اخبار داغ

یادداشت/ غلام‌رضا رفیعی ؛

مدیران فدراسیون فوتبال پس از رأی CAS ژست پیروزی نگیرند/ پرونده ویلموتس شبیه بیمار طبیب‌ جواب‌کرده بود!

مدیران فدراسیون فوتبال پس از رأی CAS ژست پیروزی نگیرند/ پرونده ویلموتس شبیه بیمار طبیب‌ جواب‌کرده بود!
مشاور حقوقی پیشین فدراسیون فوتبال طی یادداشتی به ارائه برخی توضیحات درباره جزئیات رأی CAS پرداخت.
[

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ غلام‌رضا رفیعی، مشاور حقوقی رئیس پیشین فدراسیون فوتبال طی یادداشتی به ارائه برخی روشن‌گری‌ها و توضیحات پیرامون شکسته شدن رأی کمیته انضباطی فیفا در پرونده مارک ویلموتس، سرمربی اسبق تیم ملی ایران پرداخت.

,

" شامگاه روز چهارشنبه هفته گذشته، دیوان حکمیت بین‌المللی ورزشی حکم پرونده مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران را صادر کرد. در این پرونده، شاکی فدراسیون فوتبال ایران بود که نسبت به حکم محکومیت شش میلیون یورویی کمیته تعیین وضعیت فیفا اعتراض کرده بود. CAS پس از گذشت حدود دو سال از شکایت فدراسیون فوتبال ایران و رسیدگی‌های طولانی و برگزاری جلسه استماع دفاعیات وکلای طرفین، با قبول شکایت و دفاعیات تیم حقوقی ایرانی و خارجی فدراسیون فوتبال، میزان محکومیت را به نصف تقلیل داده و نصف هزینه‌های دادرسی را نیز بر عهده مارک ویلموتس گذاشت. درخصوص این پرونده و حکم نهایی صادرشده، ذکر چند نکته شایان توجه و تذکر است:

,
۱- هیچ‌کدام از اعضای تیم حقوقی و وکلای ایرانی پرونده، نه‌تنها در زمان استخدام مارک ویلموتس سمت و مقامی در فدراسیون فوتبال وقت نداشته‌اند، بلکه بعضی از آنها در آن زمان جزء منتقدان مدیریت وقت فدراسیون فوتبال نیز بوده‌اند؛ بنابراین تیم حقوقی و وکلای پرونده، هرگز تأیید‌کننده عملکرد مدیریت وقت فدراسیون فوتبال در فرایند انعقاد قرارداد با مارک ویلموتس نبوده و هرگز سخنی در جهت تأیید آنان بر زبان نیاورده‌اند.
,
 
,
۲- در شکستن رأی صادرشده از فیفا و دفاع از حقوق ایران و توفیق نسبی حاصل‌شده در CAS (کاهش مبلغ محکومیت از شش میلیون به سه میلیون یورو) هیچ‌یک از مدیرانی که در انعقاد قرارداد با ویلموتس مسئولیت داشته‌اند و نیز هیچ‌یک از مدیران فعلی فدراسیون (مدیریت سرپرستی موقت) نقش مؤثری نداشته‌اند. بنابرای ژست پیروزی گرفتن و مصادره‌کردن این موفقیت نسبی از سوی مسئولان امضاکنندگان و استخدام‌کنندگان قرارداد مارک ویلموتس، مقبول نبوده و عملکرد رسانه‌ای ۱۰ روز گذشته آنان، نه‌تنها کمکی به حال آنها برای بهره‌برداری انتخاباتی و تأیید عملکرد گذشته‌شان نکرد، بلکه باعث نادیده‌انگاشتن و انصراف توجه افکار عمومی جامعه از زحمات شبانه‌روزی تیم حقوقی و وکلای پرونده شد که با دفاع غیرتمندانه از حقوق ایران، لااقل توانسته‌اند حکم شش میلیون دلاری فیفا را نقض کرده و به نصف تقلیل دهند.
,
 
,
۳- تردید نکنید که تیم حقوقی و وکلای ایرانی پرونده، همچون همه مردم ایران، تمام آمال و آرزوهایشان این بوده است که حکم فیفا از حیث میزان مبلغ محکومیت به صورت کامل نقض شود؛ زیرا به عقیده قاطع آنان، مارک ویلموتس در عالم حقیقت و انصاف، استحقاق مطالبه حتی یک یورو از آن را نداشته است. تیم حقوقی و وکلای ایرانی هرگز از کسی انتظار تقدیر و تشکر نداشته و ندارند؛ خودشان همچون همه مردم ایران به دنبال این بوده‌اند که جلوی زیاده‌خواهی مارک ویلموتس را بگیرند. اما واقعیت این است که اصولا وکلای پرونده‌های ورزشی و غیر‌‌ورزشی، بضاعت‌شان در کنار تخصص، مهارت و دانش حقوقی، محدود به وقایع و اتفاقاتی است که در زمان انعقاد و اجرای قرارداد، بین مدیران وقت فدراسیون و مارک ویلموتس رخ داده و تابع اسناد و مدارک برجای‌مانده از آن زمان است. توجه داشته باشید که وکلا نمی‌توانند زمان را به عقب برگردانند و اسناد و مدارک و مفاد قرارداد را تغییر دهند، بلکه متعهد هستند با به‌کارگیری همه توان و دانش فنی و حقوقی خود، از دامنه خسارت و میزان محکومیت موکل‌شان بکاهند. یادمان نرود که هیئت قضات CAS نیز با توجه به مستندات طرفین و آنچه قبل از ارجاع دعوا به فیفا و CAS بین طرفین دعوا اتفاق افتاده است، اقدام به صدور حکم می‌‌کند.
,
 
,
۴- در‌خصوص این پرونده، اگر جای طرح نقدهای زیادی است (که مطرح شده) هیچ‌کدام متوجه تیم حقوقی و وکلای غیرتمند ایران نیست. آنان بدون توقع حاضر به پذیرش دفاع در پرونده‌ای شدند که همچون «بیمار طبیب‌ جواب‌کرده» بود. آنان خود را سربازان عرصه حقوقی وطن پنداشته و در دفاع از حقوق ملت ایران از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند. وانگهی، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد! هیچ قراردادی در عرصه ورزش و غیر از آن، بدون مشاوره با متخصصان حقوقی و بین‌المللی نباید منعقد شود."
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه