اخبار داغ

منابر باید به مستمع در تعیین اولویت ها شاخص دهند/ نقش بی بدیل “جهاد تبیین” در ماندگاری نهضت سیدالشهدا

منابر باید به مستمع در تعیین اولویت ها شاخص دهند/ نقش بی بدیل “جهاد تبیین” در ماندگاری نهضت سیدالشهدا
“حمید محمدی” مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه قدم به قدم کربلا بیانگر عبودیت و بندگی است، گفت: منابر سیدالشهدا(ع) در اعصار مختلف، زمانی موفق بودند که اولویت زمانi را به مردم نشان دادند بدین صورت که به مستمع در تعیین اولویت ها شاخص دهند و این اولویت جایگاه افراد را مشخص می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ “حمید محمدی”، مداح اهل بیت (ع) در گفتگو با ۸دی ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سرو و سالار شهیدان با اشاره به اینکه ما باید واقف بر این باشیم که هر مسئولیتی هم که در هیئت داشته باشیم، صاحب کار سیدالشهداست و می بایست به این باور برسیم که خود حضرت یک امام تحول آفرین هستند و این عنوان از نوع نگاه، عملکرد و گفتارشان قابل روئیت است، اظهار کرد: در طول تاریخ افراد بسیاری همچون “حر بن یزید ریاحی”، “زهیر بن قین” و “وهب بن وهب” به جهت آشنایی و توسل به امام‌حسین(ع) متحول شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
وی در ادامه افزود: کتاب المتحولون که در لبنان و کتاب موسوعه من الحیاه المستبصرین که در قم چاپ شده از سرگذشت افرادی می‌باشد که تحولی در آنها رخ داده است که بخش زیادی از این افراد به واسطه شناخت با امام حسین علیه السلام تحول قابل توجه‌ای در آنها پدیدار گشته است.
,
 
,
مقدمه تغییر نسلی، تحول شخصی است
, مقدمه تغییر نسلی، تحول شخصی است,
 
,
این ذاکر اهل بیت با بیان به اینکه ما ۲ نوع تحول شخصی و اجتماعی داریم به آیه ۱۱ سوره رعد … إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْم حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ… اشاره کرد و گفت: مقدمه تغییر نسلی تحول شخصی است یعنی می‌بایست اشخاص خود را تغییر دهند و تحول در وجودشان ایجاد شود تا تغییر نسلی رخ دهد. اگر مهمترین درس نهضت حضرت سیدالشهدا که ایستادگی در مقابل ظلم است را باور و در برابر ظلم سکوت نکنیم، تربیت یافته‌های نهضت سیدالشهدا پای کار آن شخص می‌ایستند و بدین جهت تغییر و تجول نسلی اتفاق می‌افتد.
,
 
,
وی ادامه داد: نمونه بارز این ایستادگی، انقلاب اسلامی ایران است که مردم پشت حضرت امام(ره) که از نهضت عاشورا درس گرفتند، در برابر ظلم می‌ایستند و پشتیبان امام(ره) می‌شوند. از مثال‌های بارز هم می‌توان به آشنایی شیخ زکزاکی با حضرت امام(ره) اشاره کرد که در این راستا به واسطه آشنایی با امام‌حسین علیه السلام وقتی به نیجریه برمی‌گردد، ۲۵ میلیون نفر را شیعه می‌کند.
,
 
,
هیئت‌ها، به طریق صحیح حضرت سیدالشهدا را به مردم معرفی کنند
, هیئت‌ها، به طریق صحیح حضرت سیدالشهدا را به مردم معرفی کنند,
 
,
محمدی به نمونه دیگر از این مصداق اشاره و عنوان کرد: هند که در سالیان متمادی مستعمره انگلیس بود و گاندی رهبر مردمی این کشور شد، پس از آنکه قیام به نتیجه رسید و از زیر سلطه انگلیس خارج شدند زمانی که از گاندی در رابطه با اینکه جرقه ایستادگی در برابر ظلم از کجا به ذهن او خطور کرد، گفت که من پس از مطالعه سرگذشت حسین بن علی به این نتیجه رسیدم که باید بایستم. بر این اساس وابستگی که اکنون در هند نسبت به سیدالشهدا مشاهده می‌شود بدین جهت است و هرساله شمار زیادی از هندوها خود را به راهپیمایی اربعین می‌رسانند. اگر هیئت به طور صحیح سیدالشهدا را به مردم نشان دهد این اتفاق برای نسل‌های بعدی هم رخ خواهد داد.
,
 
,
منابر باید به مستمع در تعیین اولویت ها شاخص دهند
, منابر باید به مستمع در تعیین اولویت ها شاخص دهند,
 
,
وی در بخش دیگر از سخنان خود تصریح کرد: منابر سیدالشهدا(ع) در اعصار مختلف، زمانی موفق بودند که اولویت زمانi را به مردم نشان دادند بدین صورت که به مستمع در تعیین اولویت ها شاخص دهند و این اولویت جایگاه افراد را مشخص می‌کند.
,
 
,
این مداح اهل بیت علیهم السلام با تاکید بر اینکه ما باید بدانیم اولویت اکنون زمان ما چیست، متذکر شد: کسانی در تاریخ جاودانه شدند که اولویت آنها امام زمانشان بود؛ افرادی همچون “عبیدالله بن حر جُعفی” که بزرگ قبیله بود وقتی امام حسین علیه السلام در خیمه وی از او خواست تا در مسیر کوفه با ایشان همراهی کند و به یاری ایشان بشتابد، به جهت اولویت قرار دادن امور دنیوی از همقدم شدن با امام زمان خود امتناع ورزید.
,
 
,
وی ادامه داد: از نمونه‌های بارز این انتخاب نادرست در اولویت می‌توان به انتخاب طرماح و عمر بن سعد اشاره کرد، طرماح با اینکه با امام حسین علیه السلام وارد کربلا می‌شود اما بخاطر رساندن آذوقه به خانواده خود از کاروان سیدالشهدا بازمی‌ماند و عمر بن سعدی که امام حسین(ع) را دوست داشت و بارها امام در کربلا با او صحبت کردند بخاطر اینکه اولویت اول وی حکومت ری بود، جبهه باطل را انتخاب کرد. از سوی دیگر در روز تاسوعا شمربن ذی الجوشن برای حضرت عباس علیه السلام امان‌نامه آورد اما حضرت بدین خاطر که اولویت اول خود را امام زمانش قرار داده بود حتی جواب شمر را هم ندادند.
,
 
,
محمدی خاطرنشان کرد: اگر اکنون منابر حسینی اولویت زمانه را به مردم نشان ندهند و مردم ندانند در کجای تاریخ ایستاده‌اند، در این پیچ و خم‌های آخرالزمان گم می‌شوند، بنابراین اگر امروز اولویت اول ما یاری مهدی فاطمه(عج) نباشد، همانگونه که ما در مورد عمر بن سعد، طرماح و عبیدالله بن حر جعفی قضاوت کردیم، آیندگان نیز در مورد ما قضاوت خواهند کرد.
,
 
,
هر چیزی که خالصاً لله باشد، ماندگار می‌شود/ قدم به قدم کربلا بیانگر عبودیت و بندگی است
, هر چیزی که خالصاً لله باشد، ماندگار می‌شود/ قدم به قدم کربلا بیانگر عبودیت و بندگی است,
 
,
وی با اشاره به اینکه اراده و خواست خداوند بر آن است که واقعه عظیم کربلا و خون سیدالشهدا علی‌رغم برنامه‌ریزی‌هایی که در طول تاریخ صورت گرفته همچنان ماندگار باشد، بیان کرد: هر چیزی که سنت الهی، مائده خلقت و خالصاً لله باشد ماندگار می‌شود، لذا در کربلا هر قدم آن نشان از عبودیت و بندگی است پس همانطور که تاریخ نشان داده اگر چیزی حق باشد حتی اگر حدود ۳۰۰ سال در زمین کربلا گندم بکارند و ۱۰ نسل هم هیچ خبری از امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا نداشته باشند، سالیان زیادی هم که بگذرد باز حق پیروز میدان می‌شود.
,
 
,
نقش بی بدیل “جهاد تبیین” در ماندگاری نهضت سیدالشهدا
, نقش بی بدیل “جهاد تبیین” در ماندگاری نهضت سیدالشهدا,
 
,
این ذاکر گیلانی نکته مهم ماندگاری نهضت سیدالشهدا و کربلا را نقش بی‌بدیل جهاد تبیین حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) دانست و بیان کرد: خطبه‌های حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه و شام باعث گریه مردم شد و حضرت فرمودند اگر شما برای ما گریه می‌کنید پس چه کسی ما را کشت؟ این روشنگری نسبت به سیدالشهدا در جهاد تبیین حضرت زینب(س) و در ادامه حضرت سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق علیه السلام ‌باعث ماندگاری کربلا شد و از آنجا که این سرزمین با فطرت بشریت گره خورده است و انسانها ذاتاً و فطرتاً عدالت‌خواه هستند و گره خوردن این نهضت به فطرت مردم موجب جوششی در وجود افراد می‌شود تا پای این نهضت بایستند به گونه‌ای که وقتی حکومتی هم اجازه برپایی عزاداری‌ها را صادر نمی‌کرد، مردم و علما این نهضت را حفظ می‌کردند.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه مادامی که فرهنگ و گفتمان حاکم بر جامعه، گفتمان محرم و صفر و اندیشه حاکم بر مردم هم طبق اندیشه محرم و صفر باشد، در کنش‌های اجتماعی ثمرات این تفکر دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: “شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند” مردم در برابر رهبر معظم انقلاب برخواسته از تفکر و اندیشه محرم و صفر است. وقتی مسائل اجتماعی در جامعه موجب التهاب و ناآرامی می‌شود این ذهنیت را به وجود می‌آورد که مردم علقه‌ای نسبت به دین ندارند اما ثمر‌ه‌ تفکر مذکور در بزنگاه‌های تاریخی خود را نشان می‌دهد.
,
 
,
مردم ما همه عاشق و دوستدار فرهنگ سیدالشهدا و محرم و صفر هستند
, مردم ما همه عاشق و دوستدار فرهنگ سیدالشهدا و محرم و صفر هستند,
 
,
محمدی با اشاره به مراسم سردار شهید سلیمانی و اینکه همه مردم حتی آنها که به ظاهر از پوشش اسلامی برخوردار نبودند در ابعاد مختلف شهادت حاج قاسم، از دست بریده تا انگشتر و سوختن و قطعه‌قطعه شدن و تشییع میلیونی و دفن شدن در شب جمعه، روضه کربلا می‌خواندند، به بیانات رهبر انقلاب در رابطه با جشن میلیونی عید غدیر تاکید و تصریح کرد: همانطور که رهبر انقلاب می‌فرمایند، مردم دین را دوست دارند و ما از مظاهر دین همچون جشن میلیونی عید غدیر زیاد داریم که شاید برخی از آنها جلوه هم نداشته باشند اما در بزنگاه ها قابل روئیت است و براین اساس مردم ما همه عاشق و دوستدار فرهنگ سیدالشهدا و محرم و صفر هستند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه