اخبار داغ

مداح و ذاکر اهل بیت(ع) مطرح کرد:

راز ماندگاری کربلا در وعده حق خداوند است/ منابر حسینی جامعه را متحول می کند

راز ماندگاری کربلا در وعده حق خداوند است/ منابر حسینی جامعه را متحول می کند
“عبدالحسین شفیع پور” مداح و ذاکر اهل بیت با اشاره به ویژگی های منابر حسینی گفت: منبر امام حسین(ع) باید زبان امام حسین(ع) باشد، باید مسیر تعیین کند، باید اجتماع را متحول کند، باید چنان باوری در دل مردم ایجاد کند که بر سر احیای دین و زنده نگه داشتن مسیر حق بتوانیم از جان و مال بگذریم، تا نسل آینده دچار پوچی نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ “عبدالحسین شفیع پور” مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در گفتگو با ۸دی با عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با بیان اینکه هیئت متعلق به امام حسین (ع) است اما گاهی تعلقات ما را به مسائل حاشیه‌ای و پیش پا افتاده، می کشاند و از مسیر اصلی منحرف می سازد، اظهار کرد: برخی از هیئات ما در شعار به دنبال تحول هستند و می‌خواهند دلها را به ارباب دلها گره بزنند، اما متاسفانه گاه بر سر حرف و حدیث‌های نامربوط، دلها را چرکین می کنند.

    دغدغه برخی هیئات در سیستم صوتی و دکورهای خاص تقلیل یافته

این مداح و ذاکر اهل بیت(ع) با اشاره به آسیب های برخی هیئات مذهبی، بیان کرد: دغدغه برخی ها در طرح بنر و چیدمان سیستم صوتی و افکت‌های رنگارنگ، کلیپ‌‌ها و دکور خاص و … خلاصه شده یا اینکه مداح کدام سبک جدید را بخواند تا جمعیت داد و هوار بیشتری سر دهد یا سخنران به کدام ارگان بتوپد تا کلیپش جنجال بیشتری را به راه بیندازد.

شفیع پور با بیان اینکه برای پویایی در عرصه نیاز به چنین اقداماتی نیست، گفت: ما کافی ها و اکبر ناظم ها را در این عرصه داریم که هنوز نامشان بر سر زبان هاست بدون اینکه چنین کارهایی انجام دهند این در حالی است که باید به دنبال اصلاح بود و نباید در زمین دشمن توپ زد.

وی با بیان اینکه اگر خالصانه عمل کنیم و حرف حق را بزنیم، فراگیر می شود، گفت: نمی گویم ما از نعمت هیئاتی که متحول کننده هستند، محرومیم؛ اما با وجود هزاران هزار هیئت، بیشتر از این انتظار داریم.

    منابر حسینی اجتماع را متحول می کند

این مداح و ذاکر اهل بیت با اشاره به ویژگی های منابر حسینی گفت: منبر امام حسین(ع) باید زبان امام حسین(ع) باشد، باید مسیر تعیین کند، باید حل مشکل کند، باید اجتماع را متحول کند، باید چنان باوری در دل مردم ایجاد کند که بر سر احیای دین و زنده نگه داشتن مسیر حق بتوانیم از جان و مال بگذریم، تا نسل آینده دچار پوچی نشود. همان کاری که منابر حسینیِ امام خمینی(ره) با نسل گذشته ما کرد تا امروز بتوانیم آزادانه از این مسیر دم بزنیم اما فراموش نکنیم، نباید این آرمان‌ها و تاثیرات منابر گذشته با نسل گذشته از دنیا رخت ببندند، باید آن ها را زنده نگه‌داشت، تا زمانی که زندگی جاریست.

    راز ماندگاری کربلا در وعده حق خداوند است

شفیع پور با اشاره به راز ماندگاری کربلا و خون سید الشهدا(ع) با عنوان آیه «فالله خیر حافظا» اظهار کرد: امام حسین(ع) قرآن ناطق است، خداوند خودش از قرآنش محافظت می کند تا از تحریف به دور بماند تا ماندگار باشد و به نسل‌های بعد برسد، این را هم باید مد نظر داشت، «والوعد و الوعید‌ بهما حق» وعده خدا حق است، او خودش خون‌بهای حسین علیه‌السلام است، ما به اباعبدالله میگوییم ثارالله، معنای ظاهری آن یعنی «خون خدا»، مگر نعوذ بالله خدا خون دارد؟خیر، خدا خودش خون‌بهای حسین است، یعنی تضمین کرده، بهای این خون گرانقدر را بپردازد، چرا؟ چون حسین علیه‌السلام همه آن را فدای راه خدا کرد و خدا هم همه را فدای او می کند، هر چقدر هم برنامه‌ریزی شود، قویترین سلاح‌های نرم و سخت به کار گرفته شوند، این پرچم همچنان ماندگار و سرافراز است.

    حمله به نهضت حسینی مسأله یک دهه و یک قرن نیست

وی با بیان اینکه حمله به نهضت حسینی مسأله یک دهه و یک قرن نیست، افزود: از همان شروع ماجرای کربلا عده‌ای به دنبال آن بودند تا اثر قیام حسین بن علی(ع) را از روی زمین محو کنند. سالها پس از شهادت ایشان مزارشان را شخم زدند، به آب گرفتند، بارها بارگاهش را ویران کردند، از زیارت وی جلوگیری کردند، اما باز هم حرارت او در قلوب مؤمنین بیشتر شد. این خورشید تا زمانی که عالم باقی است می‌تابد.

این مداح و ذاکر اهل بیت (ع) با اشاره به مسئله تغییر نسل ها و قیاس ابداع شیوه های جدید برای انتقال  مفهومی پیام عاشورا با روش های سنتی تصریح کرد: بشر همیشه در حال تغییر بوده و گاه این تغییرها به نفع او بوده و گاه به ضررش و عزاداری برای امام حسین(ع) با توجه به روایات از زمان خلقت حضرت آدم (ع) برپا بوده و تا کنون ادامه دارد اما نحوه برگزاری این عزاداری متفاوت بوده، موضوع همان موضوع است اما نحوه بیان آن درخور تغییراتی شده یعنی بهتر است بگوییم، همان سبک گفتار برقرار بوده اما روش‌های دیگری به آن افزوده شده است.

شفیع پور اظهار کرد: اگر یک قرن گذشته را در نظر بگیریم فضای جلسات روضه تغییراتی را در زمینه سبک و لحن اجرا و حتی نوع سینه زنی داشته است که هر زمان سبک جدیدی به این مسیر اضافه شد بازخوردهای متفاوتی را با خود به همراه داشت ، عده‌ای مخالفت کردند و عده‌ای موافق بودند تا اینکه سبک ایده‌آلی از این نوآوری در بین جلسات پابرجا ماند.

    نمی توان سبک های سنتی را فراموش کرد

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت که سبک‌های سنتی جوابگو نیستند و به این بهانه به هر سبکی روی آورد گفت: هر چقدر هم نوآوری شود، همه اینها مرحله اول و پوسته این مسیر هستند، برای مثال سبک‌های مداحی استودیویی در حد ایده‌آل خوب هستند، اما همه آنها دعوت کننده به مسیرند، نمیتوان سبک‌های‌ سنتی را فراموش کرد، از منابر و سخنرانی جدا شد و فقط به این سبک دل خوش کرد بلکه می‌توان از این ابزار برای ماندگاری همان روش و شور و حال سنتی استفاده کرد.

این مداح و ذاکر اهل بیت(ع) با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه هیئت باید هیئت بماند، خاطرنشان کرد: این به این معنا نیست که نمی‌شود در موارد دیگر نوآوری داشت، چرا چون خود رهبری موافق کارهایی با مفاهیم دینی به سبک سرود و تئاتر و … هستند و بارها به آن سفارش می کنند. اما نمی توان اینطور گفت که ما هیأتی میگیریم و در بین مراسم یک آهنگی پخش می کنیم و با آن سینه میزنیم، اگر این موارد با هم ترکیب شوند دچار آسیب می شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
,
,     دغدغه برخی هیئات در سیستم صوتی و دکورهای خاص تقلیل یافته,
,
,
,
,
,
,
,
,     منابر حسینی اجتماع را متحول می کند,
,
,
,
,     راز ماندگاری کربلا در وعده حق خداوند است,
,
,
,
,     حمله به نهضت حسینی مسأله یک دهه و یک قرن نیست,
,
,
,
,
,
,
,
,     نمی توان سبک های سنتی را فراموش کرد,
,
,
,
,

انتهای پیام/
 

,
,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه