اخبار داغ

یادداشت؛

جهش تولید برای رفع معضل تامین برق کافیست؟

جهش تولید برای رفع معضل تامین برق کافیست؟
با توجه به پیش‌بینی اتمام ذخایر سوخت فسیلی دنیا در قرن حاضر و همچنین بازدهی پائین انرژی تجدیدپذیر در تولید برق، نمی‌توان با همچین الگوی مصرفی انتظار آینده‌ای روشن را داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛با فراگیر شدن خودروهای الکتریکی در دنیا، طولی نخواهد کشید که پای آن‌ها به عنوان مصرف‌کننده اصلی برق به داخل ایران باز می‌شود. در این صورت با تلفیق الگوی غلط مصرف انرژی و افزایش نیاز به برق، معضل تامین این انرژی رنگ تازه‌ای به خود خواهد گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
به طور کلی مشکلات برق در ایران فقط با افزایش تولید این انرژی برطرف نمی‌شود، زیرا به دلیل فراگیری روز افزون تجهیزات الکتریکی، اگر اصلاحات اساسی در الگوی مصرف صورت نگیرد، ایران در آینده شاهد معضلاتی سخت‌تر خواهد بود. بنابرین بهترین و کم هزینه‌ترین روش جلوگیری از مشکلات پیش رو اصلاح الگوی مصرف است.
,
 
,
لزوم سرمایه گذاری فرهنگی و  علمی در حوزه مصرف انرژی 
, لزوم سرمایه گذاری فرهنگی و  علمی در حوزه مصرف انرژی ,
 
,
برای اصلاح الگوی مصرف، باید علاوه بر مطالعه روش‌های کشورهای پیشرو در این عرصه، ابعاد مختلف روانشناختی را مورد بررسی قرار داد تا با ارائه بسته‌های تشویقی، تنبیهی و تربیتی موثر این مهم را پیش برد. البته برای تحقق تغییر شیوه و میزان مصرف، باید در بودجه‌های فرهنگی کشور بازنگری انجام داد. در حال حاضر بودجه فرهنگسازی مصرف بهینه شرکت برق به گفته سخنگوی این سازمان، سالیانه فقط 1 میلیارد تومان است. 
,
 
,
با توجه به علوم روانشناسی بهترین زمان، برای نهادینه کردن رفتارها در فرد، کودکی و بهترین مکان مدارس هستند. مطلوب است، با ابلاغ بخشنامه‌ای صحبت درباره لزوم صرفه‌جویی از وظایف آموزگاران در نظر گرفته شود. همچنین ایجاد فعالیت‌های جمعی دانش‌آموزان در این حوزه، بسیار حائز اهمیت است. در نظر گرفتن فعالیت‌هایی مانند موضوع همیاران پلیس با این تفاوت که شخص فقط وظیفه خاموش کردن وسایل برقی که استفاده نمی‌شوند را بر عهده دارد، از مسایل مورد علاقه کودکان کم سن و سال است.
,
 
,
به دلیل تمایل بیشتر نسل جدید به فضای مجازی، نسبت به تلویزیون، دیگر پیروی از روش‌های پیشین آموزشی دست جمعی با محوریت صداوسیما نتیجه‌ای نخواهد داشت. لذا باید فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای سایبر را نیز در نظر گرفت. همچنین برای مخاطبین تلویزیون باید روش‌های نوین‌تری به کار گرفته شود یا در صورت ادامه به روش‌های پیشین، حداقل مسائل روانشناختی را نیز مد نظر قرار داد. به عنوان مثال می‌توان از مجری‌ها یا بازیگران محبوب برای توصیه‌های مصرف بهینه استفاده نمود.
,
 
,
ژاپن از کشورهای پیشرو در عرصه اصلاح الگوی مصرف است. این کشور علاوه بر چارت‌بندی آموزش مصرف بهینه برق در مدارس، با توجه به مسائل جغرافیایی، پویش تنظیم درجه حرارت اتاق در فصل سرما و کت نپوشیدن کارمندان در فصل گرما را در فضای مجازی پیگیری می‌کند. در آفریقای جنوبی نیز هر 30 دقیقه میزان مصرف برق کل کشور در تلویزیون زیرنویس می‌شود.
,
 
,
بسته های تشویقی و تنبیهی
, بسته های تشویقی و تنبیهی,
 
,
اصلاح الگوی مصرف زمان زیادی را می‌طلبد، بنابراین می‌توان از روش‌های تعجیلی‌تری نیز در این زمینه بهره برد. روش‌هایی توام با تشویق و تنبیه که مسائل اقتصادی می‌تواند مهم‌ترین پیشران آن باشد. همچنین می‌توان در پایان روز یا هفته، پیامک تخمین هزینه مصرف برق یا هشدار میزان مصرف شخصی را به خط تلفن سرپرست خانوار ارسال کرد.
,
 
,
در نظر گرفتن تسهیلات برای تهیه لوازم برقی استاندارد هم یکی از روش‌های موفق اصلاح حجم بار مصرف این انرژی در دنیا دانسته می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به شرط تحویل لامپ‌های قدیمی، لامپ‌های کم‌مصرف را میان کارمندان ادارات توزیع کرده و هزینه آن را در فیش حقوقی اعمال نمود.
,
 
,
نویسنده: محمدمهدی بابایی
,
 
انتهای پیام/
 
 
,
 
,
انتهای پیام/
 
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه