اخبار داغ

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

مشق الفبای «آبادانی» در بسیج سازندگی استان قزوین

مشق الفبای «آبادانی» در بسیج سازندگی استان قزوین
بسیج سازندگی استان قزوین امروز با اجرای طرح‌های عمرانی، آبرسانی، اشتغالزایی، اقتصاد مقاومتی و ... با همت جوانان انقلابی و جهادی الفبای «آبادانی» را به خوبی مشق می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ ۱۷ اردیبهشت ماه در تقویم ما به نام  بسیج سازندگی مزین شده است. نهاد و سازمانی که در بطن حقیقت انقلاب رشد یافته است.

نهادی که با فرمان مقام معظم رهبری تشکیل و با رهنمودها ومنویات رهبری شکوفا شد و رشد یافت. ابتکار عملی آینده‌نگرانه که برکات آن امروز بیشتر از قبل به چشم می‌آید و رد پای نیروهای مخلص و جهادی آن در میادین محرومیت‌زدایی مشهود است. امنیت، اقتدار، جهاد، خدمت بی‌منت، حل مشکلات معیشتی، آموزش، علم و تربیت فرزندان ایران زمین تنها گوشه‌ای از برکات این درخت تناور وتنومند انقلابی است.

همانطور که رهبر معظم انقلاب۳۱ شهریور ۱۳۸۹ در دیدار جهادگران بسیج سازندگی فرمودند: «بسیج سازندگی و این اردو‌های هجرت را قدر بدانید. شما که خودتان محور‌های اصلی این حرکت عظیم هستید، این را قدر بدانید؛ از خدای متعال شاکر باشید. مسئولین، دیگران، مدیران و کسانی که دست‌اندرکار امور هستند، آن‌ها هم این حرکت عظیم را قدر بدانند.

این کارِ اردو‌های هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‌رسانی است که میلیون‌ها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند میشوند. از لحاظ مادی، از لحاظ امور روزمره‌ زندگی، از لحاظ معنوی و هدایت، بهره‌مند می‌شوند. شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید، خودِ حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه‌ روستائی، در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیه‌ قرآن است؛ آن‌ها را به دین، به انقلاب، به معنویت، سوق می‌دهد.

«کونوا دعاة النّاس بغیر السنتکم»؛ شما با عمل خودتان مردم را به ایمان، به اسلام، به دین دعوت می‌کنید. این خدمت‌رسانی است؛ خدمت‌رسانی مادی و خدمت‌رسانی معنوی. از این مهمتر، خدمتی است که شما به خودتان می‌کنید؛ استعداد‌های درونی خودتان را فعال می‌کنید؛ کسی که لذت خدمت و کار را بچشد، از کار خسته نمی‌شود.

جوانی که این لذت را در وجود خودش کشف کرد، از خدمت خسته نمی‌شود؛ این هم فایده‌ دوم که فایده‌ بسیار بزرگی است. فایده‌ سوم این است که شما سفیران کار و تلاش خواهید شد. وقتی شما در یک محیطی حاضر می‌شوید؛ در کویر، در کوهستان، در نقاط دور از دسترس، در میان مردم محروم مشغول کار می‌شوید، جوانی که در آنجاست، از شما الهام می‌گیرد و شما می‌شوید سفیر تلاش و کار و خدمت و جهاد و مجاهدت. «من احیا‌ها فکانّما احیا النّاس جمیعا»؛ شما دل‌ها را زنده می‌کنید؛ فایده‌ بزرگی است. فوائد فراوانی در این کار هست. این جریان عظیم را حفظ کنید».


بسیج سازندگی دیگر همچون گذشته تنها به تعمیر بنای نیمه کاره و کارهای خرد و کوچک متکی نیست.
 

امروز بسیج سازندگی  تعریف جدید و نوینی از مدیریت جهادی در عرصه‌های مختلف ارائه داده است و در مسیر تحقق آرمان‌های برزگ انقلاب اسلامی  پیش می‌رود.
 

 امروز بسیج سازندگی طی سال‌های متمادی  فعالیت‌ها و عملکرد با تکیه بر همت و تلاش جوانان انقلابی و آتش به اختیار خود به میدان‌های مختلف ورود کرده است و با  سازندگی و محرومیت زدایی ،خدمت رسانی درعرصه‌های مختلف نیاز کشور به ویژه

عمرانی، آبرسانی ، نهضت کمک‌های مومنانه، اقتصاد مقاومتی و ...  را به بیگانه رفع کرده است و در پی رفع نواقص در این زمینه است.
 

امروز بسیج سازندگی توانمندی‌های شگفت آور و غیر قابل انکار خود برای آبادانی ایران عزیز به منصه ظهور رسانده است.
 

امروز بسیج سازندگی علاوه بر کارهای جهادی و ساخت وسازهای عظیم  موجبات گسترش این فرهنگ و تفکر ناب جهادی بعنوان یادگار ارزشمند معمار انقلاب خمینی کبیر (ره ) را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است.
 

و اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت مداری، اوج اقتدار ، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن سازی و درک عصر ظهور است، رفع محرومیت فقط با اتکا به خداوند متعال و ایمان به  تفکر و عمل انقلابی و روحیه جهادی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.
 

قطعا بسیج سازندگی همچون سنوات گذشته در سالی که مقام معظم رهبری آن را با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری فرموده‌اند، با تمام توان و امکانات خود، برای تحقق این خواسته رهبری و ولی‌امر مسلمین تمام توان و تلاش خود را پای کار خواهد اورد و برای آبادانی ایران قدم خواهد گذاشت.

بسیج سازندگی تبلور جوهره حرکت جوانان انقلاب برای نیازهای میهن با تفکر جهادی است
 


 

محسن شعبانی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» در خصوص فلسفه بسیج سازندگی اظهار کرد: حلقه‌های میانی همچون بسیج سازندگی ضمن حضور میدانی و اقدام به گره‌گشایی و حل مسائل و مشکلاتی که ساختار‌های کنونی از حل آن عاجزند، با آرمان‌خواهی، مطالبه‌گری و بسیج اجتماعی، نقشی مؤثر در تحول‌آفرینی و تحرک‌بخشی به نهاد‌ها و ساختار‌های مستقر و بازسازی انقلابی آن‌ها دارند.

وی افزود: همچنان که ارتقای «کارآمدی» و بهینه‌سازی اداره کشور، نیازمند «کادرسازی» و «مردمی‌سازی حکمرانی» و حضور نخبگان و فعالان اجتماعی در سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های ملی و محلی است که در این امر هم بسیج سازندگی با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی متخصص نقش بسزایی را ایفا کند .

 

مسئول بسیج سازندگی ناحیه امام سجاد شهرستان قزوین اضافه کرد: بسیج سازندگی تبلور جوهره حرکت جوانان انقلاب و شیفتگان اعتلای وطن برای پاسخ به نیازهای نظام و میهن اسلامی با تفکر جهادی و از جمله در حوزه زدودن چهره محرومیت از مناطق محروم کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است. فلذا طبق فرمایش رهبری خدمت‌رسانی برای تحقّق عدالت و پیشرفت را باید همگانی کنیم.همانطور که منظومه‌ی معرفتی اسلام در این‌باره نیز مشتمل بر صدها درس از لزوم انفاق و لزوم تعاون در بِرّ و تقوا و لزوم نفع رساندن به مردم و لزوم قیام به قسط و امثال اینها است.

 

این مسئول تصریح کرد: در راستای حمایت از مشاغل بسیج سازندگی وام های اقتصاد مقاومتی را بصورت قرض الحسنه اعطا می‌کند.مشاغل مورد حمایت مشاغلی هستند که به تولید ارتباط مستقیمی دارد و در واقع زنجیره اول محصولات که کشاورزان هستند در اولویت حمایت بسیج سازندگی هستند.

شعبانی اذعان کرد: عنوان شعار سال ۱۴۰۳ بسیار رابطه مستقیمی با عملکرد بسیج سازندگی دارد و این شعار سال‌هاست که جزء اصلی برنامه‌های بسیج سازندگی است.در واقع با نام گذاری این شعار توسط مقام معظم رهبری می‌توان نتیجه گرفت که راه حل بسیاری از مشکلات و جهش تولید استفاده از الگوی بسیج سازندگی می‌باشد.

 

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم بسیج سازندگی ایجاد اشتغال و کمک به واحدهای تولیدی خرد به منظور حمایت و رشد و ایجاد مشاغل زودبازده است  افزود: این نهاد مردم پایه  سالانه اعتبارات قابل توجهی به این موضوع اختصاص می‌دهد و در این جهت  شناسایی عرصه‌های مستعد حمایت و به ویژه حمایت افراد کمتر برخوردار گام اول این عرصه است که باعث افتخار برای این مجموعه بزرگ است که با انحراف کمتر از ۱ درصد ، می‌توان گفت که بسیج سازندگی ویژه در موضوع اشتغال هدف گذاری می‌کند.

 

مسول گروه جهادی شهدای مدافع حرم شهرستان قزوین با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی بصورت سازمان یافته و بصورت واحد باتوجه به نیازهای هر زمان کشور اقدام به فعالیت می‌کنند تشریح کرد: برای مثال در زمان همه گیری کرونا گروه‌های جهادی بسیج شدند و در زمینه‌های مختلف برای جلوگیری و مهار این ویروس اقداماتی انجام دادند.

وی ادامه داد: که این اقدامات بصورت ملموس برای آحاد مردم قابل تشخیص بود و یا برای مثال در ایام کاشت نهال و به منظور تحقق فرمان رهبری معظم انقلاب اسلامی به منظور کاشت نهال در ماه‌های انتهایی سال ویژه پایکار آمدند و تمام ظرفیت خود را از کاشت نهال و بذر به میدان آوردند ، در زمینه مرغ و گوشت نیز با ارائه وامهاغی اقتصادمقاومتی زمینه رشد در این نیاز مهم کشور خود را ثابت کردند.



تحقق 1600 شغل در استان قزوین

مسئول بسیج سازندگی استان قزوین در بیان گوشه ای از این اقدامات در استان قزوین اظهار کرد: بسیج سازندگی در سال ۱۴۰۲ موفق شد با همان اعتبار درنظر گرفته یک هزار و ۵۰۰ شغل مورد تعهد را انجام دهد و حتی به بیش از این رقم رسید و منجر به ۱۶۰۰ شغل شد.
 

وی اضافه کرد: جزو استان‌هایی بودیم که سریع کار قرارگاه را در دست گرفتیم و توافق نامه‌ها انجام شد و ارزیابی‌‌ها صورت گرفت و قراردادها برآورد شد و برای جذب اعتبارات موانعی وجود داشت که مسئولان استان باید پیگیری کنند تا بیشتر بتوانند از ظرفیت این قرارگاه برای اجرای طرح‌های عمرانی استفاده کنند.
 

قزوین پیشرو در اعطای تسهیلات
 

این مسئول ادامه داد: استان قزوین جز پیشروترین استان در زمینه اعطای تسهیلات و همکاری در اعطای وام برای اشتغالزایی بودو علیرغم شرایطی که بانک‌ها قوانین سفت و سختی پیش رو سال گذشته بسیج سازندگی توانست با بانک‌ها بهتر همکاری کند و به متقاضیان اقتصادی تسهیلات واگذار کند.
 

وی تصریح کرد: برای مطالبات روستایی و محرومین برای خود هیچ شانی و کلاسی قائل نیستیم و به دنبال حل مسائل آنان درب تمام ادارات و ارگانها می‌رویم.


آبرسانی به 96 روستا 
 

صادق‌پور به پیگیری مصوبات قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در استان اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای بزرگ این قرارگاه آبرسانی به ۹۶ روستا بود که باید پنج مجتمع آبرسانی احداث می‌شد و برای آن ۲ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال نیز اعتبار اولیه در نظر گرفته شد.

 

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر مجتمع‌های آبرسانی ماهین ملقب به شهدای چوقور و قاقازان به پایان رسیده و مجتمع آبرسانی الموت نیز بعد از وقفه های اداری دیگر ارگان ها یک هفته است که دوباره شروع به کار کرده است.

 

وی با اشاره به افزایش ۱۱۴ روستای دیگر برای آبرسانی در قرارداد دوم این سازمان گفت: مجتمع ضیا آباد نیز بعد از مجتمع فارسجین تکمیل خواهد شد و مسایل و مشکلات آب شرب تاکستان هم‌ در دستور است و با همکاری نمایندگان مجلس این روند ادامه خواهد داشت.

 

وی تشریح کرد: هم اکنون ۴۵ هزار بسیجی در ۲۲ قشر تخصصی با بسیج سازندگی همکاری می‌کنند که در ۱۲ عرصه آن شامل مباحث عمرانی، معیشتی، کمک مومنانه، بهداشتی و سلامت، میز خدمت جهاد تبیین، علمی پژوهشی، درختکاری به جامعه هدف خدمات رسانی خواهیم کرد.

 

صادق پور با بیان اینکه شعار امسال ما همه با هم بسیج خدمت رسانی است افزود: بمناسبت هفته بسیج سازندگی طی مدت ۷ روز ۵۵۰ عنوان برنامه توسط پایگاه‌های بسیج محلات و اقشار در استان برگزار خواهد شد.

کاشت بالغ بر ۵۰۳ بذر و نهال در سال گذشته 

مسئول بسیج سازندگی سپاه صاحب الامر (عج) تشریح کرد: در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری نیز با هدف تحقق کاشت یک میلیارد اصل درخت در کشور، در سالی که گذشت در استان قزوین بالغ بر ۵۰۳ هزار بذر و اصله نهال توسط برادران و خواهران بسیجی کاشته شد و حتی عملیات بیابان زدایی در بویین زهرا نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 

تاسیس ۴۳ صندوق قرض‌الحسنه مردم پایه
 

صادق پور با اشاره به راه‌اندازی ۴۳ صندوق قرض الحسنه مردم پایه در مناطق مختلف استان تشریح کرد: ابتدا با آموزش و تسهیل گری و ایجاد این صندوق‌ها با هدف بانکداری بدون ربا توانستیم از سوی خود مردم به سه هزار و ۴۷۰ متقاضی مردمی تسهیلات بدهیم که رقم کل آن ۲۷ میلیارد تومان بدون هیچ چک و سفته در فرهنگ قرض الحسنه بود.

وی افزود: در حال حاضر ۳۹۹ عدد صندوق‌های استان قزوین است و ۲۱ هزار فقره تسهیلات نیز به مبلغ ۵۸ میلیارد تومان با ۵۸۸ شغل جدید انجام شده است.
 

گوشه‌ای از اقدامات خرد بسیج سازندگی استان قزوین
 

مسئول بسیج سازندگی استان قزوین بیان کرد: شناسایی و حمایت از  ۱۵ شرکت دانش بنیان، تشکیل هفت تعاونی، ساخت مسکن برای ۴۰ خانواده ولی نعمت که در مراحل آخر نازک کاری است و در بخش خرد و کوچک یعنی در بحث بازارچه ها و نمایشگاه محلی برگزاری ۳۶ نمایشگاه و همچنین آموزش مهارت به ۹۷۵ نفر از دیگر اقدامات بسیج سازندگی در سال گذشته بود.

 

صادق‌پور در ادامه اقدامات بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: تعمیر ۶۹۱ منزل محرومین، حفر پنج چاه عمیق، آسفالت هفت راه، ۶ پل و یک مورد گلزار شهدا در کنار کارهای کشاورزی مثل احداث ۱۱ استخر کشاورزی به حجم ۶۰۰ هزار متر مکعب و همچنین بهسازی ۲۶ قنات و ۲۰ کیلومتر لوله انتقال آب از دیگر اقدامات بسیج سازندگی بوده است.

 



دهستان چوقور از توابع شهرستان قزوین است که حدود ۵۵۰ خانوار را در خود جای داده است و به منظور حل مشکل کم آبی و افزایش ذخیره‌سازی آب مورد نیاز در روستای سزنق منطقه طارم سفلی دهستان چوقور، نیاز به احداث مخزن ذخیره آب شرب ۳۰۰ متر مکعبی بود .

 

بسیج سازندگی قزوین به منظور حل این معضل ورود کرد و با تلاش شبانه روزی جهادگران مدیریت فنی، عملیات عمرانی مخزن ذخیره آب شرب ۳۰۰ متر مکعبی این روستا در مدت ۲۰ روز کاری به اتمام رسید

 

مصطفی رشوندی یکی از اهالی این روستا و کشاورزان منطقه در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: بسیج سازندگی این منطقه را همچون خیلی از روستاهای دیگر از مشکل کم آبی و بحران آب نجات داد.

 

وی افزود:واقعا قدردان این مردان انقلابی و جهادگر که بدون ادعا و بدون نیاز به تشویق و تجلیل هستیم.
 

این کشاورز اضافه کرد: به عینه شاهد تلاش‌ها و مجاهدت‌های شبانه روزی این سربازان امام خمینی بودم و یاد روزهایی که با مشقت در پی تامین آب برای خانواده بودیم افتادم که چه روزهای سختی پشت سر گذاشتیم.

 

رشوندی ادامه داد: بسیاری از اهالی منطقه به فکر مهاجرت از روستا بودند به خصوص جوانان که دیگر رغبتی برای ماندن با اینهمه سختی نداشتند اما با آمدن این مردان خدا و تلاش برای آبرسانی این جوانان هم به آنها پیوستند و برای تسریع کارها کمک کردند.


وی اضافه کرد: بسیج سازندگی امروز جای خالی جهاد کشاورزی در زمان جنگ که مناطق محروم و جنگی را پشتیبانی و حمایت می‌کرد ، را پر کرده است و باعث گره گشایی و پیشرفت برای خیلی از مناطق دوردست و صعب‌العبور شده است.



 

خانم مرادی سرپست خانواری که روزهای عجیب و غریب و سختی را پشت سر گذرانده و سرگذشتش را می‌توان کتاب نوشت از تاثیر بسیج در زندگی خود می‌گوید .

 

وی گفت: بعد از فراگیری خیاطی در پایگاه بسیج محله مان توانستم این حرفه را یاد بگیرم و به صورت حرفه ای وارد کار شوم.
 

ابتدای امر از مشتری‌های معمولی و اقوام و آشنایان سفارش داشتم تا اینکه روز به روز بر تعداد سفارشات اضافه می‌شد و تصمیم گرفتم اتاق کوچک خیاطی‌ام را تبدیل به یک گارگاه کنم.

 

مرادی اضافه کرد: با مراجعه به بسیج سازندگی و درخواست وام و تسهیلات و کمک و همراهی آن‌ها با کمترین معطلی و بدو بدوهای بانکی توانستم امروز کارگاهی دایر کنم که علاوه بر خودم چند خانواده دیگر که شرایطی همچون خودم داشتند را اشتغالزایی کنم و انها کمک حال خانواده خود باشند.

 

کارنامه مجاهدت‌ها و تلاش‌های بسیج سازندگی این نیروی عظیم مردمی و عملیاتی با تفکر جهادی در همه ادوار از آغاز تاسیس تا به امروز در عرصه‌های مختلف عمرانی، آبادانی، بهداشت و محرومیت زدایی از مناطق روستایی و شهری با بهره‌گیری از مکتب دفاع مقدس و شهید حاج قاسم سلیمانی بسیار درخشان و موفق است و این‌ها تنها گوشه ای خیلی کوچک از فعالیت های بسیج سازندگی استان قزوین است و امسال هم با عزم جدی تری خود را برای کمک به توسعه استان و خدمت به محرومان آماده کرده‌اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه