اخبار داغ

در سال دانش بنیان؛

شرکت های دانش بنیان برای افزایش بهره وری به کمک صنعت و معدن کشور بیایند

شرکت های دانش بنیان برای افزایش بهره وری به کمک صنعت و معدن کشور بیایند
پیشرفت‌های فناوری نوین و استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها می‌تواند بخش معدن و فلزات را به یک صنعت در سطح سازمانی (تشکیلات اقتصادی) تبدیل کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرتضی کارآموزیان (فعال و کارشناس حوزه صنعت و معدن کشور با 30 سال تجربه) در یادداشتی نوشت: دولت مردمی و انقلابی ما باید در مسیری قدم بردارد که معادن کشور علاوه بر اینکه بهره برداری بهینه داشته باشند و بهره وری آنها افزایش پیدا کند، در مسیر فرآوری معادن به روش های جدید هم نقش موثری رقم بزنند و البته این مساله زمانی محقق می شود که از تجهیزات و فناوری های روز  و علم و دانش روز هم برخوردار باشند. از این رو دولت باید در این زمینه همکاری های لازم را داشته باشد و از طرف دیگر محدودیت برای خام فروشی اعمال کند تا این محصولات در داخل کشور فرآوری شوند تا از این طریق نه تنها اشتغال بیشتری در کشور به وجود بیاید بلکه درآمدزایی بیشتری نیز عاید کشور شود.
هم اکنون شرکت های دانش بنیان خوبی در کشور شکل گرفته اند و ثبت شده اند که می توانند در استخراج و فرآوری محصولات معدنی نقش  مهم و برجسته ای داشته باشند.
همچنین متاسفانه طی سال های گذشته خیلی از معادن ما خام فروشی کرده اند یا با تجهیزات و فناوری قدیمی بهره برداری کرده اند، از این رو ارزش افزوده پایینی  عاید خود و کشور کرده اند که این مساله  هم باید اصلاح شود.
طی آماری که مرکز پژوهش های مجلس گزارش داد، سهم صادرات مواد معدنی خام، کنسانتره و گندله در کل زنجیره ارزش فولاد کشور کمتر از ۶ درصد است. همچنین، ۹۴ درصد مواد معدنی استخراج شده از معادن کشور (بدون درنظر گرفتن استخراج شن و ماسه) در زنجیره ارزش محصولات معدنی و فلزی، به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار گرفته و از آن ها، محصولات با ارزش افزوده بالا تولید شده اند.
 با تمام این مشکلاتی که ارائه شد باید اعلام نمود که در حال حاضربیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در این حوزه در کشور فعال هستند.
در شرایط پیچیده اقتصادی کشور و در این جنگ اقتصادی دشمنان، شرکت هایی مانند شرکت های معدنی و پتروشیمی که با زمینه دانش بنیانی می توانند وظیفه استقامت در شرایط سخت کشور را بر عهده بگیرند.
اگر  وزارت صمت (صنعت،معدنو تجارت)  با تمام ظرفیت خود وارد این عرصه ( یعنی دیجیتالی و هوشممند شدن) شود به عنوان یک ابَرپیشران می تواند نقش خود را در توسعه و تولید دانش بنیان کشور ایفا کند.
داده و قدرت پردازش و ارتباط، روش‌های تحلیلی و هوشمند، تعامل انسان- ماشین و تغییرات دیجیتالی ۴ ابزاری هستند که انقلاب چهارم صنعتی در حوزه دیجیتال  و هوشمندی به معدنکاری ارائه می‌کند که افزایش بهره‌‌‌وری یکی از خروجی‌‌‌های آن به شمار می‌رود.
پیشرفت‌های فناوری نوین و استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها می‌تواند بخش معدن و فلزات را به یک صنعت در سطح سازمانی (تشکیلات اقتصادی) تبدیل کند.
برای مردمی که در شرایط سخت اقتصادی مشکلات را تحمل می کنند، باید بهره وری را افزایش داد تا مشکلات معیشتی و اقتصادی آن ها را بتوان اصلاح کرد.
شرکت‌های دانش بنیان بزرگ پیشانی نوآوری کشور هستند و در زیر مجموعه شرکت های معدنی و صنعت وزارت صمت، افق چشم‌انداز روشنی وجود دارد در این حوزه در زمینه فرآوری و افزایش ارزش افزوده باید کار زیادی انجام شود.ان شالله

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه