اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

پرداخت هزینه واردات با رمزارزها، راهی برای دور زدن تحریم‌ها/ رمزارزها، شیوه‌ای برای پرداخت‌های بین‌المللی

پرداخت هزینه واردات با رمزارزها، راهی برای دور زدن تحریم‌ها/ رمزارزها، شیوه‌ای برای پرداخت‌های بین‌المللی
پرداخت هزینه واردات از طریق رمزارزها برای مقابله با تحریم‌ها در مراودات تجاری و بین‌المللی راهی برای دور زدن تحریم‌ها است که این روزها در مرکز توجه قرار گرفته تا جایی که دارندگان رمزارز‌هایی قانونی دعوت شدند تا رمزارزهای استخراجی خود را برای استفاده در واردات اعلام کنند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بحث دورزدن تحریم‌ها با استفاده از رمزارزها، به‌تازگی دوباره داغ شده است. رئیس بازرگانی جمهوری اسلامی ایران اخیراً گفته که دولت برای ثبت سفارش یک محموله وارداتی به کشور به ارزش ۱۰ میلیون دلار، از رمزارزها استفاده کرده و قول داده که در آینده نزدیک، تراکنش‌های بیشتری انجام شود.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, رمزارزها,

اولین ثبت سفارش واردات رسمی با استفاده از ارزهای دیجیتال

, اولین ثبت سفارش واردات رسمی با استفاده از ارزهای دیجیتال, اولین ثبت سفارش واردات رسمی با استفاده از ارزهای دیجیتال,

اخبار منتشره در هفته اخیر حاکی از آن است که علیرضا پیمان پاک که ریاست سازمان توسعه تجارت ایران را بر عهده دارد، گفته که کشور ایران اولین ثبت سفارش واردات رسمی خود را با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام داده و مبلغ این سفارش از طریق ارزهای دیجیتال پرداخت خواهد شد.

پیمان پاک ادامه داد: تا پایان شهریورماه از رمزارزها و قراردادهای هوشمند برای تجارت و دادوستد با کشورهای هدف که ایران قصد انجام مراودات اقتصادی با آن‌ها را دارد، استفاده گسترده خواهد کرد.

نکته قابل‌توجه آن است که استفاده از ارزهای دیجیتال در چنین سطحی توسط ایران، به‌احتمال زیاد بزرگ‌ترین تراکنش رمزنگاری عمومی در این مقیاس است که تاکنون توسط هر کشوری انجام شده است. همچنین ممکن است این اولین معامله از طیف کثیر معاملاتی باشد که با استفاده از ارزهای دیجیتال، تحریم‌های آمریکا علیه ایران یا هر کشور تحریم شده دیگری را دور می‌زند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد رویکرد مورد اشاره معاون وزیر صمت، گامی مؤثر در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های خصمانه آمریکا در زمینه تبادلات مالی و تجاری کشورمان است. به بیان دیگر به‌کارگیری رمزارز‌ها در چرخه تجارت خارجی، اقدامی مؤثر برای عبور از موانع تحریمی است.

بیشتر بخوانید:
بهره‌مندی از ارز دیجیتال در شرایط تحریم

, علیرضا پیمان پاک, سازمان توسعه تجارت ایران,
,
,
,
, ارزهای دیجیتال,
,
, رمزارز‌ها,
,
,
, بهره‌مندی از ارز دیجیتال در شرایط تحریم,

پیش‌شرط‌هایی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای عملیاتی شدن استفاده از رمزارزها در مبادلات تجاری

, پیش‌شرط‌هایی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای عملیاتی شدن استفاده از رمزارزها در مبادلات تجاری, پیش‌شرط‌هایی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای عملیاتی شدن استفاده از رمزارزها در مبادلات تجاری,

البته برخی از کارشناسان معتقدند که معامله با ارزهای دیجیتال نیاز به پیش‌شرط‌هایی دارد که هنوز این زیرساخت‌ها به وجود نیامده‌اند تا به‌روزرسانی این پیش‌شرط‌ها پیمان‌های منطقه‌ای راهکار مناسب‌تری نسبت به معامله با ارزهای دیجیتال است.

احمد صالحی مشاور رئیس مرکز توسعه تجارت وزارت صمت نیز درباره آیین‌نامه استفاده از رمزارز‌ها در واردات و صادرات گفته بود: قرار است به‌کارگیری رمزارز‌ها در چند گام به اجرا درآید. در حوزه واردات در گام اول قرار است کسانی که خودشان قانونی ماین رمزارز انجام داده‌اند، بتوانند با استفاده از «رمزارز خود» شروع به واردات کنند

وی افزود: احراز کیف پول یا اینکه آیا رمز‌ارز تولیدی خود واردکننده است یا مبادله‌ای است و سؤالاتی ازاین‌دست، همه قابل اثبات و پیگیری هستند.

صالحی ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه در گام دوم امکان استفاده از «رمز‌ارز غیر» نیز در سامانه فراهم خواهد شد؛ یعنی تولیدکننده مجازی که رمز‌ارز را ماین کرده در سامانه عرضه می‌کند و واردکننده با تخصیص این ارز واردات خود را انجام می‌دهد.

وی توضیح داد: در فاز سوم، واردات با استفاده از رمزارز حاصل از صادرات در این آیین‌نامه دیده شده است. به این منظور چیزی شبیه به سامانه نیما تعریف شده که در آن صادرکننده باعرضه ارز خود در این سامانه رفع تعهد ارزی می‌کند و واردکننده هم میزان ارز موردنیاز خود را تخصیص گرفته و واردات خود را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به کاربرد رمز ریال نیز توضیح داده بود: در حال حاضر فرایند کار این‌گونه است که وقتی متقاضی در سامانه می‌خواهد رمز‌ارز دریافت کند، باید حساب واسطی وجود داشته باشد که این حساب واسط می‌تواند حاکمیت باشد. در این شرایط فرد متقاضی ریال خود را واریز می‌کند تا رمز‌ارز دریافت کند. بعد از اینکه رمزارز به کیف پول فرد رفت سامانه آن ریال را به‌حساب مالک رمز‌ارز واریز می‌کند، اما اگر ریال فرد متقاضی رمز پول باشد، این می‌تواند هوشمند و خودکار به‌آسانی انجام شود.

,
,
, احمد صالحی, رمزارز‌ها,
,
,
,
,
,
,
,
,

تجارت میان ایران و روسیه با ارزهای دیجیتال

, تجارت میان ایران و روسیه با ارزهای دیجیتال, تجارت میان ایران و روسیه با ارزهای دیجیتال,

خبرگزاری رویترز در هفته اخیر مدعی شد که ایران با استفاده از رمز ارزها، با کشورهای مشابهی که تحریم شده‌اند، تجارت می‌کند که از جمله این کشورها به روسیه اشاره کرده است. بهره‌مندی از ارز دیجیتال در شرایط تحریم و این موضوع که تحریم‌ها عملاً همه واردات را شامل می‌شود که با استفاده این کشور از ارزهای دیجیتال برای تجارت‌های بین‌المللی، تا حدود زیادی بی‌اثر می‌شوند.

البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که هم بیت‌کوین که قدرتمندترین و مشهورترین ارز دیجیتال است و همچنین سایر ارزهای دیجیتال به طرز کاملاً محسوسی بی‌ثبات هستند و این موضوع باعث به‌وجودآمدن مشکلاتی با کشورهای دیگری مانند السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی شده که استفاده از ارزهای دیجیتال را به‌صورت رسمی و قانونی پذیرفته‌اند.

حتی اگر برخی از کاربران آن را گزینه بهتری نسبت به ارزهای مشابه بی‌ثبات بدانند، باز هم بی‌ثبات بودن ارزهای دیجیتال یک موضوع انکارنشدنی است. به‌عنوان‌مثال ممکن است ۱۰ میلیون دلاری که ایران بابت واردات یک محصول می‌پردازد، ارزش خود را ازدست‌داده و به ۱ میلیون دلار تقلیل یابد.

شریک دیگر ایران، ‌ روسیه هم این روزها میل خاصی به‌ دورزدن تحریم‌ها با استفاده از رمزارزها دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رسماً موضوع ارزهای دیجیتال را در مشت خود و به‌صورت راکد نگه داشته است و تصمیم استفاده از ارزهای دیجیتال را در مورد تجارت رسمی نا به‌وقت خوانده است.

البته شایان‌ذکر است که روسیه دلایل خوبی برای دورزدن تحریم‌ها در کنار ایران دارد. هر دوی این کشورها تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند و استفاده از ارزهای دیجیتال برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا یک راه مناسب است.

در سفر اخیر پوتین به ایران پوتین در کنار دیداری که با رئیسی و اردوغان داشت، با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب نیز دیدار کرد، در این دیدار آن‌ها در مورد امضای قرارداد نفتی ۴۰ میلیارد دلاری به بحث و مذاکره پرداختند.

به گفته مجری قانون فدرال ایالات متحده آمریکا، کره شمالی، در کنار دیگر کشورهای تحت تحریم‌ گسترده ایالات متحده، از سرقت‌های غیرقانونی رمزارزها پول زیادی به دست آورده است که این موضوع می‌تواند به‌عنوان یکی از ضعف‌های ارزهای مجازی به‌حساب آید.

, بهره‌مندی از ارز دیجیتال در شرایط تحریم,
,
, ارز دیجیتال,
,
,
,
, رمزارزها,
,
,
,
,
,
, رمزارزها,

نگاه جهانی به استفاده از رمزارزها توسط ایرانیان

, نگاه جهانی به استفاده از رمزارزها توسط ایرانیان, نگاه جهانی به استفاده از رمزارزها توسط ایرانیان,

شایان‌ذکر است که در هفته‌های اخیر چاگری پویراز، رئیس جهانی تحریم‌های بایننس نیز در مصاحبه‌‌ای صریح گفته که معاملات ایرانیان خارج از ایران آزاد و قانونی است، که این نیز می‌تواند به استفاده از این راهکار در دور زدن تحریم‌ها کمک کند.

تیگران گمباریان، معاون اطلاعات جهانی این شرکت همچنین مدعی شد که تبعیت شرکت‌‌های اروپایی از تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی است. البته این موضوع پیچیدگی بسیار بیشتری داشته و ازآنجایی‌که این شرکت هنوز هیچ کشوری را برای فعالیت‌های اصلی خود ارائه نکرده است، از قوانین و مقررات و محدودیت‌های هر کشوری در تجارت بین‌المللی چشم‌پوشی کرده است.

به گزارش راه دانا؛ آمارهای رسمی نشان می‌‌دهد که ۴.۵ درصد از کل استخراج‌های رمز ارز جهانی در ایران انجام شده است. اما ایران از زمانی که مصرف بسیار زیاد برق توسط ماینرها منجر به قطعی‌های گسترده برق شد، قوانین شدیدتری برای استخراج رمزارزها وضع کرد. اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق آن عملیات ماینینگ بدون مجوز و غیرقانونی بودند و از شبکه محدود اما یارانه‌ای کشور که مخصوص استفاده خانگی است استفاده می‌کردند.

, چاگری پویراز,
,
, تیگران گمباریان,
,
, راه دانا, رمزارزها,

نویسنده: عباس بسطامی

, نویسنده: عباس بسطامی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه