اخبار داغ

هر دم از این باغ بری می‌رسد؛

از خواب ۱۶ ساله پروژه پالایشگاه آناهیتا تا عدم تأمین سرمایه/ وقتی مسئولان از پیامدهای بر زمین ماندن یک مصوبه مهم بی‌خبرند!

از خواب ۱۶ ساله پروژه پالایشگاه آناهیتا تا عدم تأمین سرمایه/ وقتی مسئولان از پیامدهای بر زمین ماندن یک مصوبه مهم بی‌خبرند!
متاسفانه با وجود گذشت ۱۶ سال، وعده و وعید درباره پروژه پالایشگاه آناهیتا همچنان بلاتکلیف است و اخیراً هم به دنبال واگذاری آن به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)، مسئولان از محفوظ ماندن این پروژه به عنوان یک مطالبه سخن گفته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، پروژه پتروپالایشگاه آناهیتا یکی از پروژه های بسیار عظیم کرمانشاه است که راه اندازی آن می تواند در کاهش شمار بیکاران تحصیل کرده این استان بسیار موثر واقع شود و به تبع آن از حجم عظیمی از مشکلات کرمانشاه کاسته خواهد شد با این حال هیچ عزمی برای اجرای این پروژه دیده نمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

اخیرا که خبر واگذاری پتروپالایشگاه آناهیتا به قرارگاه خاتم الانبیا شنیده شد موجی از شادی در میان مردم شهر پیچید که بالاخره قرار است بساط بیکاری استان در خواب زمستانه مسئولان استان برچیده شود اما گویا این پروژه خوابی طولانی تر از یک زمستان بلکه بیش از ۱۶ زمستان دارد و چه جوانانی که به امید اشتغال در این پروژه پیر شده اند.

,

شرایط امروزی استان کرمانشاه دیگر بر کسی پوشیده نیست تا جایی که مسئولان استانی هم دیگر نمی توانند منکر آن شوند و صد البته در میان این افراد هم نه انگیزه ای برای ارتقای استان و پیگیری مطالبات پیدا می شود و نه حتی فرصتی برای پرداختن به این امور زیرا برخی از مسئولان استانی دغدغه هایی فرا مردمی دارند؛ دغدغه هایی از جنس یک قشر خاص...

,

, ,

تاکنون اقدامی از سوی قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای پروژه آناهیتا انجام نشده

, تاکنون اقدامی از سوی قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای پروژه آناهیتا انجام نشده, تاکنون اقدامی از سوی قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای پروژه آناهیتا انجام نشده,

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: پروژه آناهیتا پروژه بزرگی است که برای چهار تا پنج هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می کند، از سوی دیگر بیش از سه میلیارد دلار تخصیص خوراک دارد و ظرفیتی بسیار خوب برای سرمایه گذاری است.

,

وی افزود: در یک بازه زمانی قرار شد سازمان تامین اجتماعی و برخی دیگر از صندوق های بیمه به موضوع سرمایه گذاری پروژه آناهیتا ورود کنند که میسر نشد.

,

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: با وجود اینکه پروژه پتروپالایشگاه آناهیتا کلنگ زنی شده سالها است که مدیر عامل دارد و دارای دفتر است، نسبت به پرداخت حقوق افراد اقدام شده اما تنها یک زمین خالی است.

,

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: در نهایت پتروپالایشگاه آناهیتا به منظور سرمایه گذاری به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد که البته این قرارگاه اگرچه یک پیمانکار بسیار قوی و خوبی است اما باید دید آیا در حوزه سرمایه گذاری هم می تواند مثل حوزه پیمانکاری قوی عمل کند.

,

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: تاکنون اقدام محسوسی از سوی قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای پروژه پتروپالایشگاه آناهیتا انجام نشده است.

,

, ,

وی با اشاره به تلاش‌های برخی از نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس برای پیگیری پروژه آناهیتا، افزود: حدود دو هفته پیش تعدادی از نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شامل آقای مصری، آقای بخشی پور، آقای لهونی و آقای رشیدی و بنده، جلسه ای را با وزیر نفت برگزار کردند.

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: طی جلسه نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس با وزیر نفت قرارشد اگر توسط قرارگاه خاتم الانبیا پروژه پتروپالایشگاه آناهیتا تا ۳۰ درصد پیشرفت کند، وزارت نفت عملیات مربوط به خطوط انتقال نفت آن را برعهده بگیرد اما تاکنون پروژه بدون پیشرفت بوده است.

,

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: پروژه آناهیتا از مصوبات سفر رهبر انقلاب به کرمانشاه است برهمین مبنا دولت باید نسبت به تکمیل آن اقدامی جدی و محسوس انجام دهد که منجر به نتیجه شود البته اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه هم پیگیر این موضوع هستند.

,

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: مجلس قبلی هم برای پروژه آناهیتا جلساتی را تشکیل داد اما به نتیجه دلخواه نرسیدیم.

,

, ,

بلاتکلیف ماندن پتروپالایشگاه آناهیتا طی سال‌های متمادی

, بلاتکلیف ماندن پتروپالایشگاه آناهیتا طی سال‌های متمادی, بلاتکلیف ماندن پتروپالایشگاه آناهیتا طی سال‌های متمادی,

محمد رشیدی نیز در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مرصاد، ضمن برشمردن ضرورت پیگیری پروژه آناهیتا کرمانشاه، اظهار داشت: موضوع پتروپالایشگاه آناهیتا را به صورت جدی دنبال می کنم که با توجه به بلاتکلیف مانده پس از سال‌های متمادی سریعتر به نتیجه برسد.

,

امیدواریم پتروپالایشگاه آناهیتا در چهار سال آینده به بهره برداری برسد

, امیدواریم پتروپالایشگاه آناهیتا در چهار سال آینده به بهره برداری برسد, امیدواریم پتروپالایشگاه آناهیتا در چهار سال آینده به بهره برداری برسد,

مصطفی موشاخانی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: پروژه آناهیتا در ۱۵ کیلومتری شرق شهر کرمانشاه واقع در جاده بیستون در مساحت ۵۶۲ هکتار تحت عنوان پالایشگاه تعریف شده که ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار بشکه نفت را دارا است.

,

وی افزود: در پترو پالایشگاه آناهیتا ۱۳ محصول مرتبط با سوخت و مواد شیمیایی و پتروشیمیایی نظیر کک سوزنی و روغن های نوع دو و سوم و نیز محصولات جانبی اعم از نفت سفید، گازوئیل و بنزین اکتان ۹۰ و... تولید می شود.

,

موشا خانی از جمله اهداف پروژه پالایشگاه آناهیتا را خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی، تولید محصولات پالایشی مطابق با استاندارد کیفی یورو ۷، تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی به منظور تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی نفت و تبدیل نفت خام به فرآورده های با ارزش افزوده بالا اعلام کرد.

,

, ,

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری کرمانشاه تصریح کرد: هنگام اجرای پتروپالایشگاه آناهیتا حدود ۳۰ هزار نفر و پس از بهره برداری پروژه برای هشت هزار نفر اشتغالزایی پایدار ایجاد می شود.

,

موشاخانی رشد اقتصادی و ایجاد تحول اقتصادی را از دیگر اهداف اجرای پروژه پتروپالایشگاه آناهیتا دانست و گفت: با توجه به ایجاد شهرک صنعتی غیردولتی نفت و گاز در پترو پالایشگاه آناهیتا، یکی از اهداف این پروژه صادرات محور بودن است.

,

وی عنوان کرد: طرح مذکور مصوب سال ۱۳۸۵ است‌ که‌ عملیات مکان یابی، آغاز احداث عملیات اجرایی، انعقاد قرارداد و خرید زمین آن مربوط به سال ۱۳۸۶ است‌.

,

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ قراردادی با شرکتی ایتالیایی منعقد شد اما عملیات اجرایی پروژه به دلایلی تا سال ۹۰  متوقف شد که در جریان سفر رهبر انقلاب به کرمانشاه دستور پیگیری آن صادر شده اما پس از آن مجدد تا سال ۹۸ به حالت نیمه تعطیل رها شد که دفتر مقام معظم رهبری مجددا به پیگیری پرداخت.

,

موشاخانی گفت: در ادامه ایجاد پتروپالایشگاه مدنظر گروه بین المللی پارس قرار می گیرد اما به دلیل عدم پیگیری پروژه توسط سهامداران در سال ۹۹ انتقال سهام صورت گرفت و در این سال عقد قرارداد طراحی با شرکت‌های نارگان انجام شد.

,

وی افزود: در سال ۹۹ انعقاد قرداد تجهیز کارگاه با پیمانکار انجام گرفت و عملیات اجرایی آغاز شد اما بازهم عملیات مذکور در سال قبل مجدد تعطیل شد و سهامداران نسبت به انجام حمایت مالی اقدام نکردند.

,

موشاخانی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت نفت عمده ترین سهامداران قبلی این پروژه بودند که در ادامه سهام این پروژه به شرکت سرمایه گذاری توسعه عمران بیمه، شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی و... واگذار شد.

,

وی افزود: اکنون اجرای پروژه پتروپالایشگاه آناهیتا به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده و عملیات اجرایی هم آغاز شده که امیدواریم در چهار سال آینده به بهره برداری برسد.

,

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری کرمانشاه ارزش سرمایه گذاری در پروژه پتروپالایشگاه آناهیتا را ۵۵ میلیارد یورو اعلام کرد.

,

, ,

پتروپالایشگاه آناهیتا به دلیل بالا بودن حجم سرمایه‌گذاری، به عنوان یک خواسته محفوظ می‌ماند

, پتروپالایشگاه آناهیتا به دلیل بالا بودن حجم سرمایه‌گذاری، به عنوان یک خواسته محفوظ می‌ماند, پتروپالایشگاه آناهیتا به دلیل بالا بودن حجم سرمایه‌گذاری، به عنوان یک خواسته محفوظ می‌ماند,

 سعید محمد نیز اخیرا در جلسه شورای اداری گیلانغرب، با اشاره به اهمیت راه اندازی پتروپالایشگاه ها و تاکیدات رهبر انقلاب بر آن، اظهار داشت: پتروپالایش جزو اهداف اصلی مقام معظم رهبری بوده و معظم له بارها تاکید داشتند با اجرای پتروپالایش ها از خام فروشی جلوگیری می شود.

,

وی افزود: نسبت به تأمین مالی و اجرای پتروپالایشگاه آناهیتا به توافقاتی رسیده و با استاندار صحبت شده است و این مسئله اهمیت بسیار بالایی دارد.

,

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور تصریح کرد: این پتروپالایشگاه چهار میلیارد دلار منابع مالی نیاز داشته که در حال حاضر تأمین این منابع مالی نیز سخت است.

,

وی در ادامه گفت: برای تأمین این منابع نمی‌توان از صندوق توسعه ملی استفاده کرد و سرمایه گذار خارجی هم در این شرایط بر روی این پروژه سرمایه گذاری نخواهد کرد.

,

محمد بیان کرد: در صورتی که پیشرفت در این پروژه کار درستی است اما به دلیل بالا بودن حجم سرمایه‌گذاری پتروپالایشگاه آناهیتا به عنوان یک خواسته محفوظ می‌ماند.

,

به گزارش مرصادنیوز، هرچند که اوضاع و احوال مردم استان کرمانشاه به ویژه جوانان خوب نیست و آنها بار بزرگی از مشکلات از بیکاری و فقر و اعتیاد تا تورم و آسیب‌های اجتماعی را به دوش می کشند و همه به آن واقف اند اما تبیین این شرایط و تلاش برای به سرانجام رسیدن پروژه های بزرگی چون پتروپالایشگاه آناهیتا نیازمند عزم راسخ مسئولان استانی است و البته این دیار چه بسیار به وجود چنین مدیرانی نیازمند است...

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه