اخبار داغ

یادداشت؛

بی حجابی و سرانجامی به نام «بحران هویت»

بی حجابی و سرانجامی به نام «بحران هویت»
حجاب در سرزمین ما روایتی تاریخی دارد و در فرهنگ و هویت ما ایرانی ها ریشه دوانیده است و فرد بی حجاب علارغم مسائل دینی و مذهبی، به تدریج دچار بحران هویت می شود؛ بحرانی که امنیت روانی جامعه را تهدید می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وقتی در مقاله ای و یا رسانه ای و یا حتی در کتاب، پای منبر و یا در مترو و اتوبوس درباره «حجاب» صحبت می شود، شاید در نگاه اول حجاب و پوشش زنان و بانوان در ذهن هر خواننده و بیننده ای متبادر شود؛ درصورتی که در نگاه کلان تر حجاب برای مردان و زنان تعاریف جداگانه ای دارد هرچند برای بانوان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

درخصوص داستان «حجاب» برخی بر ابن باوراند که این ماجرا در ایران بعد از انقلاب حالت «اجباری» به خود گرفته است و تا پیش از آن همه زنان به صورت آزادانه از منظر پوشش در اجتماع ظاهر می شدند؛ اما با کمی تامل، مطالعه و دیدن عکسهای گذشتگان به راحتی می شود به این نکته رسید که حجاب در ایران زمین فراتر از دین و مذهب، یک مساله هویتی تاریخی است و ریشه در تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی ها دارد.

,

دست کم از دوران هخامنشیان تا ساسانیان و پیش از ورود اسلام و بر اساس مجسمه ها و نقل هایی که در منابع تاریخی وجود دارد، زنان ایرانی همه حجاب داشته اند و هرچه قدر منزلت اجتماعی زنان بالاتر می رفته، حجاب آنها بیشتر بوده تاجاییکه حتی مردم عادی نمی توانستند براحتی زنان پادشاه را از نزدیک ببینند و معمولا در کاخ به سر می بردند و کمتر در اجتماع ظاهر می شدند.

,

همین داستان تا زمان قاجار نیز ادامه داشته است و در تصاویر و نوشته های این دوره شمایلی که از زنان دیده می شود، همگی روبنده به سر دارند و حتی صورت آنها نیز دیده نمی شود تا زمان رضاخان پهلوی و ماجرای کشف حجاب به تدریج و از سر اجبار زنان بدون حجاب سر وارد اجتماع می شوند. حتی در آن زمان نیز بسیاری از زنان ترجیح می دادند تا در خانه بمانند و بیرون نیایند تا حجاب و عفت آنها حفظ شود.

,

داستان حجاب با هویت و فرهنگ ایرانی ها رابطه تنگاتنگی دارد و امروزه فرد بی حجاب علارغم عدم رعایت مسائل و نکات دینی، به تدریج دچار یک بحران هویت می شود؛ هویتی که ریشه در فرهنگ، تاریخ و گذشته های او دارد و بدون شک این بحران هویتی می تواند خسارت های جبران ناپذیری برای افراد اجتماع به دنبال داشته باشد.

,

و از آنجاییکه حجاب هم مساله ای فردی و هم آثاری اجتماعی در پی دارد، بی حجابی علاوه بر خسارت های هویت فردی، می تواند به هویت اجتماع نیز آسیب وارد کند و هویت آن جامعه را مخدوش کند و همان طور که جامعه می تواند بر هویت فرد تاثیرگذار باشد، رعایت حجاب توسط زنان و مردان علاوه بر امنیت هویت فردی، هویت اجتماع را نیز ایمن می سازد و باعث می شود که جامعه در یک امنیت روانی به سر برد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه