اخبار داغ

عطا بهرامی در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

سقوط قیمت لیر در ترکیه، نتیجه بدهی‌های بین‌المللی

سقوط قیمت لیر در ترکیه، نتیجه بدهی‌های بین‌المللی
یک تحلیل‌گر مسائل پولی و مالی در حوزه بین‌الملل، سقوط قیمت لیر در ترکیه را نتیجه بدهی‌های این کشور دانست و گفت: با سیاست‌هایی که این کشور در دست اجرا دارد، احتمالاً این روند ادامه‌دار خواهد بود.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ هزینه‌ بالای انرژی و کالاهای اساسی و کاهش ارزش لیر، قیمت‌ها را در ترکیه افزایش داده تا جایی که بر اساس آمار، تورم ترکیه در ماه جاری از ۸۰ درصد هم گذشته است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, کاهش ارزش لیر,

آستانه فقر در ترکیه چهار برابر حداقل دستمزد است

, آستانه فقر در ترکیه چهار برابر حداقل دستمزد است, آستانه فقر در ترکیه چهار برابر حداقل دستمزد است,


 بر اساس گزارش‌های موجود، تورم فزاینده ترکیه آستانه فقر را به چهار برابر حداقل دستمزد رسانده و برآورد ۱۷تحلیلگر به نقل از نشریه بلومبرگ نشان از این دارد که تورم این کشور از ۷۸.۶ درصد در ژوئن به ۸۰.۱ درصد رسیده و احتمالاً این روند ادامه‌دار خواهد بود.

بر اساس آخرین آمار، تورم مواد غذایی در ماه جاری نسبت به ماه قبل ۷ درصد افزایش‌یافته و آستانه فقر را برای یک خانواده چهارنفره به ۲۲ هزار و ۲۸۰ لیر (۱۲۴۳ دلار) در ماه رسانده که چهار برابر حداقل دستمزد ماهانه است.

,
,
,
,


چرا لیر ترکیه ارزان شد؟

,
, چرا لیر ترکیه ارزان شد؟, چرا لیر ترکیه ارزان شد؟,


بانک مرکزی ترکیه، امسال روندی غیرعادی را پیش گرفته و با افزایش تورم، نرخ بهره را در ۱۴ درصد حفظ کرده است. داده‌های منتشر شده در اوایل ماه گذشته نشان داد، نرخ تورم ترکیه به بیش از ۷۸ درصد افزایش‌یافته که در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

این در حالی است که بانک مرکزی ترکیه و اردوغان معتقدند تورم تا فوریه و مارس سال آینده میلادی به سطح قابل‌قبولی خواهد رسید و پیش‌بینی خود برای تورم در پایان ۲۰۲۲ را تا ۶۰.۴ درصد اعلام کرده‌اند. این رقم قبلاً ۴۲.۸ درصد اعلام شده است.

این در حالی است که قانون‌گذاران و اقتصاددان‌ها، مخالف طرح‌های اردوغان هستند و اعتبار گزارش اداره آمار ترکیه را زیر سؤال برده و ادعا می‌کنند تورم بسیار بالاتر از اطلاعات رسمی است.

عامل مهم بعدی اثرگذار در قیمت دلار و لیر، داده‌های تورم آتی ایالات متحده است و داده‌ها نشان می‌دهند تورم این کشور به ۸.۸ درصد رسیده است. بنابراین، تحلیلگران انتظار دارند که فدرال رزرو در کوتاه‌مدت به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

,
, بانک مرکزی ترکیه,
,
,
,
,
,
,


آخرین قیمت لیر ترکیه در بازار تهران چقدر است؟

,
, آخرین قیمت لیر ترکیه در بازار تهران چقدر است؟, آخرین قیمت لیر ترکیه در بازار تهران چقدر است؟,


در حال حاضر هر لیر ترکیه در بازار تهران به قیمت هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. حال آنکه قیمت لیر نسبت به مدت مشابه هفته گذشته هر ۲۰۰ تومان ارزانتر شده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز این ارز در بازار تهران هزار و ۱۹۰ تومان از ارزش خود را ازدست‌داده است.

عطا بهرامی استاد اقتصاد و تحلیل‌گر مسائل پولی و مالی در حوزه بین‌الملل در این باره به راه دانا گفت: ریشه سقوط لیر ترکیه در مرحله اول به بدهی‌های این کشور برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:
سفر اردوغان به تهران/ بعد از تهران؛ اردوغان و پوتین در سوچی دیدار می‌کنند

,
, لیر ترکیه, قیمت لیر,
,
, عطا بهرامی, راه دانا, لیر ترکیه,
,
, بیشتر بخوانید:,
, سفر اردوغان به تهران/ بعد از تهران؛ اردوغان و پوتین در سوچی دیدار می‌کنند,

 

,

۸۹ درصد شرکت‌های ترک وام‌های ارزی دارند

, ۸۹ درصد شرکت‌های ترک وام‌های ارزی دارند, ۸۹ درصد شرکت‌های ترک وام‌های ارزی دارند,


وی ادامه داد: ترکیه هم اکنون حدود ۴۵۰ میلیارد دلار بدهی جاری دارد که رقم بسیار بزرگی است و وقتی این رقم در کنار آماری قرار می‌گیرد که نشان می دهد ۸۹ درصد شرکت‌های ترک وام‌های ارزی دارند و اینکه این دو عامل موجب می‌شود که یک رقابت سنگین برای تأمین این میزان ارز به وجود آید، طبیعتاً این رقابت موجب افزایش نرخ این ارز و در مقابل موجب سقوط ارزش لیر ترکیه خواهد شد.

این استاد اقتصاد توضیح داد: با سیاست‌هایی که ترکیه در پیش گرفته است بعید است این روند سقوط ارزش پول ملی ترکیه متوقف شود و ترکیه هم مثل تمام کشورهایی که در دام وام‌های بین‌المللی افتاده‌اند سرنوشتش ورشکستگی است.

بهرامی گفت: اقدامات اخیر اردوغان و زیر بار نرخ بهره نرفتن او تا حدی توانست این سقوط را عقب بیندازد و با وجود اینکه در نهایت مجبور شد نرخ بهره را بپذیرد ولی باید در نظر داشته باشیم که وقتی تأمین مالی ارز از طریق بانک‌های خارجی گران تمام می‌شود و شما با تغییر نرخ بهره همین ارز را در داخل کشور هم گران کنید در واقع روند تأمین ارز را سخت کرده‌اید.

,
, سقوط ارزش لیر ترکیه,
,
, سقوط ارزش پول ملی ترکیه,
,
,

اقدامات اردوغان در بلند مدت تورم‌زا خواهد بود

, اقدامات اردوغان در بلند مدت تورم‌زا خواهد بود, اقدامات اردوغان در بلند مدت تورم‌زا خواهد بود,


وی تأکید کرد: اگرچه اقتصاددانان معتقدند که نرخ بهره باید شیب صعودی کمی داشته باشد و افزایشی باشد ولی این موضوع در تورم کوتاه‌مدت مؤثر است و این نوع اقدامات در بلندمدت فنر تورمی را شارژ و موجب افزایش قیمت مجدد خواهد شد و بالابردن و بالا نگه‌داشتن شیب نرخ بهره در بلندمدت خود یک اثر تورمی خواهد داشت.

وی درباره سرمایه‌گذاری ایرانیان در این کشور گفت: ایرانیان به‌واسطه رالی ارزی داخلی است که به بازارهای مالی ترکیه فرار می‌کنند.

,
,
,
,

راهکارهای جلوگیری از خروج ارز و سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه

, راهکارهای جلوگیری از خروج ارز و سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه, راهکارهای جلوگیری از خروج ارز و سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه,


این استاد اقتصاد گفت: سیاست کاهش واردات همیشه پاسخگو نیست و احساس ناامنی ارزی را در مردم تقویت می‌کند و مردم برای فرار از این فشار سیاسی سعی خواهند کرد تا دلارهای خود را در سایر کشورها مثل ترکیه سرمایه‌گذاری کنند تا ارزش آن را حفظ کنند.

وی توضیح داد: سیاست واردات و صادرات باید همپوشان هم باشند تا با صادرات ارز موردنیاز، واردات تأمین شود و ارز در این روند مورداستفاده قرار بگیرد تا مردم مجبور به خروج ارز از کشور نشوند، حال اینکه ایرانیان هم برای سرمایه‌گذاری به‌طرف کولونی‌هایی که می‌شناسند مثل خریدوفروش ملک حرکت می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: اکنون ترک‌ها از سیاست‌های اشتباه ما به‌عنوان کشتی نجاتی در ورود ارز به کشور خود استفاده می‌کنند و در چنین شرایطی و با در داشتن سیاست‌های غیرقابل‌اعتماد کشور ترکیه و تغییر ضوابط  و قوانین در کوتاه‌مدت که نشان داده نمی‌شود روی آنها حساب کرد و در خلأ وجود سیاست‌های ارزی صحیح کسانی که ارز را از ایران خارج نموده و در بازارهای ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند متضرر شدند.

به گزارش راه دانا؛ با وجود همه مسائل گفته شده، در بازدهی‌های چهار ماه نخست سال، بازار مسکن صدرنشین بازارهای داخلی ایران شد و سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب چون دلار، سکه و طلا، در این چهار ماه در برزخ بازدهی گرفتار شده بودند و مسکن بازدهی به‌مراتب بیشتری را برای سرمایه‌‌گذاران رقم زد. این در حالی بود که خریداران خانه در ترکیه با زیان‌های زیادی مواجه بودند و حال این سؤال پیش می‌آید که با توجه به وضعیت بازار مسکن در کشور و شرایط لیر، آیا هنوز سرمایه‌گذاری در بازار املاک ترکی سودآور است یا نه؟

نویسنده: امیر طاهری

,
,
,
,
,
,
,
, راه دانا,
,
, نویسنده: امیر طاهری]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه