اخبار داغ

پرچمی که همیشه برافراشته است؛

مستحبی که تضمین‌کننده اجرای واجبات است/ چرا دشمن از برپایی پرچم عزا هراس دارد؟

مستحبی که تضمین‌کننده اجرای واجبات است/ چرا دشمن از برپایی پرچم عزا هراس دارد؟
قیام سیدالشهدا علیه‌السّلام برای احیای دین و برهم زدن نظم دروغین و فاسدی بود که نظام تبهکار اموی در عالم اسلام پیاده کرده و جامعه را واداشته بود که از آن پیروی کنند؛ حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام به شهادت رسید تا راه آزادگی و زیر بار ظلم نرفتن را به بشریت نشان دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ لزوم برگزاری مراسم عزاداری در شرایطی که ویروس کرونا در جامعه شایع شده است و مسئولان بهداشت و درمان تأکید می‌کنند برای کنترل این ویروس و جلوگیری از شیوع و ابتلای آن پیروی از یک سری دستورالعمل‌ها از جمله پرهیز از برگزاری اجتماعات ضروری است، سؤالی است که امروز در جامعه مطرح می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صاحب نیوز,

نقش کلیدی هیئات عزاداری در کنترل و خواباندن فتنه‌ها

, نقش کلیدی هیئات عزاداری در کنترل و خواباندن فتنه‌ها,

محمدحسین رجبی دوانی در این رابطه در گفتگو با صاحب نیوز با بیان این که اگر لزوم برقراری محدودیت‌های بیش از این در جامعه اعلام شده بود و ستاد کرونا نیز ابلاغ می‌کرد بالطبع عزاداری‌ها نیز برگزار نمی‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر که همه امور به صورت عادی در حال انجام است و مردم در بازارها، ناوگان حمل و نقل عمومی، مترو، پارک‌ها و غیره تجمع دارند، صحبت از تعطیلی هیئات شایسته نیست.

,

پژوهشگر تاریخ صدر اسلام عنوان کرد: در طول تاریخ انقلاب اسلامی و به ویژه در فتنه‌هایی که در سال‌های اخیر رخ داد مراسم و هیئات عزاداری نقش مهمی در کنترل و خواباندن فتنه‌ها ایجاد کرد و برای همین هم کسانی که زخم خورده از این مراسمات هستند علیه این مراسمات شاعبه ایجاد می‌کنند.

,

, ,

وی گفت: عزاداری امام حسین علیه السلام اگر چه جزء واجبات نیست، اما از مستحباتی است که ارزش آن این قدر زیاد است که اگر در انجام آن کوتاهی کتیم چه بسا توفیق انجام برخی از واجبات هم از ما سلب می‌شود چرا که قیام امام و خون پاک ایشان بود که اصل اسلام را نجات داد و اگر این قیام نبود بنی امیه به هدف خود که محو دستاوردها و تعالیم پیامبر صلی الله علیه بود می‌رسید.

,

این تاریخدان اظهار کرد: ما معتقدیم حضرت سیدالشهدا علیه السلام به شهادت رسید تا راه آزادگی و زیر بار ظلم نرفتن را به بشریت نشان دهد و از طرفی برخورد با امام حسین علیه السلام آن چنان دلخراش و ناجوانمردانه بوده است که با یادآوری این فاجعه و احساس همدردی و همراهی با اهل بیت، معرفت در انسان ها و توجه به حقیقت اهل بیت علیهم السلام ایجاد می‌شود.

,

قیام سیدالشهدا علیه السّلام برای احیای دین و برهم زدن نظم دروغین و فاسدی بود که نظام تبهکار اموی در عالم اسلام پیاده کرده بود و جامعه را واداشته بود که از آن پیروی کنند لذا کار به جایی رسیده بود که حاکم فاسد اموی را به عنوان خلیفه خدا در دین معرفی می‌کرند.

,

پوستینی از دین در قالب نمازهای جماعت، برگزاری حج و برخی از احکام عملی اسلام ارائه داده بودند اما از درون محتوای خود را از دست داده بود و رو به نابودی می‌رفت و امام حسین راه نجات از چنین وضعیت تباهی را نه تنها برای مردم زمان خودش بلکه برای همه دوره‌هایی که چنین وضعیتی پیش بیاید نشان داد و راه سعادت را با قیام خود به حق طلبان نشان داد.

,

در چنین نظم فاسدی ایستادگی حضرت در اوج مظلومیت و از نظر حوادث رخ داده بسیار دردناک بود لذا در بزرگداشت امام حسین علیه السّلام باید همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد و حتی همین نحوه به شهادت رساندن امام حسین و یارانشان نشان دهنده اوج تباهی حاکمیت جهان اسلام بوده که به نام مسلمانی با فرزند پیامبرشان که زبان به بیان حق گشوده بود چنان رفتاری صورت گرفت که عرب مشرک نیز در زمان جاهلیت هیچ گاه دست به چنین رفتاری نزده بود که در ماه حرام با مهمان دعوت کرده خود چنین کنند.

,

اهل بیت در کنار این که اهداف امام را تبیین کردند بسیار سفارش میکردند که در این مصیبت مجالس روضه و عزاداری برگزار کنید تا مظلومیت اهل بیت همواره زنده بماند که محرک انسان ها در برابر ظالمان و ستمکاران است.

,

یزید در حالی که به عنوان خلیفه مسلمین در جای پیامبر نشسته است عنوان می‌کرد نه وحی ای آمده و نه خبری از آسمان رسیده است و در این شرایط امام قیام می‌کنند.

,

امام حسین علیه السلام حق حیات دارد حتی در روایات آمده است اگر راه زیارت امام حسین ناامن باشد این ناامنی نباید مانع از رفتن به زیارت آن حضرت شود حتی برای حج که از فرایض بوده و جزء فروع دین برشمرده می‌شود چنین مطلبی بیان نشده است.

,

برخی از اتفاقات و رویدادهایی در زندگی هستند که شاید در ابتدای امر وجوب آن‌ها احساس نشود اما جزء ضروریات هستند و اصلاً تفاوت آدمی با حیوانات در همین تعقل کردن و تفکر است که موجب می‌شود انسان فراظاهرها را نیز مشاهده کند. لذا شایسته است همواره پیش از هرگونه اظهار نظر و قضاوتی تعقل، تفکر، جستجو و تحقیق صورت بگیرد.

,

مراسمات عزاداری محرم تضمین کننده حیات معنوی انسان است

, مراسمات عزاداری محرم تضمین کننده حیات معنوی انسان است,

حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی در گفتگو با صاحب نیوز در پاسخ به این سؤال گفت: آنچه از حیات مادی انسان در این کره خاکی بااهمیت‌تر است، حیات معنوی بشر است که تعیین کننده زندگی ابدی انسان است و اگر این حیات به خطر بیافتد خسارت آن به مراتب بیشتر از حیات مادی است.

,

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در آیه 32 سوره مائده که خداوند می‌فرماید «هر کس کسى را جز به قصاص قتل یا [به کیفر] فسادى در زمین بکشد چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد و هر کس کسى را زنده بدارد چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است» و اتفاقاً برخی با توسل به همین سوره بر برگزاری مراسمات عزاداری اشکال گرفته‌اند، ناظر بر هر دو جنبه حیات انسان است.

,

وی تصریح کرد: مراسمات عزاداری محرم تضمین کننده حیات معنوی انسان است و همان طور که انسان برای حیات مادی هر روز به آب و غذا احتیاج دارد، در حیات معنوی هم به شرکت در مراسمات محرم نیازمند است وگرنه در سراشیبی سقوط معنوی گرفتار می‌شود و برای همین است که علما تأکید دارند حتما مراسمات محرم برگزار شود.

,

وی ادامه داد: مراسمات محرم نه تنها یک عمل عبادی بلکه یک حرکت سیاسی خاص است و حرکت سیاسی به صورت انفرادی و از خانه معنایی ندارد و به عبارت دیگر ماهیت مراسم محرم، اجتماع مردم برای ادامه دادن حرکت سیاسی است که در امتداد حرکت امام حسین علیه السّلام است.

,

هرچند اولین نعمتی که خداوند به انسان داده است نعمت زندگی است و این نعمت بسیار ارزشمند و بزرگ است که انسان موظف شده است برای حفظ آن تلاش کند و حتی آن جا که برای حفظ آن چاره‌ای نباشد دین از دستوراتش مانند حرمت خوردن گوشت‌های حرام کوتاه آمده است، اما این زندگی برای رسیدن به یک هدف بالاتر است که رسیدن به این هدف با سلامت معنوی محقق می‌شود و اگر سلامت معنوی نباشد زندگی نه تنها مفید نبوده بلکه برای انسان خسارت‌بار نیز خواهد بود.

,

برای همین رهبر معظم انقلاب و سایر علما فرموده‌اند باید در عزاداری‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود ولی در عین حال عنوان کرده‌اند با رعایت این دستورالعمل‌ها مردم به عزاداری بپردازند و چراغ مجلس امام حسین علیه السّلام را روشن نگه دارند.

,

درک اشتباه از مراسم محرم این سؤال اشتباه را به وجود می‌آورد که چرا در خانه ننشینیم و عزاداری نکنیم در حالی که امام خمینی رحمة الله علیه فرمودند معنی ندارد بعد از این همه سال مراسم عزاداری امام حسین تنها مراسم اشک ریختن از سر دلسوزی باشد. این مراسم شورانگیز و برانگیزکننده است و چیزی نیست که بشود از خانه و به صورت انفرادی انجام شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه