اخبار داغ

یادداشت امیرساعد وکیل؛

رمزگشایی از کلید واژه احتمال تعلیق لیگ فوتبال

رمزگشایی از کلید واژه احتمال تعلیق لیگ فوتبال
امیرساعد وکیل وکیل کرزشی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری دانا قرارداده، درباره بحث تعلیق لیگ فوتبال نکاتی را ذکر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در هفته جاری بارها از زبان برخی مسئولان فدراسیون، سازمان لیگ و رسانه ها گمانه زنی هایی در مورد احتمال تعلیق لیگ فوتبال ایران شنیده می شود. نکته اینجاست که خبرها حاکی از آن است که چون باشگاه های حاضر در لیگ برتر، استاندارد نیستند و تیغ ممیزی کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به ایران تیزتر شده است، بنابراین عدم زعایت شرایط لازم برای صدور مجوز حرفه ای خیلی از باشگاه ها منجر به تعلیق لیگ ایران خواهد شد.
باید گفت هر چند حساسیت ها، هشدارها و اولتیماتوم های فیفا و ای.اف.سی نسبت به فوتبال ایران رنگ و بوی جدی‌تری بخود گرفته است ولی طرح این مسایل در بحبوحه انتخابات فدراسیون، فرار رو به جلوی حامیان یک نامزد انتخابات است که اتفاقاً سرپرست فدراسیون هم می باشد و در دوره شش ماهه حضور او در رأس فدراسیون، همچنان ریزگردهای سوء مدیریت، نفس های جامعه فوتبال را به شمارش انداخته اند.    
قبل از هر چیز باید بگویم که تعلیق لیگ فوتبال یک کشور به هیچ وجه جزو مجازات های انضباطی ناظر بر تخلفات یک عضو کنفدراسیون فوتبال، بدلیل نداشتن شرایط اخذ مجوز حرفه ای نیست. به عبارت دیگر، بر اساس آیین نامه صدور مجوز حرفه ای لیگ قهرمانان آسیا چنانچه باشگاه های لیگ فوتبال یک کشور موفق نشوند معیارها و شرایط اخذ مجوز حرفه ای را کسب کنند، هیچ ضمانت اجرایی تحت عنوان تعلیق لیگ فوتبال در این مقررات پیش بینی نشده و حداکثر، فقط آن باشگاه مورد نظر از شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا محروم خواهد شد. لازم است تأکید کنم نقض اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا هم نتیجه اش تعلیق لیگ فوتبال یک کشور نیست بلکه در شدیدترین حالت، اگر یک عضو کنفدراسیون فوتبال، تعهدات اساسی خود را نقض کند ممکن است عضویت فدراسیون فوتبال یک کشور در ای.اف.سی و بدنبال آن در فیفا به حالت تعلیق درآید‌ که باز این به منزله تعلیق لیگ نیست بلکه مسابقات لیگ فوتبال آن کشور در سطح ملی قابل برگزاری است اما این مسابقات از پوشش نظارتی و حمایتی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا محروم خواهند شد.  
با توجه به این مقدمه که گفته شد حالا این سئوال پیش می آید که دلیل دامن زدن به نگرانی ها درباره احتمال تعلیق لیگ فوتبال ایران از سوی یک عده معین چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، کافی است سکانس های سریالی سوء مدیریت در فوتبال ایران را بویژه در شش ماه اخیر که با عزل موقت عزیزی خادم، پای آقای میرشاد ماجدی را به اتاق ریاست فدراسیون باز کرد، دنبال کنیم:  
۱- بی تدبیری در پیشگیری از برخوردهای ناشایستی که با زنان فوتبال دوست در حاشیه مسابقه تیم ملی ایران و لبنان در مشهد روی داد.
۲- بی اعتنایی نسبت به انتظارات فیفا در راه دادن بانوان به ورزشگاه ها که حالا واکنش جدی فیفا را در مورد لزوم تبعیت از این شرط برانگیخته است و فدراسیون را مکلف به حضور بانوان در ورزشگاه ها در همه رده ها می کند.
۳-  ناتوانی در اداره مستقل امور فوتبال که این امکان را بیش از پیش از فدراسیون فوتبال گرفت که بتواند روی پای خود بایستد و شاهد آن بودیم که شائبه های دخالت مستقیم و نابجای دولت در فوتبال در نگاه فیفا قوت گرفت.
۴- کوتاهی در نظارت کافی بر فرایند شناسایی شرکت های خارجی طرف معامله با فدراسیون که اخیراً یک نمونه آن درباره مکاتبات بین سرپرست فدراسیون و وزارت ورزش درباره خرید کمک داور ویدیویی از یک شرکت مسأله دار، در رسانه ها افشا شده است که می تواند به پیامدهای وخیم بین المللی بدلیل نقض اصول بنیادین حاکم بر فوتبال و منشور المپیک هم تبدیل گردد.   
۵- بد سلیقگی و بحران سازی در انتخاب کانادا بعنوان میزبان مسابقات دوستانه تیم ملی در یکی از فیفا دی ها بعنوان یک فرصت ارزشمند و کمتر دست یافتنی تدارکاتی تا قبل از شروع مسابقات جام جهانی قطر و فرافکنی‌هایی که آقایان در برابر گاف های بزرگ شروط قرارداد اسپانسری مسابقه به آن متوسل شدند و هنوز که هنوز است فدراسیون اعلام نکرده که هیچ قدمی برای اخذ غرامت برداشته باشد.
۶- کار نابلدی گروهی از مستأجرهای کنونی ساختمان فدراسیون که بدون توجه به پروتکل های تشریفات یک دیدار رسمی با رئیس فیفا، اقدام به ضبط مخفیانه محتوای گفتگوها بین طرف های ایرانی و اینفانتینیو کردند و علنی شدن آن، آسیب زیادی به اعتبار و حسن روابط  ایران و فیفا زد.
۷- ایجاد زلزله های چندین ریشتری انتخاب سرمربی جدید تیم ملی بعنوان جایگزین اسکوچیچ، بدست فدراسیون که بدون اینکه تغییر مثبتی ایجاد شود چهار ستون تیم ملی را لرزاند و سایه دودستگی را در درون بازیکنان تیم گسترش داد تا جایی که نقل قول می شد اشخاصی خارج از بدنه فدراسیون فوتبال تا مرحله دیکته کردن سرمربی جایگزین هم پیش رفتند.
این موارد صرفاً جلوه هایی از واقعیت ناکامی فدراسیون فعلی و از جمله سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال ایران است که خلاص شدن از نتایج و پیامدهای سنگین بین المللی این قصورها از سوی فیفا، چاره ای باقی نگذاشته که عده ای برای کتمان سوء مدیریت های موجود، که ریشه اصلی برخوردهای احتمالی فیفا با فوتبال ایران است، آدرس های غلط بدهند و تحقق نیافتن موضوع استانداردها و شرایط صدور مجوز حرفه ای را بهانه کنند، در حالی که دلایل اصلی مجازات احتمالی فوتبال ایران را باید در سلسله شاهکارهای مدیریتی دوران اخیر جستجو کرد که به مواردی از آنها اشاره شد.    
شایسته است مسئولین فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، بجای اینکه فقط بدنبال خط و نشان کشیدن برای باشگاه‌ها باشند اولاً به تعهدات خود بدون کم و کاست عمل کنند و گزارش مشروحی را از اقدامات انجام گرفته در خصوص تکالیفی که در مورد صدور مجوز حرفه ای بر عهده فدراسیون در قبال باشگاه هاست، ارایه دهند، ثانیاً به اظهارات غیرکارشناسی دامن زده نشود. فرار رو به جلو، قطعاً نتیجه ای جز حاشیه سازی های بیشتر در فضای هواداری باشگاه های بزرگی مانند پرسپولیس و استقلال و انتخابات فدراسیون فوتبال نخواهد داشت.  
این حق مردم است بدانند تعلیق لیگ فوتبال، خطری نیست که منحصراً بخاطر عدم رعایت شرایط مجوز حرفه‌ای، فوتبال ایران را تهدید کند، بلکه اگر قرار باشد عضویت فدراسیون فوتبال به حالت تعلیق درآید این امر صرفاً ارمغان زیر پا گذاشتن تعهدات اساسی خود فدراسیون در برابر ای.اف.سی و فیفا خواهد بود، نه اینکه عدم تأمین شرایط اخذ مجوز حرفه ای، به تنهایی، لیگ را متوقف کند.  

امیرساعد وکیل-وکیل بین المللی ورزشی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه