اخبار داغ

«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

اهمیت دانه‌های روغنی در رونق اقتصادی

اهمیت دانه‌های روغنی در رونق اقتصادی
کشت دانه روغنی و کم آب‌بر «کلزا» علاوه بر تأمین بخشی از روغن خوراکی مردم از خروج ارز از کشور جلوگیری و زمینه‌ساز توسعه کشاورزی و تأمین سلامت جامعه هم می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری «عصر همدان» اهمیت تأمین روغن خوراکی که هم‌اکنون عمدتاً از طریق واردات انجام می‌شود بر کسی پوشیده نیست و لازم است تا با روش‌های مختلف این وابستگی کاهش یابد.

کشت دانه‌های روغنی به‌عنوان روشی مناسب برای تأمین روغن کشور مورد تأکید متولیان امر کشاورزی و از سیاست‌های اصلی بخش کشاورزی دولت است.

این مهم جز با حمایت‌های گسترده و به‌موقع از کشاورزان، در اختیار دادن بذر و نهادهای کشاورزی مناسب، خرید باقیمت تضمینی، فراهم کردن شرایط و ماشین‌آلات برداشت و حمایت‌های یارانه‌ای میسر نیست.

شهرستان نهاوند به‌عنوان قطب تولیدات کشاورزی استان زمینه و استعدادهای بسیار خوبی درزمینهٔ کاشت گیاهان روغنی دارد که از این ظرفیت باید با حمایت مسئولان استفاده شود.

از میان دانه‌های روغنی کشت گیاه کلزا به‌عنوان محصولی کم آب بر بسیار موردتوجه است وجود کارخانه روغن در نهاوند زمینه مناسبی برای توسعه کشت این دانه روغنی است.

کلزا محصولی ارزشمند و کم آب بر

کشت دانه روغنی کلزا امسال ۱۰۰ درصد در نهاوند افزایش‌یافته است تا بخشی از روغن خوراکی از این طریق تأمین شود.

یکی از مزیت‌های اصلی کشت کلزا نسبت به دیگر محصولات برداشت قبل از رسیدن به بحران‌های آبی احتمالی و تنش آبی در تابستان است.

علی خزایی از کشاورزان نهاوند از کاشت ۱۰ هکتار کلزا در اراضی بخش خزل خبر می‌دهد و می‌گوید: کم‌آب بر بودن و خرید تضمینی ازجمله دلایلی است که رغبت به کاشت این دانه روغنی داشته‌ایم.

وی می‌افزاید: چهار تن در هر هکتار برداشت می‌کنیم و جهاد هم از ما حمایت می‌کند که درخواست داریم این حمایت‌ها بیشتر شود.

این کشاورز نهاوند ادامه می‌دهد: در پاییز کشت می‌کنیم و بعد از سه یا چهار نوبت آبیاری در اواخر خرداد برداشت می‌شود.

کلزا، کلید قفل وابستگی به واردات روغن

خزایی می‌گوید: کشت کلزا مزایای زیادی دارد و علاوه بر خرید توسط دولت در میزان برداشت محصول سال آینده نیز تأثیر دارد و باعث بهبود مقدار محصول می‌شود.

این کشاورز نهاوندی بیان می‌کند: بخش خزل بیشترین سطح زیر کشت کلزا را در شهرستان نهاوند به خود اختصاص داده است و خوشبختانه وجود کارخانه روغن در این بخش مزیت نسبی برای ما کشاورزان دارد.

رزیتا سیفی کارشناس کشاورزی نیز در مورد مزایای این کشت گفت: گیاه کلزا در کنترل بسیاری از عوامل بیماری‌زا و خسارت زای گیاهی و دفع علف‌های هرز نقش دارد.

وی ادامه داد: این اثر کلزا باعث کاهش خسارت به مزارع می‌شود و در تناوب با دیگر کشت‌ها باعث افزایش عملکرد در واحد سطح می‌شود.

حمایت از کلزا کاران زمینه‌ساز تولید بیشتر

سیفی بیان کرد: کلزا وقتی در تناوب زراعی با کشت گندم قرار می‌گیرد علاوه بر از بین بردن علف‌های هرز باعث کنترل بیماری‌ها ازجمله پاخوره گندم می‌شود.

وی افزود: تغذیه زنبورهای عسل ازگل‌های مزارع کلزا دیگر فایده این کشت ارزشمند و کم آب‌بر است که برای مزارع نهاوند بسیار پیشنهاد می‌شود.

سیفی بیان داشت: در این فصل کندو داران از مناطق مختلف برای استفاده از مزارع کلزای نهاوند به این منطقه منتقل می‌شوند و از برکات این کشت با تولید عسل بیشتر بهره‌مند می‌شوند.

توکل آبشناس مدیر جهاد کشاورزی نهاوند درزمینهٔ حمایت‌ها از کلزا کاران نهاوند گفت: از همان ابتدا دولت از این عزیزان با در اختیار دادن بذر خوب و یارانه دار و توزیع کودهای شیمیایی حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در هنگام برداشت کمک‌هزینه برداشت نیز در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و علاوه محصول کشاورزان نیز به‌صورت تضمینی خرید می‌شود.

آبشناس افزود: با اقدامات انجام‌شده امسال سطح زیر کشت کلزا در نهاوند ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و جای خوشحالی دارد.

وی ادامه داد: امسال بیش از ۶۲۴ هکتار کلزا توسط کشاورزان نهاوندی کاشته شده که این میزان سال گذشته ۳۰۰ هکتار بوده است.

پیش‌بینی برداشت دو هزار تن دانه روغنی کلزا

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: کم آب بر بودن، استفاده در کارخانه‌های روغن‌کشی، قرار گرفتن در تناوب با کشت گندم، داشتن قیمت تضمینی خرید از سوی دولت و مفید بودن برای تغذیه زنبورعسل را ازجمله مزایای کشت کلزا برشمرد.

وی بیان کرد: وجود ۴۵ درصد روغن در هر دانه کلزا، رشد چندین سانتیمتری ریشه کلزا در عمق خاک، افزایش ۲۵ درصدی عملکرد کشت گندم به‌عنوان کشت جایگزین کلزا در سال بعد، خرید تضمینی محصول توسط دولت و برداشت زودهنگام کلزا از دیگر مزایای این کشت ارزشمند است.

او همچنین با اشاره به اینکه کلزا همه‌ساله در پاییز کشت و در خرداد برداشت می‌شود، گفت: از سیاست‌های اصولی جهاد کشاورزی ترویج کشت محصولات کم آب بر مانند کلزا است.

به گزارش «عصر همدان» کشت دانه روغنی کلزا به‌عنوان گیاهی دارویی، کم آب‌بر و ضروری برای تولید روغن امسال در شهرستان نهاوند دو برابر شده است.

امسال پیش‌بینی می‌شود کشاورزان نهاوند دو هزار تن دانه روغنی کلزا تولید و برای روغن‌کشی به کارخانه روغن بفرستند.

امیدواریم مسئولان و متولیان کشاورزی نهاوند با تلاش و کوشش و با حل مشکلات کشاورزان نهاوندی زمینه‌ساز افزایش سطح زیر کشت این محصول ارزشمند در شهرستان باشند.

تأمین روغن مصرفی مردم که هم‌اکنون بخش اعظم آن از طریق واردات مواد اولیه انجام می‌شود بسیار بااهمیت است که بارونق گرفتن کاشت دانه‌های روغنی مانند کلزا می‌توان بخشی از این واردات را کاهش داد و زمینه خودکفایی در این بخش را فراهم کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه