناس و فعال بازار مسکن در گفتگو با راه دانا؛ درباره تورم در بازار مسکن و راهکارهای کنترل آن اظهار کرد: در وهله نخست تغییر دیدگاه نسبت به مسکن باید در دستور کار قرار گیرد تا مسکن به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای خریدوفروش نشود تا این کالا به‌عنوان نیاز اساسی خانواده در نظر گرفته شده و از افزایش سرسام‌آور قیمت آن جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در وهله دوم وظیفه دولت تأمین مسکن مناسب برای تمام دهک‌های جامعه است اگرچه در دولت‌های مختلف حرکت‌ها و کارهای انجام شده؛ ولی هیچ‌کدام نتوانستند به قول ۴۰ساله که در باب مسکن در قانون اساسی داده شده است جامعه عمل بپوشانند.

وی توضیح داد: ساخت مسکن ارزان مانند مسکن مهر، مشارکت دولت با انبوه‌سازان، احیا و کارآمد کردن تعاونی مسکن ادارات و وزارت‌خانه‌ها و از همه مهم‌تر احیای بافت فرسوده شهرها می‌تواند برای ساخت مسکن ارزان و خروج از رکود راهکار مؤثر و تدبیری اصولی باشد البته اگر اراده‌ای برای خاتمه دادن به دغدغه‌ها برای تأمین مسکن مردم به وجود آید.

,
, بازار مسکن, بازار مسکن,
,
,
,
,

تأثیر روند توافق‌های جاری در بازار مسکن

, تأثیر روند توافق‌های جاری در بازار مسکن, تأثیر روند توافق‌های جاری در بازار مسکن,


فلکی در پاسخ به تأثیر روند توافق‌های جاری در بازار مسکن گفت: اگرچه احیای برجام می‌تواند باعث کاهش قیمت دلار و طلا شود، اما تأثیر زیادی بر قیمت مسکن ندارد و ما تاکنون سابقه ارزان شدن مسکن در کشور را نداشته‌ایم.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: از سال ۹۷ تا کنون با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن هم با شیب تندی افزایش پیدا کرد؛ ولی امسال مالکان از بیم کاهش قیمت در سال جدید اقدام به عرضه املاک خود کردند و طبق آمارها مقایسه رشد میانگین قیمت‌ها در تهران نشان از افزایش ۲۵ درصدی قیمت را می‌دهد که موجب افزایش فروش املاک نسبت به دوره مشابه سال قبل را دارد.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: همین نگاه سرمایه‌ای و افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی و خارج از عرف مسکن باعث شده تا مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای و لوکس و دست‌نیافتنی تبدیل شود.

,
, بازار مسکن,
,
,
,
,

دیگر در بازار مسکن جایی برای افزایش قیمت باقی نمانده

, دیگر در بازار مسکن جایی برای افزایش قیمت باقی نمانده,


وی گفت: دیگر در بازار مسکن جایی برای افزایش قیمت باقی نمانده و باقیمت‌های کنونی دیگر قدرت خریدی برای متقاضی وجود ندارد. ‌

این کارشناس مسکن در پایان درباره نهضت ساخت مسکن: نهضت ساخت مسکن شرایط متفاوتی را در سال جاری دنبال کرد و اثر آن اگرچه در نیمه نخست امسال کاهش تورم ماهانه کمی را در آمارهای بازار مسکن نشان داد؛ اما از نیمه دوم سال با کاهش ریسک غیراقتصادی، از شتاب رشد قیمت مسکن کاسته شد؛ ولی در فصل جابه‌جایی بار دیگر قیمت مسکن در مسیر رشد قرار گرفت و موجب شد تا اجاره‌بها نیز در بازار مسکن رشد داشته باشد.

به گزارش راه دانا؛ بر اساس آمار منتشر شده در دوم مهرماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به فصل قبل، ٦,٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٥.٤ درصد افزایش داشته است، درحالی‌که اجاره‌بها نیز نسبت به فصل قبل ١٦,٣ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٦٠.٩ درصد افزایش داشته است.


آمار تفضیلی ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران از نتایج طرح گردآوری اطلاعات قیمت و اجاره مسکن نقاط شهری کشور

نویسنده: امیر طاهری

,
, بازار مسکن,
,
, بازار مسکن, بازار مسکن,
,
,
,
,
, نتایج طرح گردآوری اطلاعات قیمت و اجاره مسکن نقاط شهری کشور,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه