اخبار داغ

مروری بر چرایی و عوامل دخیل در پدیده اعتیاد؛

عدالت اجتماعی؛ مهمترین عامل برای جلوگیری از اعتیاد/ ریشه‌کنی اعتیاد عزم ملی می‌طلبد

عدالت اجتماعی؛ مهمترین عامل برای جلوگیری از اعتیاد/ ریشه‌کنی اعتیاد عزم ملی می‌طلبد
اعتیاد؛ این بلای خانمان‌سوز مانند موریانه جان و بدون افراد را خورده و به آشیانه یک خانواده چوب حراج می‌گذارد، اما کیست که نداند برای مقابله با این بلا عزم ملی لازم است که اکنون نیست!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران‌نیوز؛ اعتیاد معضل بسیاری از کشورها از جمله ایران است و بسیاری از افرادی که درگیر اعتیاد هستند با خطر فروپاشی خانواده، بیکاری، انواع بیماری‌ها از جمله صعب‌العلاج، سرطان، انواع ویروس و ... مواجه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران‌نیوز,
از سوی دیگر نام اعتیاد(Addiction) و موادمخدر که به میان می‌آید همه را به یاد ظواهر غیرمعمول، پژمرده، قدهای خمیده، سرهای فروافکنده، چشمانی به گودی نشسته می‌اندازد.
,
 
,
متأسفانه مواد مخدر تبدیل به بحرانی شده که آن را با بحران‌هایی مانند کم‌آبی مقایسه می‌کنند و کارشناسان معتقدند که موادمخدر تنها در و خانواده او را گرفتار نمی‌کند، بلکه اجتماع از این بحران خامان‌سوز رنج می‌برد.
,
 
,
موادمخدر از نوع تریاک مورد علاقه معتادان بوده، اما با مشکل‌ساز شدن آن و هزینه بالا بیشتر معتادان به هروئین روی می‌آورند و قیمت ارزان‌تر و مصرف‌ راحت‌تر دلیل معتادان برای مصرف این مواد افیونی است، از سوی دیگر دانش‌آموزان در معرض خطر موادمخدر قرار دارند و براساس آمارها میانگین مصرف موادمخدر در کشور سالیانه ۱۰۰۰ تُن است که تنها ۱۵ درصد آن کشف می‌شود.
,
 
,
البته آمارهای ارائه شده از تعداد معتادان در کشور نمی‌تواند درست باشد، به این دلیل که بسیاری از افراد معتاد برای ترک عزم جدی دارند، اما در نهایت عزمشان به شکست منتهی می‌شود و این مشکل برای سایر معتادان نیز وجود دارد.
,
 
,
پیشگیری از اعتیاد؛ آسان‌ترین راه برای جوانان است
, پیشگیری از اعتیاد؛ آسان‌ترین راه برای جوانان است, پیشگیری از اعتیاد؛ آسان‌ترین راه برای جوانان است,
همچنین برای پیشگیری از اعتیاد مهم‌ترین و آسان‌ترین راه بوده و در این صورت است که از تعداد آمار معتادان در کشور کاسته خواهد شد.
,
 
,
با اشغال افغانستان توسط آمریکا میزان تولید موادمخدر در این کشور سر به فلک گذاشت و هدف آمریکا از تولید موادمخدر در این کشور تنها مختص به قاچاق موادمخدر نبود، بلکه هدف سران رژیم آمریکا، ایران بود تا جوانان ایران را اینگونه در دام اعتیاد گرفتار کنند.
,
 
,
البته مسئولان دولتی و ارگان‌های مختص مبارزه با موادمخدر نقش موثری در مقابله با اعتیاد دارند و باید با اتخاذ سیاست‌های راهبردی برای مقابله با موادمخدر آمار افزایش مصرف این مواد را در کشور به حداقل برسانند.
,
 
,
بسیج تمام نهادهای جامعه، هماهنگی بین قوا و همکاری و مشارکت همگانی در ابعاد داخلی و بین‌المللی تنها راه مقابله با بلای خانمان‌سوز اعتیاد است و در این راستا دولت نقش نظارتی را برعهده دارد.
,
 
,
افزایش اعتبار مقابله با موادمخدر، مشارکت نیروی انتظامی و دولت و بسیج مردمی می‌تواند در راستای کاهش آمار مصرف مواد بسیار تأثیرگذار باشد، از سوی دیگر به دلیل همجواری ایران با افغانستان و پاکستان نیروهای امنیتی و انتظامی باید در مرزهای مشترک با دو کشور حضور فعال داشته باشند و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، همکاری و مشارکت سازمان‌های بین‌المللی در این راستا ضروری به نظر می‌رسد.
,
 
,
نقش نهادهای فرهنگی و ورزش را نمی‌توان در راستای مقابله با افزایش موادمخدر از قلم انداخت، به طوری که استفاده از وسائلی چون فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، سخنرانی‌ها، تئاترها و ... می‌توانند در آگاه ساختن مردم نسبت به آثار زیانبار اعتیاد و پیشگیری از آن نقش مهمی ایفا کنند.
,
 
,
با وجود تلاش‌ها اما نقش نظارتی برای مقابله با گسترش موادمخدر چندان تأثیرگذار نیست و برخی کارشناسان معتقدند که نهادهای نظامی و انتظامی هیچگاه نخواهند توانست نقش خانواده‌ها را در تربیت فرزندان برای عدم انحراف آنان ایفا کنند.
,
 
,
البته نقش نظارتی خانواده‌ها برای تربیت فرزندان و مقابله با موادمخدر شاید موجب تضاد بین خانواده و فرزندانشان شود، البته خانواده‌ها نباید با فرزندانشان به شیوع قوه قهریه برخورد کنند و باید از همان کودکی فرزندانشان را با کمک گرفتن از هنر توجیه کنند تا فرزندان از همان ابتدا به این درک برسند که موادمخدر واقعا"ً خانمان‌سوز است و آینده مصرف‌کنندگان را به نابودی کشانده است.
,
 
,
آموزش هم به‌عنوان یک روش خودکنترلی برای مقابله با موادمخدر بسیار موثر است و در این راستا نهادهای نظارتی، مدارس و حتی خانواده‌ها برای کاهش اعتیاد فرزندانشان می‌توانند به آموزش روی بیاورند که در بسیاری از موارد با موفقیت همراه بوده است.
,
 
,
خبرنگار ما ر راستای بررسی علل، چگونگی و راهکار مقابله با اعتیاد و نقش تغذیه در بهبود آن گفت‌وگویی را با سید احمد جلیلی، مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران و خدیجه رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی ترتیب داده است.
, سید احمد جلیلی، مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران و خدیجه رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی,
 
,
ریشه‌کنی اعتیاد عزم ملی می‌خواهد
, ریشه‌کنی اعتیاد عزم ملی می‌خواهد, ریشه‌کنی اعتیاد عزم ملی می‌خواهد,
مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران با بیان اینکه عوامل متعددی در ایجاد و گسترش اعتیاد نقش دارند، گفت: درمان معتادان نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد و با تمرکز روی این موضوع می‌توان برای مقابله با آسیب‌های ناشی از اعتیاد چاره‌جویی کرد.
,
 
,
جلیلی بیان کرد: مقابله با اعتیاد عزم ملی می‌طلبد و ارگان‌های مختلف باید دست در دست هم داده و اعتیاد را ریشه‌کن کنند.
,
 
,
وی تأکید کرد: طی سال‌های گذشته کار اصولی برای مقابله با اعتیاد صورت نگرفته و ریشه‌کنی اعتیاد عزم ملی می‌طلبد، در حالی که فکری به حال این موضوع نشده و باید بستر اعتیاد از بین برود.
,
 
,
مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران فقر را عامل مهم در گسترش اعتیاد دانست و متذکر شد: بالا رفتن سواد و اطلاعات مردم و همفکری جامعه‌شناسان و روانشناسان برای مقابله با اعتیاد و ایجاد تعادل در جامعه، بهبود روابط مردم با مردم و حاکمیت در کاهش آمار اعتیاد بسیار موثر است.
,
 
,
جلیلی تبیین کرد: پیشگیری مهم‌ترین و سهل‌ترین راه برای مقابله با اعتیاد است و از سویی با بهبود وضعیت اقتصادی جامعه اعتیاد نیز به میزان قابل توجهی پایین خواهد بود.
,
 
,
مقابله با اعتیاد عزم ملی می‌طلبد و ارگان‌های مختلف باید دست در دست هم داده و اعتیاد را ریشه‌کن کنند.
,
 
,
وی عنوان کرد: مقابله با عبور قاچاق موادمخدر از کشورهای شرق به غربی می‌تواند اعتیاد را کمرنگ‌تر کند، همچنین باید گمرک ایران از ورود کالاهای مشکوک به کشور جلوگیری کنند.
,
 
,
مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران تأکید کرد: با ورود موادمخدر به کشور و توزیع آن در سطح وسیع جوانان گرفتار این بلای خانمان‌سوز می‌شوند، به‌خصوص خانواده‌ها که در خطر فروپاشی قرار می‌گیرند.
,
 
,
جلیلی، نقش خانواده‌ها دو مدارس را در مقابله با اعتیاد بسیار موثر برشمرد و تبیین کرد: سواد اجتماعی و اطلاعات عمومی خانواده‌ها باید در زمینه اعتیاد بالا باشد، در اینصورت فرزندانشان آلوده به موادمخدر نخواهند شد.
,
 
,
وی در ادامه توضیح داد: خانواده‌ها در تربیت فرزندانشان باید کوشا باشند، اما فرزندان چند ساعتی را در اجتماع سپری می‌کنند و در این راستا مدارس نقش محوری در تربیت سالم جوانان و نوجوانان دارند.
,
 
,
مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران افزود: نابرابری‌های اجتماعی در اعتیاد جوانان نقش پررنگی دارند و این معضل باید برای یکبار هم که شده ریشه‌کن شود و با بالا رفتن رفاه می‌توان تا حدودی به کاهش آمار اعتیاد کمک کرد، البته رفاه به تنهایی تضمن‌کننده کاهش آمار ابتلا به موادمخدر جوانان و نوجوانان نیست.
,
 
,
جلیلی تصریح کرد: البته بیماری‌های روانی به تربیت نادرست جوانان ربط پیدا می‌کند و خانواده‌ها و مسئولان مدارس باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشند.
,
 
,
تغذیه سالم نصف راه برای بهبودی معتادان است
, تغذیه سالم نصف راه برای بهبودی معتادان است, تغذیه سالم نصف راه برای بهبودی معتادان است,
استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی هم با تأکید بر اهمیت تغذیه معتادانی که در پروسه درمان قرار دارند، گفت: اعتیاد اثرات سوئی بر سلامتی افراد دارد و عدم تغذیه مناسب می‌تواند جان یک فرد در بند اعتیاد را به خطر بیندازد.
,
 
,
رحمانی افزود: معتادان به دلیل مصرف موادمخدر و اثرات سوء آن بر بدن اشتهای خود را از دست می‌دهند و به این ترتیب دریافت مواد مغذی از طریق معده مانند ویتامین B۱ کمتر می‌شود و در نتیجه روی رفتار معتادان تأثیر منفی می‌گذارد.
,
 
,
وی در ادامه توضیح داد: معتادانی که در دوره ریکاوری بوده و تحت درمان هستند، ابتدا باید با هماهنگی متخصص تغذیه اشتهای این افراد در مسیر درست قرار بگیرد و سپس با استفاده از مواد اشتهاآور مسیر بهبودی خود را تسریع کنند.
,
 
,
این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی متذکر شد: ویتامین B۱ در افزایش اشتها نقش مهمی دارد و افراد می‌توانند هم به صورت قرص نیم ساعت قبل از غذا مصرف کنند و هم با مصرف ماءالشعیر (فاقد الکل) که از نظر اسلامی مشکلی برای مصرف آن نباشد، اشتهای خود را باز کنند.
,
 
,
معتادانی که در دوره ریکاوری بوده و تحت درمان هستند، ابتدا باید با هماهنگی متخصص تغذیه اشتهای این افراد در مسیر درست قرار بگیرد.
,
 
,
رحمانی تشریح کرد: افرادی که در دوره ریکاوری برای خلاصی از اعتیاد قرار دارند، لازم است الگوی غذایی سالم را سرلوحه خود قرار دهند و این قبیل افراد باید پنج گروه غذایی را مصرف کنند، نخست گوشت و پروتئین، دوم، حبوبات، سوم، تخم‌مرغ، چهارم لبنیات و پنجم غلات.
,
 
,
وی تبیین کرد: معتادان در حال بهبود به دلیل از دست دادن مواد پروتئین در بدن فاقد مواد پروتئینی در بدن هستند، از سوی دیگر مصرف غلات (به‌صورت کامل نه تصفیه‌ شده) می‌تواند گزینه مناسبی برای غذاهای فست‌فودی باشد.
,
 
,
این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: مصرف روزانه شیر و آب به معتادان در حال بهبودی توصیه می‌شود.
,
 
,
رحمانی تصریح کرد: مصرف لبنیات نیز برای معتادانی که در حال ریکاوری هستند توصیه می‌شود، چراکه پروتئین موجود در لبنیات می‌تواند کمبود بدن این قبیل افراد را تأمین کند.
,
 
,
وی ادامه داد: بنابراین مصرف شیر، پنیر و دوغ می‌تواند در راستای تأمین مواد پروتئینی بدن افراد مفید باشد و دوغ و شیر باید کم‌چرب و ترجیحاً پروبیوتیک باشد، چراکه معتادان در حال ترک با آسیب‌های گوارشی نیز مواجه هستند.
,
 
,
این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: مصرف سبزی‌ها و میوه‌جات تازه نیز به معتادان ریکاوری شده توصیه می‌شود، چراکه در رژیم این افراد بسیار موثر است.
,
 
,
رحمانی تشریح کرد: معتادان در حال بهبودی به‌دلیل کمبود شدید آب بدن نیاز به مصرف مایعات دارند و باید آب مصرف کنند و آبمیوه‌های طبیعی نیز باید در سبد روزانه این افراد قرار داشته باشد.
,
 
,
وی بیان کرد: توصیه می‌کنم در کنار روان‌درمانی معتادان باید کارشناس تغذیه هم حضور داشته باشد، چراکه بهبودی از اعتیاد برای معتادان لازم است، اما کافی نیست و تغذیه سالم و مفید بهبودی این قبیل افراد را تسریع خواهد بخشید.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه