اخبار داغ

عقب‌ماندگی گلستان از برنامه دولت؛

تامین زمین؛ پاشنه آشیل طرح ملی نهضت مسکن/ مدیرانی که در تامین زمین کارشکنی کنند عزل می‌شوند

تامین زمین؛ پاشنه آشیل طرح ملی نهضت مسکن/ مدیرانی که در تامین زمین کارشکنی کنند عزل می‌شوند
استاندار گلستان ضمن تاکید بر ساخت ۹۴ هزار واحد مسکونی در طول چهار سال آینده در گلستان گفت: حتی یک واحد مسکونی هم نباید کمتر از برنامه دولت در استان گلستان ساخته شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ مسکن ملی یکی از طرح‌های دولت سیزدهم جهت خانه‌دار شدن مردم به شمار می رود، در برنامه چهار ساله دولت بنا دارد چهار میلیون مسکن بساز یعنی سال یک میلیون مسکن و سهم استان گلستان از این میزان 94 هزار واحد مسکونی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

اما بنا به دلایل مختلف از این میزان تنها سه هزار واحد مسکونی کار ساخت آن آغاز شده است و به نظر می رسد که مسیر پرتلاطمی پیش روی مسئولان استان برای ایجاد نهضت مسکن سازی است، شاید یکی از دلایل اصلی که استقبال جوانان و خانواده های فاقد مسکن را از این طرح کم کرده بازپرداخت تسهیلات و تامین زمین مناسب است.

,

با این وجود بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی گلستان برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی در استان گلستان برنامه ریزی شده است.

,

مهدی ملک می گوید: در ۳۳ شهرستان گلستان طرح مسکن ملی را پیگیری می کنیم و با توجه به اینکه اجرا و پیشبرد این طرح منوط به تخصیص زمین است در سرعت بخشیدن به اجرای آن با معضلاتی رو هستیم و ضروریست که مدیران دستگاه‌های اجرایی نسبت به واگذاری اراضی مازاد خود به وزارت راه و شهرسازی اهتمام داشته باشند.

,

بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در حوزه متقاضیان رتبه ۲۱ کشوری و در شاخص تامین زمین در رتبه ۳۴ استان های کشور قرار دارد

,

براساس گزارش مسئولان استان گلستان تاکنون 80 هکتار زمین برای ساخت مسکن در اختیار راه و شهرسازی قرار داده شده و این در حالی است که برای اجرای 100 درصد سیاست های دولت در طول چهار سال یک هزار و 637 هکتار زمین مورد نیاز است.

,

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در خصوص عقب ماندگی گلستان از برنامه دولت می گوید: علاوه بر سه هزار واحد در دست اجرا در حال حاضر هشت هزار واحد در مرحله‌ مطالعات قرار دارد  و به زودی عملیات اجرایی آن شرو می شود و وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سایت های زیتون، آسایش، آرامش و راه آهن گرگان در حد مطلوبی است.

,

ملک خاطرنشان کرد:  پروژه ۴۰۰ واحدی سایت آرامش در مرحله اجرای پی ساختمانی  و سایت آسایش هم در مرحله‌ تجهیز کارگاه قرار دارد و معمولاً در سال ابتدایی اجرای چنین طرح‌های عظیم عمرانی، سرعت کار پایین بوده و اقدامات مربوط به آماده سازی، طراحی نقشه ها، انتخاب مشاور و پیمانکار زمان زیادی را به خود صرف می کند.

,

استاندار گلستان نیز معتقد است که حتی یک واحد هم نباید از برنامه دولت عقب بمانیم و در طول چهار سال بیش از 94 هزار واحد مسکونی باید در استان ساخته شود.

,

علی محمد زنگانه پاشنه آشیل اجرای این طرح را وی در حوزه تخصیص زمین دانست و گفت: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی استان برای اختصاص زمین‌های مازاد به طرح نهضت ملی مسکن برنامه قابل قبولی را ارائه نکردند و البته دستگاه هایی که در این زمینه همراهی نداشته باشند پس از تذکر، به عنوان ترک فعل و ترک وظیفه به مراجع قضایی معرفی می شوند و علاوه بر آن عزل خواهند شد.

,

وی معتقد است؛ طرح نهضت ملی مسکن از پروژه‌های اثرگذار و خوب دولت سیزدهم است که اجازه نمی دهیم عدم همکاری برخی از دستگاه‌ها، این اقدام ارزشمند دولت را زیر سوال ببرد.

,

همچنین استاندار گلستان به فرمانداران برای شناسایی زمین های مازاد دستگاه های اجرایی ماموریت داد تا این اراضی برای طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود.

,

زنگانه همچنین بیان کرد که با توجه به اینکه در گمیشان کمبودی در تامین زمین وجود ندارد واحدهایی مسکونی در طرح نهضت ملی در این شهرستان به صورت ویلایی ساخته خواهد شد.

,

وی ابراز داشت: شاخص‌های تامین زمین و احداث مسکن در استان مطلوب نیست و انتظار می رود دستگاه‌های ذیربط در این مسیر گام‌های جدی تری بردارند.

,

گفتنی است بیش از ۴۷ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند در حالیکه سهم مسکن روستایی در سهمیه گلستان از نهضت ملی مسکن تناسب ندارد و باید با رایزنی لازم سهم مسکن روستایی از نهضت ملی مسکن با جمعیت روستایی استان متناسب شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه