اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

چه کسانی در برابر وعده های عملی نشده روحانی سکوت کردند؟/ واکنش اصلاح طلبان به عملکرد دولت سیزدهم!

چه کسانی در برابر وعده های عملی نشده روحانی سکوت کردند؟/ واکنش اصلاح طلبان به عملکرد دولت سیزدهم!
در حالی چهره های اصلاح طلب نسبت به ارائه گزارش از عملکرد دولت سیزدهم در طول یک سال گذشته از سوی آیت الله رئیسی آن هم در جریان نشست خبری با رسانه ها واکنش نشان دادند که این جریان هیچگاه نسبت به عدم تحقق وعده های حسن روحانی و دولت مورد حمایتشان پاسخی ندادند.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته نشست خبری رئیس جمهور با رسانه های داخلی و خارجی همزمان با هفته دولت برگزار شد. در این نشست آیت الله رئیسی به بیان عملکرد دولت سیزدهم در طول یک سال گذشته پرداخت ضمن اینکه پاسخ سوالات اصحاب رسانه در بخش های مختلف از مسائل داخلی تا بین المللی و منطقه ای را داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

روزنامه اعتماد در یادداشتی به نقل از «عباس عبدی»، چهره اصلاح طلب و از حامیان دولت قبل با انتقاد از نشست خبری و اظهارات رئیس جمهور، آمار و اطلاعاتی که در این نشست از زبان رئیس دولت سیزدهم مطرح شد را بدون دلیل عنوان کردند.

,

روزنامه اعتماد در یادداشتی که از «عباس عبدی» به چاپ رساند، نوشت: مهم‌ترین بخش صحبت‌های آقای رییسی که به موضوع این نشست ربط واقعی داشت، ارائه جزییاتی از عملکردهای دولت بود. بخشی از آنها ادعاهای بدون دلیل بود. اینکه چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده است، فقط یک ادعا است، لازم است که جزییات این ادعاها طرح شود.

,

, ,

عبدی در این یادداشت این را هم تاکید کرد که به طور قطع در همه دولت‌ها کاستی‌هایی وجود داشته است، دولت‌های بعدی می‌آیند و وعده می‌دهند که آن کاستی‌ها را رفع کنند، نه اینکه شکست خود در تحقق وعده‌ها را به عهده همان کاستی‌های دولت پیش بیندازند!

,

واکنش چهره های اصلاح طلب به نشست خبری رئیس جمهور البته تنها به عبدی ختم نشد، آرمان امروز هم در گفت و گویی از داریوش قنبری نوشت: دولت در  حالی از  مردم رای گرفت که شعارهای بلندبالایی در زمان انتخابات مطرح شده بود. متاسفانه شعارها نه‌ تنها محقق نشد، بلکه مردم با وضعیتی بی‌سابقه روبرو شدند. امیدارم برجام برگردد و بعد از آن،‌ دولتی‌ها به‌ دور از  تصمیم‌های هیجانی امور را اداره کنند تا بلکه مردم بتوانند حداقل، نیازهای اولیه را بدون مشکل تهیه کنند.

, دولت در  حالی از  مردم رای گرفت که شعارهای بلندبالایی در زمان انتخابات مطرح شده بود. متاسفانه شعارها نه‌ تنها محقق نشد، بلکه مردم با وضعیتی بی‌سابقه روبرو شدند. امیدارم برجام برگردد و بعد از آن،‌ دولتی‌ها به‌ دور از  تصمیم‌های هیجانی امور را اداره کنند تا بلکه مردم بتوانند حداقل، نیازهای اولیه را بدون مشکل تهیه کنند., امیدارم برجام برگردد و بعد از آن،‌ دولتی‌ها به‌ دور از  تصمیم‌های هیجانی امور را اداره کنند تا بلکه مردم بتوانند حداقل، نیازهای اولیه را بدون مشکل تهیه کنند.,

این اظهارات اما در حالی مطرح می شود که اصلاح طلبان هیچ گاه حاضر نشدند درباره عملکرد دولت مورد حمایت خود که 8 سال بر کرسی پاستور تکیه زد، توضیح دهند. وعده هایی که از زبان حسن روحانی چه در روزهای تبلیغات انتخاباتی و چه در دوران تصدی ریاست جمهوری، به مردم داده شد اما هیچگاه عملی نشد، وعده های بدون دلیلی که هنوز از یاد مردم نرفته است.

,

 

,

دولت روحانی رکورد دار کاهش ارزش پول ملی در تکانه های ارزی

,

روحانی وعده داد که دولت تدبیر و امید اجازه نخواهد داد که ارزش پول ملی در ۶ماه به یک‌سوم کاهش پیدا کند و گرانی را با فکر و برنامه نخبگان و مدیران لایق کنترل و کاهش خواهد داد، بیکاری را با ایجاد رونق در کشاورزی، صنعت و گردشگری کاهش خواهد داد و سپس بیکاری را به نرم جهانی خواهد رساند.

,

این در حالی بود که به اذعان مراکز آماری و اقتصادی، تا قبل از دولت روحانی سه تکانه ارزی پس از جنگ تحمیلی در سال های ۷۴، ۷۷ و ۹۱ در اقتصاد ایران رخ داد، اما با احتساب رشد بیش از ۱۰۰ درصد قیمت دلار دولت روحانی اولین دولتی بود که دو تکانه ارزی را در عمر ۸ ساله خود رقم زد.

,

دولت روحانی در کاهش ارزش پول ملی در تکانه های ارزی سال ۹۷، ۹۹ و مجموعه دوره حکمرانی در سه دهه گذشته رکورد دار است.

,

 

,

چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که به یارانه 45 هزار تومانی نیاز نباشد

,

حسن روحانی در گفت و گوی ویژه خبری در خرداد سال 92 ادعا کرد، «دولت تدبیر و امید درصدد است علاوه‌ بر حل مشکلات اقتصادی، مردم به چنان آرامشی برسند و همه در خانه‌ها شاغل باشند که به یارانه ۴۵ هزارتومانی نیاز نداشته باشند.» این در حالی بود که براساس گزارش وزارت رفاه تا پایان سال 99 یارانه بگیران به حدود 78 میلیون نفر رسیدند در حالی که تا پایان سال 91 تعداد یارانه‌بگیران یارانه نقدی 45 هزار تومانی 76 میلیون و 200 هزار نفر بود!

,

علاوه بر این طبق گزارش مرکز آمار ایران از سرانه مصرف 9 کالای اساسی شامل: گندم، برنج، گوشت دام، گوشت پرندگان، ماهی و میگو، شیر و محصولات لبنی، روغن‌ها و چربی‌ها و قند، شکر و چای، طی دوره دولت روحانی، سرانه مصرف گوشت طیور به‌ازای هر نفر 2 کیلوگرم، شیر و محصولات لبنی 9 کیلوگرم، روغن و چربی‌ها 3 کیلوگرم، قندوشکر 6 کیلوگرم، برنج 5 کیلوگرم، گندم 4 کیلوگرم و گوشت قرمز 4 کیلوگرم کاهش‌ یافت.

,

 

,

حل معضل بیکاری تحصیلکرده ها

,

روحانی وعده داده بود که برنامه اقتصادی دولتش، حل معضل بیکاری به ویژه بیکاری تحصیلکرده هاست.

,

این وعده در حالی محقق نشد که به اذعان مرکز آمار کشور، تعداد بیکاران دارای مدرک دانشگاهی (فارغ‌التحصیل) از حدود 902 هزار نفر در سال 90 به یک‌میلیون و 28 هزار نفر تا پایان سال 92 رسیده بود که این میزان تا پایان سال 98 به یک‌میلیون و 205هزار نفر رسیده و در زمستان 99 نیز این تعداد 961هزار نفر بوده است.

,

, ,

آمارها نشان می‌دهد طی سال 92 بیکاران دارای مدرک دانشگاهی سهم 40.9 درصدی از کل بیکاران کشور را داشتند، این میزان تا سال 98، به 41.6 درصد و تا پایان زمستان 99 نیز به 38.8 درصد رسیده است. البته قابل ذکر است که کاهش تعداد بیکاران دارای مدرک دانشگاهی نه به‌واسطه افزایش اشتغال، بلکه به‌واسطه خارج شدن تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان از شمول جمعیت فعال در آمارهای مرکز آمار ایران بوده است، به‌طوری‌که براساس گزارش مرکز آمار ایران؛ جمعیت غیرفعال کشور (نه شاغل و نه در جست‌وجوی کار) از 35 میلیون و 692 نفر در زمستان 98 با افزایش یک میلیون و 308 هزار نفری به بیش از 37میلیون نفر در زمستان 99 رسیده است.

,

 

,

تورم را مهار می کنم

,

حسن روحانی در جریان سخنرانی های انتخاباتی خود در سال 92 گفته بود: «باید تورم و گرانی را مهار کرد. با اجرای برنامه‌هایم در حوزه اقتصاد گام به گام تورم مهار شده و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.»

,

این در حالی است که به اذعان مرکز آمار ایران، در بین دولت‌ها، دولت تدبیر و امید تنها دولتی است که در دوره نزدیک به 8 ‌ساله خود بالاترین رقم میانگین تورم (23 درصد) را به ثبت رسانده است و در یک اتفاق نادر، اقتصاد ایران در 3 ‌‌سال متوالی 1397، 1398 و 1399 تورم بالای 30 درصد داشته است. همچنین براساس آمارها، در زمان روی کار آمدن دولت روحانی، حجم نقدینگی کشور حدود 650 هزار میلیارد تومان بوده که با رشد 5/5 برابری به حدود 3300 هزار میلیارد تومان رسید.

,

 

,

تحریم ها را لغو می کنم، عزت را به پاسپورت ایرانی برمی گردانم

,

حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی از شبکه تلویزیونی جام جم گفت: هرکسی می‌آید تاکید می‌کند که تحریم‌ها را برخواهد داشت اما پاسخ و راهکار بنده عملی و اجرایی است …. اگر من رئیس‌جمهور شوم، تحریم را برمی‌دارم! ارزش پاسپورت علامت نوع رابطه ما با دنیاست اگر روابط ما با کشوری، قاره‌ای یا کل جهان صمیمی و بر مبنای احترام متقابل و منافع متقابل، روابط گرمی شد، آن وقت شهروند ایرانی در آن کشور جایگاه دیگری پیدا می‌کند، در آن صورت چهره ایرانی را که می‌بینند، به‌عنوان چهره دوست نگاه می‌کنند و پاسپورت هم جایگاه خود را پیدا می‌کند قول می‌دهم که احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم.

,

این وعده روحانی نیز در حالی مطرح شد که تنها یک سال به پایان عمر دولت تدبیر و امید، آمریکا از توافقی که چندین سال سرمایه و اعتماد کشور صرف آن شده بود، خارج شد و برجام که حاصل تمام دیپلماسی دولت بود بر باد رفت.

,

, ,

نه تحریمی لغو شد و نه وعده ای برای آزادی دارایی های بلوکه شده ایران عملیاتی شد.

,

توهین و تعرض به مسافران ایرانی در فرودگاه های عربستان، امارات متحده و حتی تفلیس نیز از دستاوردهایی بود که دولت روحانی برای کشور به ارمغان آورد.

,

حال اما اینها تنها گوشه ای از وعده هایی بود که دولت مورد حمایت اصلاح طلبان در طول 8 سال به مردم داد اما آنها را عملی نکرد، سوال اینجاست که چهره هایی همچون عباس عبدی و داریوش قنبری و سایر چهره های نزدیک به این جریان چرا هیچگاه برای وعده های عملی نشده دولت مقبول خود به دفاع از حقوق تضییع شده از ملت صدایشان بلند نشد، اما تنها با گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم، ارائه آمار از عملکرد دولت را اطلاعاتی بی دلیل و بدون پشتوانه عنوان می کنند!

,

نویسنده: فاطمه کرمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه