اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

انتشار اوراق قرضه به نفع بورس نیست

انتشار اوراق قرضه به نفع بورس نیست
یوسفیان گفت: برخی فکر می‌کنند اوراق قرضه تأثیر مثتبی بر بورس دارد اما این تصور کاملاً اشتباه است. درواقع اوراق قرضه رقیب بورس محسوب می‌شود نه رفیق آن!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عزت‌الله یوسفیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، درباره تأثیر انتشار اوراق قرضه بر شرایط کنونی بورس گفت: برخی فکر می‌کنند اوراق قرضه تأثیر مثتبی بر بورس دارد اما این تصور کاملاً اشتباه است. درواقع اوراق قرضه رقیب بورس محسوب می‌شود نه رفیق آن! باید تا حد امکان از انتشار اوراق جلوگیری کنیم و به سمت تقویت بخش صنعت و تولید کشور حرکت کنیم. علت انتشار زیاد اوراق در برخی از دولت‌ها آن بود که نتوانسته‌اند از ظرفیت بخش صنعت و تولید کشور به خوبی استفاده کنند و به همین دلیل متوسل به انتشار اوراق شده‌اند.

وی افزود: سرمایه‌های زیادی در بانک‌ها، برخی از سازمان‌ها و کارتل‌های اقتصادی وجود دارد و باید بتوانیم این سرمایه‌ها را به سمت بخش تولید و صنعت کشور بکشانیم تا مجبور به انتشار اوراق نشویم. تا زمانی که نتوانیم سرمایه‌های بانک‌ها و بخش‌های اقتصادی کشور را به سمت تولید و صنعت کشور بکشانیم، برای ایجاد زیرساخت‌ها مجبور هستیم اوراق منتشر کنیم و انتشار اوراق تأثیر منفی بر بازار سرمایه می‌گذارد.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: باید تا حد امکان از انتشار اوراق و افزایش نقدینگی کشور جلوگیری شود که اگر این اقدام عملیاتی شود، تأثیر مثبت خود را بر بازار بورس می‌گذارد. انتشار اوراق ضربه زیادی به بازار بورس وارد می‌کند و مجلس و دولت باید با راهکاری را بیندیشند که روند انتشار اوراق قرضه را کُند کنند. شناخت بازار بورس و ریشه مشکلاتی که در این بازار وجود دارد، اهمیت زیادی دارد. ما نباید مصوباتی را درباره بورس به تصویب برسانیم که منجر به جهش کاذب در این بازار شود. زمانی که اجازه انتشار اوراق می‌دهیم و از طرف دیگر این اوراق با تنزیل ۴۰ تا ۵۰ درصدی در بورس عرضه می‌شود، قطعاً کسی که می‌خواهد در بازار بورس سرمایه‌گذاری کند، ترجیح می‌دهد که آن اوراق را خریداری کند نه آنکه روی وضعیت فعلی بورس سرمایه‌گذاری کند.

یوسفیان با بیان اینکه بازار بورس نباید به صورت دستوری اداره شود و تصمیمات دستوری نمی‌تواند این بازار را نجات دهد، خاطرنشان کرد: دو سال گذشته حباب بزرگی در این بازار شکل گرفت و زمانی که در بدترین وضعیت اقتصادی بودیم و بورس جهان در بدترین شرایط بود، ما بالاترین رشد را در بورس داشتیم که واقعی نبود و منجر به ضرروزیان مردم شد. همچنین متأسفانه برخی از افراد از بورس برای نجات شرکت‌های ورشکسته خود استفاده کردند.

یوسفیان افزود: بنابراین نباید مجدداً شرایط کاذبی در بازار سرمایه ایجاد شود، بلکه لازم است به‌دنبال راهکاری برای حل معضلات فعلی این بازار باشیم. ما باید مشکلات این بازار را به‌صورت ریشه‌ای مورد ارزیابی قرار دهیم و راهکاری برای رفع آن در نظر بگیریم. بخش قابل توجهی از بودجه دولت سابق از طریق بورس به دست آمد و دولت و شرکت‌های دولتی از این طریق درآمد به دست آوردند،

وی در پایان گفت: شفافیت در بازار بورس بسیار حائز اهمیت است .شفاف نبودن بازار بورس به نفع کسانی است که به‌صورت دستوری در این بازار فعالیت می‌کنند و منافعی را برای خودشان ایجاد می‌کنند و رانت‌هایی در این بازار دارند. بازگرداندن اعتماد مردم به بازار بورس کار سختی است، اما باید اقداماتی را در دستورکار قرار داد تا اعتماد مردم به این بازار بازگردد، چرا که رونق بورس می‌تواند منجر به رونق اقتصادی کشور شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه