اخبار داغ

هنرمند صنایع دستی اصفهان:

هنر ماندگار و چشم نواز سفالگری همچنان در اصفهان فعال است

هنر ماندگار و چشم نواز سفالگری همچنان در اصفهان فعال است
هنرمند سفالگر با بیان اینکه هنرمندان سفالگر روحیه حساس و لطیفی دارند و با تمام عشقشان به ظروف شکل می دهند، گفت: با وجود بازار و فروش مستمر سفال از انتخاب این هنر به عنوان شغل اصلی و کسب درآمد خوشحالم؛ البته مشکلاتی نیز وجود دارد که گاهی شرایط را سخت می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ سفالگری یکی از ماندگارترین انواع هنر است که در طول تاریخ جوامع انسانی به جا مانده، این هنر از نخستین مهارت‌های انسانی است که شاید اولین بار بر حسب تصادف آن را آموختند و بر حسب ضرورت، آن را به تکامل رساندند، بعدها پخت سفال در کوره و اختراع چرخ به این صنعت رونق داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

صنعت سفال سازی در دوره اشکانیان رونق از دست رفته خود را به دست آورد چرا که قبل از آن، صنعت به سمت فلز رفته بود، ولی هرگز به هنر زیبا و ظریف و هنرمندانه سفال سازان پیش از آن به نوعی بازنگشت.

,

حسن دهباشی در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص چگونگی انجام سفالگری اظهار کرد: برای انجام سفالگری باید ابزارهای مورد نیاز سفالگری را آماده کنیم که گِل رُس مهم ترین آن است، ما با چهار نوع گل کار می کنیم که یکی از انواع گِل رس شامل کائولن یا کائولین است.

,

هنرمند سفالگر اصفهانی عنوان کرد: این خاک رس به رنگ سفید است و از آن به منظور ساخت ظروف چینی استفاده می شود، گل بعدی رس بال یا بال کلی است که تنوع رنگ زیادی دارد و از رنگ زرد کمرنگ تا مشکی را داراست، از این نوع رس نیز برای ساخت ظروف چینی و سرامیک استفاده می شود.

,

دهباشی عنوان کرد: نوع بعدی گل رس، خاک نسوز است که ظروف ساخته شده از این نوع رس در مقابل دمای زیاد و آتش مقاوم بوده، نمی شکند و از بین نمی روند و مورد آخر، خاک رس خشت است که این خاک معمول ترین نوع رس است و کاربردهای فراوانی دارد.

,

*برای ساختن ظروف سفالی عادی و ارزان قیمت از نوع خاک رس استفاده می شود

, *برای ساختن ظروف سفالی عادی و ارزان قیمت از نوع خاک رس استفاده می شود, *برای ساختن ظروف سفالی عادی و ارزان قیمت از نوع خاک رس استفاده می شود,

وی با اشاره به اینکه برای ساختن ظروف سفالی عادی و ارزان قیمت از نوع خاک رس استفاده می شود، افزود: برای درست کردن ظروف کوچک می توان گِل را به صورت آماده تهیه کرد، ابزارهای دیگری که برای سفالگری نیاز داریم سوزن سفالگری، چاقوی سفالگری، مشته، کاردک، اسفنج، قلمو، کاردک، سیم قطع کننده و چرم است.

,

حسن دهباشی اذعان کرد: به طور کلی گِلی که برای سفالگری مورد استفاده قرار می گیرد از خاک رُس و آب تشکیل می شود البته مهم است که در زمان اضافه کردن آب به خاک رُس باید دقت زیادی داشته باشیم تا گِل مناسبی آماده شود تا نه بیش از اندازه رقیق باشد و نه خیلی غلیظ، چون گِل رقیق یا گِل غلیظ از استحکام کافی برخوردار نیستند.

,

به گفته این هنرمند، اگر شما در هنگام ریختن آب در خاک رُس دقت نکنید، ممکن است بعد از ساخت ظرف در دیواره های ظرف شکاف هایی به وجود بیاید و تمامی زحماتتان را به باد دهد، بعد از مخلوط کردن خاک رُس با آب، گِل تولید شده را باید به حد کافی ورز داد.

,

دهباشی اذعان کرد: گِل را مانند خمیر شیرینی ورز می دهیم و روی آن را با مشت می کوبیم تا حباب های هوا که لا به لای ذرات گل وجود دارد از بین بروند، زمانی که احساس کردیم گِل قوام کافی را به دست آورده، فرم دهی به گِل رُس را آغاز می کنیم.

,

*سفالگری بدون چرخ به سه صورت فشاری، فتیله ای و صفحه ای انجام می شود

, *سفالگری بدون چرخ به سه صورت فشاری، فتیله ای و صفحه ای انجام می شود, *سفالگری بدون چرخ به سه صورت فشاری، فتیله ای و صفحه ای انجام می شود,

وی خاطرنشان کرد: می توانیم با استفاده از روش های سفالگری بدون چرخ و روش سفالگری با چرخ به گل آماده شده شکل دهیم که روش سفالگری بدون چرخ به سه صورت فشاری، فتیله ای و صفحه ای انجام می شود و راحت است.

,

دهباشی تصریح کرد: سفالگری با چرخ نیازمند مهارت بیشتری است و با این روش می توان ظروف و آثار هنری پیچیده تر و زیبایی را بوجود آورد، در هنگام فرم دهی به گل حتماً باید همه جای ظرف را با دقت بررسی کرد تا کاملاً متوازن و برابر باشد تا ظرفی که تولید می شود از نظر زیبایی و استحکام مشکلی نداشته باشد.

,

حسن دهباشی متذکر شد: در انجام سفالگری باید مطمئن شویم که گِل از نظر رطوبت و ثبات به گلی که می خواهیم ظرف را با آن تهیه کنیم برابر باشد، بعلاوه در حین کار حتماً در نزدیک خود یک کاسه آب قرار دهیم د مدام دستمان را مرطوب می کنیم و به این صورت از خشک شدن گل جلوگیری می شود.

,

هنرمند سفالکار اشاره کرد: هنگامی که ظرف سفالی مورد نظر آماده شد نوبت پختن و خشک کردن آن است، در این مرحله باید مطمئن شویم که ظرف رطوبت خود را از دست داده و گِل آن تقریباً خشک شده است و بعد آن را داخل کوره قرار می دهیم.

,

دهباشی با اشاره به اینکه دمای کوره و مدت زمان باقی ماندن ظرف درون کوره نسبت به شرایط و نوع ظرف متفاوت است، گفت: پس از پختن ظرف سفالی، برای خارج کردن ظرف از کوره، حتماً از دستکش و انبر استفاده می کنیم.

,

وی افزود: اگر احساس کردیم سطح ظرفی که ساخته ایم صاف نیست، آن را با استفاده از کاغذ سنباده صاف می کنیم و گرد و غبار روی ظرف را به وسیله ی اسفنج مرطوب پاک می کنیم.

,

حسن دهباشی در رابطه با بازار کار سفال عنوان کرد: خوشبختانه سفال به واسطه قیمت مناسبی که دارد همیشه در بازار فروش می رود بعلاوه اینکه سفال دستخوش تغییرات قرار می گیرد و می توان همراه با مد، ظروف را به اشکال جدید بازاری درآورد.

,

* سفال گزینه خوبی برای هدیه بردن است

, * سفال گزینه خوبی برای هدیه بردن است, * سفال گزینه خوبی برای هدیه بردن است,

این هنرمند اظهار کرد: همچنین سفال گزینه خوبی برای هدیه بردن است چرا که علاوه بر قیمت مناسب نسبت به سایر صنایع دستی های اصفهان، وسیله کادویی کاربردی نیز هست و به همین جهت همیشه انتخاب می شود پس می توان گفت این کالا، خواب ندارد.

,

دهباشی در مورد تاثیرات کرونا بر روی بازار سفال بیان کرد: در دوران کرونا فروش سفال نیز مانند سایر شغل های دیگر تحت تاثیر قرار گرفت ولی فروش آن قطع نشد، در کار ما همیشه سفارش گلدان برای فروشگاه ها و بازارهای گل و گیاه وجود دارد بعلاوه در زمستان تمام مدت در حال سفارش گرفتن گلدان برای گل های شب بو شب عید هستیم.

,

وی در خصوص رضایتش از این شغل افزود: از اینکه در این زمینه مشغول به کار هستم خرسندم، هنرمندان سفالگر روحیه حساس و لطیفی دارند و با تمام عشقشان به ظروف شکل می دهند، برای من نیز همین است و در کنار این مورد، فروش مستمر سفال باعث رضایت من از انتخاب هنر بعنوان شغل اصلی است؛ البته مشکلاتی نیز وجود دارد که گاهی شرایط را سخت می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه