اخبار داغ

جزئیات طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی؛

نهضت ملی مسکن یکی از اولویت های دولت سیزدهم است/ خراسان جنوبی پیشرو در اَبَر پروژه طرح ملی مسکن

نهضت ملی مسکن یکی از اولویت های دولت سیزدهم است/ خراسان جنوبی پیشرو در اَبَر پروژه طرح ملی مسکن
خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری در اجرای طرح نهضت ملی مسکن که یکی از اولویت های مهم دولت سیزدهم است، را به خود اختصاص داده و تاکنون در اجرای این ابر پروژه جزو استان های پیشرو بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، یکی از مهم ترین شعارهای دولت سیزدهم، تولید انبوه مسکن و پایان کابوس اجاره نشینی مستاجران بود که در همین راستا و در ادامه طرح روی کاغذ مانده و بی ثمر ” اقدام ملی مسکن”، دولت سیزدهم  در همان ماه های اول روی کار آمدن، طرح “نهضت ملی مسکن” را رقم زد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

با توجه به عدم ساخت حتی یک واحد مسکونی دولتی طی ۸ سال سکانداری دولت های یازدهم و دوازدهم و از طرف دیگر افزایش افسارگسیخته قیمت اجاره بها و ناخوش شدن حال و روز مستاجران، علی رغم تورم موجود و هزینه های بالای ساخت و ساز، اما استقبال بی نظیری از طرح نهضت ملی مسکن صورت گرفت. در خراسان جنوبی هم متقاضیان این طرح چند برابر سهمیه تعیین شده برای استان بود.

,

در حالی که در خراسان جنوبی و البته سایر استان ها هنوز هیچ واحد مسکونی در قالب این طرح به بهره برداری نرسیده، اما بر اساس مستندات موجود گویا خراسان جنوبی به نسبت سایر استان ها وضعیت بهتری دارد و در زمینه اجرای این طرح؛ در جایگاه دوم کشوری قرار دارد.

,

سهمیه ۴۰ هزار واحدی خراسان جنوبی در نهضت ملی مسکن

, سهمیه ۴۰ هزار واحدی خراسان جنوبی در نهضت ملی مسکن, سهمیه ۴۰ هزار واحدی خراسان جنوبی در نهضت ملی مسکن,

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن و اقدام دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال، اظهارکرد: این طرح؛ یک طرح بزرگ و سنگین و در واقع یک ابرپروژه است که جز با انجام کار تیمی و همکاری دستگاه های متعدد از آب و برق و گاز گرفته تا شهرداری و بیمه تامین اجتماعی و مالیات و … امکان پذیر نخواهد بود.

, خاورستان,

وی افزود: سهمیه خراسان جنوبی نیز در این طرح؛ ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی شامل ۲۲ هزار واحد شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی است.

,

وی گفت: در همین خصوص ۷۴ هزار و ۶۴۷ نفر معادل ۴ برابر سهمیه استان، برای دریافت مسکن ثبت نام کردند که تاکنون پرونده ۷۳ هزار و ۵۲۸ نفر مورد پالایش و راستی آزمایی قرار گرفته است. در نتیجه این پالایش هم ۳۱ هزار و ۸۸۱ نفر شرایط پنجگانه تعیین شده را دارا بوده و مورد تایید قرار گرفتند.

,

وی با بیان اینکه در بحث تامین زمین برای ساخت این واحدهای مسکونی نیز خراسان جنوبی جزو معدود استان هایی بوده که توانسته است تقریبا به اندازه متقاضیان مسکن، زمین تامین کند، اظهارکرد: در مجموع برای طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی ۹۷۰ هکتار زمین شامل ۳۰ هزار و ۹۰۰ قطعه در استان تامین و برای واگذاری به متقاضیان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

,

او تصریح کرد: خوشبختانه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در همه شهرهای استان به جز از بیرجند و قاین، زمین ها به صورت ویلایی و با قطعات ۱۸۰-۱۹۵ متری به متقاضیان واگذار شده است که هیچ استان دیگری تاکنون به متقاضیان زمین جداگانه نداده است.

,

واگذاری اراضی زعفرانیه؛ بهترین هدیه دولت به مردم بیرجند

, واگذاری اراضی زعفرانیه؛ بهترین هدیه دولت به مردم بیرجند, واگذاری اراضی زعفرانیه؛ بهترین هدیه دولت به مردم بیرجند,

داعی با اشاره به اینکه در قاین یک متر زمین در داخل حریم شهر نداشتیم و ۶ ماه زمان برد تا با مالکین به توافق رسیدیم، گفت: در بیرجند هم در حالی که در حوالی مهرشهر زمین داشتیم و می توانستیم طرح نهضت ملی مسکن را مانند مسکن مهر در این منطقه اجرا کنیم، اما زمین های منطقه زعفرانیه را که دارای بهترین موقعیت در شهر و برای آن طرح مشارکتی با آستان قدس رضوی وجود داشت را برای این طرح در نظر گرفتیم و پس از ۶ ماه پیگیری فراوان، این زمین ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت که در واقع بهترین هدیه دولت به مردم بیرجند بود.

,

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: در سایت ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه شهر بیرجند، اراضی زون‌های ۳ و ۵ به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده و در این مجموعه تاکنون برای احداث ۴ هزار و ۱۵۸ واحد مسکونی قرارداد واگذاری و ساخت با ۲۳ شرکت انبوه ساز منعقد شده که در مرحله انجام عملیات خاکی است.

,

داعی افزود: بلوک‌های این پروژه به‌صورت ۵ طبقه (۱۰ واحدی) و ۴ طبقه (۸ واحدی) طراحی شده و زیربنای مفید واحدها ۹۲ تا ۱۱۰ مترمربع در نظر گرفته شده است.

,

اقدام به ساخت تنها ۲۴۰ متقاضی در سایت ۲۷ هکتاری بیرجند

, اقدام به ساخت تنها ۲۴۰ متقاضی در سایت ۲۷ هکتاری بیرجند, اقدام به ساخت تنها ۲۴۰ متقاضی در سایت ۲۷ هکتاری بیرجند,

او تصریح کرد: در پروژه ۲۷ هکتاری شهر بیرجند نیز تعداد ۴۲۸ قطعه برای احداث ۲ هزار و ۱۴۰ واحد مسکونی به‌صورت گروه ساخت به متقاضیان طرح واگذار شد که پس از گذشت ۲ سال از واگذاری اراضی، متاسفانه تاکنون افراد فقط برای ۲۴۰ واحد مسکونی اقدام به شروع عملیات اجرایی کرده‌اند.

,

وی بیان کرد: آماده‌سازی سایت ۲۷ هکتاری شامل بازگشایی همه معابر و اجرای جوی و جدول معابر اصلی به همراه اجرای زیراساس معابر، توسط اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده است.

,

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در خصوص واگذاری زمین های نهضت ملی مسکن هم گفت: تاکنون در خصوص واگذاری زمین های نهضت ملی مسکن نیز در ۴ شهر استان قرعه کشی انجام و در برخی شهرها مثل طبس هم تحویل شده است.

,

کسب رتبه دوم خراسان جنوبی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

, کسب رتبه دوم خراسان جنوبی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن, کسب رتبه دوم خراسان جنوبی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن,

وی اظهارکرد: براساس آخرین ارزیابی وزارت راه و شهرسازی از طرح‌های ملی مسکن در استان‌ها و ابلاغ آن به استانداران، خوشبختانه خراسان جنوبی بر اساس سه شاخص پالایش متقاضیان، تامین زمین و نسبت اجرای فونداسیون به سهمیه ساخت مسکن، پس از استان سیستان و بلوچستان، رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده که ممکن است در طول اجرای طرح این رتبه جابجا شود، اما هدف ما حفظ این سکو است.

,

داعی با بیان اینکه متاسفانه دولت قبل در حوزه ساخت مسکن هیچ اقدامی انجام نداد و در دو سال پایانی طرح اقدام ملی مسکن را راه اندازی کرد، گفت: زمانی که دولت سیزدهم طرح اقدام ملی مسکن را تحویل گرفت، این طرح دارای ۱۵ درصد پیشرفت متوسط بود.

,

او ادامه داد: دولت سیزدهم هم طرح نهضت ملی مسکن را برنامه ریزی و اجرایی کرد و برای بهره مندی مردم، مزایای این طرح از جمله افزایش مبلغ وام از ۱۵۰ به ۳۰۰ میلیون تومان و بهره مندی از تخفیف ۳۰ درصدی پروانه ساختمانی را برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن هم در نظر گرفت.

,

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه علاوه بر این مزایا، هزینه های آماده سازی و تامین زیرساخت های این طرح مسکن نیز توسط دولت سیزدهم پرداخت شده است، افزود: بر همین اساس؛ طرح اقدام ملی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن ادغام شد و اکنون اگر آماری از مراحل متعدد ساخت مثل تعداد واحدهای سفت کاری شده ارائه می شود، مربوط به واحدهای طرح اقدام ملی مسکن است که در طرح جدید دولت ادغام شده است.

,

ساخت ویلایی مسکن ملی در ۲۹ شهر استان     

, ساخت ویلایی مسکن ملی در ۲۹ شهر استان      , ساخت ویلایی مسکن ملی در ۲۹ شهر استان      ,

روز شنبه ۲۲ مردادماه هم جواد قناعت استاندار خراسان‌ جنوبی به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرماندار بیرجند، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان و انبوه‌سازان از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در اراضی زعفرانیه شهر بیرجند بازدید کرد.

,

قناعت با بیان اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی خراسان جنوبی و شرایط اقلیمی و فرهنگی، در بیشتر شهرهای استان بحث ساختمان‌های طبقاتی یا آپارتمانی وجود نداشته و ساخت و سازها ویلایی است، گفت: طرح نهضت ملی مسکن در ۲۹ شهر خراسان جنوبی به صورت ویلایی است و تنها در دو شهر بیرجند و قائن به شکل آپارتمانی انجام خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه خوشبختانه زیر ساخت‌های لازم در سایت‌های ۲۷ هکتاری و زعفرانیه بیرجند فراهم شده که جای تقدیر دارد، افزود: سایت زعفرانیه یکی از بهترین و زیباترین نقطه استان خواهد بود. در واقع برای اولین بار در بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی، در بهترین نقطه طرح نهضت ملی مسکن احداث می‌شود.

,

او با اشاره به دغدغه‌های مردمی مبنی بر سهم آورده در این طرح، اظهار کرد: در این طرح؛ ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات دولت بوده و مابقی آورده مردمی است.

,

قناعت اظهار کرد: با توجه به محرومیت‌های استان، در راستای کاهش سهم آورده مردمی مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی و نهاد ریاست جمهوری داشتیم که در صورت قطعی شدن پیشنهادات، آن‌ها را اعلام می‌کنیم.

,

گفتنی است؛ قبلا نیز مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعلام کرده بود که پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۳ واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به طور کامل به بهربرداری برسد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه