اخبار داغ

گزارشی از وضعیت مرکز تخصصی درمان ناباروری استان؛

ابهام تجهیز فاز سوم مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی/ از وعده‌های محقق نشده تا روانه کردن زوجین نابارور به خارج استان

ابهام تجهیز فاز سوم مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی/ از وعده‌های محقق نشده تا روانه کردن زوجین نابارور به خارج استان
زوجین نابارور در استان خراسان شمالی، با مشکل نبود مرکز تخصصی درمان ناباروری دست و پنجه نرم می کنند و در کنار هزینه های بالای درمان باید خستگی و هزینه های بالای مسیر رفت و آمد به سایر استان ها را نیز تحمل کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از بجنورد، جمعیت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های پیشرفت هر جامعه‌ای به شمار می‌رود، به‌طوری‌که «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» در سال‌های دهه ۶۰ شعاری بود که در بسیاری از رسانه‌های رسمی و غیررسمی کشور تبلیغ می‌شد و با توجه به شرایط کشور و تحقق آینده‌ای افتخارآمیز راه‌حلی هوشمندانه محسوب می‌شد، اما در دهه هفتاد با توجه به عدم فراهم‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز رشد جمعیت، سیاست‌های جمعیتی کشور به‌سوی «فرزند کمتر، زندگی بهتر» تغییر جهت داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

متأسفانه نرخ رشد جمعیت ایران در سال‌های اخیر روند خوبی نداشته و تخمین‌ها نشان می‌دهد در صورت ادامه شرایط فعلی، این عدد تا سال ۱۴۱۰ به صفر می‌رسد هرچند این روزها خبر از توقف کاهش نرخ زاد و ولد به گوش می‌رسد.

,

این زنگ خطری است که اگر برای آن تمهیداتی اندیشیده نشود، می‌تواند مشکلات بزرگ اقتصادی اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

,

جوان‌سازی جمعیت به یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌های کشور در سال‌های اخیر تبدیل‌شده است؛ برنامه‌ای که به جهت ارتقا، پویایی و بالندگی جمعیت دنبال می‌شود و امسال با عنوان طرح جوانی جمعیت به تصویب رسیده که هدف کلی آن، افزایش نرخ باروری و جلوگیری از کاهش جمعیت است.

,

 

,

از هر پنج زوج در کشور یک زوج نابارور است

, از هر پنج زوج در کشور یک زوج نابارور است, از هر پنج زوج در کشور یک زوج نابارور است,

آمارها نشان می‌دهد از هر پنج زوج، در کشور یک زوج نابارور است و بر اساس این آمارها در ایران سه میلیون زوج نابارور وجود دارد، که این‌ها بخشی از ماجرا هستند و مشکل بزرگ‌تر درمان ناباروری است که در کنار کمبود نیروی متخصص در این حوزه و تجهیزات تخصصی در کشور، هزینه‌های بالای ناباروری سدی بر سر راه خانواده‌هایی است که تمایل به درمان برای فرزند آوری دارند اما به دلیل وجود موانع، موفق به انجام نمی‌شوند.

,

نکته قابل توجه این است که در استان خراسان شمالی، زوجین نابارور با مشکل نبود مرکز تخصصی درمان ناباروری دست و پنجه نرم می کنند و در کنار هزینه های بالای درمان باید خستگی و هزینه های بالای مسیر رفت و آمد به سایر استان ها را نیز تحمل کنند.

,

با آغاز طرح حمایت های بیمه از زوجین نابارور از آذرماه سال گذشته، بخشی از مشکلات مالی این زوجین رفع شده است، اما همچنان نبود مرکز تخصصی درمان ناباروری سطح سه در استان معضلی برای این زوجین شده است.

,

 

,

شناسایی 368 زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت استان

, شناسایی 368 زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت استان, شناسایی 368 زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت استان,

محسن رعنایی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد با اشاره به اینکه اجرای طرح حمایت بیمه ای زوجین نابارور از آذرماه سال گذشته در خراسان شمالی آغاز شده است، اظهار داشت: براین اساس از اجرای این طرح تاکنون 368 زوج نابارور در استان جهت دریافت خدمات تشخیصی، درمانی، شناسایی و در سامانه های بیمه سلامت نشان دار شده اند.

, عصراترک ,

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته، 22 پرونده ناباروری و از ابتدای سال جاری تاکنون 15 پرونده ناباروری جهت پرداخت هزینه های تشخیص و درمان تشکیل شده و اسناد مالی آن ها نیز پرداخت شده است.

,

رعنایی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که از چهارماهه نخست سال 1401 تاکنون تعداد 875 نسخه دارویی ویژه درمان ناباروری شناسایی شده است.

,

 

,

, ,

 

,

نبود مرکز درمان ناباروری (IVF) در خراسان شمالی، بیماران را راهی سایر استان ها می کند

, نبود مرکز درمان ناباروری (IVF) در خراسان شمالی، بیماران را راهی سایر استان ها می کند, نبود مرکز درمان ناباروری (IVF) در خراسان شمالی، بیماران را راهی سایر استان ها می کند,

مدیر بیمه سلامت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ارائه خدمات ناباروری در خراسان شمالی نبود مرکز درمان ناباروری در سطح سوم (IVF) است و در حال حاضر تنها مرکز خدمات ناباروری استان بیمارستان بنت الهدی است که خدمات نابارروی در سطح دو را ارائه می دهد.

,

وی ادامه داد: وقتی بیماران نابارور در سطح دوم نتوانند از خدمات IUI نتیجه بگیرند ناچار هستند برای دریافت خدمات سطح 3 (IVF ) به سایر استانها ارجاع شوند.

,

رعنایی با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات ناباروری در سطح سوم گفت: تا زمانی که استان مرکز خدمات ناباروری درسطح سوم نداشته باشد، خدمات بیمه ای برای تشخیص و درمان نازایی خود را به خوبی نشان نمی دهد.

,

 

,

تنها مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی، خدمات سطح دو ارائه می دهد

, تنها مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی، خدمات سطح دو ارائه می دهد, تنها مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی، خدمات سطح دو ارائه می دهد,

محمدرضا جمعه زاده، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه در خراسان شمالی صرفا خدمات ناباروری در سطح دو قابل ارایه است، گفت: تنها مرکز درمان ناباروری استان که خدمات ناباروری در سطح دوم را انجام می دهد بیمارستان تخصصی زنان بنت الهدی است.

,

جمعه زاده اظهارداشت: از سال 98 تاکنون در بیمارستان بنت الهدی سه هزار و 329 نفر مراجعه کننده داشته ایم که از این تعداد 101 مراجعه خدمات IUI دریافت کرده اند.

,

 

,

خراسان شمالی، تنها استان کشور که مرکز تخصصی درمان ناباروری ندارد

,

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز بزرگترین مشکل استان درخصوص خدمات ناباروری را نبود مرکز تخصصی در سطح سوم دانست و گفت: به نظر می رسد تنها استانی هستیم که خدمات در سطح سوم را نداریم.

,

وی ادامه داد: از طرف دانشگاه علوم پزشکی در تلاش هستیم اعتبارات تجهیز مرکز خدمات ناباروری در سطح سوم را جذب نماییم و پیش بینی می شود در ماه های آینده بتوانیم پروژه خدمات ناباروی سطح سه را در استان کلید بزنیم.

,

 

,

90 درصد خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت

, 90 درصد خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت, 90 درصد خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت,

مریم پور آدینه، مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، در این باره اظهار داشت: براساس آخرین آمارهای اعلام شده، نرخ باروری در خراسان‌شمالی هم‌اکنون ۲.۱ است که استان، بالاتر از حد جایگزینی در کشور که ۱.۸ است قرار دارد.

,

وی ادامه داد: براساس نرخ باروری استان، یک خانم باید در سنین باروری حداقل دو فرزند را به دنیا بیاورد که این شاخص نسبت به میانگین کشوری حفظ شود.

,

پورآدینه گفت: به‌صورت کلی در خراسان‌شمالی نگرانی از کاهش جمعیت وجود ندارد، اما در برخی از شهرستان‌ها هم‌اکنون با کاهش جمعیت روبه‌رو هستیم که این نگران‌کننده است از طرفی بعضی از شهرستان‌ها به دلیل بالا بودن نرخ موالید آن شهرستان‌هایی که کم‌جمعیت‌تر هستند را پوشش می‌دهد.

,

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی افزود: با سیاست گذاری های جدی، درمان ناباروری تحت حمایت خدمات بیمه ای قرار گرفته و برای آنها تسهیلات در نظر گرفته می شود.

,

 

,

, ,

 

,

راه اندازی فاز سوم مرکز درمان ناباروری بنت الهدی در نیمه دوم سال جاری

, راه اندازی فاز سوم مرکز درمان ناباروری بنت الهدی در نیمه دوم سال جاری, راه اندازی فاز سوم مرکز درمان ناباروری بنت الهدی در نیمه دوم سال جاری,

پورآدینه اظهار داشت: هزینه‌های ناباروری نیز با کمک بیمه سلامت تا ۹۰ درصد تأمین خواهد شد که کمک بزرگی به زوجین نابارور خواهد داشت.

,

وی گفت: در بحث خدمات ناباروری نیز مرکز ناباروری بنت‌الهدی در بجنورد فعال است و به‌زودی فاز جدید نیز با تأمین تجهیزات فعال خواهد شد.

,

پورآدینه بیان داشت: در حال حاضر فاز اول و دوم مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی در بجنورد ارائه خدمات دارد و اقدامات اولیه برای زوجین در داخل استان انجام می شود، همچنین فاز سوم مرکز در شش ماهه دوم سال جاری راه اندازی خواهد شد.

,

 

,

تجهیز مرکز تخصصی درمان ناباروری در خراسان شمالی ضرورت دارد

, تجهیز مرکز تخصصی درمان ناباروری در خراسان شمالی ضرورت دارد, تجهیز مرکز تخصصی درمان ناباروری در خراسان شمالی ضرورت دارد,

سیدمحمد پاکمهر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد راه اندازی مرکز درمان ناباروری در استان را ضروری دانست و اظهار داشت: به ازای هر پنج ازدواج و زوج، یک زوج به لحاظ فرزند آوری دچار چالش هستند و با جمعیت حدود یک میلیونی استان، داشتن چنین مرکزی جزو ضروریات است.

, عصراترک ,

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تلاش های زیادی برای راه اندازی این مرکز انجام شد، اما متاسفانه این مهم محقق نشده است، گفت: تلاش خواهیم کرد این مرکز که خواسته به حق زوج های نابارور استان است طی امسال راه اندازی شود تا برای درمان نیاز به مراجعه به خارج استان نباشد.

,

 

,

تامین نیروی متخصص مرکز درمان ناباروری نیز در دستور کار است

, تامین نیروی متخصص مرکز درمان ناباروری نیز در دستور کار است, تامین نیروی متخصص مرکز درمان ناباروری نیز در دستور کار است,

پاکمهر به بخشی از اقدامات انجام شده در این خصوص نیز اشاره کرد و افزود: تامین اعتبار برای خرید ۱۰ میلیارد تومان تجهیزات فراهم شده است و در تماسی که با معاونت درمان وزارت بهداشت گرفته شد، بنا شد تجهیزات جنرال را هیئت امن ارزی تحویل دهد و تجهیزات تخصصی از محل ۱۰ میلیارد تومان اعتبار وزارت بهداشت تامین شود و با انجام پیگیری های لازم، این امر محقق خواهد شد.

,

وی همچنین تامین نیروی تخصصی در این رابطه در استان را نیز جزو دغدغه ها دانست و ادامه داد: امیدواریم بتوانیم این نقیصه را در استان برطرف کنیم و در آینده نزدیک با خرید تجهیزات جنرال و تخصصی و تامین نیروی تخصصی بتوانیم کلینیک ناباروری را راه اندازی کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه