اخبار داغ

گزارشی از بررسی احداث استخرهای آب خانگی؛

شیب تند کم‌آبی در کف استخرهای خانگی/ آب شربی که سر از استخرهای خانگی در می آورند

شیب تند کم‌آبی در کف استخرهای خانگی/ آب شربی که سر از استخرهای خانگی در می آورند
بحران آب در ایران یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در سالهای اخیر تمام جوانب زندگی و صنعت را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین در این شرایط باید به دنبال دستیابی به روش هایی برای کاهش مصرف آب بود اما گاهی برعکس شاهد ظهور سبک هایی در صنعت ساختمان سازی هستیم که مصرف آب را افزایش می دهد که یکی از آنها احداث استخر در منازل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، احداث استخر های خانگی در منازل که اکثر آنها با آب شرب پر می شود یکی از روش های مصرف بیشتر آب در شرایط بحران کم آبی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

زنگ‌ هشدار درخصوص معضل آب از مدت‌ها قبل به صدا در آمده است و متأسفانه این زنگ‌ها یا شنیده نشده یا آنکه با دولتی فرض کردن و پرداخت‌های صرفاً فنی به موضوع، حل بحران کم‌آبی به چارچوب‌های فکری محدودی منحصر شده است.

,

عدم رعایت استانداردها در کشاورزی و بخش های صنعتی و حتی زندگی شهری همگی باعث شده اند تا مصرف آب بی رویه و غیر قابل مقایسه با سایر کشورها باشد، استفاده از روش های آبیاری غرقابی، آبیاری فضای سبز شهری و شستشوی معابر و غیره با آب آشامیدنی از بزرگترین مشکلات در کشور است که همه ساله بحران آب را جدی تر می کند و علاوه براین، در کارخانجات و کارگاه های تولیدی و معادن نیز آب زیادی مصرف و آلوده شده و در نهایت به عنوان آب غیر قابل استفاده از چرخه خارج خواهند شد.

,

این در حالی است که با شرایط پیش آمده و بحران آب روز به روز در منازل مسکونی امکانات رفاهی از جمله استخرهای خانگی بیشتر می شوند که اکثر آنها از آب شرب برای پر کردن استخرها بهره برداری می کنند.

,

براساس آخرین آمار ثبت شده در کشور بیش از یک میلیون و 600 هزار استخر در کشور وجود دارد که به صورت مجاز و غیرمجاز دارای چاه آب هستند.

,

هم اکنون در طبقات منفی آپارتمان های بزرگ، استخرهای خانگی بزرگی ساخته اند که عمده آنها با آب شرب پر می شود به همین منظور با توجه به محدودیت منابع آبی که در کشور وجود دارد باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

,


,
, ,


شهرداری نسبت به صدور تاییدیه برای احداث استخرهای خانگی تجدید نظر کند

,
, شهرداری نسبت به صدور تاییدیه برای احداث استخرهای خانگی تجدید نظر کند, شهرداری نسبت به صدور تاییدیه برای احداث استخرهای خانگی تجدید نظر کند,

محمدرضا شیردل، معاون مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با احداث استخرهای آب در منازل شخصی اظهار داشت:  مجوز مورد نیاز برای تعبیه و احداث استخر در منازل شخصی برعهده شهرداری است.

,

وی ادامه داد: زمانی که شهرداری پروانه های ساختمان های دارای استخر صادر می کند، شرکت آب و فاضلاب نیز براساس اجبار برای کنترل میزان مصرف آب، باید انشعاب مستقل و جداگانه ای را برای آن ها لحاظ کند.

,

وی ادامه داد: استخرها مصرف آب بالایی دارند و تعرفه آنها نباید مسکونی باشد، براین اساس انشعاب جداگانه ای برای آنها اختصاص داده می شود .

,

شیردل تاکید کرد: در شرایطی که روز به روز با وضعیت کم آبی روبرو هستیم و مخازن آبی کشور در حال خالی شدن هستند، شهرداری ها باید نسبت به صدور تاییدیه برای احداث استخر در منازل مسکونی تجدید نظر کنند.

,


افزایش انشعاب های غیرمجاز

,
, افزایش انشعاب های غیرمجاز, افزایش انشعاب های غیرمجاز,

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی که براساس شرایط کم آبی موجود، آیا قانونی وجود دارد که نسبت به ملزم کردن استفاده این استخرها از آب های دیگر اقدامی انجام داد، گفت: چنانچه به این استخرها انشعاب داده نشود، به صورت انشعاب غیرمجاز نسبت به استفاده از آب شرب استفاده می کنند و شرایط دشوار تر خواهد بود.

,

معاون مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیان داشت: همچنین احتمال اینکه این افراد از انشعاب غیرمجاز یا پشت کنتوری استفاده کنند و آب بهایی برای پرکردن استخر پرداخت نکنند نیز وجود دارد، به همین دلیل مسئله اصلی و گام نخست باید در شهرداری رفع شود.

,

وی اضافه کرد: همچنین نکته دیگر این است که برخی از مالکان برای اینکه استخر در پروانه لحاظ نشود، فضایی را پیش بینی می کنند و بعد از اتمام کار ساختمان و دریافت پایان کار این فضا را به ساختمان اضافه می کنند.

,

شیردل با اشاره به اینکه هزینه آب شرب برای افراد قطعا از هزینه خرید آب با تانکر ارزان تر است، گفت: همچنین صاحب خانه، باید آب تانکر را تصویه و یا کلرزنی  کند که ترجیح می دهد بجای این اقدامات از انشعاب غیرمجاز برخوردار شود.

,

 

,

تفکیک آب مسئله مهمی که باید در دستور کار قرار گیرد

, تفکیک آب مسئله مهمی که باید در دستور کار قرار گیرد, تفکیک آب مسئله مهمی که باید در دستور کار قرار گیرد,

سید محسن موسوی، عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد اظهار داشت: در ارتباط با موضوع مدیریت آب در شهرها، با توجه به تغییرات اقلیمی که با آن مواجه هستیم، باید در مرحله اجرایی اقدامات موثری را انجام دهیم.

,

وی ادامه داد: براین اساس برخی از اقدامات در شورای اسلامی شهر بجنورد در حوزه آب خاکستری و آب سیاه در حال شکل گیری است.

,

موسوی اضافه کرد: در واقع در حوزه شهری، در ارتباط با مصرف آب، باید موضوع تفکیک آب به عنوان مدیریت آب شهری برای بهره وری بیشتر لحاظ شود.

,

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: آن چیزی که در حوزه شهری با آن مواجه هستیم، استفاده از آب شرب برای مصارف بهداشتی، خانگی، کشاورزی و حتی فضاهای شهری است.

,

موسوی یادآور شد: این در حالی است که زمانی موضوع تفکیک پسماند مطرح می شود، باید به سمت تفکیک آب نیز حرکت کرد و به آن اهمیت داده شود و تفکیک آب به عنوان چرخه باید مورد بهره برداری قرار گیرد.

,

 

,

, ,


استفاده از آب خاکستری برای مصارف فضای شهری و ساختمانی

,
, استفاده از آب خاکستری برای مصارف فضای شهری و ساختمانی, استفاده از آب خاکستری برای مصارف فضای شهری و ساختمانی,

وی خاطرنشان کرد: براساس طرحی که در دوره ششم شورای شهر بجنورد مورد ارزیابی قرار گرفته، این است که در چرخه فضای سبز ساختمانی و شهری، باید از آب های خاکستری بهره برداری شود.

,

موسوی بیان داشت: آب خاکستری، آب های قابل برگشتی هستند که از جنبه بهداشتی قابلیت برگشت به چرخه استفاده را دارند، اما بعد از وارد شدن به چرخه مدار مصرف؛ برای شرب و آشامیدن مورد استفاده قرار نمی گیرد.

,

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد همچنین توضیح داد: باید در حوزه آب، با مدیریت صحیح به سمت بهینه سازی، بهره وری و تفکیک سازی آب پیش رفت.

,

 

,

لحاظ کردن سیاست های تشویقی برای صاحبان املاک استخردار جهت استفاده از آب غیرشرب

, لحاظ کردن سیاست های تشویقی برای صاحبان املاک استخردار جهت استفاده از آب غیرشرب, لحاظ کردن سیاست های تشویقی برای صاحبان املاک استخردار جهت استفاده از آب غیرشرب,

وی همچنین در رابطه با استخرهای موجود در ساختمان ها نیز اظهار داشت: شورای شهر می تواند این سیاست گذاری را داشته باشد که در ساختمان هایی که فضاهای رفاهی ایجاد و از چرخه تصفیه استفاده می کند، بسته های تشویقی در نظر بگیرد تا کسانی که در این حوزه وارد می شوند، در مصارف خاص از تصفیه کردن آب استفاده کنند.

,

موسوی با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای کشور متناسب با اهمیت موضوع آب، کمیسیون هایی تحت عنوان آب و مناطق کم برخوردار ایجاد کرده اند، گفت: این امکان دارد که در شورای شهر بجنورد نیز یک ساختار و کمیته آب در حوزه کمیسیون خدمات و زیست آب شهری ایجاد شود و بتوان در رابطه با آن سیاست گذاری کرد.

,

وی اضافه کرد: این موضوع از سمت شورا طرح مسئله شده اما در قالب تشکل ثابت تعریف و لحاظ نشده است.

,

 

,

, ,



تایید ساخت 3 استخر خانگی در بجنورد طی سال جاری

,
,
, تایید ساخت 3 استخر خانگی در بجنورد طی سال جاری, تایید ساخت 3 استخر خانگی در بجنورد طی سال جاری,

جواد یزدانی، مدیر طرح های توسعه شهری شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با تقاضا برای احداث استخرهای خانگی در بجنورد اظهار داشت: از ابتدای سال جاری در مرکز خراسان شمالی، تعداد 134 پروانه ساخت مسکونی توسط شهرداری صادر شده که از این تعداد سه مورد در نقشه های ساختمانی شان پیش بینی استخر را داشته اند.

,

وی ادامه داد: براساس ضوابط و قوانین در طرح تفضیلی بجنورد احداث استخر صرفا در زمین هایی با مساحت بیش از 200 مترمربع بعد از عقب نشینی می توانند در زیرزمین احداث بنا داشته باشند.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به طوری کلی باتوجه به هزینه های بالای احداث و نگهداری استخر در منازل مسکونی در شهر بجنورد، درخواست زیادی برای این موضوع وجود ندارد.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه