اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

بازتبیین فرهنگ «جهاد و شهادت» با خون شهیدان سلیمانی و حججی

بازتبیین فرهنگ «جهاد و شهادت» با خون شهیدان سلیمانی و حججی
حجت‌الاسلام سیدحسین شفیعی با تأکید بر اینکه فرهنگ «جهاد و شهادت» با خون شهیدان سلیمانی و حججی بازتبیین شد، گفت: «عاشورا» فرهنگی حُرّیت‌مدار و انقلاب‌پرور بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام سیدحسین شفیعی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با تهران‌نیوز با تأکید بر ترویج فرهنگ عاشورایی در کشور اظهار کرد: در راستای فرهنگ عاشورای و تأثیر آن بر جوانان مباحث بسیاری صورت گرفته و لازم می‌دانم اشاره‌ای به تاریخ تأثیر عاشورا بر جوانان و فرهنگ ایران داشته باشم، در مباحث تاریخی تأثیر هر واقعه تاریخی را بر هر عصری در همان برهه بررسی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ،, تهران‌نیوز,

وی با اشاره به تأثیر عاشورا بر انقلاب اسلامی اضافه کرد: در زمان رژیم فاسد پهلوی نخستین چیزی که در مباحث فرهنگ با محدودیت مواجه شد، «حجاب و عفاف» و «عاشورا و عزاداری‌ها» بود، حال چرا این مباحث فرهنگ مورد بی‌مهری و محدودیت رژیم پهلوی قرار گرفت؟ پاسخ این سوال از کلام امام خمینی(ره) آشکار می‌شود.

,

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند که اگر سران رژیم پهلوی سراغ عاشورا و مجالس عزاداری نمی‌رفتند به‌ هیچ‌یک از اهداف خود دست نمی‌یافتند، چراکه فرهنگ عاشورایی فرهنگ انقلاب‌پرور و حُرّیت‌مدار است.

,

شفیعی بیان کرد: فرهنگ عاشورایی بر مدار آزادی و آزادگی حرکت می‌کند، صرف‌نظر از اینکه شما چه دین و مذهبی دارید، همانگونه که حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام رو به سپاه دشمن فرمودند که اگر دین ندارید آزادمرد باشید.

,

تمرکز عاشورا بر آزادگی و آزادمردی بود

, تمرکز عاشورا بر آزادگی و آزادمردی بود, تمرکز عاشورا بر آزادگی و آزادمردی بود, تمرکز عاشورا بر آزادگی و آزادمردی بود,

وی یادآور شد: تمرکز عاشورا بر آزادگی و آزادمردی بود، بنابراین چنین تفکری با تفکر هژمونی، سلطه و ظلم و ستم منافات دارد، بنابراین مهم‌ترین چیز در رژیم پهلوی و محوری‌ترین موضوع برای محدود کردن مردم برای دستیابی به مقاصد شوم خود فرهنگ عاشورایی بود.

,

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) برای مقابله با تفکر ضدعاشورایی رژیم پهلوی به‌پاخاست، مطرح کرد: فرهنگ عاشورایی هنوز بین جوانان زنده است، همانگونه که از نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم روایت شده که ««اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فی قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.» یعنی برای شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایی در دلها و قلوب مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.

,

شفیعی تبیین کرد: بنابراین چنین حرارتی موجب می‌شود فرهنگ شهادت و آزادمردی و آزادی‌طلبی در جوامع رشد پیدا کند و رشد چنین فرهنگی محدود به مرزها و ادیان نیست، همانگونه که پیروان ادیان مختلف ازجمله زرتشتی، مسیحیت و آیین‌های مختلف فرهنگ عاشورایی را ترویج و تبلیغ می‌کنند.

,

وی تأکید کرد: در سخنان بزرگانی همچون گاندی و سیاستمداران بزرگ دنیا می‌بینیم که فرهنگ عاشورایی تا قلب اروپا و سایر کشورها تأثیرگذار بوده است.

,

این استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: بنابراین چیزی که موجب پیروزی خون بر شمشیر و ایران بر رژیم بعثی و سایر دشمنان، جنگ علیه داعش و حتی جنگ فرهنگی شد، فرهنگ عاشورایی بود، اما دشمنان اسلام که با فرهنگ عاشورایی آشنا هستند فهمیدند توان مقابله و شکست این فرهنگ را ندارند و توانایی جلوگیری از جریان خروشان فرهنگ عاشورایی را ندارند، بنابراین درصددند فرهنگ عاشورایی را از درون دچار چالش کرده و آن را تهی کنند.

,

شفیعی با تأکید بر اینکه دشمنان همچنین در پی سطحی‌سازی فرهنگ عاشورایی هستند تا عمق وجودی این فرهنگ کمتر شود، تشریح کرد: بنابراین به سمت تحریف، مغالطه، ایجاد آداب و رسوم و رفتارهایی که به تأیید اسلام نرسیده، ترویج فرقه‌ها در کشورهایی که به اسم ترویج شعائر به ترویج خرافه‌ها و رفتارهای سخیف می‌پردازند که با نام «شیعه انگلیسی» و «سنی آمریکایی» می‌شناسیم پیش می‌روند.

,

وی تصریح کرد: دشمنان برای تحریف عاشورا از سوی سایر به اصطلاح ابرقدرت‌ها و هژمونی رسانه‌ای آنان حمایت مالی می‌شوند، اما راهکار چیست تا مسئولان فرهنگی و دست‌اندرکاران سیاسی برای مقابله با دشمن به پاخیزند؟

,

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز حیات شیعه در طول سالیان دراز بر خون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام بنا شده و باید آن را به‌عنوان اصل اساسی مورد توجه قرار دهیم، نخست تعمیق و ترویج ارزش‌های عاشورایی، یعنی باید مقابل رفتارهای انحرافی که ممکن است برای قشر جوان جذاب باشد ایستادگی کنیم و معادل‌هایی را از سبک عزاداری، مفاهیم و اشعار آن به جوانان عنوان کنیم.

,

شفیعی بیان کرد: از سویی ترجمه مفاهیم ارزش‌های عاشورایی به زبان‌های مختلف از مواردی است که می‌تواند در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی برای ترویج بین‌المللی فرهنگ عاشورایی مورد توجه قرار بگیرد.

,

وی گفت: در داخل نیز باید به به ازای فرهنگی خود برای ترویج فرهنگ عاشورایی ارائه کنیم، به عنوان مثال از سخنرانی‌ها و مداحی مداحان می‌توان در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی بهره برد، چراکه امروزه آنچه کم داریم مقاتل و کتب تحقیق شده‌ جمع‌آوری منابع مستند عاشوراست، منابعی که تا حدی به شبهات پاسخ مستدل بدهد.

,

خون شهید سلیمانی فرهنگ عاشورایی را احیا کرد

, خون شهید سلیمانی فرهنگ عاشورایی را احیا کرد, خون شهید سلیمانی فرهنگ عاشورایی را احیا کرد, خون شهید سلیمانی فرهنگ عاشورایی را احیا کرد,

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هجمه شبهات به سمت واقعه عاشورا مانند سیل نازل می‌شود، گرچه این شبهات بی‌اثر بوده و توان جلوگیری از سیل خروشان فرهنگ عاشورایی را ندارد، «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» یعنی کافران می‌خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل (و طعن و مسخره) خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت.

,

شفیعی تأکید کرد: با این شرایط وظیفه ما در قبال ترویج فرهنگ عاشورایی با این آیه قرآن کم نمی‌شود و فعالیت فرهنگی باید در طول سال به صورت مستمر تداوم داشته باشد، نه اینکه یک دهه قبل از ایام محرم تازه به یاد بیاوریم مفاهیم عاشورا را ترویج کنیم.

, محرم,

وی در ادامه توضیح داد: خون شهید سلیمانی یکی از جوشش‌هایی بود که فرهنگ عاشورایی را دوباره تقویت و مفاهیم «جهاد و شهادت» را بازتبیین کرد و برکت خون سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس به‌گونه‌ای بود که شوکی را به جامعه وارد کرد و به احیای دوباره فرهنگ عاشورایی کمک کرد.

,

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: محتواهای فرهنگ عاشورا باید آنچنان غنی و به‌روز باشد که به شبهات با مستند و مستدل پاسخ داده و در جامعه نشر داده شود، بنابراین تقویت و بازتولید محتواهای جدید و ترویج فرهنگ عاشورایی از طریق کار فرهنگی روی نمونه‌های آن است، از جمله شهدایی که در راستای ترویج فرهنگ عاشورا تلاش می‌کرد شهید محسن حججی بود که با وجود جوانی فهم عمیقی از فرهنگ شهادت دارد و به‌عنوان مدافع حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها و حریم اهل بیت علیهم‌السلام مدافع حریم فرهنگ شیعه، اسلام و آزادمردی می‌شود.

,

شیعی ادامه داد: جنگ علیه گروهک تروریستی و تکفیری داعش در حقیقت جنگ برای احیای آزادی و آزادگی بود و مسیحیت، ایزدی‌ها و شیعیان نجات پیدا کردند و شهدای مدافع حرم از مردم نقطه‌ای از جهان دفاع می‌کردند، بنابراین با تقویت محتواهای فرهنگی با تأکید بر شخصیت‌های شجاع و مومن همچون شهیدان حججی و سلیمانی باید به تقویت و ترویج فرهنگ عاشورایی بپردازیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه