اخبار داغ

گزارشی از بررسی وضعیت کمبود دارو و طرح دارویار؛

«دارویار» چگونه یاریگر کمبود دارو در کشور می‌شود؟/ طرحی که می‌تواند مانع از قاچاق دارو شود

«دارویار» چگونه یاریگر کمبود دارو در کشور می‌شود؟/ طرحی که می‌تواند مانع از قاچاق دارو شود
طرح دارویار با هدف اصلاح سیاست های ارزی دارویی از بیست و سوم تیرماه همزمان با سراسر کشور آغاز به کار کرد؛ در این طرح نه تنها دارو برای بیماران تحت پوشش بیمه گران نخواهد شد، بلکه با اجرای این طرح یارانه دارو به تولید کننده تخصیص پیدا خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از بجنورد، در طرح دارویار، یارانه سلامت و فرانشیز بیمه به مردم پرداخت می‌شود و ارائه خدمات با وضعیت مناسب و بدون تغییر در پرداختی‌ها به مردم صورت می‌گیرد که با اجرای این طرح کمبود دارو رفع می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

تخصیص ارز دولتی به تولید داروها، زمینه‌ساز بروز فسادهای فراوانی مانند بیش‌اظهاری شرکت‌های دارویی برای دریافت ارز 4200 تومانی بیشتر، قاچاق معکوس داروها و بروز کمبودهای دارویی شده بود، همچنین اختلاف نرخ ارز ترجیحی و آزاد، باعث افزایش انگیزه قاچاق معکوس داروها از ایران به کشورهای همسایه شده بود که سود فراوانی را وارد جیب دلالان و قاچاقچیان دارو می کرد، به طوری که مثلا 50 درصد انسولین کشور به کشورهای همسایه قاچاق می شد، زیرا یک قلم داروی انسولین در کشوری مانند عراق 300 هزار تومان و در کشور ما با پوشش بیمه‌ای فقط 3 هزار تومان بود! و همین شکاف قیمتی، باعث قاچاق دارو به کشورهای همسایه و در نتیجه کمبود این داروها با وجود اختصاص منابع هنگفت ارزی در کشور شده بود.

با اجرای طرح دارویار، به جای آن که یارانه دارو به تولیدکننده (ابتدای زنجیره تأمین دارو) تخصیص یابد تا قیمت تمام شده دارو کم شود؛ به مصرف‌کننده نهایی (بیمار) می‌رسد و بدین ترتیب قیمت دارو گران می‌شود اما به دلیل پوشش بیمه‌ای، میزان پرداخت از جیب مردم افزایش نمی‌یابد.

این در حالی است که طی ماه های اخیر کمبود برخی داروها در سراسر کشور، باعث نگرانی های برای مردم شده است، که طی این روزها با اوج گیری پیک هفتم کرونا، داروهای آنتی بیوتک اطفال و سرم ها در داروخانه به ندرت پیدا می شود.

وزیر بهداشت درمورد رابطه بین اجرای طرح دارویار و رفع مشکلات کمبود دارویی در کشور گفته است، علت این موضوع، نرسیدن ارز ترجیحی مناسب و مرغوب در زمان مناسب به تولیدکننده است که با اجرای طرح دارویار کمبود دارو رفع می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح دارویار، یارانه سلامت و فرانشیز بیمه به مردم پرداخت می‌شود و ارائه خدمات با وضعیت مناسب و بدون تغییر در پرداختی‌ها به مردم صورت می‌گیرد.

به هر حال آغاز به کار این طرح اگر با آگاه سازی مردم انجام نشود، قطعا باعث ایجاد اضطراب و نگرانی برای مردم خواهد شد، در حالی که مسئولان تاکید دارند که در این طرح دارو برای مردم که مصرف کننده محسوب می شوند، گران نمی شود.

 

توزیع قطره چکانی دارو، پاسخگوی تقاضای بیماران نیست

رئیس انجمن حمایت از داروسازان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه کمبود دارو از سال گذشته وجود داشته ، اظهار داشت: هم اکنون با اوج گرفتن پیک هفتم کرونا و افزایش تقاضا برای دارو، این کمبود محسوس شده است.

آرمان ریحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شربت های آنتی بیوتیک اطفال و سرم در داروخانه ها کمتر پیدا می شود، گفت: توزیع قطره چکانی دارو در سطح استان در مقابل حجم بالای بیماران و تقاضا ها پاسخگو نیست.

ریحانی اضافه کرد: سهمیه داروی خراسان شمالی در اختیار شعب اصلی شرکت های توزیع کننده دارو در استان خراسان رضوی و گلستان قرار دارد که گاهی به دلیل توزیع نامناسب داروها وارد استان نمی شود و کمبود دارو بیشتر احساس می شود.

 

 

طرح دارویار، لیست داروهای تحت پوشش بیمه را افزایش داد

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح دارویار طرح موفقی خواهد بود، افزود: در اجرای این طرح بسیاری از داروهایی که در تعهد بیمه نبودند، تحت پوشش قرار گرفتند که سهم پرداخت هزینه دارویی برای بیماری که دارای بیمه است، کاهش پیدا کرده است.

 

در اجرای طرح دارویار، پرداخت از جیب بیمار تغییری نخواهد داشت

سعید صدرمنش، مدیر درمان بیمه تامین اجتماعی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با اجرای طرح دارویار اظهار داشت: با اجرای این طرح، حذف ارز انجام شده، به بیمه ها اختصاص پیدا کرده است و پرداخت از جیب بیمار تغییری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: براساس بازدیدها و پایش ها انجام شده از داروخانه های سطح استان خراسان شمالی، گروهی از داروها که تحت پوشش بیمه نبودند، بیمه ای شده اند و براین اساس بیماران در برخی از داروها نسبت به قبل هزینه کمتری را پرداخت خواهند کرد.

صدرمنش اضافه کرد: پیش از این افراد تحت پوشش بیمه ها باید 30 درصد هزینه دارو را پرداخت می کردند و 70 درصد توسط بیمه پرداخت می شد، اما در شرایط کنونی که ارز اختصاص یافته برای دارو توسط سازمان های بیمه گر به داروخانه پرداخت می شود و اختلاف قیمت جدید از این طریق پرداخت می شود و افزایش قیمتی برای بیمار اتفاق نمی افتد.

 

بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد کمبود دارو ندارد

وی خاطرنشان کرد: طرح دارویار ویژه داروهای نسخه دار است و داروهای بدون نسخه مشمول این طرح نمی شوند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وضعیت داروهای بدون نسخه گفت: داروهای پرمصرف تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند، اما نکته این است که با اجرای این طرح مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک کاهش پیدا می کند و داروها به صورت سیستمی و بدون پرداخت اضافه از جیب مردم در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی در رابطه با کمبود برخی داروها در پیک هفتم کرونا توضیح داد: باتوجه به پیش بینی انجام شده و دپوی صورت گرفته در بیمارستان تامین اجتماعی هیچ گونه کمبود دارویی وجود ندارد.

 

دارویار، از قاچاق معکوس دارو جلوگیری می کند

مهرداد سفیدگران، معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با طرح دارویار اظهار داشت: طرح دارویار از بیست و سوم تیرماه سال جاری همزمان با سراسر کشور، در راستای اجرای سیاست های ارزی و یارانه ای آغاز شده است، به طوری که تامین ارز در زنجیره خدمت و تامین از تولیدکننده به مصرف کننده منتقل می شود و نقش سازمان های بیمه گر پررنگ تر خواهد شد.

وی ادامه داد: از مهم ترین فواید اجرای طرح دارویار، جلوگیری از قاچاق معکوس دارو، کمک به تولید و توسعه صنعت داروسازی کشور، جلوگیری از تقاضاهای القایی و تقویت بیمه ها از لحاظ پوشش بیمه ای داروهای مختلف خواهد بود.

سفیدگران گفت: در اجرای طرح دارویار در کشور، با اصلاح سیاست های ارزی، سهم بیمه شدگان ثابت و در برخی داروها کمتر خواهد شد و انتقال ارز دارو از طریق سازمان های بیمه گر پوشش داده می شود.

 

 

سه دهک اول به صورت پیش فرض رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند

این مقام مسئول دو فاکتور ضروری برای اجرا و تضمین صحیح اجرای این طرح را  پوشش بیمه ای افراد و تجویز نسخه برشمرد.

وی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه، سه دهک اول را به صورت رایگان  و پیش فرض تحت پوشش بیمه قرار داده و سایر دهک ها تا شهریورماه و مشخص شدن نتایج آزمون وسع این گروه می توانند به صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: بیمه شدگان و مردم می توانند با مراجعه به سامانه خدمات شهروندی بیمه سلامت، خدمات را دریافت کنند.

 

مشکل کمبود دارو یک مسئله کشوری است

فریبا فکری، مدیر نظارت بر دارو و موارد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با کمبود دارو در استان اظهار داشت: طی چند ماهه اخیر در برخی از اقلام دارویی، با کسری مواجه بوده ایم که مختص به خراسان شمالی نیست و مشکل کشوری بوده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل کمبود دارو در استان و کشور مربوط به تخصیص ارز جهت واردات دارو یا مواد اولیه و قیمت گذاری این اقلام دارویی بوده است.

فکری با بیان اینکه اجرای طرح دارویار به منظور اصلاح فرآیند توزیع در گذشته است، گفت: براساس پیش بینی های انجام شده، در کمترین زمان ممکن، کمبودها رفع خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در طرح دارویار، موضوع حذف ارز مطرح نیست، ادامه داد: اجرای این طرح، در واقع اصلاح سیاست ارزی است و باتوجه به اینکه طی سالیان گذشته، ارز و یارانه به واردات و تولیدات اختصاص پیدا می کرد که این امر باعث کاهش قیمت دارو در داخل کشور در مقایسه با کشورهای همسایه و فراهم کردن شرایط معکوس برای قاچاق دارو بوده است و درنتیجه کمبودهای دارویی نیز به همراه داشته است.


دارویار، یارانه دارویی را از تولید و واردات به مصرف کننده اختصاص می دهد

فکری بیان داشت: این در حالی است که در طرح دارویار یارانه را از تولید و واردات به مصرف کننده اختصاص داده اند و در بیمارانی که با نسخه پزشک به داروخانه ها مراجعه می کنند، هیچ گونه افزایش قیمتی وجود ندارد و یارانه تحت عنوان مشمولیت بیمه پرداخت می شود.

وی گفت: نه تنها هیچ افزایش قیمتی از جیب بیمار پرداخت نمی شود بلکه در برخی موارد نیز اقلام دارویی که به تازگی مشمول بیمه شده اند، با قیمت کمتری در اختیار بیماران قرار می گیرد.

فکری با اشاره به اینکه طرح دارویار مختص بیمارانی است که مشمول بیمه هستند، گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته برای برخورداری تمام اقشار از خدمات درمانی بیمه ای، سه دهک اول به صورت رایگان و پیش فرض تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و سایر افراد نیز تا انتهای تابستان سال جاری این شرایط را دارند که به صورت رایگان از خدمات بیمه ای سلامت برخوردار شوند تا براساس تعیین نتیجه آزمون وسع دهک آنها مشخص شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه وضعیت تهیه دارو برای بیمارانی که به صورت ثابت نیاز به خرید دارو دارند، به چه صورت خواهد بود، گفت: طرح دارویار برای بیماران مزمن، همچون دیابت که باید به صورت مداوم دارو مصرف کنند با صلاح دید پزشک در هنگام صدور نسخه الکترونیک، می توانند داروها را تا دو نوبت بدون پرداخت ویزیت مجدد از داروخانه تهیه کنند.

 

 

هیچ گونه مشکلی در تامین داروهای بیماران خاص دارای پرونده نیست

وی همچنین ادامه داد: اطلاعات داروهای مورد نیاز بیماران خاص دارای پرونده نیز توسط معاونت درمان جمع آوری و به معاونت درمان وزارت بهداشت ارسال می شود و براساس این اطلاعات برنامه ریزی برای واردات یا تولیدات این اقلام دارویی انجام می شود.

وی تصریح کرد: اگر این اطلاعات به صورت صحیح ثبت شود، هیچ گونه کمبودی در این رابطه نخواهیم داشت.

 

119 قلم از داروهای بدون نسخه بیمه ای شدند

مدیر نظارت بر دارو و موارد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح دارویار 119 قلم از داروهای بدون نسخه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی ابراز داشت: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 30 درصد کمبود دارویی به زودی رفع خواهد شد و طی دو ماه آینده هیچ کمبودی در زمینه دارو وجود نخواهد داشت.

فکری بیان داشت: هم اکنون در تامین فرآورده هایی همچون سرم ها کمبوداتی وجود دارد که با اجرای این طرح در اسرع وقت این کمبودات رفع می شود.

 

هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین دارو در بیمارستان های خراسان شمالی نیست

مدیر نظارت بر دارو و موارد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در رابطه با رفع کمبود دارو در پیک هفتم در بیمارستان ها توضیح داد: همواره تامین داروی بیمارستان ها در اولویت قرار دارد و تمام نیروها به جد پیگیر هستند که بیمارستان ها مشکل نداشته باشند و تاکنون مشکلی در این حوزه وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: میزان داروهای سهمیه ای توسط سازمان غذا و دارو اعلام می شود و شرکت های دارویی موظف هستند که بر اساس طرحی که سازمان اعلام می کند، داروها را در سطح کشور توزیع کنند که حجم داروی هر استان مشخص است.

فکری با بیان اینکه معیار تخصیص سهمیه داروی هر استان براساس جمعیتی است که دانشگاه علوم پزشکی تحت پوشش دارد، گفت: در حال حاضر چهار شرکت دارویی در خراسان شمالی وظیفه توزیع دارو را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه متولیان امر در حوزه انبار دارویی با جدیت پیگیر ایجاد یک انبار دارویی در استان خراسان شمالی هستند، اضافه کرد: وجود انبار دارویی در واقع با هدف رفع شرایط بحرانی است .

فکری افزود: باتوجه به اینکه یک سری کمبودات کشوری هستند و مختص خراسان شمالی نیست، با وجود انبار نیز این مشکلات ادامه دار خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: پیرو اجرای طرح دارویار که یکی از خدمات دولت برای مردم بوده، مردم نسبت به تهیه دارو هیچ آسیبی نخواهند دید، زیرا یارانه که سرمایه ملی است، باید توسط مردم دریافت شود.

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

,

تخصیص ارز دولتی به تولید داروها، زمینه‌ساز بروز فسادهای فراوانی مانند بیش‌اظهاری شرکت‌های دارویی برای دریافت ارز 4200 تومانی بیشتر، قاچاق معکوس داروها و بروز کمبودهای دارویی شده بود، همچنین اختلاف نرخ ارز ترجیحی و آزاد، باعث افزایش انگیزه قاچاق معکوس داروها از ایران به کشورهای همسایه شده بود که سود فراوانی را وارد جیب دلالان و قاچاقچیان دارو می کرد، به طوری که مثلا 50 درصد انسولین کشور به کشورهای همسایه قاچاق می شد، زیرا یک قلم داروی انسولین در کشوری مانند عراق 300 هزار تومان و در کشور ما با پوشش بیمه‌ای فقط 3 هزار تومان بود! و همین شکاف قیمتی، باعث قاچاق دارو به کشورهای همسایه و در نتیجه کمبود این داروها با وجود اختصاص منابع هنگفت ارزی در کشور شده بود.

,

با اجرای طرح دارویار، به جای آن که یارانه دارو به تولیدکننده (ابتدای زنجیره تأمین دارو) تخصیص یابد تا قیمت تمام شده دارو کم شود؛ به مصرف‌کننده نهایی (بیمار) می‌رسد و بدین ترتیب قیمت دارو گران می‌شود اما به دلیل پوشش بیمه‌ای، میزان پرداخت از جیب مردم افزایش نمی‌یابد.

,

این در حالی است که طی ماه های اخیر کمبود برخی داروها در سراسر کشور، باعث نگرانی های برای مردم شده است، که طی این روزها با اوج گیری پیک هفتم کرونا، داروهای آنتی بیوتک اطفال و سرم ها در داروخانه به ندرت پیدا می شود.

,

وزیر بهداشت درمورد رابطه بین اجرای طرح دارویار و رفع مشکلات کمبود دارویی در کشور گفته است، علت این موضوع، نرسیدن ارز ترجیحی مناسب و مرغوب در زمان مناسب به تولیدکننده است که با اجرای طرح دارویار کمبود دارو رفع می‌شود.

,

وی ادامه داد: در طرح دارویار، یارانه سلامت و فرانشیز بیمه به مردم پرداخت می‌شود و ارائه خدمات با وضعیت مناسب و بدون تغییر در پرداختی‌ها به مردم صورت می‌گیرد.

,

به هر حال آغاز به کار این طرح اگر با آگاه سازی مردم انجام نشود، قطعا باعث ایجاد اضطراب و نگرانی برای مردم خواهد شد، در حالی که مسئولان تاکید دارند که در این طرح دارو برای مردم که مصرف کننده محسوب می شوند، گران نمی شود.

,

 

,

توزیع قطره چکانی دارو، پاسخگوی تقاضای بیماران نیست

, توزیع قطره چکانی دارو، پاسخگوی تقاضای بیماران نیست, توزیع قطره چکانی دارو، پاسخگوی تقاضای بیماران نیست,

رئیس انجمن حمایت از داروسازان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه کمبود دارو از سال گذشته وجود داشته ، اظهار داشت: هم اکنون با اوج گرفتن پیک هفتم کرونا و افزایش تقاضا برای دارو، این کمبود محسوس شده است.

,

آرمان ریحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شربت های آنتی بیوتیک اطفال و سرم در داروخانه ها کمتر پیدا می شود، گفت: توزیع قطره چکانی دارو در سطح استان در مقابل حجم بالای بیماران و تقاضا ها پاسخگو نیست.

,

ریحانی اضافه کرد: سهمیه داروی خراسان شمالی در اختیار شعب اصلی شرکت های توزیع کننده دارو در استان خراسان رضوی و گلستان قرار دارد که گاهی به دلیل توزیع نامناسب داروها وارد استان نمی شود و کمبود دارو بیشتر احساس می شود.

,

 

,

, ,

 

,

طرح دارویار، لیست داروهای تحت پوشش بیمه را افزایش داد

, طرح دارویار، لیست داروهای تحت پوشش بیمه را افزایش داد, طرح دارویار، لیست داروهای تحت پوشش بیمه را افزایش داد,

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح دارویار طرح موفقی خواهد بود، افزود: در اجرای این طرح بسیاری از داروهایی که در تعهد بیمه نبودند، تحت پوشش قرار گرفتند که سهم پرداخت هزینه دارویی برای بیماری که دارای بیمه است، کاهش پیدا کرده است.

,

 

,

در اجرای طرح دارویار، پرداخت از جیب بیمار تغییری نخواهد داشت

, در اجرای طرح دارویار، پرداخت از جیب بیمار تغییری نخواهد داشت, در اجرای طرح دارویار، پرداخت از جیب بیمار تغییری نخواهد داشت,

سعید صدرمنش، مدیر درمان بیمه تامین اجتماعی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با اجرای طرح دارویار اظهار داشت: با اجرای این طرح، حذف ارز انجام شده، به بیمه ها اختصاص پیدا کرده است و پرداخت از جیب بیمار تغییری نخواهد داشت.

,

وی ادامه داد: براساس بازدیدها و پایش ها انجام شده از داروخانه های سطح استان خراسان شمالی، گروهی از داروها که تحت پوشش بیمه نبودند، بیمه ای شده اند و براین اساس بیماران در برخی از داروها نسبت به قبل هزینه کمتری را پرداخت خواهند کرد.

,

صدرمنش اضافه کرد: پیش از این افراد تحت پوشش بیمه ها باید 30 درصد هزینه دارو را پرداخت می کردند و 70 درصد توسط بیمه پرداخت می شد، اما در شرایط کنونی که ارز اختصاص یافته برای دارو توسط سازمان های بیمه گر به داروخانه پرداخت می شود و اختلاف قیمت جدید از این طریق پرداخت می شود و افزایش قیمتی برای بیمار اتفاق نمی افتد.

,

 

,

بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد کمبود دارو ندارد

, بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد کمبود دارو ندارد, بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد کمبود دارو ندارد,

وی خاطرنشان کرد: طرح دارویار ویژه داروهای نسخه دار است و داروهای بدون نسخه مشمول این طرح نمی شوند.

,

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وضعیت داروهای بدون نسخه گفت: داروهای پرمصرف تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند، اما نکته این است که با اجرای این طرح مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک کاهش پیدا می کند و داروها به صورت سیستمی و بدون پرداخت اضافه از جیب مردم در اختیار آنان قرار می گیرد.

,

وی در رابطه با کمبود برخی داروها در پیک هفتم کرونا توضیح داد: باتوجه به پیش بینی انجام شده و دپوی صورت گرفته در بیمارستان تامین اجتماعی هیچ گونه کمبود دارویی وجود ندارد.

,

 

,

دارویار، از قاچاق معکوس دارو جلوگیری می کند

, دارویار، از قاچاق معکوس دارو جلوگیری می کند, دارویار، از قاچاق معکوس دارو جلوگیری می کند,

مهرداد سفیدگران، معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با طرح دارویار اظهار داشت: طرح دارویار از بیست و سوم تیرماه سال جاری همزمان با سراسر کشور، در راستای اجرای سیاست های ارزی و یارانه ای آغاز شده است، به طوری که تامین ارز در زنجیره خدمت و تامین از تولیدکننده به مصرف کننده منتقل می شود و نقش سازمان های بیمه گر پررنگ تر خواهد شد.

,

وی ادامه داد: از مهم ترین فواید اجرای طرح دارویار، جلوگیری از قاچاق معکوس دارو، کمک به تولید و توسعه صنعت داروسازی کشور، جلوگیری از تقاضاهای القایی و تقویت بیمه ها از لحاظ پوشش بیمه ای داروهای مختلف خواهد بود.

,

سفیدگران گفت: در اجرای طرح دارویار در کشور، با اصلاح سیاست های ارزی، سهم بیمه شدگان ثابت و در برخی داروها کمتر خواهد شد و انتقال ارز دارو از طریق سازمان های بیمه گر پوشش داده می شود.

,

 

,

, ,

 

,

سه دهک اول به صورت پیش فرض رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند

, سه دهک اول به صورت پیش فرض رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند, سه دهک اول به صورت پیش فرض رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند,

این مقام مسئول دو فاکتور ضروری برای اجرا و تضمین صحیح اجرای این طرح را  پوشش بیمه ای افراد و تجویز نسخه برشمرد.

وی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه، سه دهک اول را به صورت رایگان  و پیش فرض تحت پوشش بیمه قرار داده و سایر دهک ها تا شهریورماه و مشخص شدن نتایج آزمون وسع این گروه می توانند به صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند.

,
,
,

وی اضافه کرد: بیمه شدگان و مردم می توانند با مراجعه به سامانه خدمات شهروندی بیمه سلامت، خدمات را دریافت کنند.

,

 

,

مشکل کمبود دارو یک مسئله کشوری است

, مشکل کمبود دارو یک مسئله کشوری است, مشکل کمبود دارو یک مسئله کشوری است,

فریبا فکری، مدیر نظارت بر دارو و موارد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با کمبود دارو در استان اظهار داشت: طی چند ماهه اخیر در برخی از اقلام دارویی، با کسری مواجه بوده ایم که مختص به خراسان شمالی نیست و مشکل کشوری بوده است.

,

وی ادامه داد: یکی از دلایل کمبود دارو در استان و کشور مربوط به تخصیص ارز جهت واردات دارو یا مواد اولیه و قیمت گذاری این اقلام دارویی بوده است.

,

فکری با بیان اینکه اجرای طرح دارویار به منظور اصلاح فرآیند توزیع در گذشته است، گفت: براساس پیش بینی های انجام شده، در کمترین زمان ممکن، کمبودها رفع خواهد شد.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در طرح دارویار، موضوع حذف ارز مطرح نیست، ادامه داد: اجرای این طرح، در واقع اصلاح سیاست ارزی است و باتوجه به اینکه طی سالیان گذشته، ارز و یارانه به واردات و تولیدات اختصاص پیدا می کرد که این امر باعث کاهش قیمت دارو در داخل کشور در مقایسه با کشورهای همسایه و فراهم کردن شرایط معکوس برای قاچاق دارو بوده است و درنتیجه کمبودهای دارویی نیز به همراه داشته است.

,


دارویار، یارانه دارویی را از تولید و واردات به مصرف کننده اختصاص می دهد

,
, دارویار، یارانه دارویی را از تولید و واردات به مصرف کننده اختصاص می دهد, دارویار، یارانه دارویی را از تولید و واردات به مصرف کننده اختصاص می دهد,

فکری بیان داشت: این در حالی است که در طرح دارویار یارانه را از تولید و واردات به مصرف کننده اختصاص داده اند و در بیمارانی که با نسخه پزشک به داروخانه ها مراجعه می کنند، هیچ گونه افزایش قیمتی وجود ندارد و یارانه تحت عنوان مشمولیت بیمه پرداخت می شود.

,

وی گفت: نه تنها هیچ افزایش قیمتی از جیب بیمار پرداخت نمی شود بلکه در برخی موارد نیز اقلام دارویی که به تازگی مشمول بیمه شده اند، با قیمت کمتری در اختیار بیماران قرار می گیرد.

,

فکری با اشاره به اینکه طرح دارویار مختص بیمارانی است که مشمول بیمه هستند، گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته برای برخورداری تمام اقشار از خدمات درمانی بیمه ای، سه دهک اول به صورت رایگان و پیش فرض تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و سایر افراد نیز تا انتهای تابستان سال جاری این شرایط را دارند که به صورت رایگان از خدمات بیمه ای سلامت برخوردار شوند تا براساس تعیین نتیجه آزمون وسع دهک آنها مشخص شود.

,

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه وضعیت تهیه دارو برای بیمارانی که به صورت ثابت نیاز به خرید دارو دارند، به چه صورت خواهد بود، گفت: طرح دارویار برای بیماران مزمن، همچون دیابت که باید به صورت مداوم دارو مصرف کنند با صلاح دید پزشک در هنگام صدور نسخه الکترونیک، می توانند داروها را تا دو نوبت بدون پرداخت ویزیت مجدد از داروخانه تهیه کنند.

,

 

,

, ,

 

,

هیچ گونه مشکلی در تامین داروهای بیماران خاص دارای پرونده نیست

, هیچ گونه مشکلی در تامین داروهای بیماران خاص دارای پرونده نیست, هیچ گونه مشکلی در تامین داروهای بیماران خاص دارای پرونده نیست,

وی همچنین ادامه داد: اطلاعات داروهای مورد نیاز بیماران خاص دارای پرونده نیز توسط معاونت درمان جمع آوری و به معاونت درمان وزارت بهداشت ارسال می شود و براساس این اطلاعات برنامه ریزی برای واردات یا تولیدات این اقلام دارویی انجام می شود.

وی تصریح کرد: اگر این اطلاعات به صورت صحیح ثبت شود، هیچ گونه کمبودی در این رابطه نخواهیم داشت.

,
,
,

 

,

119 قلم از داروهای بدون نسخه بیمه ای شدند

, 119 قلم از داروهای بدون نسخه بیمه ای شدند, 119 قلم از داروهای بدون نسخه بیمه ای شدند,

مدیر نظارت بر دارو و موارد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح دارویار 119 قلم از داروهای بدون نسخه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

,

وی ابراز داشت: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 30 درصد کمبود دارویی به زودی رفع خواهد شد و طی دو ماه آینده هیچ کمبودی در زمینه دارو وجود نخواهد داشت.

,

فکری بیان داشت: هم اکنون در تامین فرآورده هایی همچون سرم ها کمبوداتی وجود دارد که با اجرای این طرح در اسرع وقت این کمبودات رفع می شود.

,

 

,

هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین دارو در بیمارستان های خراسان شمالی نیست

, هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین دارو در بیمارستان های خراسان شمالی نیست, هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین دارو در بیمارستان های خراسان شمالی نیست,

مدیر نظارت بر دارو و موارد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در رابطه با رفع کمبود دارو در پیک هفتم در بیمارستان ها توضیح داد: همواره تامین داروی بیمارستان ها در اولویت قرار دارد و تمام نیروها به جد پیگیر هستند که بیمارستان ها مشکل نداشته باشند و تاکنون مشکلی در این حوزه وجود نداشته است.

,

وی خاطرنشان کرد: میزان داروهای سهمیه ای توسط سازمان غذا و دارو اعلام می شود و شرکت های دارویی موظف هستند که بر اساس طرحی که سازمان اعلام می کند، داروها را در سطح کشور توزیع کنند که حجم داروی هر استان مشخص است.

,

فکری با بیان اینکه معیار تخصیص سهمیه داروی هر استان براساس جمعیتی است که دانشگاه علوم پزشکی تحت پوشش دارد، گفت: در حال حاضر چهار شرکت دارویی در خراسان شمالی وظیفه توزیع دارو را برعهده دارند.

,

وی با اشاره به اینکه متولیان امر در حوزه انبار دارویی با جدیت پیگیر ایجاد یک انبار دارویی در استان خراسان شمالی هستند، اضافه کرد: وجود انبار دارویی در واقع با هدف رفع شرایط بحرانی است .

,

فکری افزود: باتوجه به اینکه یک سری کمبودات کشوری هستند و مختص خراسان شمالی نیست، با وجود انبار نیز این مشکلات ادامه دار خواهد بود.

,

این مقام مسئول گفت: پیرو اجرای طرح دارویار که یکی از خدمات دولت برای مردم بوده، مردم نسبت به تهیه دارو هیچ آسیبی نخواهند دید، زیرا یارانه که سرمایه ملی است، باید توسط مردم دریافت شود.

,

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه