اخبار داغ

گزارش دانا از روند برگزاری دور دوم انتخابات مجلس؛

گام مهم دولت در الکترونیک کردن انتخابات/ رهبر: انتخابات مرحله اول و دوم با هم هیچ فرقی ندارد

گام مهم دولت در الکترونیک کردن انتخابات/ رهبر: انتخابات مرحله اول و دوم با هم هیچ فرقی ندارد
دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی، دقایقی پیش، از ساعت ۸ صبح جمعه ۲۱ اردیبهشت، در ۲۲ حوزه انتخابیه و در 15 استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در ۱۱ اسفند سال گذشته و راه‌یابی ۲۴۵ کاندیدا به مجلس، امروز - جمعه ۲۱ اردیبهشت - تکلیف ۴۴ کرسی باقیمانده در ۲۲ حوزه انتخابیه، از میان ۹۰ کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مشخص می‌شود.

۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات وجود دارد که ۶۵ درصد آن مربوط به انتخابات الکترونیکی است.

در مرحله اول انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، ۱۴ کاندیدا وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر بعدی نیز به مرحله دوم راه یافتند تا تکلیف ۱۶ کرسی باقیمانده، مشخص شود.

حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آن‌ها به دور دوم کشیده شده است.

در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود. متولدان ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل می‌توانند در مرحله دوم انتخابات مجلس شرکت کنند.

اسامی ۲۲ حوزه‌ای که در آن‌ها  مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد، به این شرح است:

«تبریز، آذرشهر و اسکو» ، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان »، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» ، «ملایر» و «ورامین».

وزیر کشور رأی خود را در صندوق انداخت

احمد وحیدی وزیر کشور همزمان با  آغاز مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت معصومه (س), آغاز مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را با عنایت ذات باری تعالی و  به نام نامی حضرت بقیه الله الاعظم انتخابات مجلس شورای اسلامی را آغاز می‌کنیم.
وی افزود :  انشالله که این مرحله هم مانند مرحله قبل باشکوه و با عظمت برگزار خواهد شد و مردم شریف ما در پای صندوق‌های رای نتایج گرانبهایی را با انتخاب ۴۵ نمایندگان مجلس شورای اسلامی انشالله به اتمام برسانند و  کار ناتمام انشالله امروز به اتمام می‌رسد.

وزیر کشور تاکید کرد: برای همه عزیزان در همه شعب که مشغول کار هستند و هیات های اجرایی و بازرسان و هیئت‌های نظارت و فرمانداران و نمایندگان آنها و استانداران و ستادهای هیات های اجرایی و ستادهای هماهنگ کننده و ستادهای تبلیغاتی در همه جا آرزوی موفقیت و توفیق داریم  تا در خدمت به مردم شریف در اخذ رای آنها که امانت الهی است، بیش از پیش موفق باشند.

این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز، جمعه ۲۱ اردیبهشت برای کسب ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

رهبر رأی خود را در صندوق انداخت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از شرکت در انتخابات مرحله دوم خاطرنشان کردند: انتخابات فی نفسه کار مهم و اساسی برای کشور و مردم است، انتخابات نشانه حضور مردم و نشانه اراده و تصمیم گیری مردم است بنابراین وظیفه ملی هر انسانی که مایل است کشور پیشرفت داشته باشد و به مقاصد بزرگ نزدیک شود این است که در انتخابات شرکت کند.

ایشان ادامه دادند: انتخابات مرحله اول و دوم با هم هیچ فرقی ندارد، هر دو با اهمیت هستند. شما در مرحله اول تعدادی را انتخاب کردید، لکن ظرفیت تمام نشده است و در این مرحله یعنی مرحله دوم ظرفیت تکمیل می‌شود.

رهبر انقلاب تصریح کردند: در مرحلهٔ دوم ظرفیتِ تمام‌نشدهٔ مرحلهٔ اول تکمیل می‌شود. اگر در مرحلهٔ دوم شرکت نکنیم،‌ کار مرحلهٔ اول را نیمه‌تمام رها کرده‌ایم. هرچقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است و هرچقدر مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر خواهد بود.

میراحمدی معاون انتظامی امنیتی وزارت کشور در انتخابات مشارکت کرد

سید مجید میراحمدی معاون انتظامی امنیتی وزارت کشور با حضور در پای صندوق‌های ستاد انتخابات کشور رأی خود را در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران به صورت الکترونیکی ثبت کرد.

وزیر ارتباطات: احراز هویت و استعلام ها مانند دوره قبل به صورت برخط است

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با گذشت ساعتی از انتخابات آخرین آمار سامانه پایش حوزه‌های انتخابیه دریافت کردم ۹۹.۷ درصد دستگاه‌ها تا این لحظه حداقل یکبار وصل شدند و ۹۹ درصد استعلامات هم به شکل برخط انجام شده و نشان می‌دهد زیرساخت‌های ارتباطی کشور برای انتخابات فراهم است. 

قالیباف رای خود را در صندوق الکترونیکی انتخابات ثبت کرد

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با حضور در مسجد امام علی (ع) شهرستان پردیس، در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کرد و آرای خود را در ساعات اولیه صبح امروز (جمعه، ۲۱ اردیبهشت ماه) در صندوق ثبت کرد.

آیت الله مدرسی، رئیس هیئت  مرکزی نظارت بر انتخابات از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند

به گزارش خبرنگار سیاسی راه دانا، همزمان با دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند.

آیت الله مدرسی، رئیس هیئت  مرکزی نظارت بر انتخابات، سیامک ره پیک، غلامرضا مولابیگی، هادی طحان نظیف و محمدحسن صادقی مقدم از جمله اعضای شورای نگهبان بودند که در ساعات ابتدایی رای گیری از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند.

آیت الله مدرسی، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات با اشاره به اینکه انتخابات مجلس در دور اول به خوبی و با حضور هوشمندانه ملت برگزار شد گفت: در ۱۹ استان و ۲۲ حوزه انتخابات به مرحله دوم کشیده شد که توانستیم از تجربیات مرحله اول برای دور دوم استفاده کرده و انتخابات الکترونیک را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: گزارش ها تا این لحظه  حاکی از این است که حضور مردم خوب بوده اما به هر حال مردم باید احساس تکلیف کرده و برای انتخاب افراد باقی مانده به منظور راهیابی به مجلس پای صندوق  حضور پیدا کنند.

رئیس‌ هيئت مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان اینکه مجریان و ناظران که برای برگزاری با سهولت تلاش کردند تشکر می کنم خاطرنشان کرد: انتخابات در مرحله اول در امنیت و استواری برگزار شد و در تلاش هستیم تا مرحله دوم هم در امنیت کامل برگزار شود و نتایج را در اولین فرصت به مردم اعلام کنیم.

شاهچراغی: بزرگترین و بیشترین دقت در شمارش آرا توسط صندوق الکترونیکی صورت میگیرد

شاه چراغی رئیس ستاد انتخابات کشور و  معاون سیاسی وزارت کشور پس از ثبت رای خود در صندوق الکترونیکی با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص انتخابات الکترونیکی گفت: جمع‌بندی که از نظرات مردم و مجریان در مرحله اول گرفته شده بود ، برای برگزاری الکترونیکی انتخابات چند شاخص ویژه مطرح و جمع آوری شد که  صرفه‌جویی در وقت و هزینه  ها ،سهولت رای دادن، دقت بالا و  امنیت مناسب از امتیازاتی بود که برای برگزاری انتخابات الکترونیک در آن قائل شده بودند.

وی‌ ادامه داد:  به همین دلیل مقرر شد در مرحله دوم انتخابات مجلس به خصوص در تهران، شیراز، کرمانشاه، ملایر، آبادان ، تبریز و قائمشهر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود و آن  نتایج و جمع‌بندی‌های مرحله اول را در مرحله دوم شاهد باشیم.

معاون سیاسی وزارت کشور اظهار کرد:  به صورت طبیعی ظرفیت ما در ستاد انتخابات وزارت کشور این است که می‌توانیم در انتخابات بعدی به سمت انتخابات الکترونیکی برویم و از این فناوری استفاده کنیم زیرا اینگونه مردم خیلی راحت‌تر در انتخابات شرکت می‌کنند.

وی افزود:  در شهر تهران در دوره‌های قبلی تا بیش از ۳ روز شمارش آرا طول می‌کشید و در مرحله اول شاهد که ۳۵۰۰ داوطلب حضور داشتند و بررسی ۳۰ کرسی تهران رقابت می‌کردند که  واقعاً هم رای دادن و هم شمارش آرا  وقتگیر بود .

شاهچراغی بیان کرد: چون این آرا امانت مردم هست  بزرگترین و بیشترین  دقت در شماره ارا  توسط صندوق الکترونیکی صورت میگیرد و این دستگاه این وضعیت را دارد مه  آرا را به خوبی حفظ، مخفی و شمارش کند و هیچکس نمی‌داند که چه کسی به چه کسی رای داده است.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص مرحله شمارش آرا توسط صندوق الکترونیکی عنوان کرد: پس از اخذ رای دستگاه با حضور ناظران، فرمانداران و اعضای شعبه باز می شود و  آراء ثبت شده و  از آن استخراج می‌شود . از طرفی کاغذهایی هم که در داخل صندوق گذاشته می‌شود استخراج شده و در پاکت نگهداری و تطبیق داده می‌شود لذا دعا کنیم که با کمک متخصصین داخلی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی این صندوق‌های الکترونیکی را برای دوره‌های بعد کامل‌تر کنیم.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در جریان بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس با اشاره به اینکه از ساعت ۸ صبح مرحله دوم انتخابات رابرای  تعیین تکلیف ۴۵ کرسی آغاز کردیم گفت: تا این لحظه مسئله خاصی در روند برگزاری انتخابات گزارش نشده است، تنها چند مورد موضوعی که‌ با اقدام همکاران ما در ستاد حل و فصل شد.

وی گفت: تا ساعت ۱۸ زمان قانونی اخذ رأی است و بعد از آن فرآیند تمدید مطابق قانون انجام خواهد شد اما توصیه ما به مردم عزیز این است که در ساعات ابتدایی پای صندوق رای حاضر شده و رای خود را به صندوق بیندازند.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: مردم می توانند از طریق سامانه مردم ناظر موارد ضروری را با ما در میان بگذارند تا همکاران ما با سرعت تخلفات و گزارشات را پیگیری کنند البته تا این لحظه موردی گزارش نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره کیفیت برگزاری انتخابات الکترونیک تاکید کرد: از ۲۲ حوزه ای که انتخابات در آن برگزار می شود، ۸ حوزه شهرهای مرکز استان هستند و انتخابات در آنها در حال برگزاری است، سطح اتصال برای انتخابات الکترونیک در این حوزه ها بالای ۹۹ درصد است و با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

اعضای شورای نگهبان رای خود را به صندوق انداختند

آیت الله مدرسی پس از رای دادن در دور دوم دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: از خداوند می خواهم مجلس قدرتمند، قوی و عالم برای پیشبرد اهداف نظام و رهبری تشکیل شود.

سیامک ره پیک نیز پس از رای دادن در دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس: امیدواریم با مشارکت مردم در انتخابات امروز، افتتاحیه مجلس آینده را با حضور تمام نمایندگان داشته باشیم تا دور جدیدی برای حل مشکلات مردم آغاز کنند.

حضور در ۱۵ استان برای تکمیل انتخابات مجلس

مردم آگاه ایران اسلامی از ساعت 8 صبح امروز جمعه در مرحله دوم انتخابات مجلس پای صندوق‌های رأی می‌روند تا سرنوشت این 45 کرسی را تعیین کنند. در این میان، 11 هزار و 500 شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات وجود دارد که 65 درصد آن مربوط به انتخابات الکترونیکی است. 

حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، 22 حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شده است.

انتخابات در مرحله دوم در 8 حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.متولدین 21  اردیبهشت 1385 به قبل می‌توانند در مرحله دوم انتخابات مجلس شرکت کنند و کسانی که در مرحله اول رأی نداده باشند، می‌توانند در هر حوزه‌ای رأی دهند.

کسانی که در مرحله اول در یک حوزه انتخابیه رأی داده باشند، فقط در همان حوزه می‌توانند در مرحله دوم رأی بدهند. متولدین 21 اردیبهشت 1385 به قبل می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

عباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران ضمن تشریح کرد: 

فرآیند انتخابات دور دوم در استان تهران در دو حوزه انتخابیه تهران و ورامین با سه هزار و ۹۵۶ شعبه اخذ رأی انجام می‌شود.

وی گفت: در حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، اسلامشهر، ری و پردیس سه هزار و ۶۴۹ شعبه اخذ رأی فعال است، که به طور تمام الکترونیک و مکانیزه فرآیند رأی گیری را انجام می‌دهند و ۳۰۷ شعبه نیز در حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک فعال است.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران اضافه کرد: با کمترین مشکل در حال اخذ رأی استان تهران هستیم و امیدواریم طی ۱۰ ساعت از هشت صبح تا ساعت ۱۸ مردم اقدام به ثبت رأی خود کنند، البته ساعت اخذ رأی با نظر وزیر کشور ممکن است، تمدید شود.

جوهری اضافه کرد: با توجه به میزان آرا در دور اول انتخابات در هر شعبه تعداد صندوق رأی را تعیین کردیم، به عنوان مثال اگر در دور اول در شعبه‌ای زیر ۲۰۰ رأی اخذ شده بود، سه صندوق تمام الکترونیک در شعبه مستقر کردیم، در برخی شعب چهار صندوق، برخی پنج و یا شش صندوق فعال است، که جمعاً ۱۶ هزار و ۳۵۴ صندوق اخذ رأی تمام مکانیزه در این دور در استان تهران فرآیند اخذ رأی انجام می‌شود.

وی از مردم خواست، در ساعات اولیه در شعب اخذ رأی حاضر شده و اقدام به ثبت رأی خود کنند و افزود: با پنج مدرک هویتی می‌توان رأی داد، اما از مردم خواهش می‌کنم، حتی الامکان با کارت ملی هوشمند برای ثبت رأی خود اقدام کنند.

جوهری با بیان اینکه تغییر برخی از صندوق‌ها طبق نظر هیأت اجرایی در دستور کار بوده است، گفت: شاید شعبه‌ای در دور اول فعال بوده که در دور دوم جابجا شده باشد و مردم می‌توانند، مشخصات شعب اخذ رأی را در سایت entekhabiran.moi.ir مشاهده کنند و شعبه اخذ رأی نزدیک منزل خود را انتخاب کنند.

محمد مخبر رای خود را در صندوق انداخت

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور لحظاتی قبل با حضور در پای صندوق های ستاد مرکزی انتخابات کشور رای خود را در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران به صورت الکترونیکی ثبت و وارد صندوق کرد.

اسلامی: صندوق‌های رأی به شکل سهل و آسان فرایند انتخابات را پیش می‌برند

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به آماری از فرآیند مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از ساعت 8 صبح فرآیند انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه انتخابیه، ۱۵ استان، ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری آغاز به کار کرد و ۹۰ نامزد باقی مانده برای ۴۵ کرسی به رقابت پرداختند.

وی افزود: 11 هزار و 510 شعبه برای دور دوم انتخابات بر اساس نظر هیات های اجرایی تامین کرده ایم و انتخابات در این شعبه ها ادامه خواهد داشت. تمامی گزارشات ما از این حوزه های انتخابیه نشان می دهد مشکل خاصی تاکنون نبوده است و هم صندوق های رای و هم دستگاه های الکترونیکی به شکل سهل و آسان فرآیند انتخابات را پیش می برند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعیه شماره 8 بسیار حایز اهمیت است، تصریح کرد: در این اطلاعیه عنوان شده است که مردم تلاش کنند در ساعات اولیه به شعب اخذ رای مراجعه کنند و از حضور در ساعات پایانی در شعب خودداری کنند امیدواریم این توصیه مورد تایید و توجه هم وطنان قرار گیرد.

وی همچنین افزود: با توجه به احراز هویت الکترونیکی واجدان، نیازی به ثبت اثر انگشت نیست و در حوزه های الکترونیکی برگه رای اسفاده نمی شود.

اسلامی تصریح کرد: دستگاه‌های الکترونیک با استقبال مردم مواجه شده است و سرعت خوبی دارد و در وقت و هزینه صرفه‌جویی میشود. به دنبال تسری فرایندهای الکترونیک در همه انتخابات‌ها هستیم و امیدواریم با کار کارشناسی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان شکل گرفته این موضوع ادامه داشته باشد.

دبیر ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: بعد از اینکه پایان رای گیری رسما از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام میشود، دوستان می‌توانند شمارش آرا را آغاز کنند.

هادی طحان نظیف عصر امروز در ادامه روند رای گیری دور دوم انتخابات مجلس در گزارشی از عملکرد ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: از ساعات آغازین صبح فرآیند رای گیری در ۲۲ حوزه انتخابیه آغاز شده و به خوبی در حال طی شدن است.

وی با اشاره به اینکه گزارش تخلف خاصی را نداشتیم افزود: موارد محدودی از سامانه مردم نظارت اعلام شده که پیگیری و حل شده است.

طحان نظیف با اشاره به اینکه رای گیری را مردم در ساعات پایانی موکول نکنند ادامه داد: در همین ساعات ابتدایی رای خود را ثبت کنند و موارد تخلفی را گزارش کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تمدید انتخابات گفت: در انتخابات تمام الکترونیک در روند رای گیری بهبود داشتیم ضمن اینکه رضایت در شعب اخذ رای الکترونیک وجود داشته است با این حال در قانون امکان تمدید هست چنانچه تقاضا وجود داشته باشد در صورت لزوم مجری و ناظر تصمیم گیری خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: اعلام نتیجه را نسبت به دوره های قبل سریعتر خواهیم داشت، وقتی فرآیند رای گیری به اتمام برسد به طور مکانیزه شمارش انجام خواهد شد ضمن اینکه هیچ کس اطلاعی نتیجه تا اعلام رسمی آن ندارد.

رئیسی رأی خود در انتخابات مجلس را ثبت کرد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور بعدازظهر امروز جمعه با حضور در مسجد جامع حضرت صاحب الزمان (عج) در شهرک صالح آباد واقع در جنوب غرب تهران در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کرد.

 

خبر در حال بروزرسانی است...

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه