اخبار داغ

دهیار انارستان عنوان کرد؛

ساخت و سازهای غیرمجاز بلای جان طبعیت بکر روستا/ ویلانشینان حق آبه کشاورزی را رعایت نمی‌کنند

ساخت و سازهای غیرمجاز بلای جان طبعیت بکر روستا/ ویلانشینان حق آبه کشاورزی را رعایت نمی‌کنند
عباس طهماسبی با اشاره به معضل کمبود آب و وضعیت نا مطلوب آب شرب گفت: منابع آب کوهپایه که به دو صورت آب شرب و کشاورزی است؛ آب شرب منطقه از طریق زهکش رودخانه اصلی از روستای شانکستان و ۲ چاه آب انارستان تامین می‌شود، متأسفانه هنوز آب شرب، مورد استفاده کشاورزی باغات، ویلاها و حتی استخرها قرار می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس طهماسبی دهیار انارستان در گفتگو با "راه آرمان" در خصوص مشکلات گردشگری این روستا عنوان کرد: جهت رسیدن به آینده ی مطلوب انارستان باید به عنوان بخش مطرح شود تا امکانات و بودجه آن افزایش یابد زیرا  اگر این قسمت ترمیم نشود آینده ی مطلوب در دسترس نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "راه آرمان" ,
عباس طهماسبی با اشاره به این که ساخت و سازهاغیر اصولی و غیر قانونی آسیب جدی گردشگری منطقه ی کوهپایه کرمان است گفت: با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های بدیع، بکر و ناشناخته ی گردشگری موجود در این منطقه و همچنین تقاضاهای زیاد شورای اسلامی و دهیاری  با فراهم  بودن استعدادها و ظرفیت های بالا جهت ارتقای منطقه ترتیبی اتخاذ شود تا روستای انارستان به عنوان شهر مطرح شود.
,
 
,
وی افزود:  در زمینه ی معرفی جاذبه های گردشگری منطقه ی کوهپیایه قدم های خوبی برداشته ایم، مانند دعوت از برنامه ی تلویزیونی روستا جهت معرفی روستای انارستان از توابع کوهپایه، ثبت درخت چنار هزار ساله و کاروان سرای جنب چنار که  درحال طی مراحل ثبت ملی است که مسله گردشگری امری به عنوان امری کاملا ناشناخته در کوهپایه باقی مانده است.
,
 
,
دهیار انارستان تصریح کرد: از دیگر زیبایی های منطقه ی کوهپایه می توان به وجود خیابان هایی با حدود هزار اصله درخت چنار اشاره کرد که منظره ای زیبا دز تابستان  و پاییز خلق کرده است که همیشه سوزه عکاسان طبیعت بوده است.
,
 
,
وی افزود: در راستای معرفی روستا، پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری منطقه  با هزینه ی شخصی خودم یک سایت طراحی کرده ایم تا ضمن اطلاع رسانی از ظرایط و عملکرد این روستا بتوان این منطقه را هر چه بیشتر به گردشگران معرفی کرد.
,
 
,
 
,
کمبود بودجه مشکل اساسی است
, کمبود بودجه مشکل اساسی است, کمبود بودجه مشکل اساسی است,
 
,
طهماسبی ضمن اشاره به مقوله ی کمبود بودجه اظهار کرد: بودجه ی مناطق طبق جمعیت و آخرین سرشماری لحاظ می شود که در حال حاضراختصاص بودجه  بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵  است که جمعیت کوهپایه ۱۹۵ نفر بود و سالانه اعتباری حدود ۱۵ میلیون تومان بودجه اختصاص به ما اختصاص می یابد .
,
 
,
دهیار انارستان تاکید کرد: در حالی که قرار داد جمع آوری زباله ما در سال جاری ۳۲ میلیون تومان است یعنی دو برابر بودجه ای که تعلق می گیرد و بقیه ی بودجه دهیاری از قسمت صدور پروانه ها پرداخت می شود.
,
 
,
طهماسبی ابراز کرد: با توجه به مشکلات کمبود بودجه هزینه ای جهت ارتقای پتانسیل ها و ظرفیت ها جهت گردشگری باقی نخواهد ماند. که بهتر است جهت رفع این مشکل اقدامات کارشناسی  لازم صورت گیرد.
,
 
,
وی تاکید کرد: با توجه به تعدد تصمیم گیری ها در دهیاری ها ، مشکل ناهماهنگی در اجرای طرح ها و هزینه کرد بودجه در بین دهیاری ها وجود دارد و همین عامل باعث گوناگونی اهداف و چشم انداز ها در روستا ها می شود. 
,
 
,
ساخت و ساز های غیر مجاز بلا ی جان طبعیت شده اند
, ساخت و ساز های غیر مجاز بلا ی جان طبعیت شده اند, ساخت و ساز های غیر مجاز بلا ی جان طبعیت شده اند,
 
,
وی تصریح کرد: ساخت و ساز های غیر مجاز و بدون توجه به زیر ساخت های کوهپایه، در طول تابستان تامین آب را با مشکل جدی مواجه کرده است.
,
 
,
طهماسبی افزود:  تجاوز به حریم رود خانه بسیار افزایش یافته است و در برخی مناطق از که عرض رودخانه به۲۰۰ متر هم می رسید اما حال عرض آن به ۵۰ متر کاهش یافته است.
,
 
,
وی ادامه داد: در  رابطه  با تغییر کاربری ها از کشاورزی به مسکونی و کابری های غیر مجاز و کابری های های مربوط به طرح های هادی و آتی چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرونده در کمیسیون ماده ۹۹ داریم که در اختلاف هایی که بین ادارات کشاورزی، منابع طبیعی و بنیاد مسکن گیر افتاده اند.
,
 
,
دهیار انارستان اذعان کرد: در حالی که طرح هادی در سال ۱۳۹۰ ابلاغ شده و هر سه اداره نیز توافق نامه را امضا کردند، اما حال این سه اداره مخالفت می کنند، به عنوان مثال اداره مسکن و شهرسازی این طرح را توسعه ی آتی نامیده است و وقتی شخصی زمین را به نام زمین مسکونی خریداری می کند، درست زمان اخذ مجوز با سنگ اندازی این اداره مواجه می شود و زمین در این اداره به دلیل منع قانونی داشتن توقیف می شود.
,
 
,
وی با بیان اینکه  مردم در تعارض های بین دستگاهی سر در گم شده اند که این مسئله را از کمیته ی حفظ بیت المال پیگیری کردیم اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم.
,
 
,
طهماسبی گفت: از ۱۰۰درصد کل زمین های های غیر مجاز حدود ۷۰درصد پیگیر پروانه شده اند که فقط ۲۰ درصد این زمین ها هیچ راه حلی ندارند و اما مشکل بقیه ی زمین ها قابل حل است که باید فکری به حال این موضوع شود.
,
 
,
کمبود آب  و سهمیه بندی گریبان گیر کوهپایه نشینان شده است
, کمبود آب  و سهمیه بندی گریبان گیر کوهپایه نشینان شده است, کمبود آب  و سهمیه بندی گریبان گیر کوهپایه نشینان شده است,
 
,
دهیار انارستان در رابطه با معضل کمبود آب و وضعیت نا مطلوب آب شرب تاکید کرد: منابع آب کوهپایه که به دو صورت آب شرب و کشاورزی است که آب شرب منطقه از طریق زهکش رودخانه ی اصلی از روستای شانکستان و ۲ چاه آب انارستان تامین می شود، متا سفانه هنوز آب شرب مورد استفاده کشاورزی باغات، ویلاها و حتی استخرها قرار می گیرد.
,
 
,
وی افزود: در حال حاضر ما  با مشکل وضعیت نامطلوب آب روبه رو هستیم، زیرا که مردم و افاغنه در همین رودخانه ی شانکستان به  شست و شوی دام و البسه می پردازند و همین آب بعد از گذشتن از تصویه خانه به منازل مردم می رسد علاوه بر این با مشکل قطعی آب در فصول گرم هم روبه رو هستیم که نشان می دهد،  هنوز با وضعیت مطلوب خیلی فاصله داریم .
,
 
,
طهماسبی ادامه داد: در خصوص رسیدن به وضعیت مطلوب آب، پیگری هایی صورت گرفته که می می توان به طرح افزایش ارتفاع محل زهکش رودخانه اشاره کرد که علی رغم تمام پیگیری ها اما در طرح مسئله به اداره آب با پاسخ کمبود بودجه و هزینه بر بودن طرح  مواجه شده ایم.
,
 
,
دهیار انارستان در خصوص مقوله ی آب کشاورزی، تاکید کرد: باتوجه به اینکه هنوز باغات به روش غرق آبی آبیاری می شوند و از معضلات کشاورزی است اما که در همین رابطه دو تلمبه زده شده است که شامل دو تملبه ی خشکسالی و شهید کرمی است  که چنار ها را به وسیله ی همین دو تلمبه آبیاری می گردند زیرا که آب جوی ها جواب گوی این مقدار درخت نیست و از طرفی جوی ها فقط در فصول سرد و نهایت تا اردیبهشت ماه جواب گو هستند آبیاری درختان است.
,
 
,
وی در ادامه به قانون حفظ باغات اشاره کرد و افزود: این قانون در گذشته دارای یک تبصره بود که اگر ملک های دارای ۷۰ قصب مساحت است به آن آب و برق و گاز رایگان تعلق می گیرد اما این قانون برداشته شد و مشکلات زیادی را به بار آورد، اما از خرداد ماه گذشته قانون اخذ انشعابات موقت جایگزین این قانون شده است که در این قانون فرد با یک تعهد، انشعابات موقت ۳ ساله می گیرد و آن زمین ۷۰ قصب تبدیل به املاک  کوچک تر خواهد شد و بر همین اساس مالک با آب شرب خانگی اقدام به آبیاری درختان می کند که همین مشکل به کمبود آب دامن می زند و در نتیجه شبکه آب جوابگوی این مقدار مصرف نیست.
,
 
,
ویلا نشینان حق آبه کشاورزی را رعایت نمی کنند
, ویلا نشینان حق آبه کشاورزی را رعایت نمی کنند, ویلا نشینان حق آبه کشاورزی را رعایت نمی کنند,
 
,
وی اظهار کرد: از قدیم مرسوم بوده است که هرروستا یک حق آبه ای را از رودخانه ی اصلی دارد، در روستای انارستان و کوهپایه اکثر جوی ها از جلوی درب منازل عبورمی کند اما در روستای وامق آباد جوی ها از داخل ویلا ها  می گذرد و همین عامل  سبب به وجود آمدن مشکلاتی از جمله  استفاده از آب جوی ها جهت پر کردن آب استخر و آبیاری درختان ویلا ها به صورت هفتگی که از حق آبه ی کشاورزی است، کشاورزی منطقه و زمین های پایین دست را تحت شعاع قرار می دهد که در زمینه  هم پیگری هایی انجام شده ولی بی نتیجه بوده است.
,
 
,
طهماسبی با اشاره به این که کشاورزی منطقه هنوز به صورت غرقابی است، افزود: که در همین رابطه ۴ تلمبه شخصی و ۳ حلقه چاه عمیق و ۲ تلمبه دولتی و مجاز ایجاد شده است و البته مقدار قابل توجهی چاه غیر مجاز نیز زده شده است و دهیاری به طور مستقیم و با ارسال گزارش با این گونه موارد برخورد می کند.
,
 
,
دهیار انارستان تاکید کرد: در حال حاضر بافت جمعیتی و فرهنگی کوهپایه دیگر بومی نیست ، زیرا از اطراف به کوهپایه آمده  و زمین های کشاورزی و خانه های قدیمی را خریداری  کرده و با تغیر کاربری شروع به ویلا سازی می کنند، نه تنها دیگر خبری از کشاورزی نیست بلکه مردم بومی جهت تامین آب آشامیدنی و کشاورزی با مشکلات عدیده ی مواجه اند زیرا عملا مصرف  آب در  ویلا ها  به دلیل ساخت استخر زیاد می شود.
,
 
,
وی تصریح کرد: کشاورزی زراعی کوهپایه اصلا صرفه اقتصادی ندارد به آن بها داده نشده است و در  این منطقه محصول قابل توجه و شاخصی وجود ندارد، البته کشت محصولات باغی مانند بادام و گردو و آلبالو در منطقه رایج است اما به عنوان چشم اندازی اقتصادی یا مانند محصول شاخص منطقه مثل سیر شهداد یا پسته رفسنجان، رایج نیست.
,
 
,
برای تولید یک محصول خاص کشاورزی برنامه ریزی نشده است
, برای تولید یک محصول خاص کشاورزی برنامه ریزی نشده است, برای تولید یک محصول خاص کشاورزی برنامه ریزی نشده است,
 
,
طهماسبی  در رابطه با شیوه کشت محصولات در منطقه اظهار کرد: در گذشته شیوه کشت به صورت ارباب رعیتی بوده است به این صورت که فرد در زمین خان کشت و زرع می کرد و در نهایت پس از برداشت محصول موظف بود نصف محصول خود را به خان بدهد که در این شیوه اصلا صرفه اقتصادی نداشت. به همین علت کشاورزان زمین ها را رها کردند به سمت دیگر روستاها و مناطق مهاجرت کردند.
,
 
,
دهیار انارستان به موضوع بوم گردی و گردشگری در روستا پرداخت و افزود: تا به حال چندین بار موضوع  ایجاد خانه های بوم گردی در شورا و روستا مطرح شده است با وجود حمایت خوب دولت و اعطای تسهیلات در این راستا، پتانسیل ها و ظرفیت های بالای منطقه اما مورد استقبال روستائیان قرار نگرفته است. 
,
  
,
عباس طهماسبی در پایان فلسفه نام روستای انارستان را تشریح و خاطر نشان کرد:  طبق اسناد تاریخی نام این روستا از باغ های انار وسیعی که د اشته است برگرفته شده است و در گذشته  این باغات متعلق به یکی از خان های زمانه بوده  است به همین علت نام انارستان به آن اختصاص یافته است.
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه