اخبار داغ

گودرزی در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

راهکار کنترل قیمت مسکن/ عامل افزایش اجاره‌بها، تورم و افزایش قیمت املاک است

راهکار کنترل قیمت مسکن/ عامل افزایش اجاره‌بها، تورم و افزایش قیمت املاک است
یک کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اهمیت قیمت‌گذاری مسکن بر اساس بهای تمام شده، گفت: تصویب چنین قانونی قیمت‌ مسکن را واقعی می‌کند و دست دلال‌ها از بازار مسکن کوتاه خواهد شد.
[

مجید گودرزی استاد دانشگاه و کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره اینکه چرا هزینه اجاره‌بها، نیمی از درآمد یک خانوار را شامل می‌شود و علل این افزایش در فصل جابه‌جایی مستأجران اظهار کرد: عامل اصلی افزایش اجاره‌بهای فصلی تورم و افزایش قیمت املاک است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, هزینه اجاره‌بها، نیمی از درآمد یک خانوار را شامل می‌شود, افزایش اجاره‌بهای,

هزینه زمین ۷۰ درصد قیمت مسکن را شامل می‌شود

, هزینه زمین ۷۰ درصد قیمت مسکن را شامل می‌شود, هزینه زمین ۷۰ درصد قیمت مسکن را شامل می‌شود,

وی ادامه داد: هزینه زمین تا ۷۰ درصد قیمت مسکن را شامل می‌شود. این در حالی است که اگر خلأهای قانونی برطرف شود و تنها یک درصد زمین‌های کشور به‌صورت عملی و واقعی برای ساخت مسکن اختصاص یابد، به هر ایرانی ۱۹۶ متر زمین می‌رسد.

وی با اشاره به قانون اساسی گفت: حق هر ایرانی است که مسکنی باعزت را در اختیار داشته باشد و در این راستا با اجرای چنین طرح‌هایی می‌توان زمینه را برای خانه‌دارشدن عموم مردم فراهم کرد و افزایش قیمت املاک را در کشور کنترل کرد.

, قیمت مسکن,
,
, قیمت املاک,


بیشتر بخوانید:
نگاه سرمایه‌داری و تورم، عامل بحران مسکن در کشور

,
,
, نگاه سرمایه‌داری و تورم، عامل بحران مسکن در کشور,

هیچ منطق و قانونی در قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد

, هیچ منطق و قانونی در قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد, هیچ منطق و قانونی در قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد,

این کارشناس توضیح داد: مشکل اصلی بازار مسکن و افزایش‌های غیرمنطقی فصلی در این حوزه به این موضوع برمی‌گردد که هیچ منطق و قانونی در قیمت‌گذاری مسکن در کشور وجود ندارد و بازار مسکن این روزها به‌شدت هیجانی شده و افزایش قیمت‌ها در حوزه املاک و مسکن کاملا غیراقتصادی و ناتراز با سایر بازرهای موازی است.

وی تأکید کرد: در بازار مسکن ما اگر فروشنده یا دلالی قیمت ملکی را متری یک میلیارد دلار هم تعیین کند، نه مرتکب گران‌فروشی شده است و نه باید به کسی پاسخگو باشد، حتی اگر این ملک وجود خارجی نداشته باشد.

گودرزی ادامه داد: آمارهای بانک مرکزی هم مصداقی از نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شده و به نظر می‌رسد این آمارها بر پایه آگهی‌های کاذب و معاملات صوری که در سایت‌های غیررسمی ارائه می‌شود تنظیم شده که این نیز به‌جای خود بر غیرواقعی شدن قیمت‌ املاک افزوده است.

, قیمت‌گذاری مسکن, افزایش قیمت‌ها در حوزه املاک و مسکن,
,
, بازار مسکن,
,
, قیمت‌ املاک,

مهم‌ترین راهکار کنترل قیمت مسکن چیست؟

, مهم‌ترین راهکار کنترل قیمت مسکن چیست؟, مهم‌ترین راهکار کنترل قیمت مسکن چیست؟,

وی در ارائه راهکار پیشنهاد داد: اگر قیمت‌های اظهار شده در سایت‌ها مبنای اخذ مالیات شود، قیمت‌ها واقعی تر شده و بخش مهمی از تورم مسکن فروکش خواهد کرد.

گودرزی در پایان گفت: به نظر می‌رسد مسکن هم همانند تاکسی‌های اینترنتی نیازمند یک اپلیکیشن است و باید قیمت‌گذاری از دست مشاوران بی‌اخلاق خارج شود و قوانینی تصویب شود که بهای تمام شده ساخت مبنای قیمت قرار گیرد تا از فشار قیمت مسکن بر دوش اقشار کمتر برخوردار کاسته شود.

نویسنده: فرهاد نظریان سامانی

,
,
, قیمت مسکن,
,
, نویسنده: فرهاد نظریان سامانی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه