اخبار داغ

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبر داد؛

۴۳ هزار رأس دام مازاد خراسان شمالی در صف کشتار/ دامداران و گاوداران، معترض به نرخگذاری دام‌های زنده

۴۳ هزار رأس دام مازاد خراسان شمالی در صف کشتار/ دامداران و گاوداران، معترض به نرخگذاری دام‌های زنده
مهدی شکاری گفت: در راستای اجرای طرح خرید گوشت قرمز منجمد کارتنی از محل مازاد تولید داخلی، در خراسان شمالی ۴۰ هزار راس دام سبک زنده مازاد و سه هزار راس دام سنگین زنده مازاد برای کشتار و ذخیره سازی در سامانه ثبت شدند و در نوبت کشتار قرار گرفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی شکاری، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: دولت در راستای حمایت از صنعت دامداری و دامپروری کشور همچنین منطقی شدن قیمت خرید دام زنده سبک و سنگین برنامه طرح خرید گوشت قرمز منجمد کارتنی از محل مازاد تولید داخلی را در دستور کار قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

شکاری با اشاره به اینکه اجرای این برنامه خرید گوشت قرمز از محل مازاد تولید داخلی از هفت تیر ماه امسال به استان ها ابلاغ شد، گفت: انجام آن در خراسان شمالی از هشت تیر ماه امسال کلید خورد و شروع شد.

,

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته دولت در حمایت از دامداران و گاوداران کشور خرید دام زنده مازاد، کشتار آنها و ذخیره سازی گوشت قرمز آنها را انجام داد، با این وجود، در برنامه حال حاضر، اتحادیه های دامداران و گاوداران استان ها به عنوان مباشر این طرح، دام های سبک و سنگین زنده مازاد روستاییان که پلاک گذاری شده اند را خریداری و در کشتارگاه های صنعتی کشتار می کنند سپس دام های کشتار شده و بسته بندی شده را به شرکت پشتیبانی امور دام استان ها می فروشند و این شرکت پشتبانی امور دام استان ها نیز مبالغ خرید گوشت قرمز را به اتحادیه ها می پردازند و اتحادیه ها با دامداران و گاوداران طرف قرارداد تسویه حساب می کنند.

,

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: آلایش این دام ها که شامل کله پاچه، دمبه، پوست و دم گوساله می شود نیز میان اتحادیه های دامداران و گاوداران مباشر در این طرح با کشتارگاه و یا بخش خصوصی مبادله خواهد شد.

,

وی یادآور شد: در خراسان شمالی در راستای اجرای این برنامه، چهار اتحادیه دامداران و گاوداران فعال در استان به عنوان مباشر این طرح، خریدار این دام های زنده سبک و سنگین مازاد در این صنعت هستند.

,

شکاری همچنین با اشاره به اینکه در راستای اجرای این طرح سقف سهمیه ای برای خرید دام های سبک و سنگین زنده مازاد در نظر گرفته نشده است، اعلام کرد: از هشت تیر ماه تا به کنون 40 هزار راس دام سبک مازاد و سه هزار دام سنگین مازاد برای کشتار ثبت نام شده اند که تمامی آنها پلاک کوبی شده، هستند.

,

وی گفت: تا به کنون در استان از این تعداد دام ثبت نام شده برای کشتار و فروش گوشت قرمز آنها به شرکت پشتیبانی امور دام، تعداد چهار هزار و 480 راس دام سبک و تعداد 46 راس دام سنگین کشتار شده اند.


 کشتار دام های مازاد در کشتارگاه بجنورد

,
,
,
,  کشتار دام های مازاد در کشتارگاه بجنورد,  کشتار دام های مازاد در کشتارگاه بجنورد,

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کشتار این دام های زنده در استان در کشتارگاه های صنعتی بجنورد در حال انجام است.

,

وی درباره قیمت خرید این دام های زنده از دامداران و گاوداران استان نیز بیان کرد: بابت تعیین قیمت خرید دام های زنده مازاد در استان کمیته نرخگذاری استان با عضویت سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت، استانداری و دستگاه های نظارتی تشکیل شد.

,

شکاری افزود: این کمیته، نرخ خرید دام زنده و گوشت قرمز را مشخص کرد که در ستاد تنظیم بازار استان، مصوب و نرخ ها به اتحادیه های دامداران و گاوداران مباشر در این طرح اعلام شد.

,

وی عنوان کرد: تا هفتم تیر ماه امسال حداکثر قیمت دام سبک ( بره نر زنده) کیلویی 75 هزار تومان و قیمت دام سنگین نیز در حدود کیلویی 74 هزار تومان بود.
 

,
,

دام سبک کیلویی 85 هزار تومان و گوساله نر زنده کیلویی 88 هزار تومان

, دام سبک کیلویی 85 هزار تومان و گوساله نر زنده کیلویی 88 هزار تومان, دام سبک کیلویی 85 هزار تومان و گوساله نر زنده کیلویی 88 هزار تومان,

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از هشتم تیر ماه امسال که اجرای این دستورالعمل کلید خورد، کمیته نرخگذاری استان قیمت دام سبک ( بره نر زنده با وزن 40 تا 50 کیلوگرم) را کیلویی 85 هزار تومان و قیمت گوساله نر زنده را کیلویی 88 هزار تومان نرخگذاری کرد.

,

وی تصریح کرد: با این وجود، قیمت مصوب کمیته نرخگذاری استان که در دستور کار قرار گرفت فقط به هزینه تولید هر راس دام زنده نزدیک تر شد درحالیکه قیمت هزینه تولید هر راس دام زنده سبک و سنگین بیشتر از قیمت مصوب کمیته نرخگذاری استان است.

,

شکاری با تاکید بر این نکته که حمایت از این صنعت و منطقی کردن قیمت دام زنده سبک و سنگین از اهداف اصلی اجرای این طرح بوده است، اعلام کرد: اجرای این دستورالعمل و نرخگذاری انجام شده، هنوز هزینه های تولید هر راس دامی که باید کشتار شود را برآورده نمی کند و پاسخگوی هزینه های تولید دام های زنده سبک و سنگین در نوبت کشتار نشده است.


دامداران و گاوداران، معترض به نرخگذاری دام های زنده​​​​​​​

,
,
,
, دامداران و گاوداران، معترض به نرخگذاری دام های زنده​​​​​​​, دامداران و گاوداران، معترض به نرخگذاری دام های زنده​​​​​​​,

با این وجود، وی تصریح کرد: با توجه به گلایه و اعتراض دامداران و گاوداران استان از قیمت های تعیین شده، گفت و گو ها در زمینه افزایش قیمت های خرید دام های زنده مازاد استان در حال انجام است که منتظر تصمیم نهایی مسئولان اجرایی ذی ربط هستیم.

,

افزون بر این، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از سرعت کُند کشتار دام های سبک و سنگین مازاد ثبت نام شده در این طرح در استان نیز انتقاد کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه در خراسان شمالی در حال حاضر فقط یک کشتارگاه صنعتی وجود دارد و ظرفیت آن در زمینه کشتار روزانه دام پایین است، این وضعیت موجب شده است که بسیاری از دام های زنده ثبت نام شده در نوبت کشتار معطل بمانند.

,

وی افزود: دامداران و گاوداران استان به این وضعیت معترض شده اند.

,

شکاری یادآور شد: در حال حاضر گفت و گو و تبادل نظرها برای انتخاب راهکاری برای برون رفت از این وضعیت در حال انجام است تا به روند اجرای این طرح سرعت داده شود.

,

با این وجود، وی بر لزوم تکمیل، بهر برداری و راه اندازی دو کشتارگاه صنعتی شیروان و اسفراین تاکید کرد.

,

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه درباره توزیع خوراک دام نیز اظهار کرد: در مرداد ماه جاری نیز سهمیه پنج هزار تن کنسانتره و خوراک خام دامی تامین شده که میان دامداران و گاوداران استان توزیع خواهد شد.

,

وی افزود: این خوراک دامی با ارز نیمایی خریداری شده است.

,

شکاری گفت: در حال حاضر قیمت جو با ارز نیمایی کیلویی 11 هزار و 300 تومان، قیمت ذرت با ارز نیمایی کیلویی 11 هزار و 300 تومان همچنین قیمت کنجاله سویا با ارز نیمایی کیلویی 17 هزار تومان هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه