اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان مطرح کرد؛

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان موثرترین مولفه تحقق اقتصاد مقاومتی

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان موثرترین مولفه تحقق اقتصاد مقاومتی
احمد میرگل گفت: موثرترین مولفه‌ای که اقتصاد مقاومتی را در کار عملی محقق می‌کند شرکت‌های دانش بنیان بوده که نیاز به حمایت‌های کیفی و کمی دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد میرگل، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پیام نور سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: در رویکرد جمهوری اسلامی، ایستادگی و مقاومت  مهمترین راهبرد  دفاع از سنگر انقلاب اسلامی است، در وضعیت نزاع بین جمهوری اسلامی ایران و استکبار جهانی به رهبری آمریکا ملتی پیروز است که مقاومت بیشتری از خود نشان بدهد، اکنون اتخاذ راهبرد جدید اقتصادی به عنوان پاتک اقدامات هجومی دشمن در عرصه اقتصاد می تواند خط بطلانی بر  تلاش های بدخواهان در عرصه یاد شده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,

وی افزود: اقتصاد یک کشور وقتی شکوفا میشود که بستر لازم برای نوآوری و حضور در بازارهای رقابتی جهانی فراهم  آورد، موضوع اقتصاد مقاومتی بعد از تشدید تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی کشورهای غربی مطرح شد، اقتصاد مقاومتی به این معنی است که باید در این دوره مقاومت کرد و نسبت به تلاش‌های دشمنان عکس‌العمل مناسبی داشت، تا کمترین آسیب در جریان همین امر متوجه اقتصاد کشور شود.

میرگل ادامه داد: امروزه با پیشرفت و رشد روز افزون جوامع، یکی از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است، از این رو کسب و کارهای دانش بنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و خدمات جدید، ارتقاء سطح اقتصاد و رفاه، تولید ثروت و ارزش افزوده در یک جامعه ایفا می کنند.

این کارشناس تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان از مؤثرترین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی ما باید هر کدام نقش خودمان را بشناسیم و آن را ایفا کنیم و خاصیت اقتصاد در چنین شرایطی اقتصاد مقاومتی است، یعنی اقتصادی که همراه باشد با مقاومت در مقابل کارشکنی دشمن، جنایت دشمن، دشمنانی که ما داریم، و یکی از بخشهای مهمی که میتواند این اقتصاد مقاومتی را پایدار کند همین شرکتهای دانش بنیان است که از مؤثرترین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکید کرد: قانون زدایی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر بروز و ظهور شرکتهای دانش بنیان است و قانون زدایی یعنی بهینه نمودن قوانین در راستای تشویق و ترغیب فعالیت های اقتصادی و تجاری شرکتها به سمت و سوی دانش بنیان بودن و ایجاد محیطی امن، سالم و رقابتی می تواند از مزایای قوانین خوب برای شرکتهای دانش بنیان باشد که جذب حمایتهای متعدد تنها در یک بستر قانونی پیشرفته و بهینه امکان پذیر خواهد بود.

احمدمیرگل افزود: عوامل مختلفی بر رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان تأثیر دارند این عوامل با توجه به ماهیت شرکتهای دانش بنیان متفاوت  از سایر شرکتها هستند، دانش فنی، نیروی انسانی متخصص، حمایت مؤثر دولت در ابتدای تشکیل این قبیل شرکتها از اهم عوامل مؤثر برتوسعه آنها به شمار می آیند.

وی خاطرنشان کرد: رفتن به سمت اقتصاد دانش‌بنیان یعنی اینکه بتوانیم از توسعه و انباشت عظیم علمی در کشور برای رفع مشکلات و رسیدن به شاخص‌های توسعه اقتصادی استفاده کنیم و سال‌ها است که اقتصاد کشور ما مبتنی بر نفت است و با فروش آن اداره می‌شود، اما نفت هم روزی تمام می‌شود.باید اقتصاد کشور را از اتکا به نفت و درآمدهای نفتی خارج کنیم و به سمت حوزه‌هایی مانند اقتصاد دانش‌بنیان برویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان با اشاره به اینکه امروزه دانش مهم ترین دارایی یک کشور است و سرمایه های فکری ابزار اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می شوند گفت: باید حمایت های ویژه ای نظیر معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی، تأمین تمام یا بخشی از هزینه تولید، عرضه یا به کارگیری نوآوری و فناوری با اعطای وام کم بهره یا بدون بهره و ... از شرکت های دانش بنیان  صورت بگیرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شرکت های دانش بنیان افزود: از منظر مقام معظم رهبری، یکی از بهترین مظاهر و مؤثر ترین مولفه های اقتصاد مقاومتی، شرکت های دانش بنیان هستند که می توانند اقتصاد مقاومتی را پایدار تر کنند و می فرمایند: «اگر شرکت های دانش بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه کمی و کیفی آنها حمایت شود، به واسطه ثروت آفرینی از طریق علم، اقتصاد کشور به شکوفایی حقیقی خواهد رسید.

میرگل با تاکید بر حمایت از نخبگان ادامه داد: زمانی که فناوری‌های نوین مشمول تحریم قرار می‌گیرند و دشمن اجازه نمی دهد این فناوری‌ها به ایران برسند، اگر از نخبگان حمایت شود، میتوان این فناوری‌ها را تبدیل به فعالیت تجاری کرد در واقع میدان‌دادن به نخبگان درعرصه صنعت، تجارت و‌کشاورزی، از ویژگیهای اقتصاد مقاومتی است و نیز باید شرایط به گونه ای باشد که نخبگان بدون مانع کارهای خود را پیش برند.

وی تصریح کرد: مردم ایران طی 43سال گذشته، اثبات کرده اند که به راحتی از هر مانعی عبور کرده و هر توطئه ای را در هم می شکنند و با اطمینان می توان گفت تکیه بر قدرت مردم در عرصه جنگ اقتصادی، با توجه به ظرفیت های کشور در حوزه های گوناگون، عامل مهمی برای پیروزی در این جنگ خواهد بود.

احمد میرگل تاکید کرد: توجه جدی تمامی مسئولان به شعار سال مبنی بر تولید، دانش بنیان و اشتغال  و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، باید راهبرد اصلی کشور در جنگ اقتصادی باشد و از سوی دیگر امکانات و تسهیلات کشور اعم از تسهیلات بانکی و... باید در اختیار کسانی قرار گیرد که دارای روحیه جهاد اقتصادی بوده و با تمام توان، به جز اعتلای کشور و گره گشایی از مشکلات مردم، به چیز دیگری نمی اندیشند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه