اخبار داغ

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به اندازه خون سیدالشهدا(ع)

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به اندازه خون سیدالشهدا(ع)
اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به اندازه اهمیت خون سید الشهدا -علیه السّلام- در صحرای کربلا است اما در جامعه حتی توسط مذهبیون به این اندازه به آن اهمیت داده نمی‌شود که البته بخشی از این به دلیل سمپاشی‌های دشمنان اسلام علیه این قانون اثربخش بوده و علتی نیز به دلیل عدم تبیین کافی این موضوع است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ زمانی که در دستورات اسلام دقیق می‌شویم و بر روی آن تأمّل می‌کنیم نه تنها به حکمت و حساب و کتاب آن‌ها پی می‌بریم بلکه می‌بینیم چقدر مترقی هستند. بسیاری از این مفاهیم چیزهایی هستند که بشر بعد از قرن‌ها به آن رسیده است در حالی که اسلام 1400 سال پیش آن‌ها را عرضه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

«امر به معروف و نهی از منکر لسانی» یکی از این مفاهیم مترقی است که ماه محرم نیز با این واجب الهی عجین شده است. خداوند با واجب کردن امر به معروف و نهی از منکر، مسئولیت اجتماعی نسبت به تک تک اعضای جامعه و نسبت به همه نهادهای جامعه را بر گردن همه مردم قرار داد و همه مردم موظف شدند نسبت به دیگران چه در جامعه خودشان و چه در سایر جوامع احساس مسئولیت کنند. چیزی که امروزه جامعه شناسان غیراسلامی به آن رسیده و بر این موضوع اذعان کرده‌اند مانند بسیاری از دیگر یافته‌های امروز بشری که بعد از ریختن خون‌های بسیار و بعد از بارها به گمراهی کشاندن جامعه با تئوری‌های مختلف به دست آمده است در حالی که 1400 سال پیش توسط اسلام بیان شده بود.

,

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به اندازه اهمیت خون سید الشهدا -علیه السّلام- در صحرای کربلا است اما در جامعه حتی توسط مذهبیون به این اندازه به آن اهمیت داده نمی‌شود که البته بخشی از این به دلیل سمپاشی‌های دشمنان اسلام علیه این قانون اثربخش بوده و علتی نیز به دلیل عدم تبیین کافی این موضوع است. هر چند علل دیگری نیز برای ترک این واجب ممکن است متصور باشند اما در این بین، دو علت بیان شده بیشترین فراوانی را دارند.

,

امر به معروف و نهی از منکر اگر در جامعه جاری شود، تنها جاری شدن این دستور الهی به خودی خود حتی اگر منتج به آن چه بدان امر و نهی شده نشود، دارای برکات و اثرات زیادی است و جامعه را در مسیر رسیدن به پیشرفت معنوی و مادی پیش خواهد برد و زمینه را برای سعادت جامعه مساعد خواهد کرد.

,

پرس و جویی در جامعه نسبت به مسأله امر به معروف و نهی از منکر این طور می‌نماید که به اندازه کافی این موضوع توسط اندیشمندان اسلامی و مبلغین دین، تشریح نشده است چرا که مردم از ابتدایی‌ترین اطلاعات در مورد امر به معروف و نهی از منکر بی خبر هستند و حتی امروزه که نهادی به نام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در کشور تشکیل شده است هیچ فعالیت همه گیری در جهت آموزش عمومی این واجب الهی که بنا بر وعده الهی ترک آن موجب وارد آمدن عذاب الهی بر جامعه می‌شود و همچنین هیچ فعالیت جامعه شمولی جهت اجرای آن دیده نمی‌شود.

,

اصلاً مباحثی که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر لسانی وجود دارد به صورت گسترده و عمومی در سطح جامعه مطرح نشده است چه برسد به این که بخواهیم بگوییم این مباحث به اندازه بیان شده‌اند یا نه؛ مباحثی مانند تکنیک‌های امر به معروف و نهی از منکر، عملیات‌های جمعی امر به معروف و نهی از منکر لسانی، روان شناسی امر به معروف و نهی از منکر، تفکیک موارد ضرورت امر به معروف و نهی از منکر با موارد ضرورت توصیه و غیره.

,

این مسأله نشان می‌دهد باید حکومت اسلامی به ویژه اکنون که ابزار قوی و متنفذی مانند فضای مجازی را در اختیار دارد نسبت به تبیین این موضوعات درباره امر به معروف و نهی از منکر اهتمام به خرج دهد و زمینه را برای انجام این واجب الهی که سبب رشد جامعه خواهد شد فراهم کند.

,

عجیب است که هنوز این مفاهیم در جامعه باز نشده و گسترش پیدا نکرده است در حالی که چنین مفهوم مترقی باید بارها و بارها موشکافی شده و ابعاد و موضوعات آن استخراج می‌شد و برای ترویج زیرشاخه‌های آن در جامعه و در بین مسلمین برنامه ریزی‌های لازم صورت می‌گرفت.

,

اگر این آموزش‌ها در سطح جامعه ارائه شود و مردم ببینند این واجب الهی چقدر راحت قابل اجرا بوده و در عین حال چه اثراتی بر جای خواهد گذاشت طبیعتاً آن را ترک نخواهند کرد و نتیجه این اتفاق ترقی و پیشرفت جامعه هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی خواهد بود.

,

چه بسا یکی از وجوه فرمان جهاد تبیین ولی فقیه، تبیین همین مسائل مغفول مانده اسلام است که اجرای آن سبب می‌شود سایر دستورات اسلام جاری شوند و در حوزه مهدویت نیز در جهت فراهم ساختن زمینه تربیت انسان‌های مؤمن خواهند شد که خود زمینه ساز ظهور حضرت حجت بن الحسن -عجّل الله تعالی فرجه- است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه