اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

سامانه مؤدیان فرارهای مالیاتی را کاهش می‌دهد

سامانه مؤدیان فرارهای مالیاتی را کاهش می‌دهد
آلبرت بغزیان گفت: سامانه مؤدیان باید چند سال پیش رونمایی می‌شد و آغاز به کار می‌کرد نه اکنون که به خاطر نبود آن، نظام مالیاتی کشور متحمل خسارات و زیان‌های بسیاری شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، درباره راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی اظهار داشت: هرگونه سامانه‌ای که به شفافیت و عدالت مالیاتی کمک کند، سامانه خوبی است و باید در این زمینه نهایت دقت و تلاش را به کار گرفت تا چنین سامانه‌هایی کارآمد و گسترش پیدا کنند.

وی افزود: هرچقدر دامنه نفوذ سلایق فردی، گروه‌های ذی‌نفع و بانفوذ در نظام مالیاتی کاسته شود به همان اندازه ساختار مالیاتی کشور کارآمد و عادلانه خواهد شد. متأسفانه عده‌ای از افراد بانفوذ در کشور که ارتباطات خوبی با برخی مسئولان مالیاتی دارند، علاقه‌ای به پرداخت مالیات ندارند و اکثر مواقع از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. اما این سامانه می‌تواند تبعیض را به حداقل ممکن برساند و اجحاف را بکاهد.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد در بخش مالیات شناسایی‌ها توسط گروهی خاص و ممیزها انجام شود، مطمئناً این راهکار، راهکار مؤثر و رضایت‌بخشی نیست، زیرا در این شیوه خطا و ایرادات بسیاری وجود دارد که می‌تواند شرایط نظام مالیاتی را بغرنج و آن را از عدالت و شفافیت دور سازد.

بغزیان ادامه داد: یکی از دلایل نارضایتی مردم از نظام مالیاتی وجود همین ممیزها و مأموران مالیاتی هستند که سلیقه و اشتباه در شیوه تصمیم‌گیری آنها به وضوح مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه مؤدیان واقعاً مزایای بسیاری به همراه دارد، گفت: اکنون که این سامانه راه‌اندازی شده باید مردم را با مزایای آن آشنا سازند و به مردم شیوه کار و کارکرد آن را آموزش دهند تا مبادا شک و شبهه‌ای که موجب نارضایتی مردم شود به وجود آید یا موجبات موج‌سواری دشمنان را فراهم کند.

کارشناس اقتصادی کارمندان و کارگران به موقع مالیات خود را پرداخت می‌کنند، اما عده‌ای هم وجود دارند که نه مالیاتی پرداخت می‌کنند و نه نهاد و سازمانی می‌تواند متوجه عدم پرداخت مالیات آنها شود، لذا به نظر من سامانه مؤدیان می‌تواند ریز به ریز تراکنشات افراد را مدنظر قرار گیرد تا مبادا فرار مالیاتی اتفاق بیفتد و همه بر اساس حق و ثروتی که دارند مالیات پرداخت خواهند کرد.

بغزیان ابراز تأسف کرد: ای‌کاش چنین سامانه‌ای چند سال پیش رونمایی می‌شد و آغاز به کار می‌کرد نه اکنون که به خاطر نبود آن نظام مالیاتی کشور متحمل خسارات و زیان‌های بسیاری شده است. در کشورهای توسعه‌یافته ۲۰ سال قبل چنین سامانه‌ای به کار گرفته شده اما در ایران به تازگی چنین سامانه‌ای پا به عرصه گذاشته است، درصورتی که اقدام مشکل و ناممکنی نبود، اما چون افراد ذی‌نفوذ از شفافیت و عدالت فراری بودند، علاقه‌ای به رونمایی و به کارگیری چنین سامانه‌ای نداشتند.

وی اظهار داشت: این سامانه، درآمدهای مالیاتی دولت را سروسامان خواهد بخشید و دولت می‌تواند شناسایی‌های دقیق و بهنگام انجام دهد و از سوی دیگر این سامانه خطاهای مالیاتی را به حد قابل توجهی خواهد کاست و اجازه نمی‌دهد محاسبات مالیاتی کم و زیاد شود.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: هم عدالت و هم درآمدزا بودن سامانه مؤدیان امتیاز بزرگی برای نظام مالیاتی کشور محسوب می‌شود و نوعی امید و اظهار خشنودی را به وجود خواهد آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه