اخبار داغ

در راستای محرومیت‌زدایی؛

مرد جهادی که روستائیان را جهادگر کرد

مرد جهادی که روستائیان را جهادگر کرد
حجت‌الله پارمان جهادگر بوشهری با شناسایی و توانمندسازی منابع نیروی انسانی و احصاء و احیای جوانان و ایجاد هسته‌ جهادی مردمی در مناطق محروم، روستائیان را به جهادگرانی برای حل مشکلات خودشان تبدل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «سپاس خبر»؛ با دو واژه اردو و جهاد ذهن‌ها به سمت حرکت‌های جهادی در مناطق محروم می‌رود؛ تعدادی انسان‌های از خود گذشته که از تفریحات خود دست کشیده‌اند و برای رفع مشکلات و کمبودهای مناطق محروم در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، آموزشی و فرهنگی راهی خدمت در روستاها شده‌اند. مسلماً این تفکر جا افتاده درباره اردوهای جهادی است؛ اما بنیان و اساس حرکت‌های جهادی رسالتی فراتر از این ذهنیت‌هاست.

حرکت‌های جهادی در معنای عام به عنوان نمادی برخواسته از نظریه انقلاب اسلامی در رفع محرومیت‌ها با توجه به ساختار عجین شده با اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی کلان در راستای حرکت‌ اقتصادی به‌شمار می‌آیند‌.

این تحرکات ایثارگونه به منظور محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف کشور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند به غیر از رفع محرومیت همراه با ساختن اقتصاد مناطق مختلف کشور به عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی نقش مؤثری در کشور ایفا کند.

انقلاب اسلامی ایران از آغاز پیدایش خود همواره در تحریم‌های گوناگون نظام استکباری بوده است و بدین‌خاطر به دنبال پیشرفت همه جانبه با روش رفع تحریم‌ها با رویکرد خودکفایی درونی است که یکی از این ابزارها حرکت‌های‌جهادی است.

یکی از کسانی که از دوران دانشجویی تاکنون به‌طور گسترده نقش جهادی را آغاز و رونق داده و گروه جهادی خود را به قرارگاه جهادی ارتقاء داده است و سراسر کشور او را به‌عنوان مرد جهادی استان بوشهر می‌شناسند. حضور در روزهای بحرانی نظام سیل و زلزله و کرونا، رفع محرومیت‌ها و مشکلات و حرکت‌فرهنگی نمونه از جهاد فی‌سبیل‌‌الله اوست که در ادامه به‌مناسبت روز بسیج سازندگی گفتگویی تفصیلی با پارمان ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید

 

سپاس‌خبر: لطفاً خودتان را معرفی کنید

حجت‌الله پارمان متولد شهریورماه سال ۱۳۶۴. کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌ و کار. مسئول قرارگاه جهادی افسران ولایت استان بوشهر.

 

سپاس‌خبر: فعالیت‌های جهادی خود را در چه سالی آغاز کردید؟

سال ۱۳۸۸ به‌عنوان دانشجو وارد عرصه جهادی شدم. سال ۱۳۹۲ به همت دانشجویان دانشگاه‌های سراسر استان و ظرفیت طلاب حوزه‌های علمیه به‌عنوان قرارگاه جهادی فعالیت گسترده خود را شروع کردیم؛ اما مبدا تشکیل گروه‌ جهادی ما از دانشگاه جامع علمی‌کاربردی بود.

 

سپاس‌خبر: عرصه‌های تخصصی فعالیت قرارگاه جهادی افسران‌ولایت را تشریح کنید

آب‌خیزداری و آب‌رسانی یکی از مسائل اصلی و مهم استان بوشهر است که در مناطقی از شهرستان دشتستان به‌صورت آزمایشی در حال اجراست، حوزه بهداشت و درمان، حوزه فرهنگی و ایجاد هسته‌های جهادی مردمی در روستاهای محروم با شناسایی و توانمندسازی منابع نیروی انسانی و احصاء و احیاکردن‌ آن‌ها در روستاهاست تا در مناطق محروم خودشان محرومیت‌زدایی کنند، حمایت از کسب و کارهای خرد، طرح چله نوکری با عنوان روزها خدمت شب‌ها هیئت، انجام رویدادهای توانمندسازی مردمی تحت عنوان طرح مردمی‌شو که گروهای جهادی مستقر در منطقه را شناسایی و توانمندساز می‌کنیم. ساخت پنج مدرسه و ورود به حوزه تخصصی مشاوره‌های نوجوانان، خانواده و سبک‌زندگی که توسط کارگروه بانوان انجام می‌شود از مهم‌ترین اقدامات تخصصی ماست.

سپاس‌خبر: چه‌ محرکی باعث سوق دادن شما به سمت حرکت‌های جهادی در استان شد؟

استان بوشهر با توجه به منابعی که دارد نباید محروم خوانده شود؛ زیرا محرومیت جای‌ است که منابع و امکانات نداشته باشد در اصل مردمان این مناطق کم‌برخوردار بیشتر مظلوم هستند تا محروم به‌دلیل اینکه ثروت منابع است؛ اما فقر نیز حکمفرماست.

 

سپاس‌خبر: دلیل این مظلومیت چیست؟

نبود روحیه مطالبه‌گری در مردم و مسئولان، ضعف مدیریتی که باعث شده است مردم استان به حق مسلم خود نرسند.

 

سپاس‌خبر: در جهت رفع مشکلات این مناطق چه اقداماتی توسط قرارگاه جهادی شما صورت گرفته است؟

با توجه به معضلات و مشکلات منطقه شبکه‌سازی و ارتباط با گروه‌های مردمی به‌صورت زنجیروار با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهادهای انقلابی از جمله بسیج‌سازندگی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد‌برکت در دل میدان اقدام شده است.

 

سپاس‌خبر: وجه تشابه دفاع مقدس با حرکت‌های جهادی در چیست؟

دوران دفاع‌مقدس رزمندگان برای دفاع از آرمان‌ها انقلاب جنگیدند و یک وجب از خاک را به دشمن ندادند که این باعث کاشت بذر امید در دل مردم بود. در حال حاضر مملکت ما با معضلات خاصی دست‌وپنجه نرم می‌کند که کمتر کسی به‌ آن‌ها توجه کرده است، دشمن امروز به دنبال القای ناامیدی و بی انگیزه‌کردن مردم ایران است. در واقع هر منطقه محروم میدان جنگی‌ است که با رفع هر یک از مشکلات منطقه به پیروزی در عملیات و فتح قله دست‌خواهی یافت و در میدان تهاجمات نمود حرکات جهادی در مناطق محروم است که باعث ایستادن مردم در پای آرمان‌های نظام می‌شو و اگر شهدا نیز امروز بودند در راستای خدمت‌رسانی قدم برمی‌داشتند.

 

سپاس‌خبر: تفاوت میدان‌های جهادی و دفاع‌مقدس را در چه می‌بینید؟

در حال حاضر ما در جنگ اقتصادی و فرهنگی به‌سر می‌بریم که نیاز به همت والایی دارد. دیروز سرداران شهید رئیسعلی‌دلواری و مهدوی در میدان نبرد سخت جنگیدند؛ اما دشمن مشخص بود؛ اما امروز دشمن با جنگ نرم به میدان آمده است در حرکت‌های‌جهادی در بعضی مواقع تغییر گفتمان و دیدگاه باید رخ دهد و با آن جنگید تا بتوان یک بازسازی عمقی صورت گیرد.

 

سپاس‌خبر: چرا از دانشگاه حرکت‌جهادی‌را آغاز کردید؟

ذات انسان به‌گونه‌ای باید تربیت یافته باشد که هرچیزی دارد را در اختیار دیگران قرار دهد. وظیفه هر طلبه و دانشجو صرفاً کسب مدرک نیست؛ بلکه یکی از رسالت‌های دانشجو در کف میدان بودن است، یعنی اینکه علمی که آموزش می‌بیند خروجی آن باید در کف میدان نمود خود را نشان دهد و چه ارزشمندتر از آن‌که در اختیار محرومان گذاشته شود.

 

سپاس‌خبر: طلاب و دانشجویان دیروز در حرکت‌های جهادی امروز چه نقشی دارند؟

افسران ولایت امروز به قرارگاه جهادی تبدیل شده است و دانشجویان و طلاب دیروز جهت محرومیت‌زدایی به گروه‌های جهادی مجزایی تبدیل شده‌اند و هر کدام از آن‌ها یک گروه‌جهادی مستقل را مناطق مختلف شهر و روستا مدیریت می‌کنند و در واقع کار قرارگاه جهادی حمایت و پشتیبانی از این گروه‌هاست.

 

از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار این رسانه قرار دادید از شما سپاسگزاریم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه